Gå til innhold

Å skru ned forventningene

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vet hva klisjeen "perfekt jul" er, men jeg vet ikke helt hvor mange som faktisk etterstreber denne klisjeen.

For meg er perfekt jul god mat, rolig stemning, julemorgen på tv og å maule rester fra julaften.

''For meg er perfekt jul god mat, rolig stemning, julemorgen på tv og å maule rester fra julaften.

''

Og i tillegg komme seg litt ut, enten det er en tur bare i veien, en ordentlig rask gåtur, en skitur eller en dag på slalåm - eller en dag i vedskogen.

Å sløve om formiddagen, kombinert med god mat, frisk luft og utprøving av julegaver, og prating :-)

• Svar 85
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• mariaflyfly

7

• cathlin

5

• Lillemus

4

• EnolaGay

4

Skrevet

''Det kunne vært verre...

sier en jeg kjenner når det røyner på som verst. Og h*n finner trøst i det. :-)''

Selvfølgelig kan enhver situasjon (nesten i alle fall da) være verre. Men ofte hjelper det ikke å tenke slik. For meg i alle fall.

''Det er noe i det. Jeg forsøker strekke meg etter det der, jeg også. Uansett hva som skjer (potetene sprikker, kakene ble mislykket osv) så kunne det vært verre (ungene kunne blitt syk osv). ''

Men jeg håper da inderlig ikke at dere DOL'ere tror at det jeg strever med er at potetene sprekker og kakene blir mislykket eller at jeg ikke har fått vasket vinduer? Hvis det er det dere tror, så skjønner jeg jo at dere svarer på denne måten... ;-)

''Forsøk å glede deg over nuet- og det som oppstår. Er det overraksend positivt, så nyt det. Er det overraskende negativt (og ikke svarer til dine forventninger), så pust dypt inn og tenk "det kunne vært verre" og så leter du etter eksempel på det. Dermed er det "negative" ikke så ille likevel. :-)''

Jeg har gjort det i så veldig lang tid, og vært flink til å glede meg over nuet, være optimist og raskt glemme det vonde som har vært. Er i en litt annen situasjon nå, så rådet ditt funker ikke særlig godt lenger, dessverre....

Men nå er jeg altså veldig innstilt på å prøve å senke forventningene, slik at vi får fine stunder sammen, selv om ting skjærer ut både titt og ofte :-)

''Men jeg håper da inderlig ikke at dere DOL'ere tror at det jeg strever med er at potetene sprekker og kakene blir mislykket eller at jeg ikke har fått vasket vinduer? Hvis det er det dere tror, så skjønner jeg jo at dere svarer på denne måten... ;-)

''

Vi som har vært på dol en stund, veit at det er ikke potetene som gjør at skoa trykker. ;)

Jeg synes laban svarte deg veldig godt for et par uker sida om at ikke alle er i "kosemodus". Jeg veit ikke om du husker det, men da jeg leste det, tenkte jeg veldig at dette var spot on. Du bygger opp en forventning om at alt skal være så innmari hyggelig. Fallhøyden blir så fryktelig stor. Synes du skal lese labans innlegg en gang til. :)

Skrevet

jeg fikk 19. Men jeg er bare 50% på jobb om dagen, og resten hjemme med syk unge.

tester er gøy :-)

Jeg fikk 5. *haha* Avslappa - det er meg! :o)

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

''Kanskje du må riste hardt i deg selv om spørre deg hva som egentlig er viktig i livet?''

For meg er det viktige i livet at en er sammen med noen en er glad i, at en kjenner en tilhørighet og tilknytning, at en kan glede seg sammen over små og store ting, men også dele det som er vanskelig, og prøve å få det enda bedre sammen.

Og hvis dere DOL'ere tror at forventningene jeg strever med har å gjøre med om jeg har vasket kjøkkenskapene, om vi har bakt 7 slag med kaker, om alle duker er strøkne osv - så har dere misforstått. Selvsagt ønsker jeg å ha en ramme rundt jula som er koselig. Vi har pyntet fin til advent, og snart skal vi pynte til jul - og alt det der går helt fint. Men det er jo det sosiale samspillet som er vanskelig - og jeg tror ikke jeg trenger å bli ristet for å endre på ønsket om at familien skal få en fin jul sammen....

''Du skulle opplevd en jul som gikk katastrofalt dårlig,der alt gikk galt og enda litt verre. Ville det gjort at du fikk satt ting i perspektiv og vært mer fornøyd med det du har?''

