Gå til innhold

mindfullness

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leste nettopp lenger nede her om en som brukte mindfullness. Har hørt det mye blir nevnt nå og er litt nysgjerrig. Kanskje det kunne vært noe for meg.

Hvordan fungerer det? Er det lett å lære? Har det stor effekt?

Skrevet

Jeg har hatt mye glede av mindfullness, og bruker det stadig i mellom.

Det tar litt tid å lære, men man har glede av det fra dag en.

Jeg anbefaler deg å kjøpe boken "Stress" av Andries Kroese.

http://www.tanum.no/tanum/product/product-detail.action?id=9788203228681

Helst bør du lese litt først, så bruker du CD'en som følger med. Jeg har lagt inn CD'n på telefonen, og har glede av den mange steder, f.eks. på reise (selv om det fungerer best når man er hjemme alene). CD'en er ganske selvforklarende, men det er en fordel å ha lest litt først.

Skrevet

Jeg har hatt mye glede av mindfullness, og bruker det stadig i mellom.

Det tar litt tid å lære, men man har glede av det fra dag en.

Jeg anbefaler deg å kjøpe boken "Stress" av Andries Kroese.

http://www.tanum.no/tanum/product/product-detail.action?id=9788203228681

Helst bør du lese litt først, så bruker du CD'en som følger med. Jeg har lagt inn CD'n på telefonen, og har glede av den mange steder, f.eks. på reise (selv om det fungerer best når man er hjemme alene). CD'en er ganske selvforklarende, men det er en fordel å ha lest litt først.

Virker det på indre uro også? Det er det og svingende stemningslidelse jeg sliter med.

Skrevet

Virker det på indre uro også? Det er det og svingende stemningslidelse jeg sliter med.

''Virker det på indre uro også?''

Ja, det vil jeg tro. Men det krever konsentrasjon/fokus, CD'en hjelper deg til det.

Skrevet

''Virker det på indre uro også?''

Ja, det vil jeg tro. Men det krever konsentrasjon/fokus, CD'en hjelper deg til det.

Ser at det går mye ut på stress. Jeg lever ikke lenger et stressende liv. Jeg har voksne barn nå. Levde mer stresset når ungene var små og jeg hadde flere jobber. Men jeg takler veldig dårlig stress nå de få gangene jeg blir utsatt for det.

Tror du det hjelper likevel, eller er det noe annet som kan fungere bedre i min situasjon.

Skrevet

Minfulness/meditasjon tror jeg alle vil ha utbytte av, psykisk sykdom eller ikke. Forutsetningen er at man gjør det jevnlig. Det er etter hvert mye forskning som viser at meditasjon reduserer angst, depresjon og mange andre plager.

Jeg tror heller ikke det er så farlig hva slags metode man bruker, men det er gjort en del forskning på såkalt Mindfulness-based Cognitive Therapy (MBCT). Ei bok basert på opplegget: Mindfulness — en vei ut av depresjon og nedstemthet

Skrevet

Minfulness/meditasjon tror jeg alle vil ha utbytte av, psykisk sykdom eller ikke. Forutsetningen er at man gjør det jevnlig. Det er etter hvert mye forskning som viser at meditasjon reduserer angst, depresjon og mange andre plager.

Jeg tror heller ikke det er så farlig hva slags metode man bruker, men det er gjort en del forskning på såkalt Mindfulness-based Cognitive Therapy (MBCT). Ei bok basert på opplegget: Mindfulness — en vei ut av depresjon og nedstemthet

Men hva går det ut på? Hva gjør dere?

Skrevet

Men hva går det ut på? Hva gjør dere?

Mindfulness er teknikker som skal få en til å være med til stede her og nå, f.eks. ved å fokusere på hva man sanser. En annen vanlig teknikk er å trene seg opp i å observere tankene i stedet for å la seg dra avgårde i ofte negative og repeterende tankerekker.

Jeg tror en av de viktigste tingene man kan gjøre for å trene seg opp i mindfulness er å meditere hver dag (om enn så kort som ti minutter).

Hvis du googler mindfulness, oppmerksomt nærvær og meditasjon vile du finne masse info.

Skrevet

Jeg har begynt med mindfullness, dog med en liten variasjon etter å ha lest bøkene til Eckhart Tolle. Jeg praktiserer det slik:

Jeg konsentrer meg om nuet så godt jeg kan. Jeg prøver å ikke dvele ved fortiden fordi dette er psykologisk tid i stede for klokketid som vi alle må følge. Jeg legger planer for fremtiden men holder fast i nuet.

Dette fungerer for meg. Jeg bruker det hver dag og jeg har stor glede av det.

