Gå til innhold

Å skru ned forventningene

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fikk 5. *haha* Avslappa - det er meg! :o)

Ja, da er du jammen avslappet!

• Svar 85
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• mariaflyfly

7

• cathlin

5

• Lillemus

4

• EnolaGay

4

Skrevet

''Men det er nok _de andres_ forventninger til hvordan ting burde være (ryddighet, engasjement, osv) som stresser meg.''

Dine forventninger til hva andres forventninger er. Dine definisjoner av hva som gleder andre? Har du spurt dem hva de forventer? Om du har spurt, har du da trodd og tatt til deg svarene du har fått? Eller tror du de bare sier det for å trøste og berolige?

Tenderer du mot å tolke det som ansvarsfraskrivelse og likegyldighet når noen sier at et eller annet ikke er så viktig? Eller klarer du å ta det som en utfordring til å revurdere dine prioriteringer.

Still spørsmålene på en annen måte; Hva skal til for at det skal være hyggelig og vi kan være glade? Hva er mest ødeleggende for hyggen og gleden?

Noe av det mest ødeleggende jeg kan tenke meg er at når man har stått på for å få det trivelige, er det likevel ikke godt nok og det blir noen lei seg for.

Om jeg en gang blir søkkrik, skal jeg betale noen for å gjøre rammene om jula så vakker, idyllisk og perfekt som jeg bare kan drømme om.

Inntil da væpner jeg meg med tanken om at få ting er så drepende på julestemninga som en hardtarbeidende, men likevel skuffet, trist og furstret husfrue.

:-)

mvh

''Noe av det mest ødeleggende jeg kan tenke meg er at når man har stått på for å få det trivelige, er det likevel ikke godt nok og det blir noen lei seg for.''

Nettopp.

Skrevet

Leste det om igjen nå - og stemmer det, både det hun skrev og det du skrev har jeg tenkt mye på. Tvangskosing høres ikke særlig greit ut, og det kan nok kjennes klamt og trangt av den som har vanskeligheter for å vise glede og vanskelighet med å kjenne seg til rette i en flokk.

Vi har også gjort det slik den siste tida, at ting som blir foreslått er frivillig, og vi har også gjort ting mer på sparket (som baking - og der er begge de to eldste ivrige når de bare foreslår det selv, men de må ikkevære på kjøkkenet samtidig), og det funker bedre.

Den som protesterer, innrømmer gjerne etterpå at det var gøy/koselig - og jeg klarer nå å la være (stort sett da) å bli lei meg eller irritere meg over akkurat den biten. I dag var det forresten jubel fra begge jentene over hva som skal skje i ettermiddag.

''Leste det om igjen nå - og stemmer det, både det hun skrev og det du skrev har jeg tenkt mye på. Tvangskosing høres ikke særlig greit ut, og det kan nok kjennes klamt og trangt av den som har vanskeligheter for å vise glede og vanskelighet med å kjenne seg til rette i en flokk.''

Jeg tror ihvertfall at mye av problemet ligger her. Det blir kose-mose-overdose ;)

''Vi har også gjort det slik den siste tida, at ting som blir foreslått er frivillig, og vi har også gjort ting mer på sparket (som baking - og der er begge de to eldste ivrige når de bare foreslår det selv, men de må ikkevære på kjøkkenet samtidig), og det funker bedre.''

Hørtes kjempelurt ut. Det er også hyggeligere for dem å komme på ting selv, og så få lov til å gjøre ting litt utenom det vanlige, tror jeg. Det er mulig de da får en litt mer eierskapsfølelse til ideen, ikke veit jeg. Og så føler de seg veldig flinke når de lager litt mat sjøl, det er ihvertfall min erfaring her.

''Den som protesterer, innrømmer gjerne etterpå at det var gøy/koselig''

Bare pass på at hun innrømmer det uten at du spør! La henne sjøl komme fram til at det var gøy eller hyggelig, og uttrykke det sjøl hvis hun føler for det (og uttrykk da selvfølgelig hvor flink hun har vært og hvor hyggelig det er å se at hun koser seg med det hun driver med). Ikke finn på å si "Det var vel litt koselig å gjøre dette likevel, var det ikke?" eller enda verre "Der ser du, det var jo koselig, jo?" ;)

'' - og jeg klarer nå å la være (stort sett da) å bli lei meg eller irritere meg over akkurat den biten.''

