Gjest Har gått i surr! Skrevet 18. desember 2012 Del Skrevet 18. desember 2012 Jeg skulle gjerne hatt svar på et spm. om reklamasjon. Jeg vet der er frist på 2 og i noen tilfeller 5 år men så kommer det som lager problemer, reklamasjonsfriste må ikke være kortere enn 2 måneder. Er dette da 2 måneder INNEN de 2-5 årene? En kan mao ikke vite om feilen i mer enn 2 måneder uten å gjøre noe med det? Det står i loven noenlunde ordrett:"forbrukeren må innen rimelig tid etter at han har gjort seg kjent med mangelen /burde gjort seg kjent gi selgeren beskjed om at han vil påberope seg reklamasjon. Reklamasjonsfristen er aldri mindre enn 2 mnd" Og det er dette jeg mener med den 2 måneders fristen, RIMELIG TID, bør være innenfor 2 måneder, eller tett mot 2 mnd. Men hva med de som reklamerer etter 2,5 måned? er det en grense her? Ovenfor gjelder forbrukerkjøp, men hva med vanlige kjøp mellom forretninger. Er det 2 og 5 da og, men uten denne 2 måneders fristen? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/386776-reklamasjonsfrister-kan-noen-forklare-meg-dette/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. Wallace Skrevet 18. desember 2012 Del Skrevet 18. desember 2012 Reklamasjonsfristen er aldri _mindre_ enn to måneder. Ikke mer. Det er nok det som forvirrer deg, at du tenker litt feil der. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/386776-reklamasjonsfrister-kan-noen-forklare-meg-dette/#findComment-3424613 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Har gått i surr Skrevet 18. desember 2012 Del Skrevet 18. desember 2012 Reklamasjonsfristen er aldri _mindre_ enn to måneder. Ikke mer. Det er nok det som forvirrer deg, at du tenker litt feil der. Jeg forstår at fristen er på 2 år og i blant på 5 måneder men altså er det det at man ikke kan ha visst om feilen i OVER 2 måneder? (innen de 2 og 5 årene) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/386776-reklamasjonsfrister-kan-noen-forklare-meg-dette/#findComment-3424616 Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 18. desember 2012 Del Skrevet 18. desember 2012 ''Reklamasjonsfristen er aldri mindre enn 2 mnd'' Mindre enn, større enn... Du må reklamerer innen rimelig tid. Selger/leverandør/produsent kan ikke definere rimelig tid som _mindre_ enn to mndr. Hva som er maks tid er mer uklart. En annen sak er at det er vanskelig å fastsette tidspunktet for at feilen oppsto. mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/386776-reklamasjonsfrister-kan-noen-forklare-meg-dette/#findComment-3424645 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Har gått i surr Skrevet 18. desember 2012 Del Skrevet 18. desember 2012 ''Reklamasjonsfristen er aldri mindre enn 2 mnd'' Mindre enn, større enn... Du må reklamerer innen rimelig tid. Selger/leverandør/produsent kan ikke definere rimelig tid som _mindre_ enn to mndr. Hva som er maks tid er mer uklart. En annen sak er at det er vanskelig å fastsette tidspunktet for at feilen oppsto. mvh Nei det stemmer ikke. Selve reklamasjonsperioden er på 2- 5 år. MEN du kan ikke ha kjent til feilen i mer enn 2 mnd eller rundt. 2 måneders fristen settes mao ut i fra når tid du oppdager feilen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/386776-reklamasjonsfrister-kan-noen-forklare-meg-dette/#findComment-3424658 Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 18. desember 2012 Del Skrevet 18. desember 2012 Nei det stemmer ikke. Selve reklamasjonsperioden er på 2- 5 år. MEN du kan ikke ha kjent til feilen i mer enn 2 mnd eller rundt. 