Jeg har hatt juler med sorg, med sykdom og juler der vi har gjort minimalt av husarbeid. Vi har hatt juler der mye av det gode er blitt overskygget av de tunge tingene vi strever med i hverdagen når det gjelder sosialt samspill. Jeg har imidlertid ikke opplevd drap, trusler overgrep eller alvorlig sykdom hos barn i jula. Jeg kan vel likevel ha reelle opplevelser?

''Vi har hatt juler der mye av det gode er blitt overskygget av de tunge tingene vi strever med i hverdagen når det gjelder sosialt samspill''

Prøv og tenk deg at det kom en zunami og tok fra deg alle du er glade i.

Skrevet

er det samspillet i kjernefamilien som ervanskelig, eller i utvida familie med besteforeldre, tanter/onkler etc også?

Vi har også noen utfordringer i storfamilien, men jeg har bestemt meg for å fokusere på mine unger og gi dem en fin jul, så får de andre som tross alt er voksne ta ansvar for seg og sitt. De får gaver og innbydelse til jul, så får de selv velge om de tar imot...

Det er først og fremst i kjernefamilien, men det påvirker som regel de andre vi er sammen med også da - når vi er sammen lenger enn bare et typisk kaffebesøk (og julemiddager varer jo som regel noen timer).

Men vi er i alle fall en familie der vi er glade i hverandre, og så varierer det litt fra person til person hvordan en takler adferd som er en del utenfor a4. Men vi sover jo som relge litt lenger alle sammen, har ikke sånn stress, og da får vi for¨håpentligvis litt mer overskudd til å takle noe sleivspark her og der ;-)

Skrevet

''Kanskje du må riste hardt i deg selv om spørre deg hva som egentlig er viktig i livet?''

For meg er det viktige i livet at en er sammen med noen en er glad i, at en kjenner en tilhørighet og tilknytning, at en kan glede seg sammen over små og store ting, men også dele det som er vanskelig, og prøve å få det enda bedre sammen.

Og hvis dere DOL'ere tror at forventningene jeg strever med har å gjøre med om jeg har vasket kjøkkenskapene, om vi har bakt 7 slag med kaker, om alle duker er strøkne osv - så har dere misforstått. Selvsagt ønsker jeg å ha en ramme rundt jula som er koselig. Vi har pyntet fin til advent, og snart skal vi pynte til jul - og alt det der går helt fint. Men det er jo det sosiale samspillet som er vanskelig - og jeg tror ikke jeg trenger å bli ristet for å endre på ønsket om at familien skal få en fin jul sammen....

''Du skulle opplevd en jul som gikk katastrofalt dårlig,der alt gikk galt og enda litt verre. Ville det gjort at du fikk satt ting i perspektiv og vært mer fornøyd med det du har?''

Jeg har hatt juler med sorg, med sykdom og juler der vi har gjort minimalt av husarbeid. Vi har hatt juler der mye av det gode er blitt overskygget av de tunge tingene vi strever med i hverdagen når det gjelder sosialt samspill. Jeg har imidlertid ikke opplevd drap, trusler overgrep eller alvorlig sykdom hos barn i jula. Jeg kan vel likevel ha reelle opplevelser?

Jeg husker en episode du fortalte om, var det i fjor jul, der den mellomste ikke hadde takket ordentlig, eller blitt litt sur for et eller annet med en julegave. Og du skrev noe sånt som at det hadde ødelagt hele kvelden.

Her mener jeg du overdriver veldig. At du skal styre folk i en perfeksjonistisk retning i forhold til dine krav og forventninger. Livet og jula er ikke bare kos. Ikke alle syns kos er topp-prioritering.

Skrevet

''Men jeg håper da inderlig ikke at dere DOL'ere tror at det jeg strever med er at potetene sprekker og kakene blir mislykket eller at jeg ikke har fått vasket vinduer? Hvis det er det dere tror, så skjønner jeg jo at dere svarer på denne måten... ;-)

''

Vi som har vært på dol en stund, veit at det er ikke potetene som gjør at skoa trykker. ;)

Jeg synes laban svarte deg veldig godt for et par uker sida om at ikke alle er i "kosemodus". Jeg veit ikke om du husker det, men da jeg leste det, tenkte jeg veldig at dette var spot on. Du bygger opp en forventning om at alt skal være så innmari hyggelig. Fallhøyden blir så fryktelig stor. Synes du skal lese labans innlegg en gang til. :)

Jeg tenkte det samme, så jeg hiver meg på den anbefalingen. Hør på laban, prust!

