Gå til innhold

Øygård-saken

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er jo blant annet politikere som har stått frem og fordømt det han har gjort, så jeg tror nok at bygda er ganske del i dette. Men avisene elsker selvsagt å fremstille det som om befolkningen støtter Øygarden.

Fornærmede bor i Skjåk, ikke i Vågå. Bare det kan være nok til at enkelte velger hvem de vil tro mest på.

Det er helt sikkert en masse grums i denne saken som verken media eller vi som får informasjonen derfra, ikke har mulighet til å få oversikt over. Hvem som støtter hvem trenger ikke (bare) ha noe med de siste års hendelser å gjøre, det kan handle om slekt, konflikter som har pågått i generasjoner (mellom naboer, familier eller bygder) eller politikk.

For mange kommer lojalitet til "riktig side" i slike konflikter laaangt foran evt. prinsipper om at man bør holde seg til sannheten hvis man uttaler seg offentlig.

• Svar 92
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Madelenemie

25

• PieLill

18

• Sør

11

• Angustia

5

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Hei!

Jeg vet ikke, men jeg husker man stilte spørsmål ved at jenter i de skandinaviske landene som er så dyktige på likestilling mellom kjønnene henger etter med tanke på kvinners utdanningsvalg.

Jeg skal se om jeg senere kan finne artikkelen til deg hvis du ikke finner den selv.

En annen mulighet jeg kom på nå er at realfagutdanninger ofte gir godt betalte yrker, og kanskje "nød lærer naken kvinne å spinne" (tror det står det i en metaforbok jeg har) (håper du skjønner hva jeg mener) Jeg mener at man kanskje velger utradisjonelt fordi man velger med tanke på fremtidig yrke der også inntekt spiller inn.

Siden Indias velstand er kommet så følge av at landet har høyteknologi vesten trenger, så blir det vel som med fisken for Norge, deres satsingsområde, de eksporterer jo ingeniører til feks USA. I tillegg er de hardtarbeidene og produserer noen av de beste matematikere i verden, deres realfagsutdanning er god og mange kvinner studerer realfag.

En av verdens beste matematiker er vel en indisk kvinne, tror hun besøkte UIO for ca 4-5 år siden.

Det er verdt å se på dette og tenke seg til hva kan grunnene være?

''Det er verdt å se på dette og tenke seg til hva kan grunnene være?''

Absolutt.

Samtidig synes jeg det ofte går for langt i politisk korrekthet den andre veien. Noen ganger virker det som kvinner som velger tradisjonelt velger galt.

Eller fra en annen vinkel; Om en mann gir opp lønn, fremtidig pensjon, økonomisk sikkerhet og karriære for å være med sine barn, er han en helt. Et eksempel til etterfølgelse. Og kone og barn kjempeheldige. Det snakkes om verdivalg og livsstil. Kanskje blir det avisintervju og TV-reportasje ut av det.

Om en kvinne gjør det samme er hun en vettløs dott som ikke vet sitt eget beste. Kuet og uten egne meninger. Et dårlig eksempel for sine barn. Og mannen hennes en drittsekk.

Etter min mening har alt for mye av likestillingsarbeidet handlet om å frigjøre kvinner fra det som regnes som tradisjonelt kvinnelig. I stedet burde verdien av denne innsatsen oppjusteres betraktelig. Både i penger og anseelse.

mvh

Skrevet

Absolutt.

Samtidig synes jeg det ofte går for langt i politisk korrekthet den andre veien. Noen ganger virker det som kvinner som velger tradisjonelt velger galt.

Eller fra en annen vinkel; Om en mann gir opp lønn, fremtidig pensjon, økonomisk sikkerhet og karriære for å være med sine barn, er han en helt. Et eksempel til etterfølgelse. Og kone og barn kjempeheldige. Det snakkes om verdivalg og livsstil. Kanskje blir det avisintervju og TV-reportasje ut av det.

Om en kvinne gjør det samme er hun en vettløs dott som ikke vet sitt eget beste. Kuet og uten egne meninger. Et dårlig eksempel for sine barn. Og mannen hennes en drittsekk.

Etter min mening har alt for mye av likestillingsarbeidet handlet om å frigjøre kvinner fra det som regnes som tradisjonelt kvinnelig. I stedet burde verdien av denne innsatsen oppjusteres betraktelig. Både i penger og anseelse.

mvh

''Etter min mening har alt for mye av likestillingsarbeidet handlet om å frigjøre kvinner fra det som regnes som tradisjonelt kvinnelig. I stedet burde verdien av denne innsatsen oppjusteres betraktelig. Både i penger og anseelse.''

Amen!

Jeg synes også likestilling går på bekostning av barna. Foreldrene skal ut i jobb fra banet er ett år, slik at kvinner ikke er lengre hjemme og dermed forhindrer likelønn! Verdsett barnehageansatte, lærere og sykepleiere på samme måte som ingeniører lønnsmessig, så skal du se at mor og far deler på å jobbe deltid mens poden er 1 og 2 år.

