PieLill Skrevet 11. desember 2012 Del Skrevet 11. desember 2012 Måtte Gud forby at du bidro til at skolebarn i Kongo fikk en bedre hverdag. og at barna dine skjønte meningen med å bidra til slikt. Du er jo konstant ute etter å finne negative ting, enten det er mot skolen til ungene dine eller andre foreldre. Hvis bare en brøkdel av det du skriver om her inne gjenspeiler din vanlige oppførsel, synes jeg synd på ungene dine. Det må gå an å stille spørsmål ved hvordan ting gjøres uten at man stemples som superegoist av den grunn. For noen skaper slike settinger store problemer fordi de rett og slett ikke har råd. mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/386539-betale-for-skoleaktiviteteravslutninger/page/4/#findComment-3422253 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kayia Skrevet 11. desember 2012 Del Skrevet 11. desember 2012 All undervisning, også leirskole, skal per lovdefinisjon være gratis. Akkurat som f.eks. skidag, Men etter som mange kommuner ikke gir (nok) tilskudd til dette, må skolene ty til ulike kreative løsninger for at det skal bli noe av. Et alternativ er å ha en 'frivillig' egenandeld å håpe at ingen gjør anskrik. Da blir det brått slutt. En annen mulighet er å samle inn penger ved utlodninger, loppemarked eller lignende dugnadsarbeid. 17-mai-kommite med inntekter fra ditto kakesalg, utlodninger, leker mm er også en måte å fylle klassekassen på. Det fasinerer meg at man ikke kan pålegges å betale egenandel, men at det ser ut til å være ganske problemfritt å pålegge kakebaking, dugnad, 17-mai-arrangement, gevinstsanking og jeg vet ikke hva. Til syvende og sist bruker man omtrent like mye på å først skaffe kaker og gevinster for så å kjøpe mat og lodd i lange baner som man ville gjort på en egenandel. mvh ''Det fasinerer meg at man ikke kan pålegges å betale egenandel, men at det ser ut til å være ganske problemfritt å pålegge kakebaking, dugnad, 17-mai-arrangement, gevinstsanking og jeg vet ikke hva. Til syvende og sist bruker man omtrent like mye på å først skaffe kaker og gevinster for så å kjøpe mat og lodd i lange baner som man ville gjort på en egenandel'' Hos oss var det motsatt. Foreldrekontaktene foreslo foreldre- og barn-dager med loddsalg av hjemmebakst og håndarbeid som inntektskilde før leir, og dèt utløste ramaskrik. Folk ville heller batale inn summen det var snakk om, og ha helgen i fred. Eller fred og fred, de fleste av ungene hadde jo masse aktiviteter gjennom idrettslag o.l. så familiene hadde ikke akkurat helgene ledig til disp uansett. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/386539-betale-for-skoleaktiviteteravslutninger/page/4/#findComment-3422275 Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 11. desember 2012 Del Skrevet 11. desember 2012 ''Det fasinerer meg at man ikke kan pålegges å betale egenandel, men at det ser ut til å være ganske problemfritt å pålegge kakebaking, dugnad, 17-mai-arrangement, gevinstsanking og jeg vet ikke hva. Til syvende og sist bruker man omtrent like mye på å først skaffe kaker og gevinster for så å kjøpe mat og lodd i lange baner som man ville gjort på en egenandel'' Hos oss var det motsatt. Foreldrekontaktene foreslo foreldre- og barn-dager med loddsalg av hjemmebakst og håndarbeid som inntektskilde før leir, og dèt utløste ramaskrik. Folk ville heller batale inn summen det var snakk om, og ha helgen i fred. Eller fred og fred, de fleste av ungene hadde jo masse aktiviteter gjennom idrettslag o.l. så familiene hadde ikke akkurat helgene ledig til disp uansett. ''Folk ville heller batale inn summen det var snakk om, og ha helgen i fred.'' Noe avhengig av kommune og skole kan dette være vanskelig å få til fordi det ikke er lov. (Det er ulovlig i hele landet, men varierer hvor firkantet det praktiseres.) Det skal bare én protest til for at hele leirskolen går i vasken. Det er en av grunnene til at betalingen gjøres inndirekte ved kjøp av kaker man selv har bakt. mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/386539-betale-for-skoleaktiviteteravslutninger/page/4/#findComment-3422313 Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 11. desember 2012 Del Skrevet 11. desember 2012 Virker som det var