Gå til innhold

Får aldri penger mer

Anbefalte innlegg

Gjest fgdhjsfeuwf
Skrevet

Hei!

Jeg klarer ikke dra til sånne steder, ordene sitter ofte fast...

Jeg kan jo prøve, men helst vil jeg skrive mail, så i nød ringe og aller helt ikke dra noe fremmed sted.

Kan man ikke ringe om sånt? Min mann skjønner heller ikke hvordan de bare kan gjøre slikt, nå spiller det ikke en stor rolle for oss, men jeg liker å bruke mitt eget kort mest.

Takk for hjelp:-)

Det er mye bedre om du ringer. Du vil få mye bedre hjelp på telefonen enn ved oppmøte. De på telefonen vil i alle fall informere deg om hva du må gjøre.

• Svar 46
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Madelenemie

20

• XbellaX

6

• Lillemus

4

• alida

2

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

http://www.nav.no/skjema/Skjemaer/Alle+skjemaer?q=kontonummer

Trykk på bokmål, neste steg, fyll ut postummer og fødselsummer osv, skriv ut skjemaet, skriv ut førstesiden, fyll ut skjema og førstesiden og send til adressen som står på førstesiden.

Du trenger hverken ringe eller møte opp

Hvis det er du, og ikke far, som står som mottaker av baretrygd og de bare har fars kontonummer til det, så er det derfor same kontonummer også er brukt til din aap. Hvis du da endrer kontonummer registrert på deg vil baretrygd også gå dit. Vel og merke hvis det er du som står som mottaker av barnetrygd. Alle utbetalinger fra NAV/HELFO registrert på deg går til samme konto

Skrevet

Hei!

Takk til dere, jeg skal først ringe også høre hva de sier.

Jeg skal imidlertid si at det ikke burde være noen endring uten at det var ønsket fra meg og at de pengene burde gå inn på den gamle konto, ikke en som ikke tilhører meg, akkurat de pengene er jo mine.

Det blir jo som om min arbeidsgiver plutselig skulle sette pengene inn til min mann istedet for til meg. (når jeg får jobb da)

Jeg fant dette skjemaet på Nav sine sider, bare last det ned, fyll det ut og lever det. Det nytter ikke bare å ringe som sagt, de må ha din skriftlige godkjennelse.

https://www.nav.no/skjema/Skjemaer/Privatpersoner/Skjemaveileder11/SkjemaveilederPrivatperson?entrance=classic&key=250914

Skrevet

hah, jeg slo deg akkurat ;-)

Haha, jeg så det, 2 kloke sjeler :-)

Skrevet

Det er mye bedre om du ringer. Du vil få mye bedre hjelp på telefonen enn ved oppmøte. De på telefonen vil i alle fall informere deg om hva du må gjøre.

Hei!

Fint å vite takk :-)

Skrevet

http://www.nav.no/skjema/Skjemaer/Alle+skjemaer?q=kontonummer

Trykk på bokmål, neste steg, fyll ut postummer og fødselsummer osv, skriv ut skjemaet, skriv ut førstesiden, fyll ut skjema og førstesiden og send til adressen som står på førstesiden.

Du trenger hverken ringe eller møte opp

Hvis det er du, og ikke far, som står som mottaker av baretrygd og de bare har fars kontonummer til det, så er det derfor same kontonummer også er brukt til din aap. Hvis du da endrer kontonummer registrert på deg vil baretrygd også gå dit. Vel og merke hvis det er du som står som mottaker av barnetrygd. Alle utbetalinger fra NAV/HELFO registrert på deg går til samme konto

Hei!

Takk for denne oppskriften, veldig snilt av deg da ordner det seg kanskje uten en telefon :-)

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

Hei!

Forresten sa jeg til han at hvorfor har du ikke sagt det til meg, jeg spør jo stadig vekk hvorfor det ikke er penger på min konto, men jeg får ikke noe svar, han bare ser på meg eller skriver videre, tror han ignorerer meg. Så jeg lurer også på hvorfor han ikke har sagt noe, jeg spurte han fordi jeg ble forbauset, men han ser på meg som om jeg stiller spørsmål jeg ikke burde, jeg forstår det ikke.

Jeg synes det hele virker veldig mistenkelig. Jeg har skjønt at du ikke har helt styring når det gjelder økonomi, men Nav og mannen din kan vel ikke bare gå sammen og umyndiggjøre deg. Du skal kreve og vite hvorfor dette har blitt gjort. Slikt må avtales med deg.

Skrevet

Hei!

Forresten sa jeg til han at hvorfor har du ikke sagt det til meg, jeg spør jo stadig vekk hvorfor det ikke er penger på min konto, men jeg får ikke noe svar, han bare ser på meg eller skriver videre, tror han ignorerer meg. Så jeg lurer også på hvorfor han ikke har sagt noe, jeg spurte han fordi jeg ble forbauset, men han ser på meg som om jeg stiller spørsmål jeg ikke burde, jeg forstår det ikke.

