Gå til innhold

Vanlig med antibiotika mot halsbetennelse?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har hatt så utrolig vondt i halsen de siste tre dagene, klarer nesten ikke å svelge. Bake i halsen med drøvelen så er det veldig rødt og noen prikker/sår. Lurer på om jeg bør ha antibiotika eller ei.

Er i utlandet nå, og de er vanligvis veldig raske med å skrive ut antibiotika her, så bare lurer på hva de fleste ville gjort med dette i norge?

Fortsetter under...

Skrevet

For 8-10-12 år siden da jentungen og jeg hadde halsbetennelse etter halsbetennelse i flere år fikk vi i alle fall antibiotika. Jeg måtte alltid ha en skikkelig hestekur for å bli frisk, ellers ble jeg bare sjuk igjen noen dager etter endt kur.

Etter at vi begge to tok mandlene har vi ikke hatt en eneste halsbetennelse gitt. :o)

Skrevet

Jeg ville gitt det noen dager til, og spist masse is for å dempe hevelsen.

Skrevet

Ja, det er vanlig, men styr unna Apocillin, om du ikke vil bli sittende på do.

Skrevet

For 8-10-12 år siden da jentungen og jeg hadde halsbetennelse etter halsbetennelse i flere år fikk vi i alle fall antibiotika. Jeg måtte alltid ha en skikkelig hestekur for å bli frisk, ellers ble jeg bare sjuk igjen noen dager etter endt kur.

Etter at vi begge to tok mandlene har vi ikke hatt en eneste halsbetennelse gitt. :o)

Takk for svar. Da har du sikkert erfaring med halsbetennelse, så jeg spør: er det vanlig å være generelt litt sår i hele munnen i tillegg til halsen?

Annonse

Skrevet

Takk for svar. Da har du sikkert erfaring med halsbetennelse, så jeg spør: er det vanlig å være generelt litt sår i hele munnen i tillegg til halsen?

Husker ikke, det er 8 år siden jeg tok mandlene og har ikke vært plaget siden. :o)

Skrevet

''...er det vanlig å være generelt litt sår i hele munnen i tillegg til halsen?''

Ja.

mvh

Skrevet

I Norge er man heldigvis restriktive med å skrive ut antibiotika ved halsbetennelse.

Høy CRP, høy feber, sterkt redusert allmenntilstand kan indikere halsbetennelse. På vårt legekontor tar de som regel halsprøver før de gir antibiotika.

Er det en virusinfeksjon og ikke en bakteriell infeksjon er antibiotika like nyttig som askavkok, men gir større bivirkninger.

God bedring!

mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...