2 måneders fristen settes mao ut i fra når tid du oppdager feilen. Det er to frister å forholde seg til. Den første er at du må melde feilen innen to eller fem år fra kjøpsdato, avhengig av type vare. Det nytter ikke å komme etter 25 mndr og si at feilen oppsto for en og en halv måned siden. Dernest må du reklamere innen rimelig tid etter at feilen oppsto. Altså kan du ikke komme å klage på en feil som du oppdaget eller burde ha oppdaget for et år siden. Teksten i kjøpsloven: ''§ 32. Reklamasjon. (1) Kjøperen taper sin rett til å gjøre en mangel gjeldende dersom han ikke innen rimelig tid etter at han oppdaget eller burde ha oppdaget den, gir selgeren melding som angir hva slags mangel det gjelder. (2) Reklamerer kjøperen ikke innen to år etter den dag da han overtok tingen, kan han ikke seinere gjøre mangelen gjeldende. Dette gjelder ikke dersom selgeren ved garanti eller annen avtale har påtatt seg ansvar for mangler i lengre tid.'' mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/386776-reklamasjonsfrister-kan-noen-forklare-meg-dette/#findComment-3424660 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Har gått i surr Skrevet 18. desember 2012 Del Skrevet 18. desember 2012 Det er to frister å forholde seg til. Den første er at du må melde feilen innen to eller fem år fra kjøpsdato, avhengig av type vare. Det nytter ikke å komme etter 25 mndr og si at feilen oppsto for en og en halv måned siden. Dernest må du reklamere innen rimelig tid etter at feilen oppsto. Altså kan du ikke komme å klage på en feil som du oppdaget eller burde ha oppdaget for et år siden. Teksten i kjøpsloven: ''§ 32. Reklamasjon. (1) Kjøperen taper sin rett til å gjøre en mangel gjeldende dersom han ikke innen rimelig tid etter at han oppdaget eller burde ha oppdaget den, gir selgeren melding som angir hva slags mangel det gjelder. (2) Reklamerer kjøperen ikke innen to år etter den dag da han overtok tingen, kan han ikke seinere gjøre mangelen gjeldende. Dette gjelder ikke dersom selgeren ved garanti eller annen avtale har påtatt seg ansvar for mangler i lengre tid.'' mvh Nja. Jeg sier noe av det samme i mitt første innlegg, men så fortsetter du med: ''Den første er at du må melde feilen innen to eller fem år fra kjøpsdato, avhengig av type vare. Det nytter ikke å komme etter 25 mndr og si at feilen oppsto for en og en halv måned siden.'' Her er ordleggingen litt rar. Du kan utmerket godt komme etter 25 mndr og reklamere på en, la oss si tv, som gikk sluttet å virke for 1,5 mnd siden. En tv vil som regel ha en reklamasjonsperiode på 5 år. Om du reklamerer innen 1,5 mnd er du langt innenfor 2måneders fristen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/386776-reklamasjonsfrister-kan-noen-forklare-meg-dette/#findComment-3424666 Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 18. desember 2012 Del Skrevet 18. desember 2012 Nja. Jeg sier noe av det samme i mitt første innlegg, men så fortsetter du med: ''Den første er at du må melde feilen innen to eller fem år fra kjøpsdato, avhengig av type vare. Det nytter ikke å komme etter 25 mndr og si at feilen oppsto for en og en halv måned siden.'' Her er ordleggingen litt rar. Du kan utmerket godt komme etter 25 mndr og reklamere på en, la oss si tv, som gikk sluttet å virke for 1,5 mnd siden. En tv vil som regel ha en reklamasjonsperiode på 5 år. Om du reklamerer innen 1,5 mnd er du langt innenfor 2måneders fristen. Sorry. Underforstått at varen har en reklamasjonsfrist på to år, som de fleste varer har. Poenget er at du ikke kan komme etter reklamasjonsfristens utløp å hevde at feilen oppsto før reklamasjonsfristen utløp. Hvilken kilde har du de 2 mnd.ene fra? Det står ikke i lovteksten. mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/386776-reklamasjonsfrister-kan-noen-forklare-meg-dette/#findComment-3424667 