Gå til innhold

ufør, og kan virkelig ikke tenke meg å jobbe

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fikk innvilget uføretrygd for noen år siden og jeg kan med hånden på hjertet si at ingen får meg ut i jobb igjen. Livet mitt er blitt et helt annet etter at jeg fikk trygd. Jeg har bedre helse, overskudd til familien og føler at livet tross alt er verdt å leve. Og det skal ingen få ta fra meg.

Jeg skjønner ikke helt de nye forslagene som er kommet, der man skal ha uføre ut i jobb. Jeg tror noe slikt på sikt vil koste samfunnet mye mer.

La heller arbeidsplassene gå til folk som virkelig trenger en jobb. La oss uføre beholde trygden og tryggheten den gir. Ihvertfall gjelder dette meg.

Gjest Scarlet O'Hara
Skrevet

''Jeg skjønner ikke helt de nye forslagene som er kommet, der man skal ha uføre ut i jobb.''

Jeg skjønner heller ikke det, det er en grunn til at man ufør og man _skal_ ha vært gjennom en omfattende utprøving i arbeidslivet før man får innvilget uføretrygd. Da tror jeg heller at man skal være "strengere" i prosessen før man får ufør (ja, jeg vet at mange sliter med å komme gjennom systemet, men jeg mener bestemt at det også er "mange" som får innvilget for lett)...

For meg er det også en stor forskjell på en frisk person som f.eks. sitter i rullestol (som gjerne vil og kan jobbe, men som ikke får noen jobb pga de blir tvunget på uføretrygd) og mennesker med ME, fibromyalgi, leddgikt o.l. som kanskje ikke engang klarer å sitte oppreist deler av dagen - selv hjemme.

Gjest vernet bedrift
Skrevet

Om man er i stand til å skrive på dataen så er man i stand til å jobbe, noe må man kunne gjøre... men kanskje ikke jobbe 100 %, bare det å komme seg ut i jobb, gjøre noe fornuftig...

Det er jo vi skattebetalerne som må fø på alle dere "syke"....

Nå har jeg ikke tvil om at du er syk altså, men jeg tror nok en del av de som er uføretrygdede nok kunne ha jobbet med et eller annet i en redusert stilling om man la til rette for det.

Skrevet

Om man er i stand til å skrive på dataen så er man i stand til å jobbe, noe må man kunne gjøre... men kanskje ikke jobbe 100 %, bare det å komme seg ut i jobb, gjøre noe fornuftig...

Nå har jeg ikke tvil om at du er syk altså, men jeg tror nok en del av de som er uføretrygdede nok kunne ha jobbet med et eller annet i en redusert stilling om man la til rette for det.

Dere skattebetalere før på endel av oss uføretrygdede fordi ingen arbeidsgivere vil ansette oss. Der ligger problemet for mange av oss som egentlig ikke er syke.

Gjest mangeidioter
Skrevet

Dere skattebetalere før på endel av oss uføretrygdede fordi ingen arbeidsgivere vil ansette oss. Der ligger problemet for mange av oss som egentlig ikke er syke.

Helt enig Dorthe!

Vis meg den arbeidsgiveren som vil ansette en som er syk!

Det er greit å si at de fleste kan alltids jobbe litt.

Hvilken jobb kan man komme og jobbe akkurat når man er i form til det?

Blir så provosert av de som sier de betaler for oss uføretrygdede, skulle nesten tro de var missunnelige på noen som er ufrivillig syke!!

Gjest mangeidioter
Skrevet

Du jobber nok i en vernet bedrift ja siden du underskriver med det.

.

Skrevet

''men jeg tror nok en del av de som er uføretrygdede nok kunne ha jobbet med et eller annet i en redusert stilling om man la til rette for det.''

Det tror jeg også. Problemet er vel i mange tilfeller å finne noen som vil ansette en person som er ufør.

Jeg tror jo også at mange ikke vet hva det koster å drive tiltak som feks vernede bedrifter. Jeg har vært mange år på attføring og prøvd ulike tiltak. Jeg har også sett "prislappen" på enkelte kurs og det var rett og slett avskrekkende. Likeså timer hos karriereveileder. Seks tusen for noen timer med samtale og kartlegging. Alt dette er det jo nav og skattebetalerne som betaler.

