Gå til innhold

Sjokkendring for alle på uføretrygd

Anbefalte innlegg

Gjest Fattiglusa
Skrevet

Riktig. Det er blant annet sånn man kjenner/forstår om man er frisk eller syk.

Helt rett. De som sier noe annet har aldri vært skikkelig syke.

• Svar 55
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Madelenemie

17

• Sør

6

• Bella Dotte

5

• Angustia

2

Skrevet

''Men jeg selv føler personlig jeg kan bli sykere av å ikke ha noe å gjøre. Nå for tiden har jeg nesten for mye, pga av bare alt med barna, orker nesten ikke noe annet, orker ikke en gang asperger gruppen en gang pr mnd så sliten er jeg. Da mener jeg ikke bare at man har fritidsaktiviteter, men et arbeide å gå til hver dag.''

Du er allerede for sliten av alt du har å gjøre, og så savner du flere oppgaver? Man kunne vært litt flåsete og sagt at dette ikke henger på greip, men jeg er jo så snill, så jeg kaller det ambivalens ;-)

''Jeg får selv fort sorg i hjertet (om du skjønner) av tanker som at man ikke skal bidra til fellesskapet, kanskje ikke klare arbeidslivet osv... Det gir meg fort en følelse av å snylte, men den gjelder nok meg, og ikke andre, for jeg tenker jo aldri sånn om andre jeg møter på uføretrygd. Av og til tenker jeg at jeg er hard og til tider nådeløs mot meg selv, men det er kanskje sånn vi mennesker er mot oss selv? (jeg lurer på det)''

Jeg føler meg ikke som en snylter, men av og til som ikke bra nok, ikke verdifull nok, jeg blir trist av det, for jeg vil gjerne bidra, og jeg tror jeg kunne hatt mer å bidra med! Men jeg har ikke overskudd til det, i tillegg til at jeg har for store mentale/kommunikative vansker, som kan bli psykiske igjen om jeg presses for mye.

Hei!

Ja det er bare nå med små barn enda at jeg kan kjenne meg overbelastet i blant, og egentlig ikke av det daglige fysiske arbeidet hjemme, men mer alt utenfor hjemmet som må følges opp, alle tankene, men jeg tror min psykiater også har litt rett, for jeg har oppdaget at jeg gjør veldig mye.

Feks står jeg nesten alltid opp kl 06.00 også i julen og før andre har stått opp etter en kopp kaffe har jeg gått tur med hunden, støvsugd huset, vasket badet, begynt på rundstykker, det er en vanlig morgen. Når barna står opp har jeg lagd eggerøre, skåret opp laks og dekket julefrokost. Etter det rydder jeg og begynner på andre gjøremål. Etter en stund gjør jeg noe med barna, ser film eller leser osv...

I dag før kl var 10 hadde jeg feks lagd to brett pikekyss, begynt på 4 typer is, gitt alle dyrene mat, satt på vaskemaskin, brettet tøy, lest om nøtteskrika og sikkert andre ting jeg glemmer nå. (dette er et av mange eks på at min psykiater syns jeg skal ut i arbeidslivet)

Jeg har ikke tenkt så mye over alt jeg gjør før min psykiater sa at jeg gjør svært mye og jobber så mye at slitenhet ikke er unormalt og mer enn forventet.

Men gå ut på et kjøpesenter har jeg jo ikke nevnt, det blir jeg sliten av, men unngår jeg bråk og butikker og for mange ord så blir jeg sjelden sliten av å arbeide. Til det med butikker o.l. fikk jeg beskjed om å skjerme meg da min psykiater sa min autisme setter naturlige begrensinger på den type aktiviteter.

Videre er hun 100 % sikker på at jeg kommer i jobb når barna er større og klarer seg mer selv, så jeg er vel ikke så syk da :-)

Forøvrig trener vi nå på at jeg ikke skal ha dårlig samvittighet for å ikke bidra til fellesskapet pr dags dato slik jeg ville ønsket det, og hun sa jeg ikke skulle ha dårlig samvittighet og forklarte dette så inngående og grundig at jeg følte hun hadde helt rett. Det var deilig, og det ga meg en bedre søvn, jeg har ikke hatt dårlig samvittighet nå etter den forklaringen hennes, forunderlig så fort det gikk over.

