EnolaGay Skrevet 14. desember 2012 Skrevet 14. desember 2012 Svar på søknad om skolebytte kom i dag og vi fikk avslag. Årsak skoleskyss, angivelig plassmangel på den store skolen og at vår gamle skole ville ha en dialog etc. De kan ikke tilby det vi mener er noe av det viktigste, at barna kan gå i hver sin klasse, og vi har ingen tillit til dem overhodet. Hvordan skriver jeg en klage på vedtaket? Vi vurderer å selge og flytte på oss fremfor å drive med dette i fire år til. 0 Siter
Katt-ja Skrevet 14. desember 2012 Skrevet 14. desember 2012 Hvor langt unna er den andre skolen..? (og hvor gamle er ungene) 0 Siter
EnolaGay Skrevet 14. desember 2012 Forfatter Skrevet 14. desember 2012 Hvor langt unna er den andre skolen..? (og hvor gamle er ungene) 3 trinn, det er omkring...6km 0 Siter
frosken Skrevet 14. desember 2012 Skrevet 14. desember 2012 Antar at du har fått oppgitt klageinstans og klagefrist ? For å nå gjennom med klagen, tror jeg det er viktig å kjenne reglene for rett til evt. skolebytte og så legge sin argumentasjon opp i forhold til denne. Hvis du ikke allerede har gjort det, så sjekk ut om det finnes kommunale forskrifter til i lov 17.07.1998 nr. 61 om grunnskolen 0 Siter
EnolaGay Skrevet 14. desember 2012 Forfatter Skrevet 14. desember 2012 Antar at du har fått oppgitt klageinstans og klagefrist ? For å nå gjennom med klagen, tror jeg det er viktig å kjenne reglene for rett til evt. skolebytte og så legge sin argumentasjon opp i forhold til denne. Hvis du ikke allerede har gjort det, så sjekk ut om det finnes kommunale forskrifter til i lov 17.07.1998 nr. 61 om grunnskolen Takk. :0) Det var egentlig kun tre punkter de brukte som begrunnelse, skoleskyss, plassmangel på ny skole (bygget er så nytt at det ikke er tatt i bruk enda) ;0) og at vår gamle skole ønsket å legge til rette for. Jeg tipper at det siste punktet er årsaken egentlig. De nekter å godta at vi er så drittlei. Jeg skriver en kort klage og så får vi se. Det ER viktig at barna får mer avstand til hverandre, hvis man ser bort i fra alt annet vi har slitt med. Og vi ser på flytting, også fordi det er så grassat mye kjøring. ALT vi driver med befinner seg utafor bygda i skogen.. 0 Siter
frosken Skrevet 14. desember 2012 Skrevet 14. desember 2012 Takk. :0) Det var egentlig kun tre punkter de brukte som begrunnelse, skoleskyss, plassmangel på ny skole (bygget er så nytt at det ikke er tatt i bruk enda) ;0) og at vår gamle skole ønsket å legge til rette for. Jeg tipper at det siste punktet er årsaken egentlig. De nekter å godta at vi er så drittlei. Jeg skriver en kort klage og så får vi se. Det ER viktig at barna får mer avstand til hverandre, hvis man ser bort i fra alt annet vi har slitt med. Og vi ser på flytting, også fordi det er så grassat mye kjøring. ALT vi driver med befinner seg utafor bygda i skogen.. ''Det var egentlig kun tre punkter de brukte som begrunnelse, skoleskyss, plassmangel på ny skole (bygget er så nytt at det ikke er tatt i bruk enda) ;0) og at vår gamle skole ønsket å legge til rette for. Jeg tipper at det siste punktet er årsaken egentlig. De nekter å godta at vi er så drittlei. '' Jeg ville vært nøye med argumentasjonen i en klage. Dere har , slik jeg forstår opplæringsloven, ikke _rett_ til skolebytte; skolebytte er noe man _kan_ få, men ikke har rett på. Loven gir kommunen rett til å vedta utfyllende retningslinjer for skolebytte, om slike finnes vil de kunne være avgjørende. Plassmangel er så avgjort et vektig argument for den nye skolen. Dersom de klart risikerer å måtte skaffe mer lærerressurser som følge av antall barn, så tror jeg de har anledning til å avslå. I Oslo er det slik at den nye skolen vil måtte dekke transportkostnader; dersom tilsvarende gjelder i din kommune, vil dette også være et gyldig argument. For å få den nye skolen til allikevel å anse det som rimelig å gi rett til skolebytte, så må grunnene for bytte være sterke. Kanskje vil det være lurt av dere å gå inn i konkret dialog med gamleskolen om hvordan de mener de skal kunne klare å løse problemene; så lenge de kan si at de har mer å tilby så spørs det om dere får medhold i klagen. Tror jeg både ville ha klagd - men samtidig gått i gang med forsøk på endringer der barna nå er. Lykke til. 0 Siter
