Gå til innhold

Betale for skoleaktiviteter/avslutninger

Anbefalte innlegg

Det er ikke lov til å ta betalt for noe som har med skolen / opplæringen å gjøre, enten dette foregår på skolen eller andre steder (leirskole, museum,...).

Hvis foreldrene skal finansiere f.eks. en klassetur som foregår i samarbeid med skolen, er den betalingen å regne som "gave". Det er ikke lov til å føre lister eller pålegge noen dugnadsplikt, alt er basert på frivillighet. Det samme med klassekasse, som mange innfører for å slippe å stadig be om 20 kr til ditt og datt.

I praksis er det mange skoler som lager et regelverk for at hvert nytt kull skal slippe å tolke disse reglene. Her er et eksempel:

http://www.minskole.no/minskole/sokndal/pilot.nsf/ntr/914D74A9C5C32FF6C12577AD0046D21D/$FILE/GRATISPRINSIPPET-praktisering.pdf

Jeg tror ikke det finnes noen regler for besøksgrupper, de inngår ikke i opplæringen. Men det er jo ikke så rart om man blir enige om å følge gratisprinsippet - disse vennegruppene skal jo ikke være noen eventkonkurranse.

Man blir neppe anmeldt noe sted om man ikke har med kake eller gevinst heller, men mange synes nok det er lettere å be om sånne ting enn om penger.

''Det er ikke lov til å føre lister eller pålegge noen dugnadsplikt, alt er basert på frivillighet. ''

Merker at jeg har kjent på "frivillighet" og manglende "dugnadplikt" de siste par årene i forbindelse med innsamling av penger til skoletur for ungdomsskoletrinnet.

Som f eks at man selv ender opp med å kjøpe halve ladningen av de dyre kjeksene til 60 kroner eska der kun 25 kr går til skoleturen.

La oss si vi kjøpte ti esker, sum kr 600, hvorav sponsing da var 250, resten gikk til kjeksfirmaet. Kjeksene ble stort sett spist av ungdommer på besøk hos junior. Her kunne vi i stedet kjøpt 10 ekser pepperkaker a kroner 10 - ungdommene synes de er bedre - og så hatt 500 kroner til overs til sponsing av klassetur...

Fortsetter under...

• Svar 89
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• PieLill

21

• EnolaGay

15

• Mammantil3

10

• laban

8

Mest aktive i denne tråden

''Det er ikke lov til å føre lister eller pålegge noen dugnadsplikt, alt er basert på frivillighet. ''

Merker at jeg har kjent på "frivillighet" og manglende "dugnadplikt" de siste par årene i forbindelse med innsamling av penger til skoletur for ungdomsskoletrinnet.

Som f eks at man selv ender opp med å kjøpe halve ladningen av de dyre kjeksene til 60 kroner eska der kun 25 kr går til skoleturen.

La oss si vi kjøpte ti esker, sum kr 600, hvorav sponsing da var 250, resten gikk til kjeksfirmaet. Kjeksene ble stort sett spist av ungdommer på besøk hos junior. Her kunne vi i stedet kjøpt 10 ekser pepperkaker a kroner 10 - ungdommene synes de er bedre - og så hatt 500 kroner til overs til sponsing av klassetur...

Vi sliter mye med salg av skrapelodd og kjeksbokser for idrettslaget. Vi må betale for alt, for så å selge etterpå, og de er ikke så lettsolgte... Jeg skulle gjerne hatt valget å betale et beløp som tilsvarer inntjeningen pr lodd eller kakeboks, i tillegg til å selge.

Vi sliter mye med salg av skrapelodd og kjeksbokser for idrettslaget. Vi må betale for alt, for så å selge etterpå, og de er ikke så lettsolgte... Jeg skulle gjerne hatt valget å betale et beløp som tilsvarer inntjeningen pr lodd eller kakeboks, i tillegg til å selge.

Enig... Som i mitt eksempel - ettersom jeg først måtte bruke 600 kroner på dette skulle jeg ønske at en mye større andel gikk til skoleturen.

Det samme med dopapiret ...

Gjest mulig jeg er ego men....

Men det er ikke lov å betale egenandel. Hvordan omgår de loven med det der?