Såvidt jeg husker får du 15-20.000,- inn hver mnd? Jeg nekter å tro at mannen din ikke vet at han får dette inn på sin konto. Kan han ha snakket med nav og fått dem til å sette pengene inn hos ham for å holde styr på pengebruken din?

Skrevet

Hei!

Fordi jeg ikke har oversikt over ut og innbetalinger.

Nå stusset jeg over at jeg aldri kan bruke mitt eget kort lenger, så jeg kom på å spørre han i dag.

Da sa han dette, Jeg sa så, "men er ikke det rart?" og han svarte egentlig ikke først, men sa så at jo det var det og ikke viste han hvorfor.

Hver gang jeg bruker hans kort sier det pling på hans iphone, jeg lurer av og til på om han vet hvor jeg er også, for han sier feks, "ja du var på Ullevål stadion i dag" jeg stusser noen ganger på at han alltid vet hvor jeg er. Men så tenker jeg at det ligger jo parkeringslapper i bilen, også forstår jeg ikke hvordan det hele er, og glemmer å tenke mer på det.

Jeg har egentlig lurt på om han har gjort noe med mobilen min sånn at han ser hvor jeg er til en hver tid, jeg skal spørre han. For det er noe rart, siden han alltid vet hvor jeg er?

Han styrer alt av økonomi så det er grunnen til at jeg ikke vet, jeg har ikke lært det med nettbank heller, aldri betalt en regning i hele mitt liv, før jeg ble gift var jeg i kloster, jeg vil lære det, er det vanskelig?

Hei!

Mannen din ser i nettbanken hvor du har brukt bankkortet. Det står navn på butikk og adresse der (pluss hvor mange penger som er tatt ut/brukt).

Hvis du vil ha nettbank, går du bare i banken og sier du vil ha en 'kodebrikke', og ber dem om å forklare deg og vise deg nøye hvordan det fungerer. Det er kjempelurt selvom du ikke skal betale regninger, for der ser du veldig godt hva som går inn og ut av kontoen. Det vil hjelpe deg å få mer oversikt.

Mvh

Skrevet

Såvidt jeg husker får du 15-20.000,- inn hver mnd? Jeg nekter å tro at mannen din ikke vet at han får dette inn på sin konto. Kan han ha snakket med nav og fått dem til å sette pengene inn hos ham for å holde styr på pengebruken din?

Hei!

Nei det har han ikke, nå har jeg jo hans kort.

Dessuten er vi enige om pengebruken, i vertfall matbudsjett :-)

Ellers handler jeg lite til meg selv, når jeg får lyst på noe pleier han å bli glad, han sier jeg er "billig i drift" :-)

Skrevet

Hei!

Mannen din ser i nettbanken hvor du har brukt bankkortet. Det står navn på butikk og adresse der (pluss hvor mange penger som er tatt ut/brukt).

Hvis du vil ha nettbank, går du bare i banken og sier du vil ha en 'kodebrikke', og ber dem om å forklare deg og vise deg nøye hvordan det fungerer. Det er kjempelurt selvom du ikke skal betale regninger, for der ser du veldig godt hva som går inn og ut av kontoen. Det vil hjelpe deg å få mer oversikt.

Mvh

Hei!

Ja takk, jeg skal gjøre det i dag.

Han virket overrasket da jeg sa at jeg skal få meg en sånn brikke, han virket ikke glad, men jeg kan ha tatt feil. Det kan være han liker å ha kontrollen med dette selv, jeg vet ikke, men jeg tenker jeg nå skal begynne å betale regninger og få oversikt, jeg kan bruke julen på dette.

Jeg regner ikke med at selve bankobetalingstjenesten er så vanskelig, men jeg er dårlig på å ha oversikt, og vi har en enorm familieøkonomi, jeg får nesten hodepine hvis jeg tenker på det.

Derfor er det fint at han har oversikt, men jeg skal hjelpe litt mer til, fint for meg å kunne overføre ukelønn til barna , bare sånne ting, dessuten er det litt flaut og aldri ha betalt en regning.

Gjest Scarlet O'Hara
Skrevet

Hei!

Nei det har han ikke, nå har jeg jo hans kort.

Dessuten er vi enige om pengebruken, i vertfall matbudsjett :-)

Ellers handler jeg lite til meg selv, når jeg får lyst på noe pleier han å bli glad, han sier jeg er "billig i drift" :-)

Han _sier_ han ikke vet hvorfor ja, men dette synes jeg høres veldig merkelig ut. Det kan synes som om mannen din forsøker å ta kontrollen over deg..

Skrevet

Han _sier_ han ikke vet hvorfor ja, men dette synes jeg høres veldig merkelig ut. Det kan synes som om mannen din forsøker å ta kontrollen over deg..

