Gjest prust Skrevet 11. desember 2012 Del Skrevet 11. desember 2012 http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Larer-fjernet-etter-innsats-i-voldsfilm-7066030.html Kan vi sette høyere krav til personer som har yrker som innebærer å være rollemodeller, spesielt for barn og ungdom? Tenker da på lærere, trenere, prester, førskolelærere, leger, helsesøstere osv? Slike "umoralske" (eller kunsteriske, som noen mener?) som er utført før en inntrer en stilling - er det greit? Er det greit å ha slike hobbier/deltidsstillinger samtidig som en jobber i yrker som nevnt over? Denne saken blir debattert en god del her nå i kristiansand, og en del mener at det er moralisme av rektor å suspendere henne fra stillingen - at dette er en sak som ikke vedrører hennes arbeid som lærer i det hele tatt. Denne filmsjangeren er visstnok i kunstmiljøet anerkjent som sjanger, og det kan dermed ses på som kunst... - mener noen. Jeg er litt delt. Det kan jo ikke være noe særlig hyggelig for denne læreren å vite at elevene kan finne bilder på nettet av henne fra denne filmen - kan en da opprettholde respekt i undervisningen? Og for elevenes del - fortjener ikke de å ha en lærer de kan se opp til og lære ting av (dvs de har kanskje lært at en skal være forstktig med det en legger ut på nettet!) Utdanningsforbundet taler lærerens sak nå, og skal i dialog med rektor og skolesjef. De mener at det ikke er grunn til oppsigelse på grunn av dette. Men kan en ikke sette høyere krav til en lærer i grunnskolen enn til en økonomirådgiver i kommunen, eller en elektriker eller en trailersjåfør....lurer jeg på.... Hva mener dere? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/386572-hva-kan-vi-forvente-av-moral-hos-l%C3%A6rere/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
trollemor;o) Skrevet 11. desember 2012 Del Skrevet 11. desember 2012 Greier ikke ta noe standpunkt til det.... Er delt jeg også. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/386572-hva-kan-vi-forvente-av-moral-hos-l%C3%A6rere/#findComment-3422201 Del på andre sider Flere delingsvalg…
EnolaGay Skrevet 11. desember 2012 Del Skrevet 11. desember 2012 Kanskje det er nok at en lærer (eller hvem som helst voksen egentlig) er såpass at han/hun forteller barna selv. Og sier at dette var jeg med på fordi.. Eller dette var dårlig overtenkt, jeg angrer veldig at jeg stilte opp fordi jeg har endret meg og tenkt meg om etterpå.. Og så tror jeg at de fleste barn vil forstå akkurat det. Og ellers ikke henge seg halvparten så mye opp i det som resten av oss.. Men har du bretta ut ræva på nettet, så får du tåle å ta den talen for hvert kull da, de neste tredve åra... *knegg* 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/386572-hva-kan-vi-forvente-av-moral-hos-l%C3%A6rere/#findComment-3422226 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Shira :o) Skrevet 11. desember 2012 Del Skrevet 11. desember 2012 Kanskje det er nok at en lærer (eller hvem som helst voksen egentlig) er såpass at han/hun forteller barna selv. Og sier at dette var jeg med på fordi.. Eller dette var dårlig overtenkt, jeg angrer veldig at jeg stilte opp fordi jeg har endret meg og tenkt meg om etterpå.. Og så tror jeg at de fleste barn vil forstå akkurat det. Og ellers ikke henge seg halvparten så mye opp i det som resten av oss.. Men har du bretta ut ræva på nettet, så får du tåle å ta den talen for hvert kull da, de neste tredve åra... *knegg* Enig. Tror faktisk det kan ha god forbyggende effekt, en lærer som faktisk har opplevd det selv og ikke bare formaner om det. Tror elever hører mer etter da. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/386572-hva-kan-vi-forvente-av-moral-hos-l%C3%A6rere/#findComment-3422229 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rhea Silvia Skrevet 11. desember 2012 Del Skrevet 11. desember 2012 Kan man i det hele tatt være foreldre dersom man har gjort noe skikkelig umoralsk? Hvordan skal man rettlede og oppdra sine barn dersom det finnes filmer av denne typen ute på nettet? Jeg er lærer, det finnes ikke noe på nettet jeg er redd for at elevene mine skal finne, men jeg har et levd liv bak meg. Kanskje jeg hadde blitt oppsagt om noe hadde kommet ut? Hvem vet? Og jeg er utrolig forsiktig ( som de fleste lærere) å gjøre noe nå som kan oppfattes "feil". ( så de få gangene jeg er på offentlig fester, er jeg edru og har stupfulle foreldre over meg som skal diskutere sine barn... jada!) Ønsker vi at personer er feilfrie, eller ønsker vi personer som har tatt oppgjør med og lærdom av sitt liv? Hvem er best egna til å gi råd, til å lytte, de som har sett livet utenfra eller den som har opplevd og kommet seg igjennom det? Tror elevene mine er glad for at jeg har noen erfaringer som gjør at jeg sjelden blir sjokkert, at jeg ikke er så fordømt moraliserende og at jeg faktisk kan si, fordi jeg har erfart, at det går over, det blir bedre, du overlever... Mine elever er tenåringer, unge voksne. Jeg er en egnet lærer. Kanskje denne kvinnen er en god lærer, tross i sin ungdomssynd? Kanskje elevene går glipp av et menneske som kunne ha veiledet dem gjennom en turbulent tid? Aner ikke jeg, Men det veit jeg. elevene vurderer deg for det du er NÅ, ikke hva du var før ( har lærere et liv utenfor klasserommet??? ) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/386572-hva-kan-vi-forvente-av-moral-hos-l%C3%A6rere/#findComment-3422242 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 11. desember 2012 Del Skrevet 11. desember 2012 Kan man i det hele tatt være foreldre dersom man har gjort noe skikkelig umoralsk? Hvordan skal man rettlede og oppdra sine barn dersom det finnes filmer av denne typen ute på nettet? Jeg er lærer, det finnes ikke noe på nettet jeg er redd for at elevene mine skal finne, men jeg har et levd liv bak meg. Kanskje jeg hadde blitt oppsagt om noe hadde kommet ut? Hvem vet? Og jeg er utrolig forsiktig ( som de fleste lærere) å gjøre noe nå som kan oppfattes "feil". ( så de få gangene jeg er på offentlig fester, er jeg edru og har stupfulle foreldre over meg som skal diskutere sine barn... jada!) Ønsker vi at personer er feilfrie, eller ønsker vi personer som har tatt oppgjør med og lærdom av sitt liv? Hvem er best egna til å gi råd, til å lytte, de som har sett livet utenfra eller den som har opplevd og kommet seg igjennom det? Tror elevene mine er glad for at jeg har noen erfaringer som gjør at jeg sjelden blir sjokkert, at jeg ikke er så fordømt moraliserende og at jeg faktisk kan si, fordi jeg har erfart, at det går over, det blir bedre, du overlever... Mine elever er tenåringer, unge voksne. Jeg er en egnet lærer. Kanskje denne kvinnen er en god lærer, tross i sin ungdomssynd? Kanskje elevene går glipp av et menneske som kunne ha veiledet dem gjennom en turbulent tid? Aner ikke jeg, Men det veit jeg. elevene vurderer deg for det du er NÅ, ikke hva du var før ( har lærere et liv utenfor klasserommet??? ) ''( har lærere et liv utenfor klasserommet??? ) – Rhea Silvia'' Lærere, og da særlig "lærerinder", skal selvsagt oppbevares på et skap på skolen når hun ikke underviser! Noe annet skulle tatt seg ut! ;-) Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/386572-hva-kan-vi-forvente-av-moral-hos-l%C3%A6rere/#findComment-3422246 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 