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Har gått i surr Skrevet 18. desember 2012 Del Skrevet 18. desember 2012 Sorry. Underforstått at varen har en reklamasjonsfrist på to år, som de fleste varer har. Poenget er at du ikke kan komme etter reklamasjonsfristens utløp å hevde at feilen oppsto før reklamasjonsfristen utløp. Hvilken kilde har du de 2 mnd.ene fra? Det står ikke i lovteksten. mvh ''Sorry. Underforstått at varen har en reklamasjonsfrist på to år, som de fleste varer har. Poenget er at du ikke kan komme etter reklamasjonsfristens utløp å hevde at feilen oppsto før reklamasjonsfristen utløp. Hvilken kilde har du de 2 mnd.ene fra? Det står ikke i lovteksten. '' Jeg er fortsatt i § 27 om reklamasjon. Jeg skal forsøke meg på en bedre forklaring enn jeg har klart tidligere: Vi har en absolutt reklamasjonsfrist, dette er vi enige om- på noen varer = 2 år og på andre 5 år. Kall det reklamasjonsperioden. Deretter har vi en relativ reklamasjonsfrist, § 27 første ledd sier noe om å reklamere innen rimelig tid, og hva er rimelig tid blir jo da spørsmålet. Første ledd sier også at reklamasjonsfristen aldri kan være mindre enn 2 måneder fra det tidspunktet forbrukeren -oppdaget- mangelen. Dersom forbrukeren -bruker mer enn- 2 mnd på å reklamere må vi ut i fra de konkrete forholdene vurdere hvor langt vi skal tøye begrepet "rimelig tid". Men, nå skal fristen regnes ut i fra det tidspunktet da forbrukeren oppdaget eller -burde- ha oppdaget mangelen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/386776-reklamasjonsfrister-kan-noen-forklare-meg-dette/#findComment-3424669 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Har gått i surr Skrevet 18. desember 2012 Del Skrevet 18. desember 2012 Sorry. Underforstått at varen har en reklamasjonsfrist på to år, som de fleste varer har. Poenget er at du ikke kan komme etter reklamasjonsfristens utløp å hevde at feilen oppsto før reklamasjonsfristen utløp. Hvilken kilde har du de 2 mnd.ene fra? Det står ikke i lovteksten. mvh http://jusinfo.no/index.php?site=default/721/1186/1197/1199 ''Etter forbrukerkjøpsloven § 27 første ledd har forbruker en ”relativ” frist for reklamasjon ”innen rimelig tid” fra forbruker fikk vite eller burde vært klar over misligholdet, men likevel minimum to måneder fra da mangelen faktisk ble oppdaget. Den relative frist løper innenfor den absolutte frist, som angis nedenfor.'' 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/386776-reklamasjonsfrister-kan-noen-forklare-meg-dette/#findComment-3424671 Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 18. desember 2012 Del Skrevet 18. desember 2012 ''Sorry. Underforstått at varen har en reklamasjonsfrist på to år, som de fleste varer har. Poenget er at du ikke kan komme etter reklamasjonsfristens utløp å hevde at feilen oppsto før reklamasjonsfristen utløp. Hvilken kilde har du de 2 mnd.ene fra? Det står ikke i lovteksten. '' Jeg er fortsatt i § 27 om reklamasjon. Jeg skal forsøke meg på en bedre forklaring enn jeg har klart tidligere: Vi har en absolutt reklamasjonsfrist, dette er vi enige om- på noen varer = 2 år og på andre 5 år. Kall det reklamasjonsperioden. Deretter har vi en relativ reklamasjonsfrist, § 27 første ledd sier noe om å reklamere innen rimelig tid, og hva er rimelig tid blir jo da spørsmålet. Første ledd sier også at reklamasjonsfristen aldri kan være mindre enn 2 måneder fra det tidspunktet forbrukeren -oppdaget- mangelen. Dersom forbrukeren -bruker mer enn- 2 mnd på å reklamere må vi ut i fra de konkrete forholdene vurdere hvor langt vi skal tøye begrepet "rimelig tid". Men, nå skal fristen regnes ut i fra det