Gå til innhold

Betale for skoleaktiviteter/avslutninger

Anbefalte innlegg

Klassekasse er helt "lovlig", så lenge det er frivillig.

Husker jeg skrev en - eh - velformulert purremail om innbetaling da jeg var klassekontakt. Det var så mange som ikke hadde betalt at vi var helt sikre på at de fleste bare hadde glemt det, samtidig er det jo frivillig, så man må velge sine ord...

"Slappe, slabbedaskete slappfisker; Se til å bidra til den frivillig klassekassa eller hold barna hjemme hver gang det er pølsegrilling!"

;-)

Når det kommer til klassekassen, kan jeg ikke huske at noen en gang har tatt seg bryet med å liste opp frivillighetsfrasene. Befriende ærlig.

:-)

mvh

Fortsetter under...

• Svar 89
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• PieLill

21

• EnolaGay

15

• Mammantil3

10

• laban

8

Mest aktive i denne tråden

''Det er vel fordi man ikke skal sette foreldrene i noen skvis; man mener vel at alle kan stille på dugnad (bruke tid) mens det å betale cash ikke går for alle.''

Gevinster og kakebaking er ikke gratis. Særlig ikke når man selv ender opp med å kjøpe både loddene og kakene. For folk som ikke jobber fra 8 til 4 er ettermiddager og helger et knapphetsgode.

''Jeg skjønner forsåvidt den tanken, på en måte, men tid er jo mer et knapphetsgode for majoriteten i dag, så det slår jo slettes ikke rettferdig ut.''

Det blir i hvert fall mye mer synlig hvor mye den enkelte bidrar.

''Hva leirskole angår her, så sparer elevene på egen konto fra 2. trinn...''

Høres ut som en flott ordning. I vår kommune ville det dessverre ikke latt seg gjennomføre fordi det ville blitt definert som betaling.

mvh

Jeg har akkurat brukt 600 kr på skolens prosjekt, som ikke er frivillig, og som kommer våre barn like mye til gode som "spis opp all maten din og tenk på barna i afrika som ikke får noe!"

Og jeg er fasinert av dette fenomenet.

"Slappe, slabbedaskete slappfisker; Se til å bidra til den frivillig klassekassa eller hold barna hjemme hver gang det er pølsegrilling!"

;-)

Når det kommer til klassekassen, kan jeg ikke huske at noen en gang har tatt seg bryet med å liste opp frivillighetsfrasene. Befriende ærlig.

mvh

Budskapet var at "det er fint om de som bare har glemt å betale til klassekassa, gjør det - men de som ikke har betalt fordi de ikke vil eller ikke har råd (særlig!), trenger selvfølgelig ikke gjøre det".

Ellers har jeg gode erfaringer med å legge ved et bilde av en purre når jeg må sende mailer og minne om ditt og datt (ikke bare penger - det handler jo ofte om å få svar på ting, f.eks. påmeldinger og andre tilbakemeldinger). Da skjønner folk at jeg ikke er strengere enn at jeg fremdeles har litt humor ;-)

Jeg har akkurat brukt 600 kr på skolens prosjekt, som ikke er frivillig, og som kommer våre barn like mye til gode som "spis opp all maten din og tenk på barna i afrika som ikke får noe!"

Og jeg er fasinert av dette fenomenet.

Det er fasinerende.

For å dra en litt søk parallell. En gang i et annet årtusen var boligmarkedet ganske så regulert. Det betydde at en hel del boliger ikke kunne selges over en viss pris. Resultatet var at den som kunne betale mest under bordet fikk kjøpe.

Den pengepietistiske skolen har en lignende effekt.

mvh

''Det er vel fordi man ikke skal sette foreldrene i noen skvis; man mener vel at alle kan stille på dugnad (bruke tid) mens det å betale cash ikke går for alle.''

Gevinster og kakebaking er ikke gratis. Særlig ikke når man selv ender opp med å kjøpe både loddene og kakene. For folk som ikke jobber fra 8 til 4 er ettermiddager og helger et knapphetsgode.

''Jeg skjønner forsåvidt den tanken, på en måte, men tid er jo mer et knapphetsgode for majoriteten i dag, så det slår jo slettes ikke rettferdig ut.''

Det blir i hvert fall mye mer synlig hvor mye den enkelte bidrar.

''Hva leirskole angår her, så sparer elevene på egen konto fra 2. trinn...''

Høres ut som en flott ordning. I vår kommune ville det dessverre ikke latt seg gjennomføre fordi det ville blitt definert som betaling.

mvh

Kaker er absolutt ikke gratis å skaffe, nei, men det er vel ment som det "minst synlige" i forhold til forskjeller. Tror allikevel alle vet hvem som bidrar av ønske, av plikt og hvem som ikke bidrar av giddeslaushet eller mangel på penger. Åkke som, liksom.

