Gå til innhold

Store konsentrasjonsvansker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg er en mann på 45 år. Jeg har slitt psykisk over mange år og har hatt flere behandlinger både med individualterapi og gruppeterapi. Ved siste behandling har behandler gitt meg diagnose "engstelig personlighetsforstyrelse". Jeg har nå avsluttet behandling og må nok erkjenne at jeg ikke vil oppnå noe bedring på den fronten. Jeg har hele tiden vært i full jobb og vil prøve å fortsette med dette. I løpet av de siste årene opplever jeg gradvis at jeg sliter tungt med konsentrasjonen. Jeg jobber som skattejurist, noe som krever at jeg stadig må sette meg inn i nytt fagstoff. Jeg sliter både med å skrive og lese, jeg staver feil, skriver samme ord etter hverandre - uten av jeg ser det. Dette gjorde jeg ikke under studietiden. Jeg kan ofte sitte flere timer å lese, men faller ut hele tiden (uoppmerksom, fjern, sliten...) og husker ikke hva jeg har lest. Dette gjør at jeg bruker mye energi bare på å lese konsentrert. Og så til spørsmålet... har du noen tips til hva jeg kan gjøre for å bedre konsentrasjonen, hvem kan jeg prøve å snakke med? Kan jeg "trene opp" hjernen til å være mer fokusert? Kan nevne at jeg bruker antidepresiv.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Hvilket antidepressivum bruker du?

Skrevet

Hvilket antidepressivum bruker du?

Hei! Jeg bruker Mocklobemed ratiopharm 150 mg.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det er nok ikke moklobemid/aurorix som er synderen.

Hvis du er deprimert, vil intensivering av behandlingen hjelpe.

Det finnes teknikker du kan lære. Det kan sikkert en psykolog hjelpe deg med.

I første omgang kan du kanskje endre på arbeidsrutinene ved å arbeide kortere perioder og ta hyppigere pauser. Selv om den tiden det ser ut som en arbeider synker, kan effektiviteten øke mye ved å gjøre det slik.

En fritid med sunn mat, nok søvn, regelmessig døgnrytme, turer ut i frisk luft hver dag, vil sikkert også ha positiv effekt.

Hva med en kort tur ut i lunchpausen?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...