EnolaGay Skrevet 14. desember 2012 Forfatter Skrevet 14. desember 2012 ''Det var egentlig kun tre punkter de brukte som begrunnelse, skoleskyss, plassmangel på ny skole (bygget er så nytt at det ikke er tatt i bruk enda) ;0) og at vår gamle skole ønsket å legge til rette for. Jeg tipper at det siste punktet er årsaken egentlig. De nekter å godta at vi er så drittlei. '' Jeg ville vært nøye med argumentasjonen i en klage. Dere har , slik jeg forstår opplæringsloven, ikke _rett_ til skolebytte; skolebytte er noe man _kan_ få, men ikke har rett på. Loven gir kommunen rett til å vedta utfyllende retningslinjer for skolebytte, om slike finnes vil de kunne være avgjørende. Plassmangel er så avgjort et vektig argument for den nye skolen. Dersom de klart risikerer å måtte skaffe mer lærerressurser som følge av antall barn, så tror jeg de har anledning til å avslå. I Oslo er det slik at den nye skolen vil måtte dekke transportkostnader; dersom tilsvarende gjelder i din kommune, vil dette også være et gyldig argument. For å få den nye skolen til allikevel å anse det som rimelig å gi rett til skolebytte, så må grunnene for bytte være sterke. Kanskje vil det være lurt av dere å gå inn i konkret dialog med gamleskolen om hvordan de mener de skal kunne klare å løse problemene; så lenge de kan si at de har mer å tilby så spørs det om dere får medhold i klagen. Tror jeg både ville ha klagd - men samtidig gått i gang med forsøk på endringer der barna nå er. Lykke til. Akkurat det med plassmangel tar jeg med en klype salt. Om vi flytter ned i morgen, så må de rydde plass. Så enkelt er det, de har neppe bygget et helt nytt skolebygg med sprengt kapasitet før dete er tatt i bruk.. Eller, jo det kan de kluthuene godt ha gjort når jeg tenker meg om.. (Et par gardemoer og mongstader i bakhodet her) Og det er virkelig ikke noe gamleskolen kan gjøre. Det er de samme folkene man får, som har sittet her i skauen i 30 år. Jeg er i alle fall blind for hva slags tiltak de kan komme med.. De har hakket systematisk istykker alt av tillit jeg noensinne har hatt, og tydelig ønsket å sette diagnose på begge barna mine. I den grad at jeg var klar for å henvise til Bup... Når problemet er og blir ressursmangel, evige sykemeldinger, vikarer som kommer og går... ja. Hva slags tiltak tenker du kunne finnes.. ? Det er bare en klasse på det trinnet.. Problemet med venner får ringvirkninger fordi det utenfor skoletid er de samme barna.. De konfliktene de har i skolegården dukker opp igjen i gata så og si. Foreldregruppa er.. de som har bodd her og vokst opp her, og de som bor her noen år og reiser igjen. Ikke veldig samhold og ingen kommunikasjon. Jeg prøver å tenke veldig hardt her nå. *knaker* Det er også en lærer vi er veldig redd for å ende med neste år for eksempel. Utrolig snill, sjonkel Rolf altså. Den beste. Men fullstendig ubrukelig... *sukk* Sliten jeg. 0 Siter
