Gå til innhold

Går psykiatrien fremover ?

Anbefalte innlegg

Gjest mannen sin
Skrevet

Er det flere som får hjelp i dag med sine problemer enn for 20 år siden?.

Er psykofarmaka en glede eller en forbannelse?. Mange som har gått på piller over flere år sier jo at pillene har ført dem mot stupet, men at livet har gradvis kommet tilbake pga seponering

Er det slik at psykiatrien etterhvert skal sykeliggjøre det meste, også det å bli sint?

http://www.nrk.no/helse-forbruk-og-livsstil/1.7992228

Breivik-farsen kunne jo til tider virke som et ren trekning der terningen inneholdt ulike diagnoser.

Eller er vi snart tilbake til start med lobotomi og diagnoser på f.eks homofile?.

Noen mener jo at det er enkelte ting du ikke vil vite hvordan blir til; pølser og psykiatriske diagnoser.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Er det flere som får hjelp i dag med sine problemer enn for 20 år siden?

S: Mer enn dobbelt så mange.

Er psykofarmaka en glede eller en forbannelse?

S: En klart fremskritt.

Er det slik at psykiatrien etterhvert skal sykeliggjøre det meste, også det å bli sint? http://www.nrk.no/helse-forbruk-og-livsstil/1.7992228

S: Nei. Men sykelig sinne som er skadelig, vil nok kunne få bedre behandling.

Breivik-farsen kunne jo til tider virke som et ren trekning der terningen inneholdt ulike diagnoser.

S: Det vil alltid finnes noen som ligger på grensen mellom diagnoser og som vil være ekstremt vanskelig å diagnostisere.

Eller er vi snart tilbake til start med lobotomi og diagnoser på f.eks homofile?

S: Stereotaktiske operasjoner med avansert kirurgi vil forhåpentligvis komme.

Jeg ser ikke bort fra at en om noen år/tiår vil se annerledes på dette igjen.

Gjest germimate
Skrevet

Er det slik at psykiatrien etterhvert skal sykeliggjøre det meste, også det å bli sint? http://www.nrk.no/helse-forbruk-og-livsstil/1.7992228

S: Det vil alltid finnes noen som ligger på grensen mellom diagnoser og som vil være ekstremt vanskelig å diagnostisere.

Eller er vi snart tilbake til start med lobotomi og diagnoser på f.eks homofile?

Stereotsktisk operasjon - hva skal det hjelpe mot mtp psykdom?

Googlet det men fant ikke så mye info om det bortsett fra strålebehandling mot kreft?

Gjest mannen sin
Skrevet

Googlet det men fant ikke så mye info om det bortsett fra strålebehandling mot kreft?

''Stereotsktisk operasjon - hva skal det hjelpe mot mtp psykdom?

Googlet det men fant ikke så mye info om det bortsett fra strålebehandling mot kreft?''

Tipper det er stereotaktisk han mener. Regner jo ikke med at det er psykotisk fundert heller:)

http://www.oncolex.no/CNS/Diagnoser/Intrakranial/Prosedyrekatalog/DIAGNOSTIKK/Stereotaktisk%20biopsi%20CNS?lg=procedure

Gjest germimate
Skrevet

Googlet det men fant ikke så mye info om det bortsett fra strålebehandling mot kreft?''

Tipper det er stereotaktisk han mener. Regner jo ikke med at det er psykotisk fundert heller:)

http://www.oncolex.no/CNS/Diagnoser/Intrakranial/Prosedyrekatalog/DIAGNOSTIKK/Stereotaktisk%20biopsi%20CNS?lg=procedure

Fant den der jeg og :)

Men hvis jeg forstår det riktig da, så gjøres det for å gjøre diagnostiseringen lettere - eller...?

Gjest mannen sin
Skrevet

Takk for svarene men er jo skeptisk likevel. At dobbelt så mange får hjelp rent kvantitativt, er godt mulig. Men rent kvalitativt?.

Skrevet

Hvordan måler man egentlig fremgangen på dette feltet? Færre antall selvmord idag kontra for 20 år siden?

Skrevet

Fant den der jeg og :)

Men hvis jeg forstår det riktig da, så gjøres det for å gjøre diagnostiseringen lettere - eller...?

Et inngrep for fjerne årsak til sykdom?

Gjest germimate
Skrevet

Et inngrep for fjerne årsak til sykdom?

Det er det jeg håper da :)

Skrevet

Takk for svarene men er jo skeptisk likevel. At dobbelt så mange får hjelp rent kvantitativt, er godt mulig. Men rent kvalitativt?.

Godt spørsmål.

Men hvis du spør folk som faktisk velger å jobbe i psykiatrien, så må du regne med å få svar som dreier seg om at psykiatrien går fremover, at behandling fungerer, osv. De som er kritiske, jobber med noe annet.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det finnes brukere på DOL som har vært i psykiatrien lenge.

Det mest interessante er å høre deres mening.

Skrevet

Det finnes brukere på DOL som har vært i psykiatrien lenge.

Det mest interessante er å høre deres mening.

[Du har mottatt 1 karmapoeng]

Gjest Psyk av alt
Skrevet

Godt spørsmål.

Men hvis du spør folk som faktisk velger å jobbe i psykiatrien, så må du regne med å få svar som dreier seg om at psykiatrien går fremover, at behandling fungerer, osv. De som er kritiske, jobber med noe annet.

Jeg har selv vært/er psykisk syk (bipolar) og jobber i "psykiatrien". Jeg støtter NHD sitt svar.

Skrevet

Psykiatrien går fremover. Feks for ett hundreår siden, så var alvorlige sinnslidelser betydende livslangt opphold på asylet, så kom medisinene, og mange fikk bedre liv, og så kom annengenerasjons medisinene og tok bort de plagsomme ekstrapyrmidable bivirkningene. Så ja, psykiatrien har gått fremover:)

Skrevet

Det som er mest positivt etter min mening, er at folk tørr å være mere åpen for psykiske lidelser, likedan at mange flere tørr å søke hjelp uten å skamme seg over dette.

I tillegg medisiner og forskjellige former for terapi som har kommet og som sikkert utvikler seg videre i tiden framover.

Skrevet

Hei!

Jeg tror han mener psykokirurgi.

Av nordiske land bare utført i Sverige, moderne lobotomi :-)

http://snl.no/psykokirurgi

http://snl.no/.sml_artikkel/psykokirurgi

Noen nordmenn reiser til Sverige for å få dette. Om man er god nok til å vurdere langtidsendringene i personlighet der disse menneskene er i sin fortvilelse stiller jeg meg spørrende til.

Skrevet

Hei!

Han mener nok moderne lobotomering, som Sverige som eneste land i nordan gjør.

Man vet lite om langtidsvirkningene, da tenker jeg på livskvalitet, ikke besparing av liggeplasser pga av sykdom, man går inn med tynne instrumenter i hjernen/elektroder, stimulerer. Man endrer personlighet etter på, risikoen er liten, noen symptomer for mange forsvinner, derfor opplever de som får det ofte bra, men på sikt vet man jo ikke :-)

Gjest germimate
Skrevet

Det som er mest positivt etter min mening, er at folk tørr å være mere åpen for psykiske lidelser, likedan at mange flere tørr å søke hjelp uten å skamme seg over dette.

I tillegg medisiner og forskjellige former for terapi som har kommet og som sikkert utvikler seg videre i tiden framover.

Det samme tenker jeg :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...