Det er jo veldig bra! Ta det med ro!

'' I dag var det forresten jubel fra begge jentene over hva som skal skje i ettermiddag.''

Så bra!

Her er lista lagt lavere enn noen gang. Jeg er syk for andre gang på to uker (var vel ikke helt frisk før jeg gikk på jobb i forrige uke), så det er ikke gjort en dritt her før jul. I morra kommer heldigvis vaskehjelpa! (Jeg har skaffa meg en på permanent basis annenhver uke. Hun jobber hvitt. Veldig deilig å ha det på plass, jeg kan ikke få uttrykt hvor mye jeg anbefaler det! ;)

I morra kreker jeg meg på jobb for å si god jul til kidsa. Fikk handla inn julegaver i helga, tror jeg er nesten ferdig. Må bare en tur på polet og hamstre vin,(både gaver og til meg sjøl), så er vel det meste i hus. Pynting gidder jeg ikke, ungene kommer ikke før 3. dag.

Aberet med å ha vært syk, er at jeg ikke har kommet så langt med rettinga som planlagt, så jeg får et helvetes kjør fram til terminkarakterene skal settes 15. januar. Og så har jeg invitert til januar-julebord for jobben her hjemme uka etter. Jeg er visst litt gal. Men med mye prosecco ordner vel alt seg! :)

Og forresten scora jeg høyere enn deg på stresstesten til nitty-gritty. Så du er i godt selskap. :P

Skrevet

Haha! Herlig! :D

Skrevet

Jeg hadde tenkt å skrive et "forsvar-prust-svar" på innlegget du svarte på, men du kom meg i forkjøpet, hehe ;-)

Har ingen gode råd i forbifarta, men du framstår så reflektert og konstruktiv i denne tråden at jeg er sikker på at dere får en god (nok) jul :-)

Jeg syns nesten alltid prust virker reflekterende og er god til å ta tilbakemeldinger, selv de som ikke er innpakka så godt.

Det må være lov å ta litt feil av folk og prøve seg frem, mener jeg, uten at det betyr at man går til angrep:-)

Skrevet

sikker på at du er i live Lillemus?

det ER bare 5 dager igjen ;-)

Skrevet

Jeg syns nesten alltid prust virker reflekterende og er god til å ta tilbakemeldinger, selv de som ikke er innpakka så godt.

Det må være lov å ta litt feil av folk og prøve seg frem, mener jeg, uten at det betyr at man går til angrep:-)

''Jeg syns nesten alltid prust virker reflekterende og er god til å ta tilbakemeldinger, selv de som ikke er innpakka så godt.''

Enig! Og det er en veldig god egenskap! :)

Skrevet

sikker på at du er i live Lillemus?

det ER bare 5 dager igjen ;-)

''sikker på at du er i live Lillemus? det ER bare 5 dager igjen ;-)''

*hehe* Vi skal bort på julaften og kommer til dekket bord og har heller ingen planer om å holde andre juleselskaper selv, men det er mulig det blir en familiefrokost i nyttårshelgen kanskje. :o)

Skrevet

Godt oppsummert!

Skrevet

''Leste det om igjen nå - og stemmer det, både det hun skrev og det du skrev har jeg tenkt mye på. Tvangskosing høres ikke særlig greit ut, og det kan nok kjennes klamt og trangt av den som har vanskeligheter for å vise glede og vanskelighet med å kjenne seg til rette i en flokk.''

Jeg tror ihvertfall at mye av problemet ligger her. Det blir kose-mose-overdose ;)

''Vi har også gjort det slik den siste tida, at ting som blir foreslått er frivillig, og vi har også gjort ting mer på sparket (som baking - og der er begge de to eldste ivrige når de bare foreslår det selv, men de må ikkevære på kjøkkenet samtidig), og det funker bedre.''

Hørtes kjempelurt ut. Det er også hyggeligere for dem å komme på ting selv, og så få lov til å gjøre ting litt utenom det vanlige, tror jeg. Det er mulig de da får en litt mer eierskapsfølelse til ideen, ikke veit jeg. Og så føler de seg veldig flinke når de lager litt mat sjøl, det er ihvertfall min erfaring her.

