Gå til innhold

NHD: gjøre ende på livet!!

Anbefalte innlegg

sportyjente 26
Skrevet

Hei ! Vet ikke hvordan jeg skal greie å holde ut denne julen. Alt blir så mye mer forsterket på denne tiden. Alle skal være så glade og lykkelige. Jeg prøver å ta meg sammen og vise glede, samtidig som det er så smertefullt innvendig. Mest lyst å berre gjøre ende på livet, orker snart ikke mer. Er helt utslitt, har kjempet i så mange år og gått til psykolog/psykiater i mange år. Og det blir ikke bedre. Føler ikke jeg blir tatt på alvor når jeg snakker om selvmordstanker. Virker som de ikke tror jeg kan gjøre det, men da tar de virkelig feil. Har reist hjem etter samtaletimer der jeg ikke har følt meg i stans til å ta vare på meg selv. Det er en veldig ubehagelig følelse, og føler seg misforstått og avvist. Har vært en slik episode idag, helt knust, kun en ting som står i hodet på meg og det er å gjøre ende på livet. Vet ikke hvordan jeg skal holde ut denne julen??

Skrevet

Hei!

Jeg tror du kan gjøre det, ta livet ditt! Da er din stemme slutt, og du snart glemt, verden trenger akkurat deg, og din stemme og ditt liv, selv om du ikke ser det selv, jeg vet det!

Men det fins en utvei, den må du finne. Du finner den på to måter jeg vet, og noen måter jeg ikke vet elle husker nå. men

1) vær sta, krev svar

2) Spør fagpersoner, men vit at veien ut av desperasjonen i blant er de andre, menneskene, som jeg en gang ikke viste om.

De har svar, men man må tåle to ting, uforstand og klokskap, det siste er til fremgang, det første til smerte, det første må man se forbi.

Jeg har autisme, de fleste har ikke det, men pga av det kjenner jeg ensomheten, kjenner ryggen man trenger for å bære den, den ryggen tror jeg er genetisk, men også basert på at man treffer menneskene som sier ordene, de magiske ordene som får en til å få sterk rygg!

Jeg håper du får mot og styrke til å ikke gi opp, for jeg tror deg når du skriver du kan ta ditt liv. Så mange ord og hjerter er mistet i fortvilelsen, den fortvilelsen er vi mange mennesker som kan lindre, som kan hjelpe i, jeg tror du er på god vei ved å spørre,

Derfor er du sta og modig, og til slutt skal du vinne.

Skrevet

For det første: gi psykologen og psykiateren din fyken hvis de er så elendige som det du sier. Få tak i noen andre via fastlegen din.

Ring dps i din bydel/by/bygd og hør om de har overnattningsmuligheter. Der kan du få slappet av og snakket med noen.

Ring en krisetelefon. Da kan du få snakket med noen som forstår. Jeg har selv gjort det og har meget god erfaring. Dog har jeg ingen god erfaring med kirkens sos.

Prøv å tenke godt om deg selv. Husk at du er verdifull bare fordi du er født. Du har også din rettmessige plass på jorden.

Du er ikke gammel ennå. Det er håp! Stå på. Ikke gi deg før du får hjelp selv om du er sliten. Og når det gjelder julen. Gjør det til et minimum. Her blir det julaften og annen dag jul. Alt annet har jeg kansellert. Jeg orker ikke. Jeg tåler lite.

Ta godt vare på deg selv. Gi blaffen i konvensjonene. Ikke slit deg ut for andres skyld!

Skrevet

For det første: gi psykologen og psykiateren din fyken hvis de er så elendige som det du sier. Få tak i noen andre via fastlegen din.

Ring dps i din bydel/by/bygd og hør om de har overnattningsmuligheter. Der kan du få slappet av og snakket med noen.

Ring en krisetelefon. Da kan du få snakket med noen som forstår. Jeg har selv gjort det og har meget god erfaring. Dog har jeg ingen god erfaring med kirkens sos.

Prøv å tenke godt om deg selv. Husk at du er verdifull bare fordi du er født. Du har også din rettmessige plass på jorden.

Du er ikke gammel ennå. Det er håp! Stå på. Ikke gi deg før du får hjelp selv om du er sliten. Og når det gjelder julen. Gjør det til et minimum. Her blir det julaften og annen dag jul. Alt annet har jeg kansellert. Jeg orker ikke. Jeg tåler lite.

Ta godt vare på deg selv. Gi blaffen i konvensjonene. Ikke slit deg ut for andres skyld!

Før du gjør alvor av dette skal du ringe legevakten og fortelle hva som holder på å skje. Lov meg det!

