Gå til innhold

Kommune/barnevern og taushetsplikt

Anbefalte innlegg

I 1978 blir hun 14 år gammel voldtatt av en guttegjeng og gjentatte ganger utsatt for grov seksuell trakkasering.

Dette resulterer i et notat hos kommunen, psykolog- og gynekologbesøk, men ingen anmeldelse og ingen beskjed til foreldrene. Jenta/kvinnen valgte å legge ting bak seg.

I 2008 får hun hele greiene midt i fleisen i forbindelse med en barnefordelingssak. Papierene skal ha kommet eksmannens advokat ihende.

http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Marerittet-kom-tilbake-etter-30-ar-2814193.html

''Foreldra melde dokumentutleveringa til politiet i 2008, fordi dei meinte kommunen braut teieplikta overfor både dei og dottera. Saka vart lagt bort.

Fylkesmannen har derimot kritisert at kommunen sende namna til gutegjengen som skal ha valdteke 14-åringen. Assisterande rådmann seier kommunen tar kritikken "med seg til framtidige saker". Han avviser at dei har opptredd kritikkverdig.''

Be om hjelp som voldsutsatt barn/ungdom og få det brukt mot deg 30 år etterpå.

mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/386750-kommunebarnevern-og-taushetsplikt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så det er kritikkverdig at guttenes navn kom for en dag, men ikke at det som skjedde jenta dukket opp igjen?! Kan noen vennligst klabbe ned den saksbehandlere der for meg?!

''Kan noen vennligst klabbe ned den saksbehandlere der for meg?!''

Tror du det nytter?

Brudd på taushetsplikten er ille. Enda verre blir det når både politiet og kontrollmynighet kikker en annen vei.

Hvordan skal man kunne oppfordre ungdom til å oppsøke hjelp når slike tilstander rår?

mvh

''Be om hjelp som voldsutsatt barn/ungdom og få det brukt mot deg 30 år etterpå'' En ubehagelig sak, men den handler vel ikke om at hun har fått hendelsen brukt mot seg i barnefordelingssaken, men at papirene har dukket opp og at fylkesmannen er mer kritisk til at de antatte gjerningmennenes navn har kommet ut. Gjetter at dette handler om manglende rettsbehandling og domsavsigelse for fylkesmannen.

Ut over det syns jeg du uttaler deg sprikende i dag, når du syns det er rystende at fylkesmannen beskytter soen som ikke er dømt, men kritiserer at noen stiller spørsmålstegn ved at kona til Øygarden ikke har grepet inn når mannen hennes har delt seng med en ung jente. Mulig det er noen begrunnelser jeg ikke har fått med meg fra din side her, men det henger ikke helt sammen...

Annonse

''Be om hjelp som voldsutsatt barn/ungdom og få det brukt mot deg 30 år etterpå'' En ubehagelig sak, men den handler vel ikke om at hun har fått hendelsen brukt mot seg i barnefordelingssaken, men at papirene har dukket opp og at fylkesmannen er mer kritisk til at de antatte gjerningmennenes navn har kommet ut. Gjetter at dette handler om manglende rettsbehandling og domsavsigelse for fylkesmannen.

Ut over det syns jeg du uttaler deg sprikende i dag, når du syns det er rystende at fylkesmannen beskytter soen som ikke er dømt, men kritiserer at noen stiller spørsmålstegn ved at kona til Øygarden ikke har grepet inn når mannen hennes har delt seng med en ung jente. Mulig det er noen begrunnelser jeg ikke har fått med meg fra din side her, men det henger ikke helt sammen...

''Ut over det syns jeg du uttaler deg sprikende i dag, når du syns det er rystende at fylkesmannen beskytter soen som ikke er dømt,..''

Jeg var oppgitt over at fylkesmannen kritiserte at navnene til gjerningsmennene kom ut, men unnlot å kritisere at papirene ble levert til eksmannens advokat under en barnefordelingssak. (Med forbehold om at avisen ikke har sitert selektivt.)

Bruddet på taushetsplikt ble for øvrig anmeldt til politiet uten at de foretok seg noe. Slik kan vi ikke ha det om vi skal opprettholde tilliten til hjelpeapparatet.

Slik jeg forsto artikkelen, ble saken brukt mot henne. Men dette kan selvsagt være feil. Hovedpoenget er at saken aldri skulle kommet ut og at ingen ser ut til å ta ansvar for dette.

''... men kritiserer at noen stiller spørsmålstegn ved at kona til Øygarden ikke har grepet inn når mannen hennes har delt seng med en ung jente.''

Nå ligner uttalesene mer på en offentlig korsfestelse enn å sette spørsmålstegn. Det første dreier seg primært om systemfeil, sløvhet og arroganse. Det andre handler om en identifisert enkeltperson som garantert har det forferdelig nok som det er.

Dette er en type hets som kan få folk til å ta livet av seg. Da kan man koste på seg å reflektere over at man ikke har stått i hennes sko og kanskje dempe seg noe.

mvh

Gjest Hulderen

Absurd at fylkesmannen ser ut til å bry seg mer om vernet av guttene som nærmest torturerte henne enn å beskytte offeret.

mvh

''Absurd at fylkesmannen ser ut til å bry seg mer om vernet av guttene som nærmest torturerte henne enn å beskytte offeret.''

Har noen stjålet nicket ditt i dag? Her skriver du det helt motsatte av hva du skriver i tråden om Vågå-saken. Der bruker du alle krefter på å forsvare den overgripende voldtektsmannen, mens du gir katten i jentungen.

''Absurd at fylkesmannen ser ut til å bry seg mer om vernet av guttene som nærmest torturerte henne enn å beskytte offeret.''

Har noen stjålet nicket ditt i dag? Her skriver du det helt motsatte av hva du skriver i tråden om Vågå-saken. Der bruker du alle krefter på å forsvare den overgripende voldtektsmannen, mens du gir katten i jentungen.

''Har noen stjålet nicket ditt i dag? Her skriver du det helt motsatte av hva du skriver i tråden om Vågå-saken. Der bruker du alle krefter på å forsvare den overgripende voldtektsmannen, mens du gir katten i jentungen.''

Det jeg primært har sagt er at man ikke behøver å drive nettsjikane overfor kona hans selv om man ikke forstår hennes valg og handlinger.

Jeg har også påpekt at det ikke foreligger en rettskraftig dom i Vågå-saken og at man faktisk bør ta høyde for at mannen kan frifinnes.

Det har så langt ikke vært noen tråd som har drøftet fornærmedes situasjon i Vågåsaken. Men jeg går ut fra at dette primært har vært en god dag for henne.

DOL i dag gir meg assoiasjoner til gode gamle gapestokker, med tilhørende ukvemsord, spytting og kasing av råtne egg.

mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...