Skrevet

Jeg har begynt med mindfullness, dog med en liten variasjon etter å ha lest bøkene til Eckhart Tolle. Jeg praktiserer det slik:

Jeg konsentrer meg om nuet så godt jeg kan. Jeg prøver å ikke dvele ved fortiden fordi dette er psykologisk tid i stede for klokketid som vi alle må følge. Jeg legger planer for fremtiden men holder fast i nuet.

Dette fungerer for meg. Jeg bruker det hver dag og jeg har stor glede av det.

Men når nuet er elendig, hvordan kan det da hjelpe? Tenker lite på fortid.

Gjest night bird
Skrevet

Godt spørsmål! Jeg har lurt på det samme, selv om nuet mitt stort sett er greit å være i.

Skrevet

Da skal det virke slik: konsentrer deg om øyeblikk for øyeblikk. Akspter situasjonen totalt og overgi deg fullstendig til den. Teorien er at hvis man aksepterer nuet vil man kunne finne fred.

Gjest Ladytron
Skrevet

Er nuet elendig på grunn av det du tenker eller på grunn av det du opplever rundt deg?

Når jeg deler opp nuet i øyeblikk for øyeblikk og klarer å være tilstede (gjøre sinnet stille) framfor å komme inn i et negativt tankekjør så har jeg det faktisk ganske greit, i motsetning til mange andre øyeblikk i livet når jeg føler meg deprimert (grunnet kverning og tankekjør).

Skrevet

Er nuet elendig på grunn av det du tenker eller på grunn av det du opplever rundt deg?

Når jeg deler opp nuet i øyeblikk for øyeblikk og klarer å være tilstede (gjøre sinnet stille) framfor å komme inn i et negativt tankekjør så har jeg det faktisk ganske greit, i motsetning til mange andre øyeblikk i livet når jeg føler meg deprimert (grunnet kverning og tankekjør).

Oftest når nuet er elendig, kommer det innenfra. Ingen spesiell grunn. Noen ganger kan det være ytre omstendigheter som gjør det.

Gjest Ladytron
Skrevet

Oftest når nuet er elendig, kommer det innenfra. Ingen spesiell grunn. Noen ganger kan det være ytre omstendigheter som gjør det.

Da tror jeg at du kan ha mye hjelp av mindfullness. :)

Jeg opplever at det er veldig fint å kjenne på at akkurat her og nå, uten tankekjør og kverning, så har jeg det faktisk ganske greit. Har hørt at ved jevnlig praksis så skal man oppleve mer og mer stillhet/ro i sinnet også i det daglige (når man ikke mediterer). Er ikke der helt enda, men håper jeg kan få i gang en daglig meditasjonsrutine i 2013.

Skrevet

Da skal det virke slik: konsentrer deg om øyeblikk for øyeblikk. Akspter situasjonen totalt og overgi deg fullstendig til den. Teorien er at hvis man aksepterer nuet vil man kunne finne fred.

Akseptere nuet er nok noe jeg trenger.

Hvor ofte gjør du det, og hvor lenge?

Skrevet

Da tror jeg at du kan ha mye hjelp av mindfullness. :)

Jeg opplever at det er veldig fint å kjenne på at akkurat her og nå, uten tankekjør og kverning, så har jeg det faktisk ganske greit. Har hørt at ved jevnlig praksis så skal man oppleve mer og mer stillhet/ro i sinnet også i det daglige (når man ikke mediterer). Er ikke der helt enda, men håper jeg kan få i gang en daglig meditasjonsrutine i 2013.

Hvor ofte og hvor lenge gjør du det?

Gjest Ladytron
Skrevet

Hvor ofte og hvor lenge gjør du det?

Jeg har hørt at for å få god effekt bør man sette av 15 minutter (eller mer) hver dag. Det tar gjerne noen uker å komme inn i et velfungerende mønster (med et relativt stille sinn/akseptering av de tanker/følelser som dukker opp).

Klarte å gjøre det daglig i noen uker, men kom utav den gode vanen. Nå i den siste tiden har det kanskje vært en gang eller to i uken, men får ha som nyttårsforsett å få til en daglig praksis.

Skrevet

Jeg har hørt at for å få god effekt bør man sette av 15 minutter (eller mer) hver dag. Det tar gjerne noen uker å komme inn i et velfungerende mønster (med et relativt stille sinn/akseptering av de tanker/følelser som dukker opp).

Klarte å gjøre det daglig i noen uker, men kom utav den gode vanen. Nå i den siste tiden har det kanskje vært en gang eller to i uken, men får ha som nyttårsforsett å få til en daglig praksis.

Ok

Det var de nyttårsforsettene da.

Skrevet

Akseptere nuet er nok noe jeg trenger.

Hvor ofte gjør du det, og hvor lenge?

Jeg prøver så godt jeg kan å gjøre det hele tiden. Det glipper av og til selvfølgelig, men jeg klarer alltid å ta meg inn igjen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...