Gå til innhold

Ulempen ved å se AS som psykisk lidelse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg kom nå på at siden flertallet av mennesker med AS har psykiske lidelser og noe man er disponert for når man har autisme, så er det en ulempe å se AS i seg selv som en psykisk lidelse.

Jeg tror det naturlig nok kan føre til at man tenker at "har jo AS også overser man depresjoner og alvorlig psykisk lidelse m.m"

Da får man kanskje ikke medisiner man trenger m.m

http://www.psykologtidsskriftet.no/index.php?seks_id=136600&a=4

Da tror jeg man kan overse komorbide tilstander som er vanlige.

Da er man mer tjent med å se AS som en annerledeshet, nettopp fordi man er disponert for depresjon (pga av ensomhet) tvang (pga av rigiditet) eller spiseforstyrrelser (pga av sensibilitet for smak) eller psykose (pga av misforstår jo fra man er født) Men hva det enkelte menneske får avhenger sikkert mye av miljø og gener.

På den måten bør tilstander som Down syndrom, autisme og andre veldig biologiske funderte sykdommer uten behandlingsmuligheter, sees mer på som tilstander og ikke psykiske lidelser. Jeg vil anta at livsbelastningen for en med Down syndrom kanskje også vil føre til økt forekomst av psykisk lidelse, Down syndrom er likevel ikke i seg selv dette.

Man vet jo nå også mer enn den tiden da man trodde autisme skyldtes følelseskalde mammer /papper så det er kanskje en god grunn til å tenke nytt.

Det var noen tanker så langt om den saken, Jeg beveger meg nå mer over i mot å mene at AS ikke er en psykisk lidelse igjen, og det bekreftes jo egentlig av hele den psykiatriske behandlingstilbudet, man kan ikke få innleggelse hvis man bare har autisme, men bare hvis man på toppen av dette får en psykisk lidelse som depresjon med selvmordsfare osv...

Alle jeg har skrevet til og snakket med så langt sier samtlige unntatt NHD at AS ikke er noen psykisk lidelse

Når vi bare har AS har vi er riktig godt liv, når vi møter vanskene og urimelige krav i forhold til våre begrensinger først da kommer evt en psykisk lidelse pga av overbelastning-.

Egentlig er det å ha en psykisk lidelse så begrensende for følelser som glede og håp, etablering av relasjoner osv osv, mye jeg ikke husker på nå, at det blir heller ikke ut i fra de vanskene det medfører for de som feks har adhd, bipolar, psykose m.m riktig å kalle AS en psykisk lidelse. For vi, hygger oss veldig mye i livet, når vi får leve våre liv med våre interesser og ikke tynges ned av krav fra alle hold, om alt vi bør og burde og skal og ikke skal av usynlige følelseskrav osv... Det er det siste som fører til overbelastning,.

Jeg som har barn og er gift og studerer og har interesser har et fint liv, det er andres og mine egne krav til meg, som fører til vansker, når de oppstår. Kravene tror jeg at jeg sørger for selv, da det er irriterende å ha gode evner og kanskje ikke klare å bruke de som man skulle ønske fordi man pga av lyder blir så sliten at man må skjerme seg mer enn man ønsker og ville.

Vi får se hvordan det går, men av de jeg vet som har bare AS så lever de gode liv, men vi balanserer litt på tynn line, derfor er vi nok mer sårbare enn andre og hadde ikke bestått astronomiførerprøven, dessverre.

Håper noen gjør det til slutt likevel :-)

Skrevet

Du er inne på noe vesentlig der Madelenemie ! Når det regner med at 90% av AS personer får depresjoner, så er ikke så rart, egentlig at det får en betegnelse som en psykisk lidelse.Men noe vet da bedre.

Skrevet

Du er inne på noe vesentlig der Madelenemie ! Når det regner med at 90% av AS personer får depresjoner, så er ikke så rart, egentlig at det får en betegnelse som en psykisk lidelse.Men noe vet da bedre.

Hei!

:-) Hyggelig du skjønner, jeg leste nettopp en artikkel av min psykiater om psykiske lidelser og hvor lett det er å overse det hos de med utviklingsforstyrrelser, så ikke rart hun ikke ser AS som en psykisk lidelse da hun vet hvordan psykiske lidelser arter seg. Hun sa en gang til meg at mange med AS er dypt deprimerte og at jeg var heldig som ikke sliter med angst, depresjon osv...

Skrevet

Hei!

:-) Hyggelig du skjønner, jeg leste nettopp en artikkel av min psykiater om psykiske lidelser og hvor lett det er å overse det hos de med utviklingsforstyrrelser, så ikke rart hun ikke ser AS som en psykisk lidelse da hun vet hvordan psykiske lidelser arter seg. Hun sa en gang til meg at mange med AS er dypt deprimerte og at jeg var heldig som ikke sliter med angst, depresjon osv...