11. desember 2012 Del Skrevet 11. desember 2012 Kan man i det hele tatt være foreldre dersom man har gjort noe skikkelig umoralsk? Hvordan skal man rettlede og oppdra sine barn dersom det finnes filmer av denne typen ute på nettet? Jeg er lærer, det finnes ikke noe på nettet jeg er redd for at elevene mine skal finne, men jeg har et levd liv bak meg. Kanskje jeg hadde blitt oppsagt om noe hadde kommet ut? Hvem vet? Og jeg er utrolig forsiktig ( som de fleste lærere) å gjøre noe nå som kan oppfattes "feil". ( så de få gangene jeg er på offentlig fester, er jeg edru og har stupfulle foreldre over meg som skal diskutere sine barn... jada!) Ønsker vi at personer er feilfrie, eller ønsker vi personer som har tatt oppgjør med og lærdom av sitt liv? Hvem er best egna til å gi råd, til å lytte, de som har sett livet utenfra eller den som har opplevd og kommet seg igjennom det? Tror elevene mine er glad for at jeg har noen erfaringer som gjør at jeg sjelden blir sjokkert, at jeg ikke er så fordømt moraliserende og at jeg faktisk kan si, fordi jeg har erfart, at det går over, det blir bedre, du overlever... Mine elever er tenåringer, unge voksne. Jeg er en egnet lærer. Kanskje denne kvinnen er en god lærer, tross i sin ungdomssynd? Kanskje elevene går glipp av et menneske som kunne ha veiledet dem gjennom en turbulent tid? Aner ikke jeg, Men det veit jeg. elevene vurderer deg for det du er NÅ, ikke hva du var før ( har lærere et liv utenfor klasserommet??? ) Veldig godt innlegg. Jeg mener det er en stor forskjell på noe man har gjort i fortida, som kan avskrives på kontoen Ung & Dum, og noe man gjør parallelt med praktiserende lærergjerning. Altså ville jeg vært uhyre skeptisk til en lærer som tilbragte sommerferien med å delta i Paradise Hotel. Ikke for det - jeg ville ikke vært synlig imponert over en som beklageligvis hadde gjort det samme 10 år tilbake i tid, i en alder av 18 år heller, men det kan til en viss grad unnskyldes dersom det hadde blitt folk av vedkommende. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/386572-hva-kan-vi-forvente-av-moral-hos-l%C3%A6rere/#findComment-3422249 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 11. desember 2012 Del Skrevet 11. desember 2012 Kan man i det hele tatt være foreldre dersom man har gjort noe skikkelig umoralsk? Hvordan skal man rettlede og oppdra sine barn dersom det finnes filmer av denne typen ute på nettet? Jeg er lærer, det finnes ikke noe på nettet jeg er redd for at elevene mine skal finne, men jeg har et levd liv bak meg. Kanskje jeg hadde blitt oppsagt om noe hadde kommet ut? Hvem vet? Og jeg er utrolig forsiktig ( som de fleste lærere) å gjøre noe nå som kan oppfattes "feil". ( så de få gangene jeg er på offentlig fester, er jeg edru og har stupfulle foreldre over meg som skal diskutere sine barn... jada!) Ønsker vi at personer er feilfrie, eller ønsker vi personer som har tatt oppgjør med og lærdom av sitt liv? Hvem er best egna til å gi råd, til å lytte, de som har sett livet utenfra eller den som har opplevd og kommet seg igjennom det? Tror elevene mine er glad for at jeg har noen erfaringer som gjør at jeg sjelden blir sjokkert, at jeg ikke er så fordømt moraliserende og at jeg faktisk kan si, fordi jeg har erfart, at det går over, det blir bedre, du overlever... Mine elever er tenåringer, unge voksne. Jeg er en egnet lærer. Kanskje denne kvinnen er en god lærer, tross i sin ungdomssynd? Kanskje elevene går glipp av et menneske som kunne ha veiledet dem gjennom en turbulent tid? Aner ikke jeg, Men det veit jeg. elevene vurderer deg for det du er NÅ, ikke hva du var før ( har lærere et liv utenfor klasserommet??? ) ''( har