Gå til innhold

Vansker i familien og jul.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har noen alkoholikere i familen. Pga dette har vi problemer med å be hjem familien til oss i julen. Men de fleste har jo selvsagt ingen problemer med alkohol

De sliter også psykisk i tillegg til alkoholproblemene. Vet de blir lei seg hvis alle andre blir bedt uten at de blir invitert. Ingen av de som er alkoholikere oppfører seg bra når de har drukket. De er rett og slett truende og ekle i praten. Har opplevd dette veldig mange ganger. Det blir derfor et veldig spenningsmoment for oss før de evt kommer. Har de drukket seg beruset idag, eller går det bra denne gangen...Blir de verre psykisk om vi utelater dem og blir de da mere truende... Vi har hatt trusler hengende over oss i mange år, i tillegg har jeg blitt kalt både feit og stygg og mere til.

Hvordan utelukker man noen og inviterer noen. Er det bedre å la være og invitere alle. Det blir heller ikke riktig da den ene er som en sønn for meg og en annen en meget god venninne.

Hva gjør vi i slike tilfeller. Hilsen en frustrert

Skrevet

Si klart fra at om de kommer og har drukket så får de ikke komme inn, men må snu i døra. Og gjennomfør det! Da lærer de forhåpentligvis til neste år. Da har de fått valget.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Dere inviterer de som har bestemt seg for å være edru på juleaften. Da er det i såfall de selv som utelukker seg.

Om de skulle bli verre psykisk av det, er det i så fall kun deres eget valg og ansvar.

Gjest luftslott
Skrevet

Ditt hus, dine regler. Kan de ikke møte opp edru, får de la være å møte opp i det hele tatt. Du inviterer til hyggelig lag i ditt hjem, og da er det deres valg om de vil bidra til at det blir hyggelig. Velger de å drikke, velger de også bort muligheten til å være med dere. Det er helt og fullt opp til dem, dere andre får det hyggelig uansett:-)

Skrevet

Tror jeg hadde invitert, latt være å servere alkohol og sagt tydelig i fra på forhånd om at dere vil at julefeiringen skal være alkoholfri. For de som er mest troende til å ikke overholde dette, så hadde jeg tatt en prat om det på forhånd, og gjort en avtale om at du kommer til å be folk dra hjem til seg selv dersom de ikke viser respekt for ditt ønske.

Skrevet

Jeg skjønner at dette ikke er lett, men ikke glem at også en alkoholiker er voksen og har valg. Jeg ville tatt en prat med dem på forhånd og sagt at basert på tidligere erfaring ønsker dere at familien feirer julekveld hver for seg i år, og heller foreslå at dere møtes senere i jula - om de har lyst og holder seg edru mens dere er sammen.

Dersom dette gjør deres psykiske helse værre er det likevel ikke din skyld men deres.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...