Hva leirskolesparingen angår, så er vår måte uangripelig (enn så lenge) fordi ungen selv eier kontoen. Dette er avklart på høyeste hold både i FUG og i Opplærings-hva-det-nå-enn-heter. :-)

Kaker er absolutt ikke gratis å skaffe, nei, men det er vel ment som det "minst synlige" i forhold til forskjeller. Tror allikevel alle vet hvem som bidrar av ønske, av plikt og hvem som ikke bidrar av giddeslaushet eller mangel på penger. Åkke som, liksom.

Hva leirskolesparingen angår, så er vår måte uangripelig (enn så lenge) fordi ungen selv eier kontoen. Dette er avklart på høyeste hold både i FUG og i Opplærings-hva-det-nå-enn-heter. :-)

Hos oss ville det til syvende og sist hjulpet lite at ungen eide kontoen når pengene til slutt ble brukt for å betale for leirskolen. Det er visst den direkte overføringen av penger som er problemet.

Men det kan jo hende at vi mangler noen gode definisjoner som kunne forenklet finansieringen på vår skole. Eller så kan det være at de fleste er fornøyd med denne måten å gjøre det på.

mvh

Annonse

Hos oss ville det til syvende og sist hjulpet lite at ungen eide kontoen når pengene til slutt ble brukt for å betale for leirskolen. Det er visst den direkte overføringen av penger som er problemet.

Men det kan jo hende at vi mangler noen gode definisjoner som kunne forenklet finansieringen på vår skole. Eller så kan det være at de fleste er fornøyd med denne måten å gjøre det på.

mvh

''Hos oss ville det til syvende og sist hjulpet lite at ungen eide kontoen når pengene til slutt ble brukt for å betale for leirskolen. Det er visst den direkte overføringen av penger som er problemet.''

Det er her ordet "gave" kommer inn. :-) Uproblematisk, heldigvis! :-)

''Hos oss ville det til syvende og sist hjulpet lite at ungen eide kontoen når pengene til slutt ble brukt for å betale for leirskolen. Det er visst den direkte overføringen av penger som er problemet.''

Det er her ordet "gave" kommer inn. :-) Uproblematisk, heldigvis! :-)

Dessverre mangler vi en tilsvarende aksept for det utvidede gavebegrepet i våre skolekretser. Noen kunne rett og slett hevde at dette er fordekt egenandel.

Det trengs bare én prinsipprytter. Og vedkommende trenger ikke en gang ha direkte tilknytting til vår skole.

Derfor selger vi kaker til hverandre og kjøper lodd på gevinster vi selv har skaffet... Og synes det er helt supert at barna får dra på leirskole.

mvh

Det har vel å gjøre med hvordan regelverket blir tolke på ulike steder og hva man anser som størst fare for at det gjøres anskrik om. Går sikkert også i hva man pleier å gjøre.

På vår skole ville 'frivillige gaver' vært utenkelig, mens ulike former for dugnad, loddsalg og kjøp av egne kaker er helt greit. Jeg ville helt klart foretrukket 'frivillige gaver'.

mvh

''På vår skole ville 'frivillige gaver' vært utenkelig, mens ulike former for dugnad, loddsalg og kjøp av egne kaker er helt greit. Jeg ville helt klart foretrukket 'frivillige gaver''' Skolen blandet seg aldri inn hos oss, og praksisen varierte nok fra klassse til klasse (eller egentlig fra foreldregruppe til foreldregruppe). Heldigvis var det ingen som satte seg på bakbena mht innsamling hos oss. Jeg hadde mer sansen for kakesalg for idrettslagetm, for da så man kamp samtidig. Å sette av ei hel helg for loddsalg på skolen kommer jo bare på toppen av alle andre valgte aktiviteter :)

''På vår skole ville 'frivillige gaver' vært utenkelig, mens ulike former for dugnad, loddsalg og kjøp av egne kaker er helt greit. Jeg ville helt klart foretrukket 'frivillige gaver''' Skolen blandet seg aldri inn hos oss, og praksisen varierte nok fra klassse til klasse (eller egentlig fra foreldregruppe til foreldregruppe). Heldigvis var det ingen som satte seg på bakbena mht innsamling hos oss. Jeg hadde mer sansen for kakesalg for idrettslagetm, for da så man kamp samtidig. Å sette av ei hel helg for loddsalg på skolen kommer jo bare på toppen av alle andre valgte aktiviteter :)

Det er FAU/foreldrene som styrer dette på vår skole også. Men føringene fra FAU og de som er garvede i gemet er klare.

Det er ingen egne arrangement bare for å sanke penger. Det gjøres i forbindelse med tilstelninger skolen uansett har.

mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...