Skrevet

Før du gjør dette skal du ringe legevakta og fortelle hva du tenker å gjøre. Lov meg det!

Skrevet

Svaret nedenfor kom dessverre feil.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

De tar deg ikke på alvor? Hva skulle de gjort for at du skulle følt deg tatt på alvor.

sportyjente 26
Skrevet

De tar deg ikke på alvor? Hva skulle de gjort for at du skulle følt deg tatt på alvor.

Det er ganger eg har reist hjem etter samtaler, der jeg ikke føler at jeg er i stand til å ta vare på meg selv og at jeg ikke har kontroll. Da kunne det være greit om noen kunne ta ansvar å bestemme at du bør innlegges. Men samtidig ønsker jeg ikke innleggelse.

Gjest germimate
Skrevet

Det er ganger eg har reist hjem etter samtaler, der jeg ikke føler at jeg er i stand til å ta vare på meg selv og at jeg ikke har kontroll. Da kunne det være greit om noen kunne ta ansvar å bestemme at du bør innlegges. Men samtidig ønsker jeg ikke innleggelse.

Er det som følge av tøff terapi du reagerer slik iom at det skjer eter samtaler?

sportyjente 26
Skrevet

Er det som følge av tøff terapi du reagerer slik iom at det skjer eter samtaler?

Vet ikke helt, er i veldig dårlig form for tiden. Alt er berre svart, mindreverdighetsfølelse, skam, føler meg til bry osv. Men kjenner at det bygger seg opp i timene, og psyk. mener eg dissosiaserer også. Kan kjenne meg igjen idet, ramler ut, husker lite fra timene.

Gjest germimate
Skrevet

Vet ikke helt, er i veldig dårlig form for tiden. Alt er berre svart, mindreverdighetsfølelse, skam, føler meg til bry osv. Men kjenner at det bygger seg opp i timene, og psyk. mener eg dissosiaserer også. Kan kjenne meg igjen idet, ramler ut, husker lite fra timene.

Ok. Kjenner din(e) behandler(e) til det du har skrevet her inne?

sportyjente 26
Skrevet

Ok. Kjenner din(e) behandler(e) til det du har skrevet her inne?

ja, det gjør de

sportyjente 26
Skrevet

Hva sier de at du skal gjøre?

At eg skal holde ut ! Men det er enklere sagt enn gjort !

Gjest germimate
Skrevet

At eg skal holde ut ! Men det er enklere sagt enn gjort !

Skjønner det er vanskelig..

Kanskje du skulle tatt en telefon dit i morgen og fortelle hvor sliten du er?

*klem*

sportyjente 26
Skrevet

Skjønner det er vanskelig..

Kanskje du skulle tatt en telefon dit i morgen og fortelle hvor sliten du er?

*klem*

Har vært der idag, brøt fullstendig sammen. Så de vet, men føler de ikke bryr seg. Det får berre gå som det går, ingenting annet å gjøre.

Gjest germimate
Skrevet

Har vært der idag, brøt fullstendig sammen. Så de vet, men føler de ikke bryr seg. Det får berre gå som det går, ingenting annet å gjøre.

Jeg håper du får et oppfølgende svar fra nhd i morgen. Hold ut.

Nå må jeg sove, skal opp tidlig. Prøv å få deg litt søvn du og (vet det er lettere sagt enn gjort men.. Prøv..).

sportyjente 26
Skrevet

Jeg håper du får et oppfølgende svar fra nhd i morgen. Hold ut.

Nå må jeg sove, skal opp tidlig. Prøv å få deg litt søvn du og (vet det er lettere sagt enn gjort men.. Prøv..).

Takk :) skal prøve.....

Gjest drittlei.no
Skrevet

"Å bli tatt på alvor" = Å bli trodd. Trodd nok til å få den hjelpen man trenger.

Skrevet

Noen ganger er vi helt alene i verden, og slik er det bare. Du må ikke gi opp for det. De som jobber i hjelpeapparatet er bare vanlig mennesker... og mange blir usikkre når det er snakk om selvmord. Det skaper bekymringer og det skaper sinne. Jeg tør ikke dele slike tanker, da de jeg har møtt nærmest svarer med å "kjefte" på meg.

Vi lever bare en gang (så vidt jeg vet) og da bør du leve fullt ut. Kanskje antidepressiva er tingen? De har berget livet mitt...

Ellers er det et hav av muligheter. Prøv å "legg vekk" "Jeg vil ikke leve tankene" og sats på at du skal bli gammel, at du skal gjøre nytte for deg, at du skal leve :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...