Gå til innhold

Førjulsblues

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så her sitter jeg da med et stadig synkende hjerte og gryende panikk. Skal jeg ramle sammen nå? Etter råd fra psykiateren reduserte jeg fra 6 mg fluanxol til 4 mg, med beskjed om å øke øyeblikkelig til 6 mg igjen hvis jeg får tankekjør. Det er bra å kjempe, men i samarbeid med medisiner mener han. Se på medisiner som sine alierte.

Men jeg har ikke tankekjør, bare et bedøvd hode som ikke vil være med på noe som helst. Skal jeg allikevel øke til 6 mg? Jeg satt bare og stirret i veggen da jeg reduserte helt ned til 2 mg. Ble skikkelig nedfor. Skal jeg øke i stede for å kjempe denne gangen?

Når det gjelder mindfullness har jeg ingenting å ta tak i. Jeg må virkelig vri hjernen min for å komme ut av tåkehavet. Men vent litt. Kanskje jeg skal gå tilbake til nuet og akseptere situasjonen akkurat sånn som den er nå. Da må jeg også akspetere panikken. Jeg prøver.

Det var godt og klargjørende å skrive dette.

Skrevet

Jeg tror mindfullness er bra når man bruker den riktig. La panikken passere uten å bry deg så mye om den. Det er bare følelser (og tanker), ingenting å bry seg om. Det er ikke farlig.

Skrevet

Jeg tror mindfullness er bra når man bruker den riktig. La panikken passere uten å bry deg så mye om den. Det er bare følelser (og tanker), ingenting å bry seg om. Det er ikke farlig.

Takk poncho! Du har så rett, så rett. Nå puster jeg dypt og prøver å slappe av i kroppen. Alt blir så mye verre når man spenner seg.

God klem

Skrevet

Takk poncho! Du har så rett, så rett. Nå puster jeg dypt og prøver å slappe av i kroppen. Alt blir så mye verre når man spenner seg.

God klem

Klem tbake :-). Håper du får en god natts søvn.

Skrevet

Klem tbake :-). Håper du får en god natts søvn.

Jeg skal legge meg ganske tidlig. I morgen må jeg gjøre mye.

Skrevet

Godt natt og drøm søtt!

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Neste gang du treffer psykiateren din, bør du nok en gang diskutere om du kan komme over på et moderne/andregenerasjons/atypisk AP. Det er kommet studier som beskriver at gamle AP kan gi økt antall depresjonsepisoder hos personer med BP.

Skrevet

Neste gang du treffer psykiateren din, bør du nok en gang diskutere om du kan komme over på et moderne/andregenerasjons/atypisk AP. Det er kommet studier som beskriver at gamle AP kan gi økt antall depresjonsepisoder hos personer med BP.

Da var det vel dumt av meg også å begynne med fluanxol når jeg ble ustabil igjen? Best å bare kutte den ut igjen da.

Skrevet

Hva gjør man så når man ikke tåler disse 2.gangs medisinene? Eller hva de nå heter :).

Jeg har det bedre på trilafon og wellbutrine enn jeg hadde det på disse medisinene. Blir sikkert sånn svingstang resten av livet jeg da? Pyttpytt, det har jo ikke noe å si, ingen andre som kjenner min psykiske smerte utenom meg. Tåler veldig mye jeg :-=)

Skrevet

JEg tenkte også å legge meg, men hvordan sover man?????+

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Hva gjør man så når man ikke tåler disse 2.gangs medisinene? Eller hva de nå heter :).

Jeg har det bedre på trilafon og wellbutrine enn jeg hadde det på disse medisinene. Blir sikkert sånn svingstang resten av livet jeg da? Pyttpytt, det har jo ikke noe å si, ingen andre som kjenner min psykiske smerte utenom meg. Tåler veldig mye jeg :-=)

En må ikke oppfatte slike studier for bokstavelig. Dette er på gruppenivå. Det er en overhyppighet - det er ikke "obligatorisk" for alle.

Skrevet

Jeg stod på zyprexa en periode og det fungerte fantastisk godt. Jeg følte meg voksen og trygg. Men jeg la også på meg 10 kg på 2 mnd så da var det ikke aktuelt å bruke dem. Hva med Risperdal? Er det 2. gen.? Den stod jeg også på en periode og den fungerte fint. Men jeg innbilte meg at jeg la på meg ytterligere. Jeg kunne ikke tenke meg å teste ut seroquel fordi det er så mange her inne som sier de blir søvnig av den. Jeg er søvnig nok som det er.

Men nå skal jeg tilbake til steking og koking av ryper. Jeg kjemper med tankekjør og må virkelig ta meg sammen for å holde på med mindfullness. Men litt kamp må jeg innstille meg på. Ikke sant?

Skrevet

En må ikke oppfatte slike studier for bokstavelig. Dette er på gruppenivå. Det er en overhyppighet - det er ikke "obligatorisk" for alle.

Og jeg er jo ikke likedan skruvet sammet som andre mennesker heller :-). Jeg er egentlig litt "snodig" når det gjelder medisiner.

Skrevet

Og jeg er jo ikke likedan skruvet sammet som andre mennesker heller :-). Jeg er egentlig litt "snodig" når det gjelder medisiner.

Jeg er veldig heldig når det gjelder meds. Men akkurat nå er det ikke helt bra. Kamp!

Skrevet

Jeg er veldig heldig når det gjelder meds. Men akkurat nå er det ikke helt bra. Kamp!

Håper det går bra med deg idag. Jeg går rundt å føler en intens glede, det bør jeg egntlig ikke gjøre, det skjer mye trist rundt meg. Så jeg står ikke i stil med omgivelsene, kan du si.

Skrevet

Håper det går bra med deg idag. Jeg går rundt å føler en intens glede, det bør jeg egntlig ikke gjøre, det skjer mye trist rundt meg. Så jeg står ikke i stil med omgivelsene, kan du si.

Bare nyt det! Sånn har jeg også hatt det. En inderlig glede mens livet forøvrig skulle tilsi noe annet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...