Bare pass på at hun innrømmer det uten at du spør! La henne sjøl komme fram til at det var gøy eller hyggelig, og uttrykke det sjøl hvis hun føler for det (og uttrykk da selvfølgelig hvor flink hun har vært og hvor hyggelig det er å se at hun koser seg med det hun driver med). Ikke finn på å si "Det var vel litt koselig å gjøre dette likevel, var det ikke?" eller enda verre "Der ser du, det var jo koselig, jo?" ;)

'' - og jeg klarer nå å la være (stort sett da) å bli lei meg eller irritere meg over akkurat den biten.''

'' I dag var det forresten jubel fra begge jentene over hva som skal skje i ettermiddag.''

Så bra!

Her er lista lagt lavere enn noen gang. Jeg er syk for andre gang på to uker (var vel ikke helt frisk før jeg gikk på jobb i forrige uke), så det er ikke gjort en dritt her før jul. I morra kommer heldigvis vaskehjelpa! (Jeg har skaffa meg en på permanent basis annenhver uke. Hun jobber hvitt. Veldig deilig å ha det på plass, jeg kan ikke få uttrykt hvor mye jeg anbefaler det! ;)

I morra kreker jeg meg på jobb for å si god jul til kidsa. Fikk handla inn julegaver i helga, tror jeg er nesten ferdig. Må bare en tur på polet og hamstre vin,(både gaver og til meg sjøl), så er vel det meste i hus. Pynting gidder jeg ikke, ungene kommer ikke før 3. dag.

Aberet med å ha vært syk, er at jeg ikke har kommet så langt med rettinga som planlagt, så jeg får et helvetes kjør fram til terminkarakterene skal settes 15. januar. Og så har jeg invitert til januar-julebord for jobben her hjemme uka etter. Jeg er visst litt gal. Men med mye prosecco ordner vel alt seg! :)

Og forresten scora jeg høyere enn deg på stresstesten til nitty-gritty. Så du er i godt selskap. :P

''Aberet med å ha vært syk, er at jeg ikke har kommet så langt med rettinga som planlagt, så jeg får et helvetes kjør fram til terminkarakterene skal settes 15. januar.''

Det er DA du skal bruke terningkast, ikke når du vurderer hvor vellykket jula har vært. Det går mye fortere enn å rette grundig.

* hjelpsomt lærerbarn *

Skrevet

''Aberet med å ha vært syk, er at jeg ikke har kommet så langt med rettinga som planlagt, så jeg får et helvetes kjør fram til terminkarakterene skal settes 15. januar.''

Det er DA du skal bruke terningkast, ikke når du vurderer hvor vellykket jula har vært. Det går mye fortere enn å rette grundig.

* hjelpsomt lærerbarn *

''Det er DA du skal bruke terningkast''

Haha - konstruktivt!!

Skrevet

* hjelpsomt lærerbarn *

:D

Skrevet

Så bra!

''Aberet med å ha vært syk, er at jeg ikke har kommet så langt med rettinga som planlagt, så jeg får et helvetes kjør fram til terminkarakterene skal settes 15. januar. ''

Jeg har det akkurat på samme måten. Tror jeg skal sette av litt tid i romjula til noen retteøkter. Men uansett så blir det jul. :)

Skrevet

* hjelpsomt lærerbarn *

Hohoi, her ser jeg en utvei til å bli ferdig med rettebunkene allerede i kveld!

*noterer ivrig*

Skrevet

''Aberet med å ha vært syk, er at jeg ikke har kommet så langt med rettinga som planlagt, så jeg får et helvetes kjør fram til terminkarakterene skal settes 15. januar. ''

Jeg har det akkurat på samme måten. Tror jeg skal sette av litt tid i romjula til noen retteøkter. Men uansett så blir det jul. :)

Jepp. :) Jeg tar ikke så nøye på det i år, siden jeg ikke har ungene. Men tar med litt jobbting. Kjenner jeg ham rett, har han litt liggende han også. Det kunne jo hende jeg hadde god innflytelse på ham?

Skrevet

''Noe av det mest ødeleggende jeg kan tenke meg er at når man har stått på for å få det trivelige, er det likevel ikke godt nok og det blir noen lei seg for.''

Nettopp.

I mitt hode er det ofte den som strever mest som også blir mest skuffet.

mvh

Skrevet

''Det kunne vært verre...

sier en jeg kjenner når det røyner på som verst. Og h*n finner trøst i det. :-)''

Selvfølgelig kan enhver situasjon (nesten i alle fall da) være verre. Men ofte hjelper det ikke å tenke slik. For meg i alle fall.