Gjest Maria-magdalena
Skrevet

Hei!

Hele bygda virker naive og på ordførerens side!

Hans kone vet jo at han har hatt forhold til to andre kvinner mens de var gift, og skype meldingene er jo iseg selv så grove at det er vanskelig å lese hvordan voksne i bugda, klokkeren m.fl. bagatelliserer.

Jeg syns egentlig på mange måter det er blitt like tøft nå som det må ha vært å stå frem med overgrep, når "voksne" står så på overgriperen side.

Jeg synes også kona hans fremstår som en undertrykt kvinne....

Jeg opplevede selv en meget ubehagelig situasjon da jeg var ung og var med min far på forretningsreise.... da var det en mann som skulle ha meg på fanget og jeg hadde ikke lyst og husker jeg ble veldig usikker... faren min pushet meg til å sette meg på fanget hans, hvilket jeg gjorde til slutt... heldigvis kom hans kone og tok grep.. husker ikke hva hun sa, men jeg følte det veldig ubehagelig og at jeg hadde gjort noe galt... det er vel sånn man føler, selv om det de voksnes ansvar!

I tillegg var jeg i en sårbar situasjon hvor jeg akkurat hadde mistet min mor.....

Jeg har skjønt at denne jenta også var i en sårbar situasjon, og er et "lett bytte" for slike mennesker. Måten båden han og kona totalt benekter all skyld, svekker bare saken hans enda mer, i mine øyne...

Skrevet

''Etter min mening har alt for mye av likestillingsarbeidet handlet om å frigjøre kvinner fra det som regnes som tradisjonelt kvinnelig. I stedet burde verdien av denne innsatsen oppjusteres betraktelig. Både i penger og anseelse.''

Amen!

Jeg synes også likestilling går på bekostning av barna. Foreldrene skal ut i jobb fra banet er ett år, slik at kvinner ikke er lengre hjemme og dermed forhindrer likelønn! Verdsett barnehageansatte, lærere og sykepleiere på samme måte som ingeniører lønnsmessig, så skal du se at mor og far deler på å jobbe deltid mens poden er 1 og 2 år.

For ikke å snakke om at det går på bekostning av kvinners og familiers valgfrihet.

mvh

Skrevet

Absolutt.

mvh

Hei!

:-) Da jeg studerte som mest eller verst :-) opplevde vi dette du skrev:

''Eller fra en annen vinkel; Om en mann gir opp lønn, fremtidig pensjon, økonomisk sikkerhet og karriære for å være med sine barn, er han en helt. Et eksempel til etterfølgelse. Og kone og barn kjempeheldige. Det snakkes om verdivalg og livsstil. Kanskje blir det avisintervju og TV-reportasje ut av det.''

Min mann var en slik helt i dag er han en helt som forsørger, meg uansett hva han gjør er han en helt :-)

For meg er han en helt uansett, men det er jo fordi jeg er forelsket i han og glad i han.

Skrevet

Jeg synes også kona hans fremstår som en undertrykt kvinne....

Jeg opplevede selv en meget ubehagelig situasjon da jeg var ung og var med min far på forretningsreise.... da var det en mann som skulle ha meg på fanget og jeg hadde ikke lyst og husker jeg ble veldig usikker... faren min pushet meg til å sette meg på fanget hans, hvilket jeg gjorde til slutt... heldigvis kom hans kone og tok grep.. husker ikke hva hun sa, men jeg følte det veldig ubehagelig og at jeg hadde gjort noe galt... det er vel sånn man føler, selv om det de voksnes ansvar!

I tillegg var jeg i en sårbar situasjon hvor jeg akkurat hadde mistet min mor.....

Jeg har skjønt at denne jenta også var i en sårbar situasjon, og er et "lett bytte" for slike mennesker. Måten båden han og kona totalt benekter all skyld, svekker bare saken hans enda mer, i mine øyne...

Hei!

Var din far en overgriper også?

Jeg spør siden han presset deg til dette.

Skrevet

Hei!

Det er fint, de trenger hjerter å bo i disse barna :-)

Mer enn noen.

''Det er fint, de trenger hjerter å bo i disse barna :-) Mer enn noen.''

Det er så sant, og så klokt og nydelig skrevet!

Skrevet

Hei!

:-) Da jeg studerte som mest eller verst :-) opplevde vi dette du skrev:

''Eller fra en annen vinkel; Om en mann gir opp lønn, fremtidig pensjon, økonomisk sikkerhet og karriære for å være med sine barn, er han en helt. Et eksempel til etterfølgelse. Og kone og barn kjempeheldige. Det snakkes om verdivalg og livsstil. Kanskje blir det avisintervju og TV-reportasje ut av det.''

Min mann var en slik helt i dag er han en helt som forsørger, meg uansett hva han gjør er han en helt :-)

For meg er han en helt uansett, men det er jo fordi jeg er forelsket i han og glad i han.

