Gå til innhold

Skyting som hobby? Lov?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan en som har schizofreni diagnose være aktivt medlem i en skytterklubb? Jeg regner med det ikke ville være lov å eie ett våpen? Jeg skriver dette, fordi jeg hadde syntes det ville være gøy å prøve å skyte lerduer. Men jeg regner med att det er fyfy for schizofrene? Jeg har selvfølgelig rent rulleblad.

Skrevet

Jeg vet ikke om du må levere legeattest for å få bli med i en pistolklubb? Hvis ikke er det vel ikke noe noen har noe med?

Skrevet

Jeg vet ikke om du må levere legeattest for å få bli med i en pistolklubb? Hvis ikke er det vel ikke noe noen har noe med?

Nei, det hadde jo vært ideelt. Men jeg tenker att jeg ble erklært tjenesteudyktig fra militæret, selv om jeg fint kunne avtjent verneplikten på en tilfredstillende måte. Føler det er litt betent dette med psykisk syke og skytevåpen.

Skrevet

Nei, det hadde jo vært ideelt. Men jeg tenker att jeg ble erklært tjenesteudyktig fra militæret, selv om jeg fint kunne avtjent verneplikten på en tilfredstillende måte. Føler det er litt betent dette med psykisk syke og skytevåpen.

Hei. Jeg kan ikke skjønne at det er så veldig strengt. Har sett flere tilfeller hvor det er veldig vanskelig å få tatt ifra en psykisk syk våpen. De får gjerne beholde det, eller de får det tilbake igjen når de bare sier at de ikke skal gjøre noe galt. Tror ikke det er noen store kontroller med dette, kjenner mange som går på elgjakt og har rifle f.eks.

Skrevet

Det kan du (det skulle og bare mangle), meld deg inn i en pistolklubb så får du full opplæring samt mye kunnskap om sikkerhet.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Du kan melde deg inn i klubben. Alle klubber har våpen som de låner ut til nye medlemmer. Så langt, så greit.

Verre blir det når du skal søke om eget våpen. Det kan bli problematisk.

Jeg har erfaring fra at en person med schizofreni fikk kjøpe eget våpen, men oppbevarte det i klubbens våpenskap eller fikk en klart definert annen person (en venn) til å oppbevare våpnet i dennes våpenskap.

Skrevet

Du kan melde deg inn i klubben. Alle klubber har våpen som de låner ut til nye medlemmer. Så langt, så greit.

Verre blir det når du skal søke om eget våpen. Det kan bli problematisk.

Jeg har erfaring fra at en person med schizofreni fikk kjøpe eget våpen, men oppbevarte det i klubbens våpenskap eller fikk en klart definert annen person (en venn) til å oppbevare våpnet i dennes våpenskap.

Oki, takk for svar. Det viktigste er jo å få prøve å se om det er noe for meg, det var jo oppløftende å vite att jeg kan bli medlem i en klubb. :)

Skrevet

Hei!

Ingen spør deg om helseattest/legeerklæring!

Du kan både ved å være medlem av en pistolklubb eller jegerforening få tilgang på alt du mer eller mindre ønsker av våpen.

Til nå er det få og lite begrensinger i Norge, det vil ta lang lang tid før det vil bli det :-) benytt sjansen få deg våpen.

Du bør bare tenke på at første gang du søker bør du søke på det du ønsker, neste gang kan politi ha innvendinger på hvorfor du trenger en bedre glock for å delta på skytterstevnet.

Rifler er det lettere å få tillatelse til da ALLE er litt jegere i Norge.

Likevel, avhengig av hva du ønsker å bruke våpenet til kan du kjøpe ulik ammunisjon og "endre" dette til ønsker effekt Og behov. Det hele er veldig enkelt i Norge, meld deg inn i en pistolklubb og uten å ha deltatt på et stevne eier du det skytevåpen du trenger :-) samme med jegerforening.

Ingen ber om lege attest!

• 2 år senere...
AnonymBruker
Skrevet

Må man automatisk sende inn legeattes når man søker våpenlisens? Det er jo litt utifredsstillende å skyte i en klubb, og så måtte ikke kvalifisere til å eie eget våpen. Jeg mener jeg har vært fri fra psykose i mange år og tar medisiner...  Det blir på en måte diskriminering. Det er jo kjent att de færreste scizofrene uten rusproblematikk, og uten empatimangler er farlige...

Anonymous poster hash: 225f6...d0e
Skrevet

Nei, en må ikke levere legeattest. Men politiet skal godkjenne søknaden, og de sitter på mange opplysninger. Har de f. eks en eneste gang vært inne i bildet ved en innleggelse, kan det være at de ber om legeattest.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kunne jo teste det ut ved å be om en tillatelse til å kjøpe en .22 luftrifle, før jeg begynner på evnt kurs, for med de lisenspliktige luftvåpnene trenger man vel ikke være med i en klubb? Jeg driver uansett litt med .177 luftskyting.

Uansett har jeg ikke vært i kontakt med politiet før, med unntak av att jeg rømte fra ett sykehjem. Men da var jeg jo allerede innlagt. Uansett så har jeg aldri vært kriminell, eller utagerende. Mest sannsynlig kunne jeg ikke skyte ett skadedyr engang.

Jeg ser jo att samfunnet har ett behov for å beskytte seg, da det er mange utagerende mennesker, men selv om eg har en tung diagnose så ser jeg ikke på meg selv som farlig. det ble jeg ikke da jeg var innlagt en gang,. Og nå har jeg gått fast på medisin i over 10 år

Anonymous poster hash: 225f6...d0e
Skrevet

Det er to veier til våpenerverv i Norge:

Jakt. Da må en ha jegerprøven.