Ja det må være fint for deg at en psykiater forstår den siden , og da er hun en av dem som vet bedre.

Skrevet

Ja det må være fint for deg at en psykiater forstår den siden , og da er hun en av dem som vet bedre.

Hei!

Jeg tror faktisk jeg kun kjenner NHD som mener AS er en psykisk lidelse, men jeg kjenner ikke mange fagpersoner, men jeg skal spørre litt mer om hvor utbredt den ene og det andre er neste uke.

Hvordan er det med de fagpersonene du kjenner? Hvordan ser de det?

Jeg er så dårlig i dag, spise en tynn brødskive i går formiddag med laks fordi var på kafe og tenkte jeg hadde lyst på noe, men jeg er så syk... Kvalm og smerter og har ikke sovet, det er så dumt jeg innbiller meg/glemmer meg og tenker "det går nok bra" når det aldri går bra!

Skrevet

Hei!

Jeg tror faktisk jeg kun kjenner NHD som mener AS er en psykisk lidelse, men jeg kjenner ikke mange fagpersoner, men jeg skal spørre litt mer om hvor utbredt den ene og det andre er neste uke.

Hvordan er det med de fagpersonene du kjenner? Hvordan ser de det?

Jeg er så dårlig i dag, spise en tynn brødskive i går formiddag med laks fordi var på kafe og tenkte jeg hadde lyst på noe, men jeg er så syk... Kvalm og smerter og har ikke sovet, det er så dumt jeg innbiller meg/glemmer meg og tenker "det går nok bra" når det aldri går bra!

Kjenner heller ingen andre som sier det, og de er da også regnet som eksperter på området AS.

Årsaken kan være stress, du angasjerer deg mye vet du. Jeg kan mange ganger gå over mine grenser , og da går det ut over hodet og så magen.

Skrevet

Kjenner heller ingen andre som sier det, og de er da også regnet som eksperter på området AS.

Årsaken kan være stress, du angasjerer deg mye vet du. Jeg kan mange ganger gå over mine grenser , og da går det ut over hodet og så magen.

Hei!

Fint :-) Da er han vel i mindretall :-)

Glemte si jeg ikke tåler gluten og kasein, jeg spiser ikke brød og melkeprodukter, derfor jeg skrev jeg viste hvorfor :-) Jeg er så sjelden ute på kafe så når jeg går får jeg altså lyst på noe, og hver gang blir jeg dårlig :-)

Skal etter hvert se om jeg får tatt noen bedre dokumenterte tester. Nå skal jeg faste tror jeg til julaften, se om jeg kan bli litt bedre :-)

Skrevet

Hei!

Fint :-) Da er han vel i mindretall :-)

Glemte si jeg ikke tåler gluten og kasein, jeg spiser ikke brød og melkeprodukter, derfor jeg skrev jeg viste hvorfor :-) Jeg er så sjelden ute på kafe så når jeg går får jeg altså lyst på noe, og hver gang blir jeg dårlig :-)

Skal etter hvert se om jeg får tatt noen bedre dokumenterte tester. Nå skal jeg faste tror jeg til julaften, se om jeg kan bli litt bedre :-)

Melk har jeg kuttet ut for lenge siden, men for meg var det mye indre stress. da får høy magesyre også vet du.

Skrevet

Melk har jeg kuttet ut for lenge siden, men for meg var det mye indre stress. da får høy magesyre også vet du.

Hei!

Ja men det er melk i så mye, ost er jeg glad i, og noen typer dressing, sånt savner jeg så veldig at jeg bare av og til spiser litt og blir syk.

Is, melk, kaker spiser jeg ikke, da blir jeg sengeliggende :-)

Og når man i tillegg ikke tåler gluten så kan du tenke deg hvor mange matvarer som man må holde seg unna, til og med skolekritt er det gluten i, og mange krydderpakker.

Nå hadde vi feks taco, da kan jeg ikke spise rømme, ost, tortolla eller kjøtt :-) men jeg spiser tacoskjell med saus og avacado, salat, tomat og paprika, men jeg blir lei og tar av og til ost, men da blir jeg selvsagt syk.

Jeg merker også stress i magen, min bestemor sa at sjelen er i magen den jenta mi, for det er der du får vondt når noe er leit.

Det syns jeg er riktig .

Skrevet

Hei!

Ja men det er melk i så mye, ost er jeg glad i, og noen typer dressing, sånt savner jeg så veldig at jeg bare av og til spiser litt og blir syk.