lærere et liv utenfor klasserommet??? )'' Jeg håper det, men er usikker på det nåværende tidspunkt. Kan du være så snill å bekrefte at de får et liv igjen? Og at det skjer innen overskuelig framtid? Og at denne overlevelsesperioden snart er over? Bill.mrk. Fersk i gamet, en smule desillusjonert, syk, og med rettebunker til taket 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/386572-hva-kan-vi-forvente-av-moral-hos-l%C3%A6rere/#findComment-3422251 Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 11. desember 2012 Del Skrevet 11. desember 2012 Mange yrkesgrupper har krav til adferd på privaten. Graden av representasjon er viktig. I det private næringsliv ville du ikke vare lenge om du foretok deg ting på fritiden som var kontroproduktivt for din bedrifts lønnsomhet og anseelse. Et eller annet sted går det en grense for hva man som lærer kan foreta seg i fritiden uten at det får konsekvenser for jobben. Det handler både om hva man gjør og hvor offentlig man gjør det. Og selvfølgelig er det viktig om det skjedde 20 år før man tiltrådte eller mens man var i stillingen. Hvor en slik grensen skal gå er derimot vanskeligere å avgjøre. Det handler både om å være forbildet og å ha autoritet. F.eks. er en lærer som driver nettmobbing ikke noe gått kort for å få slutt på samme ting blant elevene. Skolen bør ha en viss rett til å definere hva som er lov å ikke. Dette bør være en del av kontrakt og arbeidsinnstruks. I denne konkrete saken, har jeg ikke så sterk mening. Det kan hende skolen har hatt et problem med vold blant elevene og/eller et sterkt fokus på ikke-vold. Da _kan_ denne reaksjonen være forståelig. På den ene siden kan man ikke forlange at en lærer skal hykle fullkommen. På den andre siden er det en grense for hvor ufullkommen på hvilke områder læreren kan være. mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/386572-hva-kan-vi-forvente-av-moral-hos-l%C3%A6rere/#findComment-3422264 Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 11. desember 2012 Del Skrevet 11. desember 2012 Kan man i det hele tatt være foreldre dersom man har gjort noe skikkelig umoralsk? Hvordan skal man rettlede og oppdra sine barn dersom det finnes filmer av denne typen ute på nettet? Jeg er lærer, det finnes ikke noe på nettet jeg er redd for at elevene mine skal finne, men jeg har et levd liv bak meg. Kanskje jeg hadde blitt oppsagt om noe hadde kommet ut? Hvem vet? Og jeg er utrolig forsiktig ( som de fleste lærere) å gjøre noe nå som kan oppfattes "feil". ( så de få gangene jeg er på offentlig fester, er jeg edru og har stupfulle foreldre over meg som skal diskutere sine barn... jada!) Ønsker vi at personer er feilfrie, eller ønsker vi personer som har tatt oppgjør med og lærdom av sitt liv? Hvem er best egna til å gi råd, til å lytte, de som har sett livet utenfra eller den som har opplevd og kommet seg igjennom det? Tror elevene mine er glad for at jeg har noen erfaringer som gjør at jeg sjelden blir sjokkert, at jeg ikke er så fordømt moraliserende og at jeg faktisk kan si, fordi jeg har erfart, at det går over, det blir bedre, du overlever... Mine elever er tenåringer, unge voksne. Jeg er en egnet lærer. Kanskje denne kvinnen er en god lærer, tross i sin ungdomssynd? Kanskje elevene går glipp av et menneske som kunne ha veiledet dem gjennom en turbulent tid? Aner ikke jeg, Men det veit jeg. elevene vurderer deg for det du er NÅ, ikke hva du var før ( har lærere et liv utenfor klasserommet??? ) Jeg er i utgangspunktet helt enig i alt du skriver. Men i denne spesielle saken, så virker det ikke som om filminnspillingen ligger langt tilbake i tid - voldsscenene ble innspilt i