Gå til innhold

Er psykose alltid en psykisk lidelse?

Anbefalte innlegg

Gjest engoddag
Skrevet

Jeg er lei av at folk ser på meg som psykisk syk. Jeg har vært psykotisk og innlagt. Men nå lurer jeg på om jeg egentlig har vært psykisk syk. Jeg har en organisk paranoid psykoe. (står det ihvertfall i papirene). Men det som skjedde var at jeg hørte tusen stemmer i hodet og ikke greide å kontrollere dette. Men jeg sa til meg selv under hele siste innleggelsen at dette var nok bare noe som kom til å gå over, for det har det gjort før. I en slik situasjon synes jeg det er helt naturlig å undres over dette fenomenet det er å høre stemmer. Men det trenger vel ikke være noe psykisk galt med en selv om man hallisunerer litt. Det er jo bare noe krøll på hjernen.

Jeg er også lei av at jeg selv sitter å klager over at jeg sliter sånn psykisk. Jeg ble vekket av en drøm i natt, den handlet om en veldig lykkelig barndom - som egentlig var min barndom, mine avdøde besteforeldre dukket opp, og den gode stemningen som jeg hadde når jeg spiste frokost sammen med min mor og hvordan jeg gledet meg til skolen, hvor godt sjokolademelken og brunostskive smakte og mye mer. Men i terapi tenker jeg jo liksom bare negativt. Så jeg tror jeg har bestemt meg for å slutte å tenke på at jeg sliter psykisk.

Jeg har dessuten opplevd såpass mye godt i denne verdenen, at det er det jeg burde velge å huske!.

Takk for den fine drømmen - hvem du måtte være som sente meg den i natt ;).

Skrevet

Hvis det er organisk så er det vel ikke psykisk. Og, rett innstillning, vi trenger alle å fokusere på det positive :-)

Skrevet

Hvis jeg har forstått det rett så er en psykose alltid en psykisk lidelse, enten den har organiske eller psykologiske årsaker. Men det å høre stemmer er ikke alltid en psykose, det er noe friske mennesker også kan oppleve har jeg hørt.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Dette er en viktig avklaring. Sykdommene klassifiseres etter hvordan de gir seg utslag, ikke etter hvor skaden/feilen sitter.

Det er grunn til å tro at alle psykiske lidelser skyldes en feil i hjernen og etterhvert kan bli oppfattet som "orgeniske". Det endrer ikke på det faktum at de er psykiske lidelser. Jfr også debatten om Asperger.

Ja, psykose er alltid en psykisk lidelse. Å høre stemmer er ikke alltid en psykose. Det trenger ikke alltid være en sykdom en gang.

Din endrede innstilling kan bare applauderes. Klarer du å videreføre denne i hverdagen, vil du få et langt bedre liv.

Skrevet

''Men i terapi tenker jeg jo liksom bare negativt.''

Ikke bra. Håper du kan få dvele litt mer med hyggelige minner. Å bare snakke om det som er trist og vondt fører ikke fram, det er ihvertfall min mening.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...