Angustia Skrevet 14. desember 2012 Skrevet 14. desember 2012 ''Svar på søknad om skolebytte kom i dag og vi fikk avslag.'' Arrgh, det var leit! ''Årsak skoleskyss, angivelig plassmangel på den store skolen og at vår gamle skole ville ha en dialog etc. De kan ikke tilby det vi mener er noe av det viktigste, at barna kan gå i hver sin klasse'' Jeg kjenner ikke til lovverk og retningslinjer i slike tilfeller, ser 'frosken' har gitt deg noen innspill i så måte. Kan dere legge ballen om skoleskyss død ved å kjøre og hente sjøl, altså frasi dere offentlig skyssordning? Plassmangel er høyst relativt... Hm, finnes det smutthull? For å ta et scenario her fra Lillebygd: Her har vi en (sprengt) sentrumsskole og fleire "grendeskoler". Det er ikke lett å bytte skole, søknader behandles av respektive skoler og skoleutvalget i kommunen, det er et nåløye. Lillebygd er en nynorskkommune, og av en eller annen pussig grunn er det kun sentrumsskolen som kan tilby opplæring på bokmål (til tross for at det ikke er segregerte klasser). Så foreldre som søker barna vekk fra gjeldende grendeskole (uansett grunn) hevder at poden skal ha opplæring på bokmål - ergo havner de på sentrumsskolen. (I en bokmålskommune kan man kreve nynorskundervisning om målet helliger middelet, og kommunen har samme underlige praksis *S*) Uansett, skriv en velbegrunna klage; søsknene trenger avstand / adskilte klasser, behov er ikke møtt / kan ikke møtes på gamleskolen osv, osv. Kan saksbehandleren på BUP / PPT (eller hva det var) komme med innspill til utforming av klagen? Lykke til!! 0 Siter
frosken Skrevet 14. desember 2012 Skrevet 14. desember 2012 Akkurat det med plassmangel tar jeg med en klype salt. Om vi flytter ned i morgen, så må de rydde plass. Så enkelt er det, de har neppe bygget et helt nytt skolebygg med sprengt kapasitet før dete er tatt i bruk.. Eller, jo det kan de kluthuene godt ha gjort når jeg tenker meg om.. (Et par gardemoer og mongstader i bakhodet her) Og det er virkelig ikke noe gamleskolen kan gjøre. Det er de samme folkene man får, som har sittet her i skauen i 30 år. Jeg er i alle fall blind for hva slags tiltak de kan komme med.. De har hakket systematisk istykker alt av tillit jeg noensinne har hatt, og tydelig ønsket å sette diagnose på begge barna mine. I den grad at jeg var klar for å henvise til Bup... Når problemet er og blir ressursmangel, evige sykemeldinger, vikarer som kommer og går... ja. Hva slags tiltak tenker du kunne finnes.. ? Det er bare en klasse på det trinnet.. Problemet med venner får ringvirkninger fordi det utenfor skoletid er de samme barna.. De konfliktene de har i skolegården dukker opp igjen i gata så og si. Foreldregruppa er.. de som har bodd her og vokst opp her, og de som bor her noen år og reiser igjen. Ikke veldig samhold og ingen kommunikasjon. Jeg prøver å tenke veldig hardt her nå. *knaker* Det er også en lærer vi er veldig redd for å ende med neste år for eksempel. Utrolig snill, sjonkel Rolf altså. Den beste. Men fullstendig ubrukelig... *sukk* Sliten jeg. ''Akkurat det med plassmangel tar jeg med en klype salt. Om vi flytter ned i morgen, så må de rydde plass. '' Dersom de allerede har mange elever på det aktuelle trinnet, så kan de avslå på dette grunnlaget. Foreløpig har dere jo ikke rett på plass på den skolen, da må dere i såfall først flytte. ''Og det er virkelig ikke noe gamleskolen kan gjøre. Det er de samme folkene man får, som har sittet her i skauen i 30 år. Jeg er i alle fall blind for hva slags tiltak de kan komme med..'' Poenget er at sålenge de selv mener de har mer å tilby, så vil det være et klart moment mot at skolebytte er tvingende nødvendig. Dersom dere brukte en periode på å være i dialog med dem og ulike typer tiltak ble vurdert - og evt. utprøvd - så kan det hende at de vil ende opp med å støtte dere og argumentere for nødvendigheten av flytting fordi alle muligheter er utprøvd. 0 Siter
PieLill Skrevet 15. desember 2012 Skrevet 15. desember 2012 Så kjedelig at dere fikk avslag. I vårt fylke dekker fylkeskommunen skoleskyll innenfor fylkesgrensen etter et prinsipp om fritt skolevalg. Kjører man selv får man skyssgodtgjøring. Om du sjekker nettsidene til deres fylke kan du se om de har en lignende ordning. Om hovedargumentet deres er at barna skal få gå i hver sin klasse og nåv. skole ikke kan tilby dette, er kanskje det et viktig argument. (Er kommunen riktig vrange kunne de finne på å sende ét barn til den nye skolen.) Eller blir dere vel ille tvunget til å lese både opplæringsloven og kommunens forskrifter og argumentere ut fra dette. Sannsynligvis vinner dere på å ha et faglig og adjektivfritt språk. Lykke til! mvh 0 Siter