For øvrig er det kun meg selv jeg er så hard mot, jeg tenker ikke over at andre på uføretrygd ikke har rett på det, i vertfall ikke når jeg får vite hva som er grunnen til deres uføretrygd eller arbeidsavklaringspenger. Eks som den frisøren jeg møtte i sommer ved bassenget som hadde ryggsmerter, det kunne man jo ikke se heller, men jeg ville ikke forlangt av henne det samme som jeg forlanger av meg selv.

Men jeg tror faste rutiner og fokus på annet enn oss selv er viktig for helsen. Jeg har feks følt meg småsyk et par dager, men fordi jeg ikke hadde tid å kjenne på det, gikk det over, håper jeg, ja igjen nå, kjenner jeg meg kvalm bare fordi jeg kom på det nå, men med to tilfeller av svineinfluensa så kan det være psykisk. :-)

Nå skal jeg legge meg straks for jeg er sliten, men når man står opp så tidlig og nesten har mer å gjøre i ferien enn ellers så har jeg nå forstått at dette er naturlig slitenhet. Det var jo fint å få vite, jeg har jo lite å sammenligne med, og den overlegen på rusklinikken i Trondheim som både er en fantastisk husmor, mor, karrierekvinne, yrkeskvinne, forfatter og omsorgs-person og masse mer :-) er slike enere man ikke akkurat kan måle seg opp mot, det var forklarende og viktig informasjon også.

Jeg kom forøvrig på både mitt nyttårsforsett og et av problemene mine da jeg vasket trappen i dag, jeg ble glad, men nå må jeg bare tenke ut hvordan jeg minner meg selv om et nyttårsforsett som skal skje en gang pr dag i 365 dager? Hvis du har et forslag kan du fortell meg det.

Skrevet

Det er gøy og jobbe, men ikke når man er syk.

Hei!

Ja så derfor er jeg ikke syk :-)

Jeg er naturlig sliten i blant av å ha familie, barn, stort ansvar, mange plikter og under utdanning at man blir sliten, i tillegg har jeg jo autisme. Men jeg er nok heldig som slipper så mye mer.

De som virkelig er uten arbeidsevne en tid eller for alltid blir nok ikke rammet av forslaget, det tror jeg du kan være trygg på.

Skrevet

''Og bedre for menneskers helse om de bare kan få jobbe for pengene, ha et arbeide å gå til hver dag enn å stå opp kl 11,. og ikke ha noe å gjøre.

Sånn er det for noen og det gir ingen god selvfølelse eller fremdrift i noe menneskes liv. – Madelenemie''

''Men Madelenemie, dette er jo ikke tiltak som man gjør for å gjøre livet lettere for folk som er uføretrygdede. Det er for å gjøre livet deres enda vanskeligere. - Sør''

Derom strides de lærde (eller kanskje de som slett ikke har peiling). Moralistene er også tungt inne i diskusjonen.

Jeg tror mennesker hovedsakelig faller i to grupper her: de som "går på veggen" av å ikke ha noe å gjøre, og de som har mer enn nok med å klare seg gjenom dagens private gjøremål. Hvis man kunne sluse disse inn i riktig løp, ville mye godt kunne komme ut av det.

Hei!

Jeg går ikke på veggen av å ikke ha noe å gjøre, jeg har mye og mer enn nok.

Så du må finne en kategori til :-)

Jeg føler tungt på det felles ansvaret vi alle har for velferdsstaten, hvis ikke utbetalinger av trygd var et problem, i fremtiden et økende problem, ville jeg vært glad for å kun gjøre det jeg liker best, gå i skogen, sitte i skogen, gå på museum. Det er fellesansvaret jeg tror man føler på.

Skrevet

Hei!