''Han _sier_ han ikke vet hvorfor ja, men dette synes jeg høres veldig merkelig ut. Det kan synes som om mannen din forsøker å ta kontrollen over deg..''

Helt enig. Å tro at en mann ikke ser at han får 20.000,- ekstra inn på kontoen sin hver mnd er ren og skjær utopi - evt. en ekstremt dum mann. Og det er ikke mannen til M såvidt jeg har skjønt. Så han vet det, men har ikke sagt noe om det mener nå jeg.

At M mener det er sant fordi hun har hans bankkort er nå så - han er da vel inne på nettbanken sin!?

Gjest Been there done that
Skrevet

Vi har felles økonomi. Vi har flere kontoer. Budsjett her går begge lønningene inn(det er faktis min konto men min mann har fullmakt.). Mat her overføres penger til mat hver uke, begge har kort. Forbruk her overføres det vi kan bruke til klær og annet hver måned begge har kort. Bensin/kollektiv også eget kort.

Dere bør jo kan sette dere ned å betale regninger sammen. Men se til at du også fysisk gjør det ikke bare ser på din mann.

Be din mann om å være ærlig med deg. Har han fått NAV til å sette det inn på din konto? Det kan godt være at han har sms varsling på din kort bruk. Kanskje du også bør få det på alle uttak også hans? Om han overvåker deg mer med mobilen vet jeg ikke, men det bør han være ærlig om.

Skrevet

Vi har felles økonomi. Vi har flere kontoer. Budsjett her går begge lønningene inn(det er faktis min konto men min mann har fullmakt.). Mat her overføres penger til mat hver uke, begge har kort. Forbruk her overføres det vi kan bruke til klær og annet hver måned begge har kort. Bensin/kollektiv også eget kort.

Dere bør jo kan sette dere ned å betale regninger sammen. Men se til at du også fysisk gjør det ikke bare ser på din mann.

Be din mann om å være ærlig med deg. Har han fått NAV til å sette det inn på din konto? Det kan godt være at han har sms varsling på din kort bruk. Kanskje du også bør få det på alle uttak også hans? Om han overvåker deg mer med mobilen vet jeg ikke, men det bør han være ærlig om.

Hei!

Jeg tror det er som han sier, at han ikke vet hvordan det hele er skjedd.

Det er mye mitt ansvar at jeg bare har overlatt alt til han, og han "beskytter" meg litt for bekymring og stress ved å ha oversikten.

Det er belastende for han til tider, det har han uttrykt, så jeg skal nå bli flinkere til å ta større del av dette. Oversikten kan han ha fortsatt, men at jeg skaffer meg litt bedre innsyn og kunnskap om noen flere områder enn strømavlesning. :-)

Det blir litt med den som med været, jeg blir så opphengt i slike enkeltsaker, "strømmen tar meg" :-)

(håper du forstår)

Gjest Scarlet O'Hara
Skrevet

''Han _sier_ han ikke vet hvorfor ja, men dette synes jeg høres veldig merkelig ut. Det kan synes som om mannen din forsøker å ta kontrollen over deg..''

Helt enig. Å tro at en mann ikke ser at han får 20.000,- ekstra inn på kontoen sin hver mnd er ren og skjær utopi - evt. en ekstremt dum mann. Og det er ikke mannen til M såvidt jeg har skjønt. Så han vet det, men har ikke sagt noe om det mener nå jeg.

At M mener det er sant fordi hun har hans bankkort er nå så - han er da vel inne på nettbanken sin!?

Det er ikke det eneste jeg har reagert på i dette tilfellet, men spørsmålet er hvor mye man skal bry seg hvis M mener hun har det bra...

Skrevet

Hei!

Han har aldri vært kontrollerende før, så hvorfor skulle han bli det nå?

Vi stoler gjensidig på hverandre, jeg stoler 100 % på han.

Syns likevel det både var rart at Nav bare gjør slikt og at han ikke har informert meg, samt den plingingen på hans telefon hver gang jeg bruker kort, men sånn er det vist for alle med sånn kodebrikke tror jeg han sa. Jeg får selv sånn kodebrikke snart, så da plinger det vel snart på min telefon også snart, når min mann drar kort :-)

Gjest Scarlet O'Hara
Skrevet

Hei!

Han har aldri vært kontrollerende før, så hvorfor skulle han bli det nå?

Vi stoler gjensidig på hverandre, jeg stoler 100 % på han.

Syns likevel det både var rart at Nav bare gjør slikt og at han ikke har informert meg, samt den plingingen på hans telefon hver gang jeg bruker kort, men sånn er det vist for alle med sånn kodebrikke tror jeg han sa. Jeg får selv sånn kodebrikke snart, så da plinger det vel snart på min telefon også snart, når min mann drar kort :-)

''Vi stoler gjensidig på hverandre, jeg stoler 100 % på han.''

Ok...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...