''Min mann var en slik helt i dag er han en helt som forsørger, meg uansett hva han gjør er han en helt :-)''

Heldig disse mannfolka. Jobber de seg utslitte er de for engasjerte og elsker det de holder på med. Når damer gjør det samme har de flink-pike-syndrom.

''For meg er han en helt uansett, men det er jo fordi jeg er forelsket i han og glad i han.''

Et eksempel til etterfølgelse. :-) Hold fast på den.

Få passe på å ønske deg god jul også, mens vi er i gang.

Nå er vi ganske langt borte fra opprinnelig tema. Hyggelig igrunn. :-)

mvh

Skrevet

''Det er fint, de trenger hjerter å bo i disse barna :-) Mer enn noen.''

Det er så sant, og så klokt og nydelig skrevet!

Hei!

Ja og voksne som deg rører mye i meg, det er sånne voksne som skulle vokse på trær, da mener jeg det skulle finnes slike voksne over alt. For barna trenger sånne voksne.

Skrevet

''Min mann var en slik helt i dag er han en helt som forsørger, meg uansett hva han gjør er han en helt :-)''

Heldig disse mannfolka. Jobber de seg utslitte er de for engasjerte og elsker det de holder på med. Når damer gjør det samme har de flink-pike-syndrom.

''For meg er han en helt uansett, men det er jo fordi jeg er forelsket i han og glad i han.''

Et eksempel til etterfølgelse. :-) Hold fast på den.

Få passe på å ønske deg god jul også, mens vi er i gang.

Nå er vi ganske langt borte fra opprinnelig tema. Hyggelig igrunn. :-)

mvh

Hei!

Hyggelig , God Jul til deg også :-)

Jeg har akkurat vært på årets julebord og jeg hygget meg :-)

Akkurat passe rørende og trist og gledelig og fredfylt og nyttig :-)

Jeg opplevde hjertevarme, dramatikk, kjærlighet, håp, god smak og fritt fra å få terrorlyder i ørene, jeg fikk bare passe med lyd inn, det hele avsluttet jeg med noe nyttig i kretsfengslet.

Skrevet

Fornærmede bor i Skjåk, ikke i Vågå. Bare det kan være nok til at enkelte velger hvem de vil tro mest på.

Det er helt sikkert en masse grums i denne saken som verken media eller vi som får informasjonen derfra, ikke har mulighet til å få oversikt over. Hvem som støtter hvem trenger ikke (bare) ha noe med de siste års hendelser å gjøre, det kan handle om slekt, konflikter som har pågått i generasjoner (mellom naboer, familier eller bygder) eller politikk.

For mange kommer lojalitet til "riktig side" i slike konflikter laaangt foran evt. prinsipper om at man bør holde seg til sannheten hvis man uttaler seg offentlig.

''For mange kommer lojalitet til "riktig side" i slike konflikter laaangt foran evt. prinsipper om at man bør holde seg til sannheten hvis man uttaler seg offentlig.''

Det har du helt rett i.

I slike saker så blir ei bygd veldig splittet, det er aldri sort/hvitt, noen velger hardnakket å stå på Øygarden sin side til krampa tar dem og andre er på offerets side. Alle er tapere i en slik sak.

Skrevet

Mitt poeng med påpekingen av at vi i større grad anser kvinner som et vedheng til sine menn enn motsatt, er at vi kanskje ikke hadde (for)dømt en mann like hardt for å ikke avsløre sin kone tidligere og/eller vende hende ryggen i en tilsvarende sak der kvinnen var forbryteren.

Ta f.eks. saken med biskop Baasland. Det har ikke blitt gjort store framstøt for å ansvarliggjøre ham for sin ektefelles handlinger. Lurer på hvordan saken hadde vært om det var en kvinnelig biskop som hadde en mann som hadde gjort det samme.

Tror vi kan ha nytte av å tenke på hvilke kjønnssteriotyper vi presenterer for våre barn. Samtidig har jeg lite tro på kjønnsnøytrale barnehager, hva nå det enn må være. Det må være lov å være forskjellig. Og det er en forskjell mellom kjønnene.

mvh

''Ta f.eks. saken med biskop Baasland. Det har ikke blitt gjort store framstøt for å ansvarliggjøre ham for sin ektefelles handlinger. Lurer på hvordan saken hadde vært om det var en kvinnelig biskop som hadde en mann som hadde gjort det samme.''

Må bare smette litt inn her. Biskop Baasland fikk jo så hatten flagret både på vegne av egne prioriteringer og for det kona hadde gjort? Han ble jo også avsatt som biskop - så her ble han jo veldig tydelig sett som et vedheng til kona si - selv om grunnlaget for oppsigelsen sikkert var det han selv hadde lurt folk av penger, og ikke det kona hadde gjort - men han ble jo ikke akkurat tatt på med silkehansker da.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...