Gå til innhold

På eget rom fra første stund?


Gjest Megan28

Anbefalte innlegg

Erfaringsgrunnlag? Hvilket erfaringsgrunnlag? Jeg har jo ikke noe erfaringsgrunnlag når det kommer til babyer. Han har allerede truet med å flytte inn på et soverom for seg selv om jeg velger å ha barnet på vårt rom.

Ah... i så fall; problem løst!

Jeg har fire, de siste kom som et par. Jeg lå i storsenga med en unge på hver side, og mannen pent bretta som bikka NEDERST i senga på TVERS.. Stakkaren. Det var lite han kunne bidra med ettersom de nektet flaske og smukk.

Han taklet ikke å bli vekket hvert 40 minutt heller så til slutt sov han på gjesterommet for å fungere. (De to eldste måtte jo ha en som kunne stille opp og)

Ni første ukene med skrik i stereo fra 22 til 0300 på denne måten.

Og så roet de seg, da sov vi på den måten i seks mnd. Deretter la vi dem i sprinkelseng ved siden av senga vår. Jeg ammet en gang pr barn om natta.

Ved ni ti mnd fikk de eget rom. Jeg ammet en gang pr natt frem til vi sluttet helt ved 13 mnd.

Nå hadde jeg to og det er tøffere. Men det er sånn det er for de fleste, man må jenke seg og finne løsninger. Når gubben din allerede nå starter med surmuling, trussler, tvang og skal hersje og bestemme. Så må du bare bestemme deg for å følge DIN mage. Og la ham surne. Ellers skal du få mye vondt i hjertet og kroppen det neste året..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tipper han har erfaring i at mor blir helt oppslukt av babyen og at far blir glemt. Det blir vanskelig å ha sex på soverommet osv, fordi man er redd for at babyen skal våkne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen få babyer sover godt om natta fra de er ganske små, men mange babyer sover urolig lenge, og de aller fleste trenger melk i løpet av natta.

Vi har tre barn - og alle tre ble ammet om natta hele det første året. De sov ikke rundt før de var to år...

Førstemann sov på vårt rom til han var 4 mnd. Han sov veldig lett, og våknet bare vi snudde på oss, så for oss var den beste løsningen da å flytte ham på eget rom etter 4 mnd. Husker godt det å måtte stå opp om natta og gå inn til ham og amme ham. Ble kald og brukte lenger tid på å sovne igjen etterpå.

De to neste hadde vi på vårt rom til de var 1,5 og 2 år. Det var lettere å sovne etter amming når jeg slapp å stå opp og bli kald.

Mannen min var ikke så aktiv som nattehjelper - men så lenge jeg ammet, så var det jo jeg som måtte gi dem melk, så det var vel kanskje greit nok at det var jeg som tok jobben. Jeg tror nok mannnen din burde vært med til helesøster eller lege, slik at han kan høre fra fagfolk hva som er valig ift amming om natta, hva som er vanlig mht når barna sover rundt osv.

Dere har en ubalanse ift erfaring med barn, det er jo et faktum. Men jeg tror nok at han har fortrengt hvordan hans barn var som babyer. Han trenger nok en virkelighetsorientering, både fra deg og fra fagfolk. Du må følge din magefølelse - for en baby trenger nærhet, trygghet og melk - døgnet rundt de første månedene i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han høres ut som en fyr som tror han kan og vet alt og som tar sin plass og vel så det?

Vi hadde førstemann på eget rom fra natt1 etter at han kom hjem, men det var vel i grunnen mest fordi han lå på sykehuset til han var 5 uker gammel og dermed var vant til det. Funket helt fint, han fikk ikke pupp, men flaske så vi byttet på å stå opp om natten.

Nr. 2 derimot, lå i vår seng til hun var 3 mnd, helt problemfritt det også. Da benyttet jeg sjansen mens far og storebror var utenbys et par dager og flyttet henne inn på eget rom. Hun sov god fra første natt, men jeg måtte opp og amme litt om natten fremdeles da.

At han hardnakket påstår at ungen blir bortskjemt av å ha nærkontakt med sin egen mor og at det slett ikke er sikkert at barnet våkner om natten og vil ha mat (jeg tipper at minst 90% av babyer gjør det!) viser en umodenhet som er meg nesten ufattelig...

Har du noen mulighet til å få ham med deg til helsesøster eller jordmor for en samtale om dette før fødselen? Eller vil han bare jatte med og etterpå fnyse av det hele og mene at han vet bedre uansett? Jeg har en mistanke om at det siste er tilfelle, dessverre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du skal følge magefølelsen din. Hvis du vil ha babyen nær deg om natten skal du det, hvis du derimot ikke får sove med babyen på samme rom og er komfortabel med det kan babyen få eget rom. Begge deler går helt sikkert bra.

Hos oss lå babyen i vogge ved siden av min seng. Ble plukket opp og ammet med en gang det våknet, slapp å skrike seg opp for å bli hørt og jeg slapp å stå opp. Også kunne jeg rugge vogga i halvsøvne hvis det "knirket" oppi der.

Begge mine ble lagt på eget rom da de var ca 6 mndr, men de sov hele natta ganske tidlig. (bortsett fra at eldstemann glemte det igjen etter noen uker)

Babyer blir ikke bortskjemte, de trenger nærhet til mor og far. Leggerutiner kan man innføre, men de er nok mest for foreldrenes skyld. (nå snakker jeg om bittesmå, altså)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen. Samboeren min er veldig oppegående og snill ellers..men her tror jeg han taper. Jeg kommer til å gjøre det som føles rett for meg, som skal amme. Jeg kan også flytte innpå barnerommet for en periode siden han mener han ikke vil få sove med babyen på rommet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei igjen. Samboeren min er veldig oppegående og snill ellers..men her tror jeg han taper. Jeg kommer til å gjøre det som føles rett for meg, som skal amme. Jeg kan også flytte innpå barnerommet for en periode siden han mener han ikke vil få sove med babyen på rommet.

Jepp, la ha få sitt eget rom :-) Så kan du og babyen sove sammen.

Jeg har hatt alle mine på vårt rom til de har vert både ett år og over. Bortskjemte og kravstore er de ikke, men derimot veldig harmoniske og trygge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, la ha få sitt eget rom :-) Så kan du og babyen sove sammen.

Jeg har hatt alle mine på vårt rom til de har vert både ett år og over. Bortskjemte og kravstore er de ikke, men derimot veldig harmoniske og trygge.

*liker*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, la ha få sitt eget rom :-) Så kan du og babyen sove sammen.

Jeg har hatt alle mine på vårt rom til de har vert både ett år og over. Bortskjemte og kravstore er de ikke, men derimot veldig harmoniske og trygge.

*liker*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*liker*

Jeg forstår at mange blir "opprørt" av dette..men jeg må bare si at mannen min ikke er dum...heller uvitende og rusten :) dette ordner seg nok. Jeg skal foreslå en tur til jordmor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...