fjor, såvidt jeg forstår. Gitt tendensen til bagatellisering av vold og økningen av vold særlig blant jenter, så ville jeg ha vært opptatt av hvor denne lærervikaren egentlig står i forhold til temaet før jeg synes det er greit at hun underviser ungdomselever. Jeg synes det er litt komplisert dette med hvorvidt lærere kan uttrykke akkurat hva de vil på fritiden. En ungdomsskolelærer i mitt nærmiljø, driver aktiv propaganda for legalisering av hasj. Det kjennes litt utgreit ut at han gjør dette åpent blant femtenåringene som nettopp nå er i en utforskende fase i forhold til bruk av rusmidler. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/386572-hva-kan-vi-forvente-av-moral-hos-l%C3%A6rere/#findComment-3422266 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 11. desember 2012 Del Skrevet 11. desember 2012 Kan man i det hele tatt være foreldre dersom man har gjort noe skikkelig umoralsk? Hvordan skal man rettlede og oppdra sine barn dersom det finnes filmer av denne typen ute på nettet? Jeg er lærer, det finnes ikke noe på nettet jeg er redd for at elevene mine skal finne, men jeg har et levd liv bak meg. Kanskje jeg hadde blitt oppsagt om noe hadde kommet ut? Hvem vet? Og jeg er utrolig forsiktig ( som de fleste lærere) å gjøre noe nå som kan oppfattes "feil". ( så de få gangene jeg er på offentlig fester, er jeg edru og har stupfulle foreldre over meg som skal diskutere sine barn... jada!) Ønsker vi at personer er feilfrie, eller ønsker vi personer som har tatt oppgjør med og lærdom av sitt liv? Hvem er best egna til å gi råd, til å lytte, de som har sett livet utenfra eller den som har opplevd og kommet seg igjennom det? Tror elevene mine er glad for at jeg har noen erfaringer som gjør at jeg sjelden blir sjokkert, at jeg ikke er så fordømt moraliserende og at jeg faktisk kan si, fordi jeg har erfart, at det går over, det blir bedre, du overlever... Mine elever er tenåringer, unge voksne. Jeg er en egnet lærer. Kanskje denne kvinnen er en god lærer, tross i sin ungdomssynd? Kanskje elevene går glipp av et menneske som kunne ha veiledet dem gjennom en turbulent tid? Aner ikke jeg, Men det veit jeg. elevene vurderer deg for det du er NÅ, ikke hva du var før ( har lærere et liv utenfor klasserommet??? ) Bra innlegg - og mye av det du skriver er jeg enig i. Jeg ønsker ikke at alle lærere skal være forgylte engler, uten noen livserfaring og med karakter som et glansbilde. MEN - jeg mener det er forskjell på hva du bedriver på fritiden i nåtiden, mens du er lærer - og hva du gjorde i ungdomstida. Og jeg mener det er forskjell på hva du gjorde for to år siden og for ti år siden. I dette tilfellet ble filmen spilt inn for to år siden, og ferdig produsert for ett år siden. Altså for ikke lenge siden. Påvirker det synet ditt på denne saken? Og ja - etter det jeg har hørt, er læreren en god lærer, som har fungert utmerket i de fagene hun har undervist i. Men likevel - er det å være faglig dyktig NOK - når en er en rollemodell og forbilde for barn og unge? Jeg synes dette er vanskelig. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/386572-hva-kan-vi-forvente-av-moral-hos-l%C3%A6rere/#findComment-3422295 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 11. desember 2012 Del Skrevet 11. desember 2012 Veldig godt innlegg. Jeg mener det er en stor forskjell på noe man har gjort i fortida, som kan avskrives på kontoen Ung & Dum, og noe man gjør parallelt med praktiserende lærergjerning. Altså ville jeg vært uhyre skeptisk til en lærer som tilbragte sommerferien med å delta i Paradise Hotel. Ikke for det - jeg ville ikke vært synlig imponert over en som beklageligvis hadde gjort det samme 10 år tilbake i tid, i en alder av 18 år heller, men det kan til en viss grad unnskyldes dersom det hadde blitt folk av vedkommende. Her er det snakk om at filmen er spilt inn for to år siden. Hvis en mener at to år er for kort tid siden, at det ikke er akseptabelt - hvor lang karantene bør hun ha, før at det kan skrives på kontoen for "dumme ting, men en erfaring rikere"? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/386572-hva-kan-vi-forvente-av-moral-hos-l%C3%A6rere/#findComment-3422296 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 11. desember 2012 Del Skrevet 11. desember 2012 Jeg er i utgangspunktet helt enig i alt du skriver. Men i denne spesielle saken, så virker det ikke som om filminnspillingen ligger langt tilbake i tid - voldsscenene ble innspilt i fjor, såvidt jeg forstår. Gitt tendensen til bagatellisering av vold og økningen av vold særlig blant jenter, så ville jeg ha vært opptatt av hvor denne lærervikaren egentlig står i forhold til temaet før jeg synes det er greit at hun underviser ungdomselever. Jeg synes det er litt komplisert dette med hvorvidt lærere kan uttrykke akkurat hva de vil på fritiden. En ungdomsskolelærer i mitt nærmiljø, driver aktiv propaganda for legalisering av hasj. Det kjennes litt utgreit ut at han gjør dette åpent blant femtenåringene som nettopp nå er i en utforskende fase i forhold til bruk av rusmidler. Gitt tendensen til bagatellisering av vold og økningen av vold særlig blant jenter, så ville jeg ha vært opptatt av hvor denne lærervikaren egentlig står i forhold til temaet før jeg synes det er greit at hun underviser ungdomselever. '' Det er jo en interessant vinkling. Kan en være mot voldsbruk når en er med på å produsere volsfilmer? Og kan det evt forsvares med at dette er en egen kunstfaglig sjanger (som jeg så noen debatterte rundt på FB i går)? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/386572-hva-kan-vi-forvente-av-moral-hos-l%C3%A6rere/#findComment-3422299 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 11. desember 2012 Del Skrevet 11. desember 2012 Her er det snakk om at filmen er spilt inn for to år siden. Hvis en mener at to år er for kort tid siden, at det ikke er akseptabelt - hvor lang karantene bør hun ha, før at det kan skrives på kontoen for "dumme ting, men en erfaring rikere"? Jeg er usikker. Tenk på Mette-Marit. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/386572-hva-kan-vi-forvente-av-moral-hos-l%C3%A6rere/#findComment-3422306 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 11. desember 2012 Del Skrevet 11. desember 2012 Jeg er usikker. Tenk på Mette-Marit. Nå har jeg ikke akkurat Mette marits tidslinje i hodet - men var ikke det utsvevende festelivet hennes avsluttet en del år før hun ble sammen med Håkon Magnus? Det blir litt pekefingermentalitet å si fy-fy - men samtidig så ønsker en jo lærere som i hovedsak praktiserer den moralen de underviser.... Hmmmm.... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/386572-hva-kan-vi-forvente-av-moral-hos-l%C3%A6rere/#findComment-3422310 Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 11. desember 2012 Del Skrevet 11. desember 2012 Gitt tendensen til bagatellisering av vold og økningen av vold særlig blant jenter, så ville jeg ha vært opptatt av hvor denne lærervikaren egentlig står i forhold til temaet før jeg synes det er greit at hun underviser ungdomselever. '' Det er jo en interessant vinkling. Kan en være mot voldsbruk når en er med på å produsere volsfilmer? Og kan det evt forsvares med at dette er en egen kunstfaglig sjanger (som jeg så noen debatterte rundt på FB i går)? ''Og kan det evt forsvares