EnolaGay Skrevet 15. desember 2012 Forfatter Skrevet 15. desember 2012 ''Svar på søknad om skolebytte kom i dag og vi fikk avslag.'' Arrgh, det var leit! ''Årsak skoleskyss, angivelig plassmangel på den store skolen og at vår gamle skole ville ha en dialog etc. De kan ikke tilby det vi mener er noe av det viktigste, at barna kan gå i hver sin klasse'' Jeg kjenner ikke til lovverk og retningslinjer i slike tilfeller, ser 'frosken' har gitt deg noen innspill i så måte. Kan dere legge ballen om skoleskyss død ved å kjøre og hente sjøl, altså frasi dere offentlig skyssordning? Plassmangel er høyst relativt... Hm, finnes det smutthull? For å ta et scenario her fra Lillebygd: Her har vi en (sprengt) sentrumsskole og fleire "grendeskoler". Det er ikke lett å bytte skole, søknader behandles av respektive skoler og skoleutvalget i kommunen, det er et nåløye. Lillebygd er en nynorskkommune, og av en eller annen pussig grunn er det kun sentrumsskolen som kan tilby opplæring på bokmål (til tross for at det ikke er segregerte klasser). Så foreldre som søker barna vekk fra gjeldende grendeskole (uansett grunn) hevder at poden skal ha opplæring på bokmål - ergo havner de på sentrumsskolen. (I en bokmålskommune kan man kreve nynorskundervisning om målet helliger middelet, og kommunen har samme underlige praksis *S*) Uansett, skriv en velbegrunna klage; søsknene trenger avstand / adskilte klasser, behov er ikke møtt / kan ikke møtes på gamleskolen osv, osv. Kan saksbehandleren på BUP / PPT (eller hva det var) komme med innspill til utforming av klagen? Lykke til!! Takk for innspill. Jeg skal høre med ppt. Men de har jo ikke noe med saken å gjøre ut over å undersøke om barna har spesielle behov. (Kan være at det å skille tvillinger ligger under et slikt "spesielt behov", det vet jeg ikke) 0 Siter
EnolaGay Skrevet 15. desember 2012 Forfatter Skrevet 15. desember 2012 Så kjedelig at dere fikk avslag. I vårt fylke dekker fylkeskommunen skoleskyll innenfor fylkesgrensen etter et prinsipp om fritt skolevalg. Kjører man selv får man skyssgodtgjøring. Om du sjekker nettsidene til deres fylke kan du se om de har en lignende ordning. Om hovedargumentet deres er at barna skal få gå i hver sin klasse og nåv. skole ikke kan tilby dette, er kanskje det et viktig argument. (Er kommunen riktig vrange kunne de finne på å sende ét barn til den nye skolen.) Eller blir dere vel ille tvunget til å lese både opplæringsloven og kommunens forskrifter og argumentere ut fra dette. Sannsynligvis vinner dere på å ha et faglig og adjektivfritt språk. Lykke til! mvh Står ikke spesifisert noe om skoleskyss, annet enn de vanlige reglene og de med funksjonshemminger etc. Jeg ville ikke latt dem ta buss uansett, for det er satt ut på aller laveste anbud og tilbudet er deretter. Livsfarlige opplegg med elever stablet i midtgangen og oppå hverandre nedover fjellsidene i skauen her.. :0O 0 Siter
EnolaGay Skrevet 15. desember 2012 Forfatter Skrevet 15. desember 2012 ''Akkurat det med plassmangel tar jeg med en klype salt. Om vi flytter ned i morgen, så må de rydde plass. '' Dersom de allerede har mange elever på det aktuelle trinnet, så kan de avslå på dette grunnlaget. Foreløpig har dere jo ikke rett på plass på den skolen, da må dere i såfall først flytte. ''Og det er virkelig ikke noe gamleskolen kan gjøre. Det er de samme folkene man får, som har sittet her i skauen i 30 år. Jeg er i alle fall blind for hva slags tiltak de kan komme med..'' Poenget er at sålenge de selv mener de har mer å tilby, så vil det være et klart moment mot at