Gå til innhold

Uskyldig dømt for voldtekt

Anbefalte innlegg

En mann ble i to rettsinnstanser funnet skyldig i voldtekt av sin mindreårige datter. I lagmannsretten satte fagdommerne meddommernes frifinnelse til side å dømte mannen til 6 års fengsel. Et av jurimedlemmene reagerer på dette og tar til motmæle.

Så tilstår datteren at anklagene var falske.

''Statsadvokat Cecilie Schløsser Møller, som førte saken for lagmannsretten, mener det er uheldig at et jurymedlem går ut med sin mening slik som Reksten gjør.

- Lovens system er at juryen ikke begrunner sine avgjørelser og da skal de heller ikke gjøre det, sier hun.''

http://www.aftenposten.no/nyheter/--Jeg-sa-et-justismord-under-oppseiling-7069638.html

Med forbehold om at deler av statsadvokatens uttalelse kan være utelatt, kan det virke som bekymringen er større over at en meddommer ikke følger protokoll enn at en uskyldig mann er dømt til seks års fengsel og livslang fordømmelse.

mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/386673-uskyldig-d%C3%B8mt-for-voldtekt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

''- Lovens system er at juryen ikke begrunner sine avgjørelser og da skal de heller ikke gjøre det, sier hun.''

Kanskje det er noe av grunnen til at justismord kan forekomme?

Ellers er det utrolig at noen kan bli dømt uten beviser, kun på anklager. Nesten som et middelaldersystem. Full uttelling for dem som er "flinke" til å lyve.

''- Lovens system er at juryen ikke begrunner sine avgjørelser og da skal de heller ikke gjøre det, sier hun.''

Ellers er det utrolig at noen kan bli dømt uten beviser, kun på anklager. Nesten som et middelaldersystem. Full uttelling for dem som er "flinke" til å lyve.

''Ellers er det utrolig at noen kan bli dømt uten beviser, kun på anklager. Nesten som et middelaldersystem. Full uttelling for dem som er "flinke" til å lyve.''

Yes, det bør være noe dommerne i Øygardsaken bør ha i bakhodet.

Gjest Scarlet O'Hara

Thomas Quick, sier jeg bare... som ble dømt utelukkende på bakgrunn av hva han fortalte og ingen flere beviser.

Gjest Scarlet O'Hara

Quick-saken er i en egen divisjon når det gjelder rettsskandaler. Ingen over, ingen ved siden.

Ja, det har du virkelig rett i. Jeg har nettopp lest Hannes Råstams bok om saken, og det er fullstendig hårreisende at det kunne skje, og at det ikke får større konsekvenser nå i ettertid!

Annonse

''Ellers er det utrolig at noen kan bli dømt uten beviser, kun på anklager. Nesten som et middelaldersystem. Full uttelling for dem som er "flinke" til å lyve.''

Du må ofte ta stilling til saker der det er ord mot ord i rettsvesenet. Og da går det på troverdighet.

Som meddommer i 12 år har jeg vært ute for det mange ganger. Det man ofte gjør er at tar man en av partene i løgn i ett delelement i historien, så tilfaller ofte troverdigheten på motparten i de andre elementene også.

Noen ganger er det veldig vanskelig. Det er også derfor man skal være sikker over rimelig tvil, altså du skal ikke tvile i det hele tatt på at tiltalte har gjort det han/hun er tiltalt for.

I motsatt fall kan vi si at skulle det vært bevis i alle saker ville nesten ingen kunne dømmes for f.eks voldtekt. 'Hun ville det' ..

Ja, det har du virkelig rett i. Jeg har nettopp lest Hannes Råstams bok om saken, og det er fullstendig hårreisende at det kunne skje, og at det ikke får større konsekvenser nå i ettertid!

Har ikke fulgt veldig nøye med, men er det slik at de som er hovedansvarlige for skandalen innen politi, påtalemyndighet og dommere nå er pensjonister alle sammen?

Du må ofte ta stilling til saker der det er ord mot ord i rettsvesenet. Og da går det på troverdighet.

Som meddommer i 12 år har jeg vært ute for det mange ganger. Det man ofte gjør er at tar man en av partene i løgn i ett delelement i historien, så tilfaller ofte troverdigheten på motparten i de andre elementene også.

Noen ganger er det veldig vanskelig. Det er også derfor man skal være sikker over rimelig tvil, altså du skal ikke tvile i det hele tatt på at tiltalte har gjort det han/hun er tiltalt for.

I motsatt fall kan vi si at skulle det vært bevis i alle saker ville nesten ingen kunne dømmes for f.eks voldtekt. 'Hun ville det' ..

I slike saker er det nok helt nødvenig å være til stede i retttsalen for å danne seg et soleid nok inntrykk av de enkeltes troverdighet. Stemmeleie, nøling, mimikk..alt spiller inn i en slik vurdering.

Etter den skypesamtalen er jeg ikke i tvil om at han blir dømt. Men det kan eventelt være tvil om når det har startet om hun var under seksuell lavalder. Men den samtalen levner ikke meg noen tvil om at han gladelig har hatt seg med jenta, og misbrukt sin maktposisjon.

Etter den skypesamtalen er jeg ikke i tvil om at han blir dømt. Men det kan eventelt være tvil om når det har startet om hun var under seksuell lavalder. Men den samtalen levner ikke meg noen tvil om at han gladelig har hatt seg med jenta, og misbrukt sin maktposisjon.

Vel, selv synes jeg da det er det rart det ikke finnes mye mer prat om alle de seksuelle handlingene de angivelig skal ha hatt sammen på disse Skypesamtalene. Så de kan virke begge veier.

Gjest Scarlet O'Hara

Har ikke fulgt veldig nøye med, men er det slik at de som er hovedansvarlige for skandalen innen politi, påtalemyndighet og dommere nå er pensjonister alle sammen?

Jo, mer eller mindre - det er vel også noen foreldelsesfrister som er overskredet... Men jeg synes dette er såpass alvorlig at noen må ta tak, om ikke for å straffe - men for å unngå at slik kan skje igjen...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...