med at dette er en egen kunstfaglig sjanger (som jeg så noen debatterte rundt på FB i går)?'' Hva som helst ser ut til å kunne forsvares som kunst og/eller humor. Er det viktigst hva man faktisk formidler eller hvilken merkelapp man setter på uttrykksformen? mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/386572-hva-kan-vi-forvente-av-moral-hos-l%C3%A6rere/#findComment-3422316 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 11. desember 2012 Del Skrevet 11. desember 2012 Mange yrkesgrupper har krav til adferd på privaten. Graden av representasjon er viktig. I det private næringsliv ville du ikke vare lenge om du foretok deg ting på fritiden som var kontroproduktivt for din bedrifts lønnsomhet og anseelse. Et eller annet sted går det en grense for hva man som lærer kan foreta seg i fritiden uten at det får konsekvenser for jobben. Det handler både om hva man gjør og hvor offentlig man gjør det. Og selvfølgelig er det viktig om det skjedde 20 år før man tiltrådte eller mens man var i stillingen. Hvor en slik grensen skal gå er derimot vanskeligere å avgjøre. Det handler både om å være forbildet og å ha autoritet. F.eks. er en lærer som driver nettmobbing ikke noe gått kort for å få slutt på samme ting blant elevene. Skolen bør ha en viss rett til å definere hva som er lov å ikke. Dette bør være en del av kontrakt og arbeidsinnstruks. I denne konkrete saken, har jeg ikke så sterk mening. Det kan hende skolen har hatt et problem med vold blant elevene og/eller et sterkt fokus på ikke-vold. Da _kan_ denne reaksjonen være forståelig. På den ene siden kan man ikke forlange at en lærer skal hykle fullkommen. På den andre siden er det en grense for hvor ufullkommen på hvilke områder læreren kan være. mvh ''Hvor en slik grensen skal gå er derimot vanskeligere å avgjøre. Det handler både om å være forbildet og å ha autoritet. F.eks. er en lærer som driver nettmobbing ikke noe godt kort for å få slutt på samme ting blant elevene.'' Veldig enig. Og som frosken skrev - en lærer som er aktiv for å legalisere narkotika, vil jo ikke kunne være troverdig overfor elevene når han/hun skal snakke om farene ved narkiotikabruk. ''Skolen bør ha en viss rett til å definere hva som er lov å ikke. Dette bør være en del av kontrakt og arbeidsinnstruks.'' Jeg vet ikke hvordan dette står juridisk - om den enkelte skole kan ha særinstrukser på slike ting. Det er sikkert noe av det som diskuteres i dag - mellom skoleledelsen og utdanningsforbundet. ''I denne konkrete saken, har jeg ikke så sterk mening. Det kan hende skolen har hatt et problem med vold blant elevene og/eller et sterkt fokus på ikke-vold. Da _kan_ denne reaksjonen være forståelig. På den ene siden kan man ikke forlange at en lærer skal hykle fullkommen. På den andre siden er det en grense for hvor ufullkommen på hvilke områder læreren kan være.'' Det er jo mange "på den ene siden-argumenter" og "på den andre siden-" argumenter her. Det jeg ikke klarer å si meg enig i, er at det er "hårreisende behandling" hun har fått fra skoleledelsen - enkelte mener det. Jeg synes forsåvidt at ledelsen har opptrådt ryddig, men at det nå selvsagt må diskuteres juridisk og prøve å komme frem til en enighet. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/386572-hva-kan-vi-forvente-av-moral-hos-l%C3%A6rere/#findComment-3422317 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 11. desember 2012 Del Skrevet 11. desember 2012 ''Og kan det evt forsvares med at dette er en egen kunstfaglig sjanger (som jeg så noen debatterte rundt på FB i går)?'' Hva som helst ser ut til å kunne forsvares som kunst og/eller humor. Er det viktigst hva man faktisk formidler eller hvilken merkelapp man setter på uttrykksformen? mvh Jeg fikk rett og slett litt hakeslipp da jeg så de argumentene blant folk jeg heller ville tro fokuserte på læreren som rollemodell fremfor at dette kunne beskrives som kunst... Nei - jeg synes ikke slikt er kunst i det hele tatt. Må legge til at jeg ikke har sett verken film eller trailer for den - men jeg har lest om den og sett noen bilder. Og det er ikke særlig imponerende eller tillitsvekkende. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/386572-hva-kan-vi-forvente-av-moral-hos-l%C3%A6rere/#findComment-3422320 Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 11. desember 2012 Del Skrevet 11. desember 2012 ''Hvor en slik grensen skal gå er derimot vanskeligere å avgjøre. Det handler både om å være forbildet og å ha autoritet. F.eks. er en lærer som driver nettmobbing ikke noe godt kort for å få slutt på samme ting blant elevene.'' Veldig enig. Og som frosken skrev - en lærer som er aktiv for å legalisere narkotika, vil jo ikke kunne være troverdig overfor elevene når han/hun skal snakke om farene ved narkiotikabruk. ''Skolen bør ha en viss rett til å definere hva som er lov å ikke. Dette bør være en del av kontrakt og arbeidsinnstruks.'' Jeg vet ikke hvordan dette står juridisk - om den enkelte skole kan ha særinstrukser på slike ting. Det er sikkert noe av det som diskuteres i dag - mellom skoleledelsen og utdanningsforbundet. ''I denne konkrete saken, har jeg ikke så sterk mening. Det kan hende skolen har hatt et problem med vold blant elevene og/eller et sterkt fokus på ikke-vold. Da _kan_ denne reaksjonen være forståelig. På den ene siden kan man ikke forlange at en lærer skal hykle fullkommen. På den andre siden er det en grense for hvor ufullkommen på hvilke områder læreren kan være.'' Det er jo mange "på den ene siden-argumenter" og "på den andre siden-" argumenter her. Det jeg ikke klarer å si meg enig i, er at det er "hårreisende behandling" hun har fått fra skoleledelsen - enkelte mener det. Jeg synes forsåvidt at ledelsen har opptrådt ryddig, men at det nå selvsagt må diskuteres juridisk og prøve å komme frem til en enighet. ''Det jeg ikke klarer å si meg enig i, er at det er "hårreisende behandling" hun har fått fra skoleledelsen - enkelte mener det. Jeg synes forsåvidt at ledelsen har opptrådt ryddig, men at det nå selvsagt må diskuteres juridisk og prøve å komme frem til en enighet.'' Tidvis ser det ut til å eksistere en antimoralisme som gjør det ulovlig å si at noe er galt og uakseptabelt. Det eneste det er lov å moralisere over og fordømme er andres moralisme. Moralisme i denne sammenhengen er det andre mener er galt som en selv mener er riktig. mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/386572-hva-kan-vi-forvente-av-moral-hos-l%C3%A6rere/#findComment-3422321 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 11. desember 2012 Del Skrevet 11. desember 2012 ''Det jeg ikke klarer å si meg enig i, er at det er "hårreisende behandling" hun har fått fra skoleledelsen - enkelte mener det. Jeg synes forsåvidt at ledelsen har opptrådt ryddig, men at det nå selvsagt må diskuteres juridisk og prøve å komme frem til en enighet.'' Tidvis ser det ut til å eksistere en antimoralisme som gjør det ulovlig å si at noe er galt og uakseptabelt. Det eneste det er lov å moralisere over og fordømme er andres moralisme. Moralisme i denne sammenhengen er det andre mener er galt som en selv mener er riktig. mvh Godt sagt! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/386572-hva-kan-vi-forvente-av-moral-hos-l%C3%A6rere/#findComment-3422329 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.