en dårlig erfarings- og materielloverføring fra årskull til årskull. Ellers er jeg enig med deg i at det for mange ville vært langt mer kostnadseffektivt å betale fremfor alle disse kamuflerte metodene for egenandel. Men lovverket gjør dette vanskelig. mvh Ja, når det gjelder skoletur på ungdomsskolen er det hos oss tydeligvis opp til hvert enkelt årstrinn å finne på mulige måter å samle inn penger på. Dette var annerledes der det var faste oppgaver (på barneskolen) som fulgte et bestemt trinn, slik som 17.mai-arrangementet og juletrefesten 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/386539-betale-for-skoleaktiviteteravslutninger/page/4/#findComment-3422355 Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 11. desember 2012 Del Skrevet 11. desember 2012 ''Her kunne vi i stedet kjøpt 10 ekser pepperkaker a kroner 10 - ungdommene synes de er bedre - og så hatt 500 kroner til overs til sponsing av klassetur...'' Et frustrerende riktig regnestykke. mvh Sånn er det :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/386539-betale-for-skoleaktiviteteravslutninger/page/4/#findComment-3422356 Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 11. desember 2012 Del Skrevet 11. desember 2012 Ja, når det gjelder skoletur på ungdomsskolen er det hos oss tydeligvis opp til hvert enkelt årstrinn å finne på mulige måter å samle inn penger på. Dette var annerledes der det var faste oppgaver (på barneskolen) som fulgte et bestemt trinn, slik som 17.mai-arrangementet og juletrefesten Akkurat sånn er det hos oss også. Med tilhørighet til noen av landets største skoler, både på barne- og ungdomstrinnet, er det ikke grenser for hvor mye kaker vi selger til hverandre i løpet av et skoleår. Legg til idretten og kulturen, så blir det et antall kaffekopper, vafler og boller som ligger på cupfinalenivå ;-) Nå er det et halvt år til det er minstemann sin tur til å starte skoleturkjøret, så det blir spennende å se hva slags foreldregruppe vi har havnet i. Jeg kjenner noen få, men det er også noen mildt sagt eksentriske foreldrepar som sikkert har - eh - interessante synspunkter på hvordan en slik tur bør organiseres og finansieres... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/386539-betale-for-skoleaktiviteteravslutninger/page/4/#findComment-3422371 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kayia Skrevet 11. desember 2012 Del Skrevet 11. desember 2012 ''Folk ville heller batale inn summen det var snakk om, og ha helgen i fred.'' Noe avhengig av kommune og skole kan dette være vanskelig å få til fordi det ikke er lov. (Det er ulovlig i hele landet, men varierer hvor firkantet det praktiseres.) Det skal bare én protest til for at hele leirskolen går i vasken. Det er en av grunnene til at betalingen gjøres inndirekte ved kjøp av kaker man selv har bakt. mvh ''Noe avhengig av kommune og skole kan dette være vanskelig å få til fordi det ikke er lov. (Det er ulovlig i hele landet, men varierer hvor firkantet det praktiseres.)'' Det var selvfølgelig snakk om "frivillig" gave, ingen listeføring, og selvfølgelig i foreldregruppas regi, akkurat som den "frivillige" dugnaden ville vært ;-) Som sagt ingen protester på å gi en "gave" hos oss, men høylytte protester på flere dagers innsats for småpenger 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/386539-betale-for-skoleaktiviteteravslutninger/page/4/#findComment-3422374 Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 11. desember 2012 Del Skrevet 11. desember 2012 ''Noe avhengig av kommune og skole kan dette være vanskelig å få til fordi det ikke er lov. (Det er ulovlig i hele landet, men varierer hvor firkantet det praktiseres.)'' Det var selvfølgelig snakk om "frivillig" gave, ingen listeføring, og selvfølgelig i foreldregruppas regi, akkurat som den "frivillige" dugnaden ville vært ;-) Som sagt ingen protester på å gi en "gave" hos oss, men høylytte protester på flere dagers innsats for småpenger Men noen steder risikerer man altså at slike 'frivillige gaver' defineres som betaling. Derfor blir indirekte betaling ved kjøp av f.eks. kaker man selv har laget. mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/386539-betale-for-skoleaktiviteteravslutninger/page/4/#findComment-3422377 Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 11. desember 2012 Del Skrevet 11. desember 2012 Akkurat sånn er det hos oss også. Med tilhørighet til noen av landets største skoler, både på barne- og ungdomstrinnet, er det ikke grenser for hvor mye kaker vi selger til hverandre i løpet av et skoleår. Legg til idretten og kulturen, så blir det et antall kaffekopper, vafler og boller som ligger på cupfinalenivå ;-) Nå er det et halvt år til det er minstemann sin tur til å starte skoleturkjøret, så det blir spennende å se hva slags foreldregruppe vi har havnet i. Jeg kjenner noen få, men det er også noen mildt sagt eksentriske foreldrepar som sikkert har - eh - interessante synspunkter på hvordan en slik tur bør organiseres og finansieres... Etter å ha solgt kaker til hverandre en stund burde man kanskje begynne å selge hverandre personlige trenere ;-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/386539-betale-for-skoleaktiviteteravslutninger/page/4/#findComment-3422380 Del på andre sider Flere delingsvalg…
EnolaGay Skrevet 11. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2012 Akkurat sånn er det hos oss også. Med tilhørighet til noen av landets største skoler, både på barne- og ungdomstrinnet, er det ikke grenser for hvor mye kaker vi selger til hverandre i løpet av et skoleår. Legg til idretten og kulturen, så blir det et antall kaffekopper, vafler og boller som ligger på cupfinalenivå ;-) Nå er det et halvt år til det er minstemann sin tur til å starte skoleturkjøret, så det blir spennende å se hva slags foreldregruppe vi har havnet i. Jeg kjenner noen få, men det er også noen mildt sagt eksentriske foreldrepar som sikkert har - eh - interessante synspunkter på hvordan en slik tur bør organiseres og finansieres... Dere burde faktisk igrunnen melde opplegget til helsevesenet..departementet...etaten. Så mye kake på et år er ikke sunt! :0) Og det blir jo noen kroner for de som faktisk ikke har, jeg har kjøpt inn kake og gevinst for to unger nå. Begge skal ha penger til å kjøpe seg et stykke av egen kake, og til lodd på egne gevinster.. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/386539-betale-for-skoleaktiviteteravslutninger/page/4/#findComment-3422384 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lisabeth Skrevet 11. desember 2012 Del Skrevet 11. desember 2012 ''Det fasinerer meg at man ikke kan pålegges å betale egenandel, men at det ser ut til å være ganske problemfritt å pålegge kakebaking, dugnad, 17-mai-arrangement, gevinstsanking og jeg vet ikke hva.'' De aller fleste som hadde hatt muligheten til det hadde jo glatt betalt seg bort fra sånt, vil jeg tro i alle fall. ) I min fartstid har jeg vært med på mange løsninger. Dvs inntektsbringende aktiviteter av ymse slag, og klasser hvor det har vært steinhard front mot "dugnad" og nærmest enstemmig vedtatt at man skal betale egenandel anonymt. Som kasserer har jeg sett at det er slik at det er noen av de som roper høyest om å få betale egenandel istedetfor "dugnad" som ender opp med å ikke betale noe i det hele tatt. Konklusjonen min er at noen bidrar, andre bidrar ikke - uansett om man velger "dugnad" eller egenandel. Så der man regner ut egenandel pr barn, må man påregne å betale mer enn det eget barn koster. Hos oss dekker kommunen kr 0,- til leirskole, så det er mye penger som skal skaffes til veie. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/386539-betale-for-skoleaktiviteteravslutninger/page/4/#findComment-3422413 Del på andre sider Flere delingsvalg…
bustebeisa Skrevet 11. desember 2012 Del Skrevet 11. desember 2012 ''Om 1,5 år skal klassen på leirskole. Dette koster hver elev mellom 5-700 kroner i egenandel. Flott sted de reiser til, så dette er det jammen verdt. Men nå må vi også samle inn litt til klassekassa, i tilfelle et par stykker i klassen ikke har råd til denne egenandelen!!!!!'' Egenandel? Nå har jeg teflon-hjerne, men er temmelig sikker på at ingen av mine betalte noen egenandel til leirskolen. Det er et halvt og to og et halvt år siden. Her er leirskolen gratis, men har vel hørt at de må betale for bussturen til og fra leirstedet.. Kan fort bli dyrt det. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/386539-betale-for-skoleaktiviteteravslutninger/page/4/#findComment-3422418 Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 11. desember 2012 Del Skrevet 11. desember 2012 Etter å ha solgt kaker til hverandre en stund burde man kanskje begynne å selge hverandre personlige trenere ;-) Hikst. :-) mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/386539-betale-for-skoleaktiviteteravslutninger/page/4/#findComment-3422444 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kayia Skrevet 13. desember 2012 Del Skrevet 13. desember 2012 Men noen steder risikerer man altså at slike 'frivillige gaver' defineres som betaling. Derfor blir indirekte betaling ved kjøp av f.eks. kaker man selv har laget. mvh ''Men noen steder risikerer man altså at slike 'frivillige gaver' defineres som betaling. Derfor blir indirekte betaling ved kjøp av f.eks. kaker man selv har laget'' Jeg skjønner ikke helt hva du mener her, dette ER jo indirekte betaling, oppstått pga forbudet definert i lovverket. Men, det er "gråsone-innbetaling", dvs ingen kan føre oversikt og basert på det si at "Jorunn, jeg ser at du ennå må kjøpe fyrstekake for kr 35,- før Johan kan bli med på leirskole". 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/386539-betale-for-skoleaktiviteteravslutninger/page/4/#findComment-3423109 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mammantil3 Skrevet 13. desember 2012 Del Skrevet 13. desember 2012 ''Når det gjelder pengebruk i skolesammenheng er det superviktig å understreke at det er foreldrene som styrer dette, og skolen kan ikke be om så mye som ei krone.'' Hvem er 'foreldrene' i denne sammenhengen? I praksis fungerer det som regel slik at man får et ferdigsnekret opplegg. 'Slik pleier vi å gjøre det her på denne skolen.' Så kan man forsøke å nekte og se hvor mange venner man får... Det er mye som av lovmessige hensyn må defineres som frivillig, som i praksiss er frivillig tvang. Men etter som man ønsker leirskole, turer og ekskusjoner, spiller man på lag uten å lage oppstuss. Og jeg har ikke noen vesentlig bedre forslag til hvordan det kunne gjøres. Men du verden hvor mange ganger jeg har ønsket muligheten til å betale for en skoletur fremfor å betale for kaker jeg selv har bakt. mvh ''Hvem er 'foreldrene' i denne sammenhengen?'' På vår skole har foreldrestyrte økonomiting blitt presentert av FAU, ikke av skolen. Det gjelder både trinnkasse og leirskoleopphold. ''I praksis fungerer det som regel slik at man får et ferdigsnekret opplegg. 'Slik pleier vi å gjøre det her på denne skolen.' Så kan man forsøke å nekte og se hvor mange venner man får...'' Det er klart, om flertallet f.eks. ønsker en leirskole som koster mer enn det kommunale tilskuddet, så vil man sikkert ikke vinne noe på å stå opp. Men så er det nå engang slik, da, at man må velge sine kamper både her og der. Og i et demokrati vil det gjerne være flertallet som vinner fram. Ikke nødvendigvis helt uriktig heller i en sådann sak. ''Det er mye som av lovmessige hensyn må defineres som frivillig, som i praksiss er frivillig tvang. Men etter som man ønsker leirskole, turer og ekskusjoner, spiller man på lag uten å lage oppstuss. Og jeg har ikke noen vesentlig bedre forslag til hvordan det kunne gjøres.'' Nei, det er dette med alternativet som er så kjedelig. Betaler man ikke, så blir det ingenting på ungene. Det er jo ikke slik at kommunen da plutselig finner ut at de skal betale, liksom. Så man må jo velge, da: Betale og la ungene oppleve, eller være prinsippfast og la ungene miste opplevelsene. Nå vil vel de fleste greie seg helt fint i livet uten skoleturer og leirskole, men samtidig er det jo gjerne disse tingene som ungene husker aller best. ''Men du verden hvor mange ganger jeg har ønsket muligheten til å betale for en skoletur fremfor å betale for kaker jeg selv har bakt.'' Hehe, den problemstillingen har jeg ikke vært borti selv, men jeg kan jo se poenget. :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/386539-betale-for-skoleaktiviteteravslutninger/page/4/#findComment-3423261 Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 14. desember 2012 Del Skrevet 14. desember 2012 ''Men noen