Is, melk, kaker spiser jeg ikke, da blir jeg sengeliggende :-)

Og når man i tillegg ikke tåler gluten så kan du tenke deg hvor mange matvarer som man må holde seg unna, til og med skolekritt er det gluten i, og mange krydderpakker.

Nå hadde vi feks taco, da kan jeg ikke spise rømme, ost, tortolla eller kjøtt :-) men jeg spiser tacoskjell med saus og avacado, salat, tomat og paprika, men jeg blir lei og tar av og til ost, men da blir jeg selvsagt syk.

Jeg merker også stress i magen, min bestemor sa at sjelen er i magen den jenta mi, for det er der du får vondt når noe er leit.

Det syns jeg er riktig .

Ok, ja det er nok noe mer en bare stress da, men psyken påvirker eller går i magen, og noen har dette sterkere en andre. Er det mat alergisk du har da kanskje, og du må vel ta noen alergitabbeletter da, for det er jo mye du reagerer på ser jeg.

Skrevet

Ok, ja det er nok noe mer en bare stress da, men psyken påvirker eller går i magen, og noen har dette sterkere en andre. Er det mat alergisk du har da kanskje, og du må vel ta noen alergitabbeletter da, for det er jo mye du reagerer på ser jeg.

Hei!

Dr Reichelt skrev at jeg hadde et typisk mønster og utslag som de finner hos mange autister, han skrev jeg ikke tåler gluten og kasein, noe jeg jo sjelden får i meg da jeg jo blir syk.

Men hans tester tror ikke mange på, og jeg har ikke testet meg mer, kanskje skal gjøre det, for blir lettere da, da kan jeg jo få lov å slippe og være høflig og bli syk når ikke hjemme.

Min mann sier jeg har disse allergiene min reaksjon bare på omtrent spor mener han skyldes en kraftig allergi. Han bruker derfor andre fjøler hvis han lager mat til meg, jeg er ikke så nøye. Skal kanskje til noe som heter gastromedisinsk avd, men jeg har ikke bestemt meg, hvis de skal gi meg melkeprodukter og se hvor syk jeg blir, vil jeg ikke dra.

Jeg må slå ut på noe som heter IgE for å få diagnosen på papiret og mange med cøliaki slår ikke ut på dette heller.

Egentlig sier min mann at vi ikke trenger noen test, det er vist tydelig nok for han, og det er jo det på mange måter.

Det rare er at alltid etter at jeg bare har spist to tacoskjell så får jeg knip i magen og det står ikke noe om spor av hvete/gluten i dem?

Skrevet

Hei!

Dr Reichelt skrev at jeg hadde et typisk mønster og utslag som de finner hos mange autister, han skrev jeg ikke tåler gluten og kasein, noe jeg jo sjelden får i meg da jeg jo blir syk.

Men hans tester tror ikke mange på, og jeg har ikke testet meg mer, kanskje skal gjøre det, for blir lettere da, da kan jeg jo få lov å slippe og være høflig og bli syk når ikke hjemme.

Min mann sier jeg har disse allergiene min reaksjon bare på omtrent spor mener han skyldes en kraftig allergi. Han bruker derfor andre fjøler hvis han lager mat til meg, jeg er ikke så nøye. Skal kanskje til noe som heter gastromedisinsk avd, men jeg har ikke bestemt meg, hvis de skal gi meg melkeprodukter og se hvor syk jeg blir, vil jeg ikke dra.

Jeg må slå ut på noe som heter IgE for å få diagnosen på papiret og mange med cøliaki slår ikke ut på dette heller.

Egentlig sier min mann at vi ikke trenger noen test, det er vist tydelig nok for han, og det er jo det på mange måter.

Det rare er at alltid etter at jeg bare har spist to tacoskjell så får jeg knip i magen og det står ikke noe om spor av hvete/gluten i dem?

Skalldyr reagerer jo mange på. Du må ta en skikkelig allergitest, hvis du ikke har gjort det ? Hadde jo et kap. om kosthold og miljøpåvirkning i boka du vet, hvis du har lest der ?

Skrevet

Skalldyr reagerer jo mange på. Du må ta en skikkelig allergitest, hvis du ikke har gjort det ? Hadde jo et kap. om kosthold og miljøpåvirkning i boka du vet, hvis du har lest der ?

Hei!

Nei jeg har ikke lest boken din :-)

Hvorfor hadde du et kap om det?

Det virker ikke som du kan så mye om det, men jeg tar kanskje feil? Jeg kan sånn passe om det, vet hva som skjer fysiologisk ved cøliaki og andre tilstander, men er ikke så inne i tester og utredninger m.m

Jeg var litt kritisk på måten du drev det bokprosjektet ditt på, men det er en annen sak. Uansett er du flink til å få til ting !

