Gå til innhold

Depresjon når man slutter på AP?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har brukt Venlafaxin i ca 1 år for angst. I september bestemte jeg meg for å trappe ned da jeg hadde det ganske bra. Rett etterpå skjedde det en del forandringer på jobb som førte til at jeg ble litt nedstemt. Dette har bare fortsatt og har nå utviklet seg til en lett depresjon. Jeg lurte på om det er vanlig å bli deprimert etter seponering av ap? Eller om dette er pga forandringene generelt i livet mitt? Har vansker med å skille dette.. Og vurderer nå å starte på venlafaxin igjen. Er det uproblematisk?

Gjest Scarlet O'Hara
Skrevet

Det var vel for tidlig å slutte med ap da?

Skrevet

Det var vel for tidlig å slutte med ap da?

Det kan det jo ha vært.. Selvom jeg gikk på de pga angst og ikke depresjon da. Og i tillegg til å være nedfor/deprimert har jeg lagt merke til at jeg har fått ekstremt kort lunte. Skal lite til for at jeg blir sint. Alle irriterer meg og jeg føler meg så sint noen ganger at jeg får lyst å rope og skrike og ødelegge ting rundt meg. Dette er veldig skremmende, da jeg ikke er en aggresiv person fra før. Kan dette være en del av depresjonen eller et resultat av seponeringen? Tar også lett til tårene.. Bare glede jeg ikke føler lengre.

Gjest Scarlet O'Hara
Skrevet

Det kan det jo ha vært.. Selvom jeg gikk på de pga angst og ikke depresjon da. Og i tillegg til å være nedfor/deprimert har jeg lagt merke til at jeg har fått ekstremt kort lunte. Skal lite til for at jeg blir sint. Alle irriterer meg og jeg føler meg så sint noen ganger at jeg får lyst å rope og skrike og ødelegge ting rundt meg. Dette er veldig skremmende, da jeg ikke er en aggresiv person fra før. Kan dette være en del av depresjonen eller et resultat av seponeringen? Tar også lett til tårene.. Bare glede jeg ikke føler lengre.

Jeg kan bare svare ut fra personlig erfaring, men jeg ble veldig sint og rasende da jeg slet med depresjoner, hele følelsesregisteret mitt var i ulage...

Skrevet

Venlafaxin er ikke AP men AD.

Beklager.. Skal stå AD.. :)

Skrevet

Jeg kan bare svare ut fra personlig erfaring, men jeg ble veldig sint og rasende da jeg slet med depresjoner, hele følelsesregisteret mitt var i ulage...

Ok, da er det nok et vanlig symptom da.. Har fått time hos legen min neste uke, så får ta en prat med henne om dette:). Tenker også at det kan være en vinterdepresjon og at jeg bare trenger lysterapi.. Får høre med legen.

Skrevet

Beklager.. Skal stå AD.. :)

Vet ikke hvor vanlig det er, men jeg blir iallefall deprimert om jeg slutter med AD. Kanskje du ikke var helt kvitt depresjonen da du sluttet med AD? Du har ingen bipolar lidelse, går jeg utifra?

Skrevet

Vet ikke hvor vanlig det er, men jeg blir iallefall deprimert om jeg slutter med AD. Kanskje du ikke var helt kvitt depresjonen da du sluttet med AD? Du har ingen bipolar lidelse, går jeg utifra?

Nei, er ikke bipolar. Begynte som sagt på AD pga angst. Var ikke deprimert da jeg startet på de. Derfor jeg tenkte de kunne ha utløst depresjonen når jeg sluttet på de. Seponeringsbivirkning.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Depresjon kan komme både av ytre vansker og "innenfra"/av seg selv.

Kombinasjonen av at du sluttet med venlafaxin/efexor og at du fikk vansker i livet, er nok det som har gitt deg depressive plager.

Det er uproblematisk å starte med venlafaksin igjen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...