Gå til innhold

Om rusbehandling i legeforeningens tidsskrift

Anbefalte innlegg

Skrevet

I siste nummer av Tidsskrift for Den norske legeforening har jeg skrevet om å være (kvinne) i rusbehandling. Jeg tror kanskje noen her kan ha interesse av å lese teksten. Det jeg skriver om er mange år siden nå, og jeg har nå et tilnærmet uproblematisk forhold til alkohol, og jeg har et liv som ikke styres av traumer og depresjon.

Jeg skrev en del her for mange år siden, mest på rusforum (som da fantes) og på overgrep. Når jeg leser her innimellom nå kjenner jeg meg selv igjen i mye av det som skrives. Det er en av grunnene til at jeg har lyst til å dele det jeg har skrevet med dere, for å gi litt håp. Det går an å få det bra! Ikke fordi jeg ikke har tøffe perioder ennå, men nå er jeg så uendelig mye klokere og har så mange flere redskaper å bruke for å takle nedturer og motgang.

Her er lenka til teksten i tidsskiftet: http://tidsskriftet.no/article/2944033/

Skrevet

Hei!

Jeg leste innlegget ditt og jeg syns det var interessant.

Av flere grunner.

I fjor jul snakket jeg "kanskje" for lenge på "julebordet" for venner om det skjulte alkoholproblemet, av en eller annen grunn hadde jeg lest en del om dette, og jeg syns det passet inn med all vinen vår og snakke litt om hvor lett det kan være å skjule sitt eget problem i den daglige vindrikkingen.

Min ene venninne der sa noen ord mens hun lo de var disse "voldsomt så opptatt du er av om man drikker for mye". Det er siste gangen vi så hverandre, etter dette har hun ikke svart på sms og jeg har hatt mye å gjøre så det er jo greit nok.

Det er likevel den ene vennen jeg har hatt gjennom livet, jeg snakket til alle og meg selv om at vi som drikker daglig må tenke veldig bevisst gjennom dette, når noe går over i å bli misbruk.

Jeg vet ikke hvorfor min eneste og lengste venn fra jeg var 2 år ikke lenger svarer på mine sms, men det hele startet etter det julebordet eller venninne treffet.

Jeg tenker selv at med den daglige vin-drikkingen så kan det være vanskelig å se selv når det er godt over i avhengighet?

Jeg har testet meg selv flere dager, og nå som jeg har vanen av å drikke daglig omtrent, er det et savn og la være. Det gir en jo noen tanker, men tydeligvis var de ikke likt på en julesamling. Jeg syns det er rart at man ikke bare kan være mer åpen for så kan man erkjenne problemet før det blir et vanskelig problem.

Skrevet

Hei!

Jeg leste innlegget ditt og jeg syns det var interessant.

Av flere grunner.

I fjor jul snakket jeg "kanskje" for lenge på "julebordet" for venner om det skjulte alkoholproblemet, av en eller annen grunn hadde jeg lest en del om dette, og jeg syns det passet inn med all vinen vår og snakke litt om hvor lett det kan være å skjule sitt eget problem i den daglige vindrikkingen.

Min ene venninne der sa noen ord mens hun lo de var disse "voldsomt så opptatt du er av om man drikker for mye". Det er siste gangen vi så hverandre, etter dette har hun ikke svart på sms og jeg har hatt mye å gjøre så det er jo greit nok.

Det er likevel den ene vennen jeg har hatt gjennom livet, jeg snakket til alle og meg selv om at vi som drikker daglig må tenke veldig bevisst gjennom dette, når noe går over i å bli misbruk.

Jeg vet ikke hvorfor min eneste og lengste venn fra jeg var 2 år ikke lenger svarer på mine sms, men det hele startet etter det julebordet eller venninne treffet.

Jeg tenker selv at med den daglige vin-drikkingen så kan det være vanskelig å se selv når det er godt over i avhengighet?

Jeg har testet meg selv flere dager, og nå som jeg har vanen av å drikke daglig omtrent, er det et savn og la være. Det gir en jo noen tanker, men tydeligvis var de ikke likt på en julesamling. Jeg syns det er rart at man ikke bare kan være mer åpen for så kan man erkjenne problemet før det blir et vanskelig problem.

Hei!

Takk for at du leste og deler noen tanker! Folk reagerer veldig forskjellig på prat om alkoholforbruk og ikke minst regler knyttet til det - som blant annet salgstider. Å ha et problematisk forhold til alkohol er, som jeg også skriver i artikkelen, noe det knytter seg mye skam og stigma til. Og mange fordommer. Jeg stoler ikke på at folk ikke vil bruke en sånn informasjon mot meg på et tidspunkt, og det er noe av grunnen til at jeg også skriver anonymt. Selv om det ikke er et problem i dag. At venninnen din har kuttet kontakten med deg syns jeg forøvrig høres litt spesielt ut.

Det er nok alltid lurt å ha et bevisst forhold til sitt eget alkoholforbruk, som du skriver at du har. Det kan nok også være lurt å ha noen alkoholfrie perioder innimellom, uten at jeg skal fortelle hvordan du skal bruke alkohol. Men i det øyeblikket det å drikke tar mye tid, med planlegging og tilrettelegging, bør hvertfall alarmklokkene begynne å ringe, og det må føre til handling. Mine alarmklokker ringte lenge før jeg klarte å ta tak i det som etterhvert utviklet seg til å komme helt ut av kontroll og bli et alt for stort problem.

Ha en fortsatt fin kveld!

Skrevet

Hei!

Takk for at du leste og deler noen tanker! Folk reagerer veldig forskjellig på prat om alkoholforbruk og ikke minst regler knyttet til det - som blant annet salgstider. Å ha et problematisk forhold til alkohol er, som jeg også skriver i artikkelen, noe det knytter seg mye skam og stigma til. Og mange fordommer. Jeg stoler ikke på at folk ikke vil bruke en sånn informasjon mot meg på et tidspunkt, og det er noe av grunnen til at jeg også skriver anonymt. Selv om det ikke er et problem i dag. At venninnen din har kuttet kontakten med deg syns jeg forøvrig høres litt spesielt ut.

Det er nok alltid lurt å ha et bevisst forhold til sitt eget alkoholforbruk, som du skriver at du har. Det kan nok også være lurt å ha noen alkoholfrie perioder innimellom, uten at jeg skal fortelle hvordan du skal bruke alkohol. Men i det øyeblikket det å drikke tar mye tid, med planlegging og tilrettelegging, bør hvertfall alarmklokkene begynne å ringe, og det må føre til handling. Mine alarmklokker ringte lenge før jeg klarte å ta tak i det som etterhvert utviklet seg til å komme helt ut av kontroll og bli et alt for stort problem.

Ha en fortsatt fin kveld!

Hei!

Ha en god jul, jeg er ferdig nå, skal bare vakse over gulvene og lage riskaker til barna. I natt pakket jeg inn alle gavene, og pyntet helt ferdig og alt lyser og skinner og jeg er så glad :-)

Min mann kjører rundt meg gaver, han var i sånn passe humør, han er sliten, men derfor skal jeg gjøre en del hyggelig for han når han kommer hjem :-)

Ha en god jul du også og jeg syns det er flott med din artikkel og det å sette lys (? komisk men det heter det) på denne vikitige saken.

:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...