Skrevet

''

Leste det om igjen nå - og stemmer det, både det hun skrev og det du skrev har jeg tenkt mye på. Tvangskosing høres ikke særlig greit ut, og det kan nok kjennes klamt og trangt av den som har vanskeligheter for å vise glede og vanskelighet med å kjenne seg til rette i en flokk.

Vi har også gjort det slik den siste tida, at ting som blir foreslått er frivillig, og vi har også gjort ting mer på sparket (som baking - og der er begge de to eldste ivrige når de bare foreslår det selv, men de må ikkevære på kjøkkenet samtidig), og det funker bedre.

Den som protesterer, innrømmer gjerne etterpå at det var gøy/koselig - og jeg klarer nå å la være (stort sett da) å bli lei meg eller irritere meg over akkurat den biten. I dag var det forresten jubel fra begge jentene over hva som skal skje i ettermiddag.

Skrevet

Jeg tenkte det samme, så jeg hiver meg på den anbefalingen. Hør på laban, prust!

Jeg hører på kloke koner - særlig laban i dag :-)

Skrevet

Vel, jeg har lyst til å være mye strengere egentlig, men orker ikke å engasjere meg for mye i småproblemer.

Jeg har vokst opp med en forelder som gjerne ville ha det fryktelig koselig ofte. På overflata. Men ikke aksepterte meg for den jeg var, og ikke tillot at man viste negative følelser eller uttrykk. Det kan jeg bli litt gal av fremdeles.

Skrevet

Jeg har lest noen av innleggene dine, og ser at du har høye forventninger om samhørighet, kos og hygge.

I tillegg skal alt rundt være på stell. (mitt inntrykk)

Det er et uttrykk som slår meg når jeg leser det du skriver, og det er at "det beste blir det godes fiende".

Det er bare det optimale som er godt nok.

Se deg rundt: Hvor mye kos, harmoni og hygge er det? Joda, litt av og til, men ikke hele tiden.

Når du beskriver jula med terningkast, er det nesten så jeg blir bekymret for deg og dine. Slik rangering av familiens samhandling er ødeleggende for dere. Jeg mener at du fortest mulig må bort fra slik rangering samtidig som at du prøver å ikke lage forventninger om hvordan det skal bli.

Forventinger om hygge kan virke som et press på en selv og andre. Presset fører ikke nødvendigvis til hygge, men kan virke mer som en klam hånd over hele familien.

Kanskje mannen din har noen ideer om hvordan dere sammen kan komme dere videre? Kanskje familierådgivning?

''Jeg har lest noen av innleggene dine, og ser at du har høye forventninger om samhørighet, kos og hygge. I tillegg skal alt rundt være på stell. (mitt inntrykk)''

He - he - hadde svigermor sett at noen av mine bekjente tror at hos meg er alt i huset på stell, hadde hun fått latteranfall :-D Men jeg har faktisk tatt noen tak de siste par ukene og fått ryddet litt av det som ikke har blitt tatt i på mange år - så jeg er faktisk stolt av meg selv! I går kveld gikk jeg gjennom tre poser meg gamle kvitteringer, bankutskrifter osv - eldgammelt rask!

''Det er et uttrykk som slår meg når jeg leser det du skriver, og det er at "det beste blir det godes fiende".

Se deg rundt: Hvor mye kos, harmoni og hygge er det? Joda, litt av og til, men ikke hele tiden.''

Tror du har noe rett i dette. Bare det potimale som er godt nok.... Det stemmer jo ikke med slik jeg oppfatter meg selv - i alle fall ift husarbeid. Når vi har ryddet og gjort vanlig rent, samt pyntet til jul, så er det absolutt godt nok i mine øyne. Selv om svigermor ikke synes det er godt nok - hun vasker ned alle rom, vasker alle kjøkkenskap og vinduer osv. Det gjør ikke jeg, og jeg synes det er godt nok.

''Når du beskriver jula med terningkast, er det nesten så jeg blir bekymret for deg og dine. Slik rangering av familiens samhandling er ødeleggende for dere. Jeg mener at du fortest mulig må bort fra slik rangering samtidig som at du prøver å ikke lage forventninger om hvordan det skal bli.''

Hm - ser flere av dere sier det samme. Tenkte kanskje det var en lur måte å tenke på, men det blir kanskje helt feil...

''Forventinger om hygge kan virke som et press på en selv og andre. Presset fører ikke nødvendigvis til hygge, men kan virke mer som en klam hånd over hele familien.''

Prøver å erkjenne dette...

''Kanskje mannen din har noen ideer om hvordan dere sammen kan komme dere videre? Kanskje familierådgivning?''