Jeg går ikke på veggen av å ikke ha noe å gjøre, jeg har mye og mer enn nok.

Så du må finne en kategori til :-)

Jeg føler tungt på det felles ansvaret vi alle har for velferdsstaten, hvis ikke utbetalinger av trygd var et problem, i fremtiden et økende problem, ville jeg vært glad for å kun gjøre det jeg liker best, gå i skogen, sitte i skogen, gå på museum. Det er fellesansvaret jeg tror man føler på.

Jeg må jo ikke det når jeg opererer med to hovedkategorier...! Du er atypisk!

Jeg har jo dårlig samvittighet for å ikke "bidra" jeg også, men jeg vet at jeg for det meste ville gå i veien, så jeg er glad for at jeg har uføretrygd og kan holde på med mine egne ting.

Skrevet

Jeg har jo dårlig samvittighet for å ikke "bidra" jeg også, men jeg vet at jeg for det meste ville gå i veien, så jeg er glad for at jeg har uføretrygd og kan holde på med mine egne ting.

Hei!

Gikk du i veien på din arbeidsplass? :-)

Jeg har også for tiden nok med mitt daglige liv som mor til mange, jeg tenker vel mer om la oss tenke 5 år, for å være realistisk. Da ikke fordi jeg foretrekker å jobbe fremfor å feks lese i en fuglebok, men fordi ingen mennesker kan leve av å gjøre det de vil.

Hvis min psykiater hadde foreslått at jeg kan være gartner, anlegge dam for amfibier og henge opp fuglekasser hos henne, kan det hende jeg hadde følt meg brukt og nyttig nok, jeg mener gi noe til et menneske som gjør så mye for mange.

Det er noe med selvfølelsen også, "hva jobber du med?" "jeg jobber ikke, men jeg leser i en fuglebok" , det er morsommere og fortelle om at man leser i en fuglebok hvis man har vært på jobb tidligere på dagen (dette var et eks )

Det er fint å lese du også har dårlig samvittighet, det trenger du altså ikke ha, men jeg kjenner meg igjen i det, jeg syns det virker sunt, fornuftig og realt å ha dårlig samvittighet, selv om man bør komme dit at man har større grad av fred med det liv man har fått og de valg man tar og det liv man skal leve.

For min del, er drømmen om en jobb, hengende i en tropisk palme i regnskogen, eller med gevær på Svalbard så sterk at jeg velger å tro at jeg skal få bidra med en bitteliten dråpe i et hav av gode mål, satsingsområder m.m

Forresten vil du bli med meg til Amazonas i juni?

Det er en hard tur inn i jungelen, jeg vil gjerne dra, og det hadde vært hyggelig å dra med deg.

Gjest Fattiglusa
Skrevet

Hei!

Ja så derfor er jeg ikke syk :-)

Jeg er naturlig sliten i blant av å ha familie, barn, stort ansvar, mange plikter og under utdanning at man blir sliten, i tillegg har jeg jo autisme. Men jeg er nok heldig som slipper så mye mer.

De som virkelig er uten arbeidsevne en tid eller for alltid blir nok ikke rammet av forslaget, det tror jeg du kan være trygg på.

Joda, klart man kan jobbe selv om men er syk.Og i tillegg synest det er gøy. Mange måter å være syk på. Men er man fysisk syk så vil det ikke være gøy og jobbe.Dessverre lenge siden jeg syntest det var gøy og jobbe. Likevel jobber jeg fremdeles. Det er et h....men prøver en måned om gangen. Er så redd for å ikke greie meg økonomisk hvis jeg blir ufør.

Gjest Nyttårsaften
Skrevet

Du må ikke ha dårlig samvittighet! Du har da ikke selv valgt å være syk.Godt nyttår!!

Gjest Nyttårsaften
Skrevet

Mange delvis uføretrygdede kommer til å ende med full uføretrygd. Selv er jeg 50% uføretrygdet og våger ikke å tenke på hvordan det kan ende for meg hvis de får dette igjennom. Jeg ble usikker og redd når jeg hørte det på radioen i dag.