tidspunktet da forbrukeren oppdaget eller -burde- ha oppdaget mangelen. Her er lovteksten: http://www.lovdata.no/all/hl-19880513-027.html#27 Er litt usikker på hvilken kilde du refererer til og hvor de 2 mnd.ene kommer fra. Finner dem ikke i lovteksten. Hvor lenge 'rimelig tid er' og hva som er tidspunktet for når kjøper 'burde ha oppdaget en mangel' er det selvsagt mulig å krangle mye om. mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/386776-reklamasjonsfrister-kan-noen-forklare-meg-dette/#findComment-3424686 Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 18. desember 2012 Del Skrevet 18. desember 2012 ''Sorry. Underforstått at varen har en reklamasjonsfrist på to år, som de fleste varer har. Poenget er at du ikke kan komme etter reklamasjonsfristens utløp å hevde at feilen oppsto før reklamasjonsfristen utløp. Hvilken kilde har du de 2 mnd.ene fra? Det står ikke i lovteksten. '' Jeg er fortsatt i § 27 om reklamasjon. Jeg skal forsøke meg på en bedre forklaring enn jeg har klart tidligere: Vi har en absolutt reklamasjonsfrist, dette er vi enige om- på noen varer = 2 år og på andre 5 år. Kall det reklamasjonsperioden. Deretter har vi en relativ reklamasjonsfrist, § 27 første ledd sier noe om å reklamere innen rimelig tid, og hva er rimelig tid blir jo da spørsmålet. Første ledd sier også at reklamasjonsfristen aldri kan være mindre enn 2 måneder fra det tidspunktet forbrukeren -oppdaget- mangelen. Dersom forbrukeren -bruker mer enn- 2 mnd på å reklamere må vi ut i fra de konkrete forholdene vurdere hvor langt vi skal tøye begrepet "rimelig tid". Men, nå skal fristen regnes ut i fra det tidspunktet da forbrukeren oppdaget eller -burde- ha oppdaget mangelen. Da fant jeg riktig lovtekst. http://www.lovdata.no/all/tl-20020621-034-006.html#27 Både 'rimelig tid' og tidspunktet for når forburkeren 'burde ha oppdaget' mangelen går det an å krangle så busta fyker om. Det er en skjønnsmessig vurdering. mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/386776-reklamasjonsfrister-kan-noen-forklare-meg-dette/#findComment-3424692 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Har gått i surr Skrevet 18. desember 2012 Del Skrevet 18. desember 2012 Her er lovteksten: http://www.lovdata.no/all/hl-19880513-027.html#27 Er litt usikker på hvilken kilde du refererer til og hvor de 2 mnd.ene kommer fra. Finner dem ikke i lovteksten. Hvor lenge 'rimelig tid er' og hva som er tidspunktet for når kjøper 'burde ha oppdaget en mangel' er det selvsagt mulig å krangle mye om. mvh Du linker til kjøpsloven, dette er forbrukerkjøpsloven. :-) Du skriver'' Er litt usikker på hvilken kilde du refererer til og hvor de 2 mnd.ene kommer fra. Finner dem ikke i lovteksten. Hvor lenge 'rimelig tid er' og hva som er tidspunktet for når kjøper 'burde ha oppdaget en mangel' er det selvsagt mulig å krangle mye om.'' Rimelig tid går mye ut i fra subjektive forhold samt at regelen skal passe på en mengde ulike varer. ''Etter forbrukerkjøpsloven § 27 første ledd har forbruker en ”relativ” frist for reklamasjon ”innen rimelig tid” fra forbruker fikk vite eller burde vært klar over misligholdet, men likevel minimum to måneder fra da mangelen faktisk ble oppdaget. Den relative frist løper innenfor den absolutte frist, som angis nedenfor. Forbrukeren må reklamere til selgeren om at tingen har mangel og hva mangelen går ut på ” innen rimelig tid etter at han eller hun oppdaget eller burde ha oppdaget den”, jf. forbrukerkjøpsloven § 27 første ledd. Den relative fristen ”innen rimelig tid” er skjønnsmessig. Dette henger sammen med at forbrukerkjøpsloven skal gjelde for mange ulike typer varer og det er vanskelig å operere med en