Ja, vi går til rådgiving, og får god hjelp der :-)

Skrevet

''Jeg har lest noen av innleggene dine, og ser at du har høye forventninger om samhørighet, kos og hygge. I tillegg skal alt rundt være på stell. (mitt inntrykk)''

He - he - hadde svigermor sett at noen av mine bekjente tror at hos meg er alt i huset på stell, hadde hun fått latteranfall :-D Men jeg har faktisk tatt noen tak de siste par ukene og fått ryddet litt av det som ikke har blitt tatt i på mange år - så jeg er faktisk stolt av meg selv! I går kveld gikk jeg gjennom tre poser meg gamle kvitteringer, bankutskrifter osv - eldgammelt rask!

''Det er et uttrykk som slår meg når jeg leser det du skriver, og det er at "det beste blir det godes fiende".

Se deg rundt: Hvor mye kos, harmoni og hygge er det? Joda, litt av og til, men ikke hele tiden.''

Tror du har noe rett i dette. Bare det potimale som er godt nok.... Det stemmer jo ikke med slik jeg oppfatter meg selv - i alle fall ift husarbeid. Når vi har ryddet og gjort vanlig rent, samt pyntet til jul, så er det absolutt godt nok i mine øyne. Selv om svigermor ikke synes det er godt nok - hun vasker ned alle rom, vasker alle kjøkkenskap og vinduer osv. Det gjør ikke jeg, og jeg synes det er godt nok.

''Når du beskriver jula med terningkast, er det nesten så jeg blir bekymret for deg og dine. Slik rangering av familiens samhandling er ødeleggende for dere. Jeg mener at du fortest mulig må bort fra slik rangering samtidig som at du prøver å ikke lage forventninger om hvordan det skal bli.''

Hm - ser flere av dere sier det samme. Tenkte kanskje det var en lur måte å tenke på, men det blir kanskje helt feil...

''Forventinger om hygge kan virke som et press på en selv og andre. Presset fører ikke nødvendigvis til hygge, men kan virke mer som en klam hånd over hele familien.''

''Kanskje mannen din har noen ideer om hvordan dere sammen kan komme dere videre? Kanskje familierådgivning?''

Jeg hadde tenkt å skrive et "forsvar-prust-svar" på innlegget du svarte på, men du kom meg i forkjøpet, hehe ;-)

Har ingen gode råd i forbifarta, men du framstår så reflektert og konstruktiv i denne tråden at jeg er sikker på at dere får en god (nok) jul :-)

Skrevet

Jeg vet hva klisjeen "perfekt jul" er, men jeg vet ikke helt hvor mange som faktisk etterstreber denne klisjeen.

For meg er perfekt jul god mat, rolig stemning, julemorgen på tv og å maule rester fra julaften.

Ja nemlig. Og hva kan egentlig gå galt i det bildet der..? Jeg ser jo at stemninga kan bli litt trykkende dersom tante grusom plutselig får permisjon fra frukthuset, sånn helt uventet. Og bestemmer seg for å komme innom uanmeldt. Godt påseilet rødsprit.

Eller at det er surt å måtte booke hotell i pysjen fordi kåken brant ned natt til julaften. Det kan nok legge en viss demper på festfølelsen.

Men forøvrig.... Blir julestemninga virkelig ødelagt av at man ikke pusser alt sølvtøyet eller har sju slag? Er det liksom der det ligger?

Gjest annlovinda
Skrevet

''Selv om svigermor ikke synes det er godt nok - hun vasker ned alle rom, vasker alle kjøkkenskap og vinduer osv. ''

Slik holdt jeg på før også, i flere år etter jeg flyttet hjemmefra. Men nå? Nei, er lei av å være utslitt når jula starter. Så hos oss er det vanlig helgevask (som jeg ikke gjør hver helg) som gjelder før jul. Jeg var jo opplært til å måtte vaske absolutt alt før jul, min mor var aldri ferdig før langt på natt, natta til julaften. Og slik fant jeg ut at jeg ikke orket å ha det, selv om jeg prøvde noen år.

Og om noen hadde kommentert at det var for dårlig vasket, eller kommet med andre hentydninger om det, da får det være deres problem. Vil ikke de komme til oss fordi jeg ikke har vasket tak, vegger, lister, lister BAK bokhylla, vinduer, pusset sølv og messing, da får de bare la være å komme.

Senk skuldrene, gjør bare det du har lyst til å orker. Husvasken går (dessverre)aldri fra oss. Når juletreet og pynten kommer inn synes ikke støvet noe særlig lell.

