Gå til innhold

AS diagnosen forsvinner

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og da forsvinner den også fra å være en psyiatrisk lidelse. Så for vi se da , hva det videre bærer hen ?

Skrevet

Asperger syndrom forsvinner ikke fra diagnosemanualen med det første - det er bare navnet som blir borte.

Om det er en psykisk lidelse eller ikke, er på mange måter opp til den enkelte å definere. Jeg antar at det er litt som med problemstillingen "er tomaten en frukt eller en grønnsak" - kokken og vitenskapsmannen ville gi hvert sitt svar, og begge deler ville være riktig, hvert til sitt bruk. Jeg tror nok ikke jeg hadde fått uføretrygd bare pga "en annerledes kobling i hjernen"!

Skrevet

Asperger syndrom forsvinner ikke fra diagnosemanualen med det første - det er bare navnet som blir borte.

Om det er en psykisk lidelse eller ikke, er på mange måter opp til den enkelte å definere. Jeg antar at det er litt som med problemstillingen "er tomaten en frukt eller en grønnsak" - kokken og vitenskapsmannen ville gi hvert sitt svar, og begge deler ville være riktig, hvert til sitt bruk. Jeg tror nok ikke jeg hadde fått uføretrygd bare pga "en annerledes kobling i hjernen"!

Ja AS navnet blir borte, men hvilken diagnose har vi da ?

Tror ikke jeg heller hadde blitt trygdet hadde det ikke vært for min dystymi. Jeg tror at det mange blir trygdet for de har tilleggsvansker og ikke bare AS som sådan.

Skrevet

Det er ikke sånn at de som har en aspergerdiagnose (eller ville fått det) blir diagnosefrie, den endres vel bare til autisme og får en gradering..?

Skrevet

Det er ikke sånn at de som har en aspergerdiagnose (eller ville fått det) blir diagnosefrie, den endres vel bare til autisme og får en gradering..?

Ja det det blir inn under autismespektforstyrrelser. En stor sekk fra lavt til høyt, og det blir ikke enkelt.

Skrevet

Ja det det blir inn under autismespektforstyrrelser. En stor sekk fra lavt til høyt, og det blir ikke enkelt.

Nei, spesielt ikke siden man kan fungere kjempebra på noen områder og skikkelig dårlig på andre.

Skrevet

Nei, spesielt ikke siden man kan fungere kjempebra på noen områder og skikkelig dårlig på andre.

Nettopp. det er alltid noe som drar det ned. Selv noen er kvalifisert til trygd,( i hvertfall en del år tilbake var det slik,) så jobber de alikevel, hvis de har en jobb de kan trives med. Mens andre trives ikke noe bra, men viljen og innstillingen til å jobbe gjør at de holder ut til energien er nesten borte. Og da synker de i sammen å får trygd.Noe slikt opplevde vel jeg det.

Gjest slubbert
Skrevet

Tror ikke jeg heller hadde blitt trygdet hadde det ikke vært for min dystymi. Jeg tror at det mange blir trygdet for de har tilleggsvansker og ikke bare AS som sådan.

Ja, det er arbeidsevnen som er avgjørende, ikke diagnosen.

Skrevet

Det hører til under autismespekterforstyrrelser i dag da..

Skrevet

Ja, det er arbeidsevnen som er avgjørende, ikke diagnosen.

Og for å være pirkete er det inntektsevnen, ikke nødvendigvis arbeidsevnen, som er avgjørende.

Skrevet

Hei!

Det er et vesentlig poeng.

Min psykiater har sagt at jeg kommer ut i arbeidslivet og at hun ikke en dag har vært i tvil om det, bare barna blir større og mer selvstendige. Jeg tror ikke det er noen grunn til å uføretrygde noen med bare asperger. :-)

Forresten God jul!

Jeg har ikke fårr sendt deg mail enda er veldig travel med julen, mye å gjøre, men nå ganske ferdig, vasker gulvene nå og ferdig med badet og alle gaver og kaker og bare matlaging igjen i kveld, jeg er veldig glad og gleder meg til i morgen :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...