Er du mest redd for å "bare" gå hjemme eller for at det blir vanskelig økonomisk?

Skrevet

Er du mest redd for å "bare" gå hjemme eller for at det blir vanskelig økonomisk?

Jeg er redd for å bli presset ut i full jobb. Er redd jeg blir dårligere igjen. Nå fungerer det veldig bra med 50 % jobb og 50 % uføretrygd. Trenger å ha det stabilt for å fungere.

Skrevet

Joda, klart man kan jobbe selv om men er syk.Og i tillegg synest det er gøy. Mange måter å være syk på. Men er man fysisk syk så vil det ikke være gøy og jobbe.Dessverre lenge siden jeg syntest det var gøy og jobbe. Likevel jobber jeg fremdeles. Det er et h....men prøver en måned om gangen. Er så redd for å ikke greie meg økonomisk hvis jeg blir ufør.

Hei!

Ja jeg er verken fysisk eller psykisk syk :-)

Det siste strides de lærde om, jeg forholder meg til flertallet.

Jeg syns det var forferdelig da jeg jobbet, men da jobbet jeg med ting jeg ikke mestret, det var et omsorgsyrke og det gikk skikkelig dårlig. Så fikk jeg diagnosen asperger syndrom og beskjed om hvilket type arbeide som vil være bra for meg, og det merker jeg de har rett i. Jeg har ikke møtt på noen problemer på et laboratorium.

Akkurat nå med fortsatt små barn, og mange med samme diagnose som meg så har jeg mye å følge opp, du kan vel tenke deg hvor mye jeg må rydde pr dag?

Jeg har systemet i alt, fra boder, til kjøkkenskap, og det er jeg som er hjernen bak systemene og oversiktene og listene over feks.hva et morgenstell, samt et kveldstell består av, dette er avkrysningsskjemaer, og pga av dem trenger jeg ikke mase, jeg bare sier "har du gjort alle punkter på morgenstell" og min datter svarer kanskje "alle punkter på morgenstell er fullført, unntatt neglestell da dette ikke var nødvendig i dag".

Selv om jeg lager disse systemene, og feks er venner av min mann fascinert av hvilken orden vi har, lukker man opp et kjøkkenskap står det nøyaktig hva som er i hvilken hylle, så unngår jeg å snakke så mye, men jeg må fysisk sette av tid til å skrive, printe ut og klippe opp avkrysningsskjemaer. (til morgenstell deler jeg et A 4 papir i 4 biter, på hver er det ca 6-8 punkter også kan man sette et kryss.for hver oppgave utført), Det er en fordel ved skjemaer og regler, man får ikke gnagsår i ørene av unødvendige masing og ordflommer.

Godt nytt år forresten, nå får vi vel snart gjester, da skal jeg etter maten lese litt om fugler mens min mann prater om vær og vind,

det blir hyggelig å få gjester. Jeg har strevd med kransekake, pikekyss, kraft på innmat (leveren stekte jeg bare ved siden av), is, sorbet, kalkunen gjør jeg selv, og sausen må jeg lage om ca 1 time og et par min ser jeg.

Håper du hygger deg i kveld.

Gjest Nyttårsaften
Skrevet

Hei!

Ja jeg er verken fysisk eller psykisk syk :-)

Det siste strides de lærde om, jeg forholder meg til flertallet.

Jeg syns det var forferdelig da jeg jobbet, men da jobbet jeg med ting jeg ikke mestret, det var et omsorgsyrke og det gikk skikkelig dårlig. Så fikk jeg diagnosen asperger syndrom og beskjed om hvilket type arbeide som vil være bra for meg, og det merker jeg de har rett i. Jeg har ikke møtt på noen problemer på et laboratorium.

Akkurat nå med fortsatt små barn, og mange med samme diagnose som meg så har jeg mye å følge opp, du kan vel tenke deg hvor mye jeg må rydde pr dag?