Skrevet

''Selv om svigermor ikke synes det er godt nok - hun vasker ned alle rom, vasker alle kjøkkenskap og vinduer osv. ''

Slik holdt jeg på før også, i flere år etter jeg flyttet hjemmefra. Men nå? Nei, er lei av å være utslitt når jula starter. Så hos oss er det vanlig helgevask (som jeg ikke gjør hver helg) som gjelder før jul. Jeg var jo opplært til å måtte vaske absolutt alt før jul, min mor var aldri ferdig før langt på natt, natta til julaften. Og slik fant jeg ut at jeg ikke orket å ha det, selv om jeg prøvde noen år.

Og om noen hadde kommentert at det var for dårlig vasket, eller kommet med andre hentydninger om det, da får det være deres problem. Vil ikke de komme til oss fordi jeg ikke har vasket tak, vegger, lister, lister BAK bokhylla, vinduer, pusset sølv og messing, da får de bare la være å komme.

Senk skuldrene, gjør bare det du har lyst til å orker. Husvasken går (dessverre)aldri fra oss. Når juletreet og pynten kommer inn synes ikke støvet noe særlig lell.

Jeg er nok heldig med familieforventningene tror jeg. Da jeg spurte min far et år om de skulle vaske til jul svarte han: "Nei, vi demper bare belysningen" ;-)

Skrevet

Ja nemlig. Og hva kan egentlig gå galt i det bildet der..? Jeg ser jo at stemninga kan bli litt trykkende dersom tante grusom plutselig får permisjon fra frukthuset, sånn helt uventet. Og bestemmer seg for å komme innom uanmeldt. Godt påseilet rødsprit.

Eller at det er surt å måtte booke hotell i pysjen fordi kåken brant ned natt til julaften. Det kan nok legge en viss demper på festfølelsen.

Men forøvrig.... Blir julestemninga virkelig ødelagt av at man ikke pusser alt sølvtøyet eller har sju slag? Er det liksom der det ligger?

''Blir julestemninga virkelig ødelagt av at man ikke pusser alt sølvtøyet eller har sju slag? Er det liksom der det ligger?''

Fullstendig enig med deg, og det er nok 'prust' også!

Puh, da fikk jeg forsvart prust som jeg føler er en smule misforstått i deler av denne tråden.

Gjest annlovinda
Skrevet

Jeg er nok heldig med familieforventningene tror jeg. Da jeg spurte min far et år om de skulle vaske til jul svarte han: "Nei, vi demper bare belysningen" ;-)

I tillegg er det relativt mørkt ute i tillegg, så da synes det ikke noe særlig at det ikke er nyvasket fra gulv til tak. :)

Også tenker jeg som så, at det er jeg som ser støvet best her hjemme. Jeg legger jo aldri merke til om det er støvete der vi er på besøk. Ikke at jeg ser etter heller da

Skrevet

''Blir julestemninga virkelig ødelagt av at man ikke pusser alt sølvtøyet eller har sju slag? Er det liksom der det ligger?''

Puh, da fikk jeg forsvart prust som jeg føler er en smule misforstått i deler av denne tråden.

Ja nemlig.. Jeg har strevet så mye selv med dette. Mest fordi jeg har slitt med at jeg er alene i hele verden med en ungeflokk som skal aktiviseres. Og ikke oppleve at vi er alene...

Det å sitte i huset to uker uten å se eller høre fra en levende sjel liksom.

Det var tyngre når de var små. Og jeg sleit på meg neller fordi jeg prøvde å "gi dem alle disse menneskene jeg ønsket at de skulle ha". Sånn som alle andre unger. Med utvidet familie og alt det der.

Men vi HAR bare rabiate galninger. Eller folk som suger til seg liv og sjel og ikke gir noe igjen. Så jeg gav opp hele prosjektet, ungene har vokst fra seg en del av det der søkende etter besteforeldre og utvidet familie. Nå slapper jeg av.

Og vi har vært så gledens heldige å få hytte så vi trenger ikke sitte alene midt i skauen her, blandt alle menneskene. Vi reiser på tur! Du aner ikke hvor sosiale folk er når de kommer opp i 23 minus og fem meter snø. Helt merkelig det der. :0)

Skrevet

''Puh, da fikk jeg forsvart prust som jeg føler er en smule misforstått i deler av denne tråden.

''

Takk, Angustina :-)

Skrevet

Klok far!!!!

Jeg er også for å dempe belysningen når støvet ligger som tjukkest over mørke flater og på golvet. Tror at støvtørking er det jeg er desidert dårligst til av husarbeid (sammen med stryking). Og forresten vindusvask - selv om det ble enklere da jeg for et par år siden kjøpte vindusvasksystem.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...