Sportsskyting: Da må en være medlem av en godkjent skytterorganisasjon.

Skrevet

Når jeg får eie våpen, får vel du også det :)

Søk i vei. Du må være aktiv i i klubben i 6 mnd før du kan søke. Det er en veldig interessant og givende sport, og så treffer man mange hyggelige mennesker :)

Lykke til :)

Skrevet

Nei, en må ikke levere legeattest. Men politiet skal godkjenne søknaden, og de sitter på mange opplysninger. Har de f. eks en eneste gang vært inne i bildet ved en innleggelse, kan det være at de ber om legeattest.

Ville du latt en med EUPF ha våpen?

future life
Skrevet

Vil tro mennesker med EUPF er like forskjellige som alle andre? Tror heller ikke denne våpenloven i Norge er så veldig streng, har sett for mye tull til at jeg har tro på det.

Du har våpen? Det har jeg også, har drevet litt med skyting tidligere. Etter en diger/laaang depresjon hvor jeg var suicidal, ga jeg all ammunisjon til en venn. Stoler ikke nok på meg selv lengre til at jeg vil ha den liggende. Nå har dette kanskje gått mere over til tvangstanker. Vet jeg ikke ønsker å dø lengre, men er veldig redd for å miste kontroll. Går du på jakt?

Skrevet

Se forrige svar fra fl. Gruppen er alt for heterogen til at en kan gi et klart og entydig svar på dette.

Skrevet

Nå har dette kanskje gått mere over til tvangstanker. Vet jeg ikke ønsker å dø lengre, men er veldig redd for å miste kontroll. Går du på jakt?

Jeg leste en gang en veldig interessant artikkel. Den het "Suicidal ideation versus suicidal obsession - a case report". Dessverre finner jeg den ikke i fulltekst lengre, men den forteller at man etter å ha hatt selvmordstanker kan få tvangstanker om samme tema - fordi man blir redd for tankene man tidligere hadde.

future life
Skrevet

Jeg leste en gang en veldig interessant artikkel. Den het "Suicidal ideation versus suicidal obsession - a case report". Dessverre finner jeg den ikke i fulltekst lengre, men den forteller at man etter å ha hatt selvmordstanker kan få tvangstanker om samme tema - fordi man blir redd for tankene man tidligere hadde.

Bra det ikke er bare meg som har det sånn. Vet ikke hvordan jeg kunne bli så crazy i hodet mitt at jeg gjorde det jeg gjorde. Kan jo unnskylde meg med at jeg var syk, men det rette ordet er vel å miste all kontroll på seg selv. Det var som om noen tok over bestemmelsen over fornuften min.

Nå, når jeg vet at dette går an, er jeg redd det kan skje igjen. Vet jo at det ikke kommer brått isåfall, men snikende. Jeg stoler imidlertid ikke på meg selv lengre, for hva om, hvis...osv? I tillegg dissosierer jeg, eller hva dette nå er. Det er ihvertfall skremmende, å glemme hva du har gjort og miste kontakt med virkeligheten. Nei, det er nok best å ha børsa uten skudd.

Er så i beredskap enda at jeg sover med klærne på om natta og telefonen klar på nattbordet.. Uten det får jeg ikke sove, selv om jeg vet at den faren som har vært ikke er der lengre. Dette handler kanskje også om tvang, det er jo ikke reellt lengre. Skal bli vaktbikkje når jeg blir stor :-).

Skrevet

Vil tro mennesker med EUPF er like forskjellige som alle andre? Tror heller ikke denne våpenloven i Norge er så veldig streng, har sett for mye tull til at jeg har tro på det.

Du har våpen? Det har jeg også, har drevet litt med skyting tidligere. Etter en diger/laaang depresjon hvor jeg var suicidal, ga jeg all ammunisjon til en venn. Stoler ikke nok på meg selv lengre til at jeg vil ha den liggende. Nå har dette kanskje gått mere over til tvangstanker. Vet jeg ikke ønsker å dø lengre, men er veldig redd for å miste kontroll. Går du på jakt?

Det er bra at du oppbevarer ammoen hos en venn når du ikke er trygg på å ha det hjemme. Kanskje du blir det en gang i fremtiden?

Nei, jeg går ikke på jakt, men jeg har veldig lyst til å være med en gang. Vi får se :) du da?

Skyter du bare med rifle, eller med pistol også?

Jeg driver kun med pistolskyting så langt, og har eget våpen. Jeg har også vært med å arrangere stevner og NM, det liker jeg også veldig godt. Treffer mange hyggelige mennesker og har fått utfordret masse angst og lært mye gjennom å delta i dette. Anbefales :)

future life
Skrevet

Det er bra at du oppbevarer ammoen hos en venn når du ikke er trygg på å ha det hjemme. Kanskje du blir det en gang i fremtiden?

Nei, jeg går ikke på jakt, men jeg har veldig lyst til å være med en gang. Vi får se :) du da?

Skyter du bare med rifle, eller med pistol også?

Jeg driver kun med pistolskyting så langt, og har eget våpen. Jeg har også vært med å arrangere stevner og NM, det liker jeg også veldig godt. Treffer mange hyggelige mennesker og har fått utfordret masse angst og lært mye gjennom å delta i dette. Anbefales :)

Har vært med på jakt flere ganger tidligere. Nå har jeg blitt for pinglete. Fin hobby du har, kanskje jeg en gang kan gjenoppta skyting. Har rifle ja, ingen pistol. Har litt angst for våpen etterhvert pga forskjellige opplevelser. Så lenge våpen blir brukt til jakt, eller skyte blink er det jo bra. Når det blir brukt til å skremme medmennesker er det verre, derfor liker jeg det ikke lengre.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...