spiky Skrevet 12. desember 2012 Skrevet 12. desember 2012 Har skiftet sikringer hver dag de siste dagene. Har sikringsskap med gamle skrusikringer. Og det er svært lite strøm jeg bruker før sikringene ryker. Det er spesielt en som går hele tiden. Det er sikring for oppholdsrom og soverom. Det eneste som står på er et par lamper og 2 panelovner. Jeg fyrer med ved så ofte som mulig for at ikke panelovnene skal stå på hele tiden. Men, spørsmålet er, kan jeg sette i en 16 ampær sikring der det står at det skal brukes 10 ampær?? Er det brannfarlig? 0 Siter
Lillemus Skrevet 12. desember 2012 Skrevet 12. desember 2012 Uten at jeg vet det sikkert så ville jeg definitivt ikke satt inn sikringer med feil styrke! Om det da skulle brenne og det kommer for en dag så får du neppe igjen noe som helst på forsikringen... Få en elektriker til å se på sikringskapet. 0 Siter
mrxx Skrevet 12. desember 2012 Skrevet 12. desember 2012 Du får ikke inn en 16 amp skrusikring i en 10 ampers kurs fordi enden på sikringen er større. Bunnskruen (den du skrur sikringen inn mot) har mindre hull for 10 amp enn 16 amp. Men uansett så bør du ikke gjøre noe sånt, fordi ledningene er tilpasset 10 amp og ikke 16 amp. Men kjøpe treg 10 amp sikring, den tåler å belastes litt mer over kort tid og håpe på at det hjelper. 0 Siter
mariaflyfly Skrevet 12. desember 2012 Skrevet 12. desember 2012 Ring elektriker. Man kødder ikke med strøm eller rør. 0 Siter
Sør Skrevet 12. desember 2012 Skrevet 12. desember 2012 ''Har skiftet sikringer hver dag de siste dagene. Har sikringsskap med gamle skrusikringer. Og det er svært lite strøm jeg bruker før sikringene ryker. Det er spesielt en som går hele tiden. Det er sikring for oppholdsrom og soverom. Det eneste som står på er et par lamper og 2 panelovner. Jeg fyrer med ved så ofte som mulig for at ikke panelovnene skal stå på hele tiden. Men, spørsmålet er, kan jeg sette i en 16 ampær sikring der det står at det skal brukes 10 ampær?? Er det brannfarlig? – spiky '' Først og fremst, sikringer er der for å beskytte deg mot BRANN forårsaket av overbelastning. Hvis sikringer går er det fordi du bruker for mye strøm (ampère) på den kursen. Selvsagt er det brannfarlig å øke sikringsstørrelsen med 60%. På en 10 A kurs, kan du trekke 10 A (litt mer i en kort periode), hvilket er 2300 Watt totalt for den kurset/sikringene. Panelovner er fra 800 til 2000 W - altså, ca 3 til 8 A avhengig av størrelse. Gamle panelovner kan noen ganger reguleres ned til å bruke en brøkdel. Ovner med termostat skrus gjerne helt av og helt på. Hvis du f. eks. har 2 termostatstyrte ovner på 1500 W hver, så vil de skru seg av og på, men når begge er på samtidig vil du trekke 3000 W, som er 13 A, og sikringen vil gå etter en liten stund. Skal du gjøre noe med dette må du få en elektriker til å trekke en ny kurs til den ene ovnen, erstatte den eksisterende med tykkere ledning. Med vennlig hilsen 0 Siter
Gjest Zignatur Skrevet 13. desember 2012 Skrevet 13. desember 2012 høres ut som om noe blir overbelastet, ville tatt en elsjekk og fått meg et moderne sikringsskap 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.