Jeg har systemet i alt, fra boder, til kjøkkenskap, og det er jeg som er hjernen bak systemene og oversiktene og listene over feks.hva et morgenstell, samt et kveldstell består av, dette er avkrysningsskjemaer, og pga av dem trenger jeg ikke mase, jeg bare sier "har du gjort alle punkter på morgenstell" og min datter svarer kanskje "alle punkter på morgenstell er fullført, unntatt neglestell da dette ikke var nødvendig i dag".

Selv om jeg lager disse systemene, og feks er venner av min mann fascinert av hvilken orden vi har, lukker man opp et kjøkkenskap står det nøyaktig hva som er i hvilken hylle, så unngår jeg å snakke så mye, men jeg må fysisk sette av tid til å skrive, printe ut og klippe opp avkrysningsskjemaer. (til morgenstell deler jeg et A 4 papir i 4 biter, på hver er det ca 6-8 punkter også kan man sette et kryss.for hver oppgave utført), Det er en fordel ved skjemaer og regler, man får ikke gnagsår i ørene av unødvendige masing og ordflommer.

Godt nytt år forresten, nå får vi vel snart gjester, da skal jeg etter maten lese litt om fugler mens min mann prater om vær og vind,

det blir hyggelig å få gjester. Jeg har strevd med kransekake, pikekyss, kraft på innmat (leveren stekte jeg bare ved siden av), is, sorbet, kalkunen gjør jeg selv, og sausen må jeg lage om ca 1 time og et par min ser jeg.

Håper du hygger deg i kveld.

Tusen takk for interessant lesning. Du skriver virkelig godt.

Ikke lett dette med uføretrygd.

Svarer litt kort for nå kommer det julebukker:-)

Kos dere hele familien!

Skrevet

Tusen takk for interessant lesning. Du skriver virkelig godt.

Ikke lett dette med uføretrygd.

Svarer litt kort for nå kommer det julebukker:-)

Kos dere hele familien!

Hei!

Håper du svare lenger en gang, for nå lurer jeg på hvem nyttårsaften er :-)

Håper du hygget deg i går, det gjorde jeg og nå hygget jeg meg så mye at jeg er lykkelig på kryss og tvers:

Jeg så hobbiten på kino :-)

Skrevet

Helt rett. De som sier noe annet har aldri vært skikkelig syke.

Hei!

Så har jeg nok ikke vært skikkelig syk :-) Det er bra for meg ;:-)

• 1 måned senere...
Skrevet

''--> mener de derved at arbeidsgiver skal dekke full lønn for en som kanskje er tilstede på full tid, men som yter marginalt?''

Der har du vel største innsigelsen. Hadde jeg vært arbeidsgiver, hadde jeg nektet plent å betal ei krone. Ikke bare aner man ikke arbeidskapasiteten, men hvis man ikke tillegg skal betale sykepenger som for ordinært ansatte, blir det risiko for stort tap.

Alternativet? kanskje noe sånt som tiltak under AAP ? Arbeidsgiver får gratis arbeidskraft, men NAV dekker betalingen fullt ut. Tvilsomt at dette er ok, vel?

Ved kronisk sykdom kan arbeidsgiver få fritak fra arbeidsgiverperiode. Dvs. at det ikke koster arbeidsgiver noe når arbeidstaker er syk.

''Alternativet? kanskje noe sånt som tiltak under AAP ? Arbeidsgiver får gratis arbeidskraft, men NAV dekker betalingen fullt ut. Tvilsomt at dette er ok, vel?''

For noen år tilbake hadde man en ordning som het aktiv sykemelding. Nav betalte sykepenger og arbeidstakeren jobbet med tilrettelagte oppgaver. Ordningen ble fjernet fordi arbeidsgiverne brukte de sykemeldte som gratis arbeidskraft med minimal vilje til tilrettelegging.

mvh

Skrevet

Jeg synes kanskje 100 % er litt mye. Men å delta i en eller annen prosent kunne vært lurt kanskje. Samtidig som jeg ser for meg enkelte sykdommer det ikke kan være mulig med og unødvendig å være med.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...