Jeg tror at om jeg hadde fått utbetalt på konto alle de pengene nav har brukt på ulike tiltak for meg hadde jeg levd godt. Å innvilge trygd er nok billigere.

Skrevet

''men jeg tror nok en del av de som er uføretrygdede nok kunne ha jobbet med et eller annet i en redusert stilling om man la til rette for det.''

En viktig del av problemet her - for arbeidsgivere - er at mange uføre ikke har _stabil_ arbeidsevne. Det betyr at man for eksempel en uke kan klare 80 % jobb. En annen uke greier man kanskje 10 %. En tredje uke kan man klare 30 %. For svært mange svinger det, og det vil by på problemer for en arbeidsgiver å takle det. Selv om summen og gjennomsnittet av arbeidsevnen over tid kanskje er noen prosent, så betyr ikke det at man alltid kan greie den stillingsprosenten.

Svært mange arbeidsgivere kvier seg for å ansette uføre, nettopp av denne grunnen og fordi de forventer større sykefravær enn fra andre arbeidstakere. Og det blir dyrt for arbeidsgiveren.

Skrevet

Ikke sikkert noen arbeidsgivere trenger noen som klarer å ligge i sengen og skrive et par linjer på DOL, i så fall vil jeg vite hvem det er :)

Gjest brødhuer
Skrevet

Ikke sikkert noen arbeidsgivere trenger noen som klarer å ligge i sengen og skrive et par linjer på DOL, i så fall vil jeg vite hvem det er :)

Joda. Klarer du å være på dol klarer du være i full jobb ifølge noen;)

Gjest Halvveis frisk! :-)
Skrevet

Poenget må vel være at de uføre som faktisk har restarbeidsevne skal få bruke den, selv om jeg ikke helt skjønner hvordan dette i praksis skal foregå overalt.

For mange av oss som har en kranglete kropp handler det om å finne et yrke som er forenelig med det vi greier. Jeg har klart det, og i steden for 100 % ufør kan jeg nå greie meg med halvparten. DET er deilig, det! :-) :-) :-)

Gjest noens mamma
Skrevet

Jeg føler angst når jeg hører slike forslag. Jeg er allergiker i tillegg til flere andre plager som har gjort meg ufør,

Jeg tåler veldig små mengder med parfyme og andre lukter før jeg får migrene og såre slimhinner.

Jeg er så plaget at jeg ikke kan være sammen med andre mennesker uten å bli syk.

Men fordi Norge ligger langt etter i anerkjennelsen av denne problematikken med mindre man har astma å vise til, kan jeg altså bli tvunget til å arbeide i et miljø som gjør meg syk,

Håper de kan skvise den siste rest av arbeisevne jeg har med hjemme arbeid.

Jeg er skikkelig urolig for fremtiden.

Skrevet

Selv om man kan sitte foran pcn så vil ikke det si at man feks har en psyke til å være ute i jobb?

Skrevet

''Dere skattebetalere før på endel av oss uføretrygdede''

*Kremt*, uføretrygda er også skattebetalere, i likhet med alle pensjonister, mottakere av dagpenger, arbeidsavklaringspenger, sykepenger osv...

''fordi ingen arbeidsgivere vil ansette oss. Der ligger problemet for mange av oss som egentlig ikke er syke.''

Her tror jeg du er inne på noe vesentlig. Mitt inntrykk er at NAV verken mangler vilje eller virkemidler, men _noen_ må være villige til å ansette en kronisk syk med høyst uforutsigbart oppmøte. Sistnevnte gjelder ikke deg; du er ikke syk (og du har dessuten verdifull kompetanse).

Jeg har sagt det til deg før og sier det igjen: Jeg tror du har hatt maks uflaks i møte med Aetat / NAV og arbeidslivet. Skjønner at du ikke orker meir kamp mot systemet, men husk at det er håp i hengende snøre og ikke minst at det finnes muligheter :-)

Irriterende optimistisk hilsen fra

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...