Sjekk ut linken til laban!

Gidder ikke sjekke ut linken, det er uansett slik vi gjør det på skolen vår, for at ungene skal få reise på leirskole. Og det var ikke det jeg reagerte på, om du leste hva jeg skrev. Jeg reagerte på om jeg i tillegg til å betale mitt barns egenandel, også skal måtte gi 'gave' til andres barn egenandel.

Kall det gjerne gave, det vi betaler inn, for å dekke egenandelen til leirskole.

''Om 1,5 år skal klassen på leirskole. Dette koster hver elev mellom 5-700 kroner i egenandel. Flott sted de reiser til, så dette er det jammen verdt. Men nå må vi også samle inn litt til klassekassa, i tilfelle et par stykker i klassen ikke har råd til denne egenandelen!!!!!''

Egenandel? Nå har jeg teflon-hjerne, men er temmelig sikker på at ingen av mine betalte noen egenandel til leirskolen. Det er et halvt og to og et halvt år siden.

Skulle nok ikke kalt det en egenandel, men gave da.

Gidder ikke sjekke ut linken, det er uansett slik vi gjør det på skolen vår, for at ungene skal få reise på leirskole. Og det var ikke det jeg reagerte på, om du leste hva jeg skrev. Jeg reagerte på om jeg i tillegg til å betale mitt barns egenandel, også skal måtte gi 'gave' til andres barn egenandel.

Kall det gjerne gave, det vi betaler inn, for å dekke egenandelen til leirskole.

Hvis du var en av de foreldrene som ellers rett og slett ikke hadde hatt råd til å sende din unge på leirskole hadde du neppe hatt denne negative holdningen til denne "gaven"...

Annonse

Ah.. gave ja. Jeg skjønner. Men det der er på kanten av loven fra skolens side. Tipper jeg. Vi fikk ikke lov å gjøre det slik her, så hele tilbudet forsvant.

Hvis du var en av de foreldrene som ellers rett og slett ikke hadde hatt råd til å sende din unge på leirskole hadde du neppe hatt denne negative holdningen til denne "gaven"...

Den gaven jeg snakker om, er gaven jeg gir til skolen for at mitt barn skal få dra på leirskole....

Og kansk jeg det er mer enn nok for min økonomi?? Disse gavene er jo frivillige, men jeg vil absolutt ikke laste andre, ved å ikke betale for mitt barn.

Den gaven jeg snakker om, er gaven jeg gir til skolen for at mitt barn skal få dra på leirskole....

Og kansk jeg det er mer enn nok for min økonomi?? Disse gavene er jo frivillige, men jeg vil absolutt ikke laste andre, ved å ikke betale for mitt barn.

Hvis du ikke har råd så betaler du bare egenandelen for ditt barn, det er vel ingen tvang til å betale inn denne gaven?

Hvis du ikke har råd så betaler du bare egenandelen for ditt barn, det er vel ingen tvang til å betale inn denne gaven?

Jeg betaler bare gave som dekker mitt barns leirskole. Hadde jeg ikke hatt råd til det, tror jeg ikke jeg hadde hatt samvittighet til å sende mitt barn avgårde. Da ville jeg i første omgang spart et lite beløp hver mnd før turen. Vi fikk vite om turen og 'egenandelen' 2 år før turen skal gå. Og det er 21-29 kr å legge av pr mnd. Så jeg har pengene når turen skal gå jeg, og håper da de andre også har det

Det er ikke alltid så enkelt. Det er alltid noen som ikke vil fordi de er prinsipielle motstandere av akkurat dette (egenandel, dugnad eller hva det måtte være) eller fordi de synes man skulle gjort noe helt annet eller fordi de har det så innmari travelt (fordi det har liksom ikke vi andre).

Jeg betaler mer enn gjerne for de som ellers ikke ville kommet seg på tur. Men jeg er ikke like henrykt over å betale for de som ikke stiller opp på noe som helst - noe vi er nødt til når det ikke er lov til å kreve at folk f.eks. stiller på én av tre vareopptellinger, og det heller ikke er lov til å la dem kjøpe seg ut.