skolebytte er tvingende nødvendig. Dersom dere brukte en periode på å være i dialog med dem og ulike typer tiltak ble vurdert - og evt. utprøvd - så kan det hende at de vil ende opp med å støtte dere og argumentere for nødvendigheten av flytting fordi alle muligheter er utprøvd. Problemet slik jeg ser det er at det er skolen som trenger tiltak. Ikke ungene våre. De har ønsket å få papirer på vansker slik at de kan få flere midler. Siste foreldremøte var lærer på igjen med hvor vanskelige og ubrukelige barna er, og stopper seg selv med å si "ja.. men nå skjer det jo noe da.." med henvisning til at jeg hadde meldt dem opp til ppt. De gangene barna har gjort et hopp i riktig retning er de få gangene de har lykkes med å ta inn en ekstra voksen og dele klassen. Desverre er disse tiltakene type lappverk, det er vikariat og folk på kontrakt som forsvinner igjen. Minnes dyslektikeren min som satt bakerst i klasserommet hele sjette trinn, uten å åpne en bok. Og uten å FÅ LOV til å bruke PCn vi krangla til ham i sammenheng med diagnosen. Den maskinen ble aldri brukt! Læreren klappet ham på hodet i foreldresamtaletimen, og sier at "han er jo slik en god gutt, det så trasig at det skal være slik...". Eldstegutten ble mobbet ihjel hver dag siste året. Og læreren hans jobbet som et svin for å hjelpe og holde klassen sammen. Men vi fikk forståelsen av at han alene gjorde sitt aller beste og at han kjempet på to fronter. Med ledelsen på andre siden. Hvor mantraet var at gutten vår (oppgitt) måtte slutte å være så sårbar og ta ting til seg.. Halvparten av guttene i den klassen er i dag fallt ut av skolesystemet. Vi vil virkelig vekk fra dette de neste fire årene. :0( 0 Siter
PieLill Skrevet 15. desember 2012 Skrevet 15. desember 2012 Står ikke spesifisert noe om skoleskyss, annet enn de vanlige reglene og de med funksjonshemminger etc. Jeg ville ikke latt dem ta buss uansett, for det er satt ut på aller laveste anbud og tilbudet er deretter. Livsfarlige opplegg med elever stablet i midtgangen og oppå hverandre nedover fjellsidene i skauen her.. :0O Kan det da være en idé å si at dere selv besørger skoleskyss og ikke kommer til å belaste (fylkes)kommunen med dette? mvh 0 Siter
PieLill Skrevet 15. desember 2012 Skrevet 15. desember 2012 Står ikke spesifisert noe om skoleskyss, annet enn de vanlige reglene og de med funksjonshemminger etc. Jeg ville ikke latt dem ta buss uansett, for det er satt ut på aller laveste anbud og tilbudet er deretter. Livsfarlige opplegg med elever stablet i midtgangen og oppå hverandre nedover fjellsidene i skauen her.. :0O Hva med å ta uskyldig og annonymt kontakt med skolen dere vil til å høre hvor mange ledige plasser de har på det aktuelle trinnet? mvh 0 Siter
EnolaGay Skrevet 15. desember 2012 Forfatter Skrevet 15. desember 2012 Kan det da være en idé å si at dere selv besørger skoleskyss og ikke kommer til å belaste (fylkes)kommunen med dette? mvh Ja det skal vi si (og gjøre) helt klart. Det har vært meningen hele tiden. Jeg tror det ordner seg.. på ene eller andre måten. 0 Siter
EnolaGay Skrevet 15. desember 2012 Forfatter Skrevet 15. desember 2012 Hva med å ta uskyldig og annonymt kontakt med skolen dere vil til å høre hvor mange ledige plasser de har på det aktuelle trinnet? mvh De har informert selv ;0) Det stod i brevet "rektor på slik og sånn informerer om at på det aktuelle trinnet.." 0 Siter
PieLill Skrevet 15. desember 2012 Skrevet 15. desember 2012 De har informert selv ;0) Det stod i brevet "rektor på slik og sånn informerer om at på det aktuelle trinnet.." Spørsmålet er hvor fullt fullt er. Ved å gjøre seg litt dum, eller få andre til å ringe rektor direkte å spørre, får dere kanskje et mer nøyaktig bilde. "Vi tenker på å flytte til xxx og lurer på hvordan det er på x-trinnet." mvh 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.