Gå til innhold

Seroquel vanedannende? /NHD

Gjest overrasket over info

Anbefalte innlegg

Gjest overrasket over info

Stemmer det at seroquel nå mistenkes for å være vanedannende, og at det er snakk om at det skal overvåkes og muligens klassifiseres som B-preparat?

Dette hadde visstnok blitt sagt på et videreutdanningskurs for leger nylig. Det hadde også blitt fokusert på at imovane ol var vesentlig mer vanedannende enn antatt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/386881-seroquel-vanedannende-nhd/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Labolina

Har du en link?

Jeg hadde en diskusjon med psykiateren min for en tid siden, da han var ganske bastant på at man ikke utvikler tåleranse for Seroquel(quetiapin). Jeg vil si at jeg gjør det. Samme dose over tid gir meg i alle fall ikke effekt etter hvert. Tar jeg en liten pause, så er (søvn)effekten tilbake igjen. Nok en skremmende sak er at jeg konsekvent ikke får sove om jeg ikke tar den faste dosen min. Når jeg ev. må ta noen dager pause, er jeg helt avhengig av å ta noe annet for å få sove (Sarotex for mitt vedkommende). Dette synes jeg er skremmende. På en måte et slags signal om at jeg er avhengig av de greiene. Nå forsøker jeg depot-varianten for å få bukt med dette problemet. Kan ikke si at jeg så langt merker særlig forskjell. Å glemme = absolutt null søvn. Eneste fordel er at jeg er mindre trøtt på dagen - noe som er nok til at jeg vil fortsette med depot.

Men B-preparat status? Den har jeg litt vanskelig for å forstå. I alle fall har jeg problemer med å begripe hva man skulle oppnå ved misbruk utover en ren knockout effekt. Med andre ord ingen rus. Man blir bare så trøtt at man føler for å legge seg. Ikke mye behagelig egentlig. Da kan man heller drikke seg full spør du meg... (ikke ment som en anbefaling).

Vi er veldig forskjellige når det gjelder meds og hvordan vi opplever virkning/bivirkning. Dermed kan det nok være vanskelig å vite med sikkerhet hvor vanedannende et medikament er... Viktigst er det jo at man finner noe som funker for en i samråd med lege. Personlig har jeg ikke noe i mot å bruke Seroquel så lenge det faktisk holder de hypomane fasene mine i sjakk. Om jeg trenger det livslangt, ser jeg ikke noe mere galt i det enn å bruke blodtrykksmedisin, kolesterolsenkende, insulin...

Hvert et medikament som foreskrives til langtisbruk bør være veloverveid og godt begrunnet. Ellers vil risikoen for uhensiktsmessig bruk, frykt for bivirkninger osv. lett ødelegge.

Nils Håvard Dahl, psykiater

Seroquel er ikke vanedannende. Den har tre virkninger:

a) Søvnforbedrende. Dette skyldes påvirkningen på histaminsystemet på samme måte som f.eks Vallergan. Denne virkningen avtar etter noen uker, men kommer igjen etter noen dagers pause. Jfr innlegget til Labolina. Sannsynligvis ingen ekstra søvnfremmende virkning ved doser ut over 100-150 mg.

B) Antidepressiv effekt. På gruppenivå optimal effekt ved ca 300 mg.

c) Antipsykotisk effekt som øker med dosen. Maks vanligvis 800-1000 mg. I mindre doser "antiskeptisk" effekt.

Skepsisien til Seroquel skyldes sannsynligvis at narkomane liker den i motsetning til de fleste andre AP. Dette kan skyldes at den tar bort en del negative effekter av rusmidlene.

Imovane: Ja den er ganske vanedannende.

Seroquel er ikke vanedannende. Den har tre virkninger:

a) Søvnforbedrende. Dette skyldes påvirkningen på histaminsystemet på samme måte som f.eks Vallergan. Denne virkningen avtar etter noen uker, men kommer igjen etter noen dagers pause. Jfr innlegget til Labolina. Sannsynligvis ingen ekstra søvnfremmende virkning ved doser ut over 100-150 mg.

B) Antidepressiv effekt. På gruppenivå optimal effekt ved ca 300 mg.

c) Antipsykotisk effekt som øker med dosen. Maks vanligvis 800-1000 mg. I mindre doser "antiskeptisk" effekt.

Skepsisien til Seroquel skyldes sannsynligvis at narkomane liker den i motsetning til de fleste andre AP. Dette kan skyldes at den tar bort en del negative effekter av rusmidlene.

Imovane: Ja den er ganske vanedannende.

Stusset litt på dette med søvnforbedrende virkning- etter et år på seroquel så virker dette forsatt positivt inn på søvnen min.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...