Det er ganske meningsløst å måtte ta fri fra jobben for å gjøre en dugnadsjobb til 100 kr timen som ikke kan gjøres på kveldstid. Spesielt når noen andre slipper helt (og nei, vi snakker ikke om aleneforsørgere, syke eller noe sånt - bare folk som er motstandere av absolutt alt utenom selve klasseturen).

Sånn, nå fikk jeg sagt det.

Jeg betaler bare gave som dekker mitt barns leirskole. Hadde jeg ikke hatt råd til det, tror jeg ikke jeg hadde hatt samvittighet til å sende mitt barn avgårde. Da ville jeg i første omgang spart et lite beløp hver mnd før turen. Vi fikk vite om turen og 'egenandelen' 2 år før turen skal gå. Og det er 21-29 kr å legge av pr mnd. Så jeg har pengene når turen skal gå jeg, og håper da de andre også har det

''Vi fikk vite om turen og 'egenandelen' 2 år før turen skal gå. Og det er 21-29 kr å legge av pr mnd. Så jeg har pengene når turen skal gå jeg, og håper da de andre også har det''

Om man er disiplinert nok så går det jo, men om man rett og slett ikke har så endene møtes så...

''Vi fikk vite om turen og 'egenandelen' 2 år før turen skal gå. Og det er 21-29 kr å legge av pr mnd. Så jeg har pengene når turen skal gå jeg, og håper da de andre også har det''

Om man er disiplinert nok så går det jo, men om man rett og slett ikke har så endene møtes så...

Nå har absolutt ikke jeg mer enn jeg må, men ærlig talt, et sted går grensa, også for meg. Jeg lar da ikke andre betale for at mitt barn skal få dra på leirskole. Da gjør jeg absolutt alt jeg selv kan for at han skal kunne dra og ha en fin tur

Så tror ikke det kommer mer ut av dette, men flott at du med glede betaler for de som ikke gjør det selv

Annonse

''Om 1,5 år skal klassen på leirskole. Dette koster hver elev mellom 5-700 kroner i egenandel. Flott sted de reiser til, så dette er det jammen verdt. Men nå må vi også samle inn litt til klassekassa, i tilfelle et par stykker i klassen ikke har råd til denne egenandelen!!!!!''

Egenandel? Nå har jeg teflon-hjerne, men er temmelig sikker på at ingen av mine betalte noen egenandel til leirskolen. Det er et halvt og to og et halvt år siden.

''Egenandel? Nå har jeg teflon-hjerne, men er temmelig sikker på at ingen av mine betalte noen egenandel til leirskolen. Det er et halvt og to og et halvt år siden.''

Det varierer nok mye fra den enkelte kommune. Her hos oss kostet et leirskoleopphold 1900,- pr. elev som vi måtte få inn på dugnad, om de i det hel tatt skulle på leirskole, da kommunen ikke prioriterte denne delen av et skoleløp.

Om det er egenandel eller ei på leirskoleopphold kommer an på a) hvor mye kommunen velger å gi i tilskudd og B) hvor foreldrene vil at ungene skal dra.

Her ligger tilskuddet på en 1000-lapp pr. elev, og det er ikke nok til å dekke opphold der vår skole velger å reise. Derfor har vi egenandel.

Egenandel? Her ble leirskoletilbudet fjernet fordi man ikke hadde lov til nettopp dette.

De kan ikke fjerne leirskole, det er nedfelt i opplæringsloven at elevene skal gjennom det. Skolen deres må da sørge for å gi elevene leirskoleopphold verdt det kommunen gir pr. elev.

Ja, egenandel. Det er ingen hemmelighet at de betaler egenandel for leirskolen her.

Og jeg synes det er helt i orden å betale egenandel for mitt barn, men ikke like ok å betale for andres barn

''Og jeg synes det er helt i orden å betale egenandel for mitt barn, men ikke like ok å betale for andres barn''

Jeg er delvis enig i siste del av setningen. Det kommer an på hvorfor man skal betale for en annen elev. Er det fordi eleven kommer tilflyttende like før leirskoleoppholdet, og foreldrene ikke har midler til å betale - så er det helt greit å være med på spleiselag. Er det derimot fordi en elev ikke har spart penger fordi foreldrene er prinsippielt imot sparingen, da er det overhode ikke greit.