''Det er noe i det. Jeg forsøker strekke meg etter det der, jeg også. Uansett hva som skjer (potetene sprikker, kakene ble mislykket osv) så kunne det vært verre (ungene kunne blitt syk osv). ''

Men jeg håper da inderlig ikke at dere DOL'ere tror at det jeg strever med er at potetene sprekker og kakene blir mislykket eller at jeg ikke har fått vasket vinduer? Hvis det er det dere tror, så skjønner jeg jo at dere svarer på denne måten... ;-)

''Forsøk å glede deg over nuet- og det som oppstår. Er det overraksend positivt, så nyt det. Er det overraskende negativt (og ikke svarer til dine forventninger), så pust dypt inn og tenk "det kunne vært verre" og så leter du etter eksempel på det. Dermed er det "negative" ikke så ille likevel. :-)''

Jeg har gjort det i så veldig lang tid, og vært flink til å glede meg over nuet, være optimist og raskt glemme det vonde som har vært. Er i en litt annen situasjon nå, så rådet ditt funker ikke særlig godt lenger, dessverre....

Men nå er jeg altså veldig innstilt på å prøve å senke forventningene, slik at vi får fine stunder sammen, selv om ting skjærer ut både titt og ofte :-)

''Men nå er jeg altså veldig innstilt på å prøve å senke forventningene, slik at vi får fine stunder sammen, selv om ting skjærer ut både titt og ofte :-)''

Høres bra ut. :-)

Jeg ser frem til å ha noen dager hvor jeg sløvt kan se på TV, spise og drikke godt, lese og prate. Har gått ned 5 kg- og ønsker beholde min nye vekt. Men i jula "slipper jeg alt". Det er snakk om ei uke i året med "unntakstilstand". SOve lenge, våke lenge, spise når/hva man vil, gå turer nøyaktig når man vil osv osv.

Skrevet

Jeg lurer på hva folk mener ER en perfekt jul? Hvordan ser den perfekte jul ut?

Perfekt jul for meg vil være og ha julebesøk av familie noen dager, etterfulgt av sosiale dager med venner. God mat og god vin. Mye filmer på TV resten av døgnet. Duften av juletrær og juleblomster.

Hører kjøkkenvifta bare mens jeg tenker dette. For kjøkkenvifta hører med- det er jo alltid matlaging på gang....på duftende retter som står lenge i ovnen. Så blir det jo restemat som skal varmes osv.

Talgelys hører også med. Og varme. For det blir veldig varmt med mange talgelys i kombinasjon med ekstra mange folk i huset :)

God jul, sier jeg bare!

Skrevet

jeg fikk 19. Men jeg er bare 50% på jobb om dagen, og resten hjemme med syk unge.

tester er gøy :-)

14 her.

Ikke verst det til å være uka før jul.

;)

Skrevet

''Selv om svigermor ikke synes det er godt nok - hun vasker ned alle rom, vasker alle kjøkkenskap og vinduer osv. ''

Slik holdt jeg på før også, i flere år etter jeg flyttet hjemmefra. Men nå? Nei, er lei av å være utslitt når jula starter. Så hos oss er det vanlig helgevask (som jeg ikke gjør hver helg) som gjelder før jul. Jeg var jo opplært til å måtte vaske absolutt alt før jul, min mor var aldri ferdig før langt på natt, natta til julaften. Og slik fant jeg ut at jeg ikke orket å ha det, selv om jeg prøvde noen år.

Og om noen hadde kommentert at det var for dårlig vasket, eller kommet med andre hentydninger om det, da får det være deres problem. Vil ikke de komme til oss fordi jeg ikke har vasket tak, vegger, lister, lister BAK bokhylla, vinduer, pusset sølv og messing, da får de bare la være å komme.

Senk skuldrene, gjør bare det du har lyst til å orker. Husvasken går (dessverre)aldri fra oss. Når juletreet og pynten kommer inn synes ikke støvet noe særlig lell.

Enig. I tillegg pleier jeg alltid å ha et lite juleverksted med ungene like før jul, og da tover vi alltid ull, og da dufter det deilig grønnsåpe i hele huset etterpå :-).

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...