Det er hyggelig å skrive med deg nå, jeg sitter her med smerter, selvpåført av dumskap, kanskje jeg må ta smertestillende, det er ikke lett å vite når man skal ta og ikke, jeg har fått beskjed om at jeg bruker for mye av min mann.

Så jeg prøver ta meg sammen :-)

Skrevet

Hei!

Nei jeg har ikke lest boken din :-)

Hvorfor hadde du et kap om det?

Det virker ikke som du kan så mye om det, men jeg tar kanskje feil? Jeg kan sånn passe om det, vet hva som skjer fysiologisk ved cøliaki og andre tilstander, men er ikke så inne i tester og utredninger m.m

Jeg var litt kritisk på måten du drev det bokprosjektet ditt på, men det er en annen sak. Uansett er du flink til å få til ting !

Det er hyggelig å skrive med deg nå, jeg sitter her med smerter, selvpåført av dumskap, kanskje jeg må ta smertestillende, det er ikke lett å vite når man skal ta og ikke, jeg har fått beskjed om at jeg bruker for mye av min mann.

Så jeg prøver ta meg sammen :-)

Jeg snakket noe om min egen erfaring og et spørsmål til fagpersoner og andre om kosthold og medisinbruk. I tllegg et leget kap.mot slutten, der en person svarer fra meg. Men jeg vil ikke gå nermere inn her på det prosjektet her, men hvis du vil kan vi maile hverandre, men da må finne ut maien min er: Jeg føler at du ikke kan ha fått et helt rett bilde av dette slik du fremstiller det nå.

Skrevet

Jeg snakket noe om min egen erfaring og et spørsmål til fagpersoner og andre om kosthold og medisinbruk. I tllegg et leget kap.mot slutten, der en person svarer fra meg. Men jeg vil ikke gå nermere inn her på det prosjektet her, men hvis du vil kan vi maile hverandre, men da må finne ut maien min er: Jeg føler at du ikke kan ha fått et helt rett bilde av dette slik du fremstiller det nå.

Hei!

Mailen din fikk jeg ikke :-)

Prøv igjen. :-)

Skrevet

Hei!

Mailen din fikk jeg ikke :-)

Prøv igjen. :-)

Nei jeg oppga ikke noen mail her, og vil ikke heller, men du vet jo hva jeg heter ?

Skrevet

Nei jeg oppga ikke noen mail her, og vil ikke heller, men du vet jo hva jeg heter ?

Hei!

Ja :-) Og jeg kjenner din venn så jeg spør vennen din, men den vennen er ute i kveld :-)' jeg var også invitert, vennlig, men jeg er 1 ) syk 2) for sliten, . Men jeg blir alltid så glad for å bli invitert med på ting, og så glad når jeg vte det er helt i orden at jeg likevel blir hjemme :-)

Det er greit, så får du min.

Skrevet

Hei!

Ja :-) Og jeg kjenner din venn så jeg spør vennen din, men den vennen er ute i kveld :-)' jeg var også invitert, vennlig, men jeg er 1 ) syk 2) for sliten, . Men jeg blir alltid så glad for å bli invitert med på ting, og så glad når jeg vte det er helt i orden at jeg likevel blir hjemme :-)

Det er greit, så får du min.

Ok, så kanskje vi kan rette opp evt. misforståeler i forbindelse med boka også og sånne ting, men mest for det, det er viktig å vite hvordan andre med AS diagnosen fungerer, og kanskje hvorfor ? Er det AS eller noe annet. det er et viktig tema for meg i hvert fall.

Skrevet

Ok, så kanskje vi kan rette opp evt. misforståeler i forbindelse med boka også og sånne ting, men mest for det, det er viktig å vite hvordan andre med AS diagnosen fungerer, og kanskje hvorfor ? Er det AS eller noe annet. det er et viktig tema for meg i hvert fall.

Hei!

Okey, du får mail fra meg senere.

Jeg har bare AS :-) ikke bare bare, for sårbar for stress.

Du har vel også dystymi om jeg husker rett?

Men jeg fikk jo barneautismediagnose satt/vurdert som liten, jeg fungerer i dag på nivå med andre med AS, men jeg tror min indre verden og opplevelse av farger, mønstre, lyder, overført til følelser blir slik at jeg tror iblant jeg har mye autisme. Klarer ikke forklare bedre nå :-)

Jeg er veldig følsom på lyder og lys og mønstre og vinkler og farger og lukter, det er vanskelig for meg, alt dette. jeg hadde feks ingen andre ord enn "vet ikke" da jeg møtte min psykiater, derfor skrev jeg, sånn fant jeg ordene, men ikke via bokstavene, men via fargene, sånn ble bokstaver til ord, og ord til mening og mening til spørsmål og tanker og svar og hjelp. Slik fikk jeg kontakt og det endret mitt liv.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...