De aller fleste skoler har kontakt med organisasjoner/foreninger som hjelper til når foreldrene ikke makter økonomisk, men det KAN være tilfeller hvor ungene blir skadelidende for foreldrenes idioti.

Som du sikkert er kjent med definerer Gratisprinsippet all tvungen innsamling knyttet til skolens aktivitet som ulovlig. Siden foreldre gjerne ønsker at unger skal være med på mer enn det skolens økonomi tillater, praktiseres det mange måter å omgå regelen på. Det er imidlertid ikke lov å føre lister med oversikt over hvem som har bidratt og ikke (selv om ungene gjerne har like god oversikt over dette som feks fotballresulteter før det er lov å føre tabell).

Du har med andre ord all mulig rett til å nekte å sende med bakst, du kan til og med melde tiltaket inn for fylkesmannen, selv om jeg personlig syns man bør være mer smidig enn som så.

Beklager, jeg har misforstått. Jeg trodde du spurte om hvordan reglene for dette var.

Det er ikke alltid så enkelt. Det er alltid noen som ikke vil fordi de er prinsipielle motstandere av akkurat dette (egenandel, dugnad eller hva det måtte være) eller fordi de synes man skulle gjort noe helt annet eller fordi de har det så innmari travelt (fordi det har liksom ikke vi andre).

Jeg betaler mer enn gjerne for de som ellers ikke ville kommet seg på tur. Men jeg er ikke like henrykt over å betale for de som ikke stiller opp på noe som helst - noe vi er nødt til når det ikke er lov til å kreve at folk f.eks. stiller på én av tre vareopptellinger, og det heller ikke er lov til å la dem kjøpe seg ut.

Det er ganske meningsløst å måtte ta fri fra jobben for å gjøre en dugnadsjobb til 100 kr timen som ikke kan gjøres på kveldstid. Spesielt når noen andre slipper helt (og nei, vi snakker ikke om aleneforsørgere, syke eller noe sånt - bare folk som er motstandere av absolutt alt utenom selve klasseturen).

Sånn, nå fikk jeg sagt det.

Noe av det som irriterer meg mest med slike ting er kombinasjonen av:

1:

'' det heller ikke er lov til å la dem kjøpe seg ut. ''

Kombinert med

2:

''Det er ganske meningsløst å måtte ta fri fra jobben for å gjøre en dugnadsjobb til 100 kr timen som ikke kan gjøres på kveldstid. Spesielt når noen andre slipper helt ''

Systemet/reglene gjør at det er helt greit å "kreve" at folk benytter dyrebar tid for å tjene inn relativt lite sett lite penger, mens det er forbudt å kreve at folk betaler/kjøper seg fri. Akkurat som om ikke tid er penger.

For eksempel: Vi var ganske mange foreldre som brukte mange timer på 17. mai på salgsbod og forberedelser og baking etc. Kostnadene til kake og kaffe er ikkeno, men jeg syntes det var ganske kjipt å bruke store deler av nasjonaldagen på dette, og for ekstremt lavt timepris når man deler overskuddet på alle som sto der. Overskuddet var ikke nok til å dekke kostnadene for én elev engang...

Jeg har tidligere vært med på 17. mai-dugnad for å arrangere leker for barna etc på skolen, og det er jo noe helt annet. Uten foreldreinnsats blir det jo ikke noe arrangement, og en mulighet til å kjøpe seg fri ville derfor vært idiotisk.

Men salgsboden vår var bare en av mange, og idrettslag og korps som driver med dette hvert år var mye mer "proffe", hadde materiell klart fra før (til og med betalingsterminal noen av dem!), og de tjente mye mer penger enn vår lusne lille salgsbod til inntekt for skoletur.

Tidsforbruken her kommer i tillegg til loddsalg, kakebaks, salg av kjeks og dopapir etc hvor vi ender opp med å kjøpe mye selv, og hvor da bare en liten andel av kostnaden vår går til skoletur - resten til produsenten av varen.

Og så later man som om dette er "gratis" fordi det ikke er lov å be foreldrene om å betale for turen. Jeg stller opp, men jeg liker det ikke.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...