bestemt frist for alle slags varer. Fristen for å fremsette reklamasjon er imidlertid innenfor forbrukerkjøp aldri mindre enn to måneder fra da forbrukeren oppdaget mangelen. Fristen løper etter forbrukerkjøpsloven § 27 første ledd annet punktum fra det tidspunktet da forbrukeren oppdaget mangelen eller burde ha oppdaget den. I Rt. 2002 s. 696 ble det slått fast at leveringstidspunktet er avgjørende for når forbruker tidligst kan oppdage mangelen. I enkelte tilfeller kan et mangelskrav også være i behold etter at 2 måneders fristen er oversittet, idet det alltid vil være en konkret vurdering hva som skal anses som ”rimelig tid”. Forhold som mulighetene til å oppdage mangelen, sykdom hos kjøperen, vanskelig å finne adresse til selger etter flytting og andre forhold vil kunne innebære at man likevel ligger innenfor den relative frist. Imidlertid vil tidsmomentet spille en større rolle, ved at man klarligvis vil øke sjansen for at man har reklamert for sent jo lenger tid som går utover 2 måneder. I saker for Forbrukertvistutvalget er det likevel sjelden at mangelskrav blir avvist på grunn av for sen reklamasjon, selv om dette ofte anføres fra selgers side. I Ot.prp.nr.80 (1986-1987) s 80 er det sagt følgende om hva som vil være ”rimelig tid” ved forbrukerkjøp: ”I forbrukerkjøp vil individuelle forhold som f.eks bortreise eller sykdom lettere få betydning”. Imidlertid vil forbrukeren alltid ha to måneder på seg fra han faktisk oppdaget mangelen, uavhengig av når forbruker burde ha oppdaget den. Dersom et produkt blir liggende i pakken i mer enn to måneder før forbrukeren åpner den og det viser seg at bruksanvisningen ikke fulgte med, har forbrukeren fortsatt en frist på to måneder til å reklamere fra mangelen ble oppdaget.'' http://jusinfo.no/index.php?site=default/721/1186/1197/1199 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/386776-reklamasjonsfrister-kan-noen-forklare-meg-dette/#findComment-3424694 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Har gått i surr Skrevet 18. desember 2012 Del Skrevet 18. desember 2012 Da fant jeg riktig lovtekst. http://www.lovdata.no/all/tl-20020621-034-006.html#27 Både 'rimelig tid' og tidspunktet for når forburkeren 'burde ha oppdaget' mangelen går det an å krangle så busta fyker om. Det er en skjønnsmessig vurdering. mvh Bra :-) Ja helt enig, vil tro det kan bli litt bråk om sånt. Denne fristen på 2mnd er altså fra da man -oppdaget mangelen til man reklamerer-. Det er ingen gylden regel at den kun er på 2 måneder men den skal aldri være mindre enn 2 måneder. Og denne fristen går selvsagt inn under den absolutte reklamasjonsfristen på 2/5 år. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/386776-reklamasjonsfrister-kan-noen-forklare-meg-dette/#findComment-3424695 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Har gått i surr Skrevet 18. desember 2012 Del Skrevet 18. desember 2012 Bra :-) Ja helt enig, vil tro det kan bli litt bråk om sånt. Denne fristen på 2mnd er altså fra da man -oppdaget mangelen til man reklamerer-. Det er ingen gylden regel at den kun er på 2 måneder men den skal aldri være mindre enn 2 måneder. Og denne fristen går selvsagt inn under den absolutte reklamasjonsfristen på 2/5 år. ''Det er ingen gylden regel at den kun er på 2 måneder men den skal aldri være mindre enn 2 måneder.'' Jeg kan godt korrigere meg selv her. Dersom man bruker MER tid på å reklamere enn 2 mnd begrenes tiden ut i fra da kjøper burde ha forstått/oppdaget mangelen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/386776-reklamasjonsfrister-kan-noen-forklare-meg-dette/#findComment-3424699 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.