steder risikerer man altså at slike 'frivillige gaver' defineres som betaling. Derfor blir indirekte betaling ved kjøp av f.eks. kaker man selv har laget'' Jeg skjønner ikke helt hva du mener her, dette ER jo indirekte betaling, oppstått pga forbudet definert i lovverket. Men, det er "gråsone-innbetaling", dvs ingen kan føre oversikt og basert på det si at "Jorunn, jeg ser at du ennå må kjøpe fyrstekake for kr 35,- før Johan kan bli med på leirskole". Det har vel å gjøre med hvordan regelverket blir tolke på ulike steder og hva man anser som størst fare for at det gjøres anskrik om. Går sikkert også i hva man pleier å gjøre. På vår skole ville 'frivillige gaver' vært utenkelig, mens ulike former for dugnad, loddsalg og kjøp av egne kaker er helt greit. Jeg ville helt klart foretrukket 'frivillige gaver'. mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/386539-betale-for-skoleaktiviteteravslutninger/page/4/#findComment-3423394 Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 14. desember 2012 Del Skrevet 14. desember 2012 ''Hvem er 'foreldrene' i denne sammenhengen?'' På vår skole har foreldrestyrte økonomiting blitt presentert av FAU, ikke av skolen. Det gjelder både trinnkasse og leirskoleopphold. ''I praksis fungerer det som regel slik at man får et ferdigsnekret opplegg. 'Slik pleier vi å gjøre det her på denne skolen.' Så kan man forsøke å nekte og se hvor mange venner man får...'' Det er klart, om flertallet f.eks. ønsker en leirskole som koster mer enn det kommunale tilskuddet, så vil man sikkert ikke vinne noe på å stå opp. Men så er det nå engang slik, da, at man må velge sine kamper både her og der. Og i et demokrati vil det gjerne være flertallet som vinner fram. Ikke nødvendigvis helt uriktig heller i en sådann sak. ''Det er mye som av lovmessige hensyn må defineres som frivillig, som i praksiss er frivillig tvang. Men etter som man ønsker leirskole, turer og ekskusjoner, spiller man på lag uten å lage oppstuss. Og jeg har ikke noen vesentlig bedre forslag til hvordan det kunne gjøres.'' Nei, det er dette med alternativet som er så kjedelig. Betaler man ikke, så blir det ingenting på ungene. Det er jo ikke slik at kommunen da plutselig finner ut at de skal betale, liksom. Så man må jo velge, da: Betale og la ungene oppleve, eller være prinsippfast og la ungene miste opplevelsene. Nå vil vel de fleste greie seg helt fint i livet uten skoleturer og leirskole, men samtidig er det jo gjerne disse tingene som ungene husker aller best. ''Men du verden hvor mange ganger jeg har ønsket muligheten til å betale for en skoletur fremfor å betale for kaker jeg selv har bakt.'' Hehe, den problemstillingen har jeg ikke vært borti selv, men jeg kan jo se poenget. :-) Etter som jeg er mer enn villig til å betale for de ekstratingene som ikke dekkes over skolebudsjettet, jobber jeg med strømmen for å få inn pengene. Men det blir en viss ironi over et system som ikke under noen omstendigheter må belaste foreldre med kroner og øre, men i stedet utmåler dugnad, kakebaking, kakesalg, gevinstsanking, utloddninger og jeg vet ikke hva. Heldigvis får vi lov å betale en hundrelapp til klassekassen for pølser mmm hver høst og litt senere på året ved behov... :-) mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/386539-betale-for-skoleaktiviteteravslutninger/page/4/#findComment-3423400 Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 14. desember 2012 Del Skrevet 14. desember 2012 Etter som jeg er mer enn villig til å betale for de ekstratingene som ikke dekkes over skolebudsjettet, jobber jeg med strømmen for å få inn pengene. Men det blir en viss ironi over et system som ikke under noen omstendigheter må belaste foreldre med kroner og øre, men i stedet utmåler dugnad, kakebaking, kakesalg, gevinstsanking, utloddninger og jeg vet ikke hva. Heldigvis får vi lov å betale en hundrelapp til klassekassen for pølser mmm hver høst og litt senere på året ved behov... :-) mvh Klassekasse er helt "lovlig", så lenge det er frivillig. Husker jeg skrev en - eh - velformulert purremail om innbetaling da jeg var klassekontakt. Det var så mange som ikke hadde betalt at vi var helt sikre på at de fleste bare hadde glemt det, samtidig er det jo frivillig, så man må velge sine ord... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/386539-betale-for-skoleaktiviteteravslutninger/page/4/#findComment-3423404 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mammantil3 Skrevet 14. desember 2012 Del Skrevet 14. desember 2012 Etter som jeg er mer enn villig til å betale for de ekstratingene som ikke dekkes over skolebudsjettet, jobber jeg med strømmen for å få inn pengene. Men det blir en viss ironi over et system som ikke under noen omstendigheter må belaste foreldre med kroner og øre, men i stedet utmåler dugnad, kakebaking, kakesalg, gevinstsanking, utloddninger og jeg vet ikke hva. Heldigvis får vi lov å betale en hundrelapp til klassekassen for pølser mmm hver høst og litt senere på året ved behov... :-) mvh ''Men det blir en viss ironi over et system som ikke under noen omstendigheter må belaste foreldre med kroner og øre, men i stedet utmåler dugnad, kakebaking, kakesalg, gevinstsanking, utloddninger og jeg vet ikke hva.'' Det er vel fordi man ikke skal sette foreldrene i noen skvis; man mener vel at alle kan stille på dugnad (bruke tid) mens det å betale cash ikke går for alle. Jeg skjønner forsåvidt den tanken, på en måte, men tid er jo mer et knapphetsgode for majoriteten i dag, så det slår jo slettes ikke rettferdig ut. Hva leirskole angår her, så sparer elevene på egen konto fra 2. trinn. Hver måned kommer en lokal sparebank på besøk til skolen, og de elevene som vil kan sette inn penger. Kontoen er personlig, men et samarbeid med banken (egen avtale man skriver under på) gjør at det beløpet skolen trenger fra hver elev blir trukket før leirskolen skal betales. Overskytende på kontoen tilhører barnet, og rentene får selvfølgelig kontoeier. En veldig grei ordning, egentlig, her har ungene fått spare 10,- eller 20,- de månedene vi har husket det, og slike summer greier de fleste. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/386539-betale-for-skoleaktiviteteravslutninger/page/4/#findComment-3423413 Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 14. desember 2012 Del Skrevet 14. desember 2012 ''Men det blir en viss ironi over et system som ikke under noen omstendigheter må belaste foreldre med kroner og øre, men i stedet utmåler dugnad, kakebaking, kakesalg, gevinstsanking, utloddninger og jeg vet ikke hva.'' Det er vel fordi man ikke skal sette foreldrene i noen skvis; man mener vel at alle kan stille på dugnad (bruke tid) mens det å betale cash ikke går for alle. Jeg skjønner forsåvidt den tanken, på en måte, men tid er jo mer et knapphetsgode for majoriteten i dag, så det slår jo slettes ikke rettferdig ut. Hva leirskole angår her, så sparer elevene på egen konto fra 2. trinn. Hver måned kommer en lokal sparebank på besøk til skolen, og de elevene som vil kan sette inn penger. Kontoen er personlig, men et samarbeid med banken (egen avtale man skriver under på) gjør at det beløpet skolen trenger fra hver elev blir trukket før leirskolen skal betales. Overskytende på kontoen tilhører barnet, og rentene får selvfølgelig kontoeier. En veldig grei ordning, egentlig, her har ungene fått spare 10,- eller 20,- de månedene vi har husket det, og slike summer greier de fleste. ''Det er vel fordi man ikke skal sette foreldrene i noen skvis; man mener vel at alle kan stille på dugnad (bruke tid) mens det å betale cash ikke går for alle.'' Gevinster og kakebaking er ikke gratis. Særlig ikke når man selv ender opp med å kjøpe både loddene og kakene. For folk som ikke jobber fra 8 til 4 er ettermiddager og helger et knapphetsgode. ''Jeg skjønner forsåvidt den tanken, på en måte, men tid er jo mer et knapphetsgode for majoriteten i dag, så det slår jo slettes ikke rettferdig ut.'' Det blir i hvert fall mye mer synlig hvor mye den enkelte bidrar. ''Hva leirskole angår her, så sparer elevene på egen konto fra 2. trinn...'' Høres ut som en flott ordning. I vår kommune ville det dessverre ikke latt seg gjennomføre fordi det ville blitt definert som betaling. mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/386539-betale-for-skoleaktiviteteravslutninger/page/4/#findComment-3423426 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.