Gå til innhold

Aspergers og luktesans

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det vanlig at personer me Asperger syndrom har ekstra følsom luktesans?

Skrevet

Så mye Asperger-preik det er her for tiden!

Hva har du lyst til å preike om da? At solen har snudd?

Skrevet

Tror ikke det. en har lett for å blande inn mye rart med asperger som ikke har med det grunnleggende med AS.

Skrevet

Hei!

Ja det er vanlig, Jeg har det ikke, men jeg har forferdelig øreproblemer, jeg hører jo alle samtaler i et rom og den som har høyest stemme hører jeg mer, dvs at den som sitter foran meg hvis lavere stemme, forstår jeg ikke, jeg misliker dette!

Men det med luktsensitivitet har jeg lest er vanlig ved autisme.

Ha en god jul, jeg er så glad:-)

Gjest Vi tenner våre lykter
Skrevet

Jeg har aspergers, og reagerer voldsomt på vond lukt. Hoster og brekker meg. Det er ikke noe greit, da da offentlige toaletter ofte lukter vondt.

Gjest trådstarter
Skrevet

Hei!

Ja det er vanlig, Jeg har det ikke, men jeg har forferdelig øreproblemer, jeg hører jo alle samtaler i et rom og den som har høyest stemme hører jeg mer, dvs at den som sitter foran meg hvis lavere stemme, forstår jeg ikke, jeg misliker dette!

Men det med luktsensitivitet har jeg lest er vanlig ved autisme.

Ha en god jul, jeg er så glad:-)

Takk for svar, og god jul :-)

Gjest trådstarter
Skrevet

Jeg har aspergers, og reagerer voldsomt på vond lukt. Hoster og brekker meg. Det er ikke noe greit, da da offentlige toaletter ofte lukter vondt.

Takk for svar, virker kjent..

Gjest Scarlet O'Hara
Skrevet

Så mye Asperger-preik det er her for tiden!

I og med at det står Aspergers i overskriften, skulle det neppe være noe problem å hoppe over dem hvis det ikke er interessant...

Skrevet

Min sønn klager over lukter, for sterkt lys, for høy lyd, for sterk smak. Når det gjelder berøring, så må han ha kontrollen. En forsiktig nattakos er nok. Så det ser ut til at alle sansene er sterkere for han enn for de fleste andre.

Vi merker også at han er var for stemning i rommet. Hvis jeg og min mann har kranglet, men prøver så godt vi kan å skjule det for ungene, så blir vår sønn urolig, mens vår datter ikke merker det på samme måte.

Skrevet

Min sønn klager over lukter, for sterkt lys, for høy lyd, for sterk smak. Når det gjelder berøring, så må han ha kontrollen. En forsiktig nattakos er nok. Så det ser ut til at alle sansene er sterkere for han enn for de fleste andre.

Vi merker også at han er var for stemning i rommet. Hvis jeg og min mann har kranglet, men prøver så godt vi kan å skjule det for ungene, så blir vår sønn urolig, mens vår datter ikke merker det på samme måte.

Hei!

Har han asperger syndrom?

Skrevet

Hei!

Nei, men han har en mer uspesifisert diagnose innen autismespekteret. Vi kan kalle det en svakere grad av Asperger.

Skrevet

Hei!

Jeg hører at noen bruker betegnelsen "en svakere grad av asperger" noe jeg aldri funnet en plass til. Asperger er på ytterkanten av autisme, så mildere grad av asperger, finner jeg noe meningsløst. Men at dette kan kan tolkes mer i retning av mindre vannsker eller tilleggs diagnoser, altså noe mindre funksjonshemninger som ikke går under AS kriteriene.

Skrevet

Jeg hører at noen bruker betegnelsen "en svakere grad av asperger" noe jeg aldri funnet en plass til. Asperger er på ytterkanten av autisme, så mildere grad av asperger, finner jeg noe meningsløst. Men at dette kan kan tolkes mer i retning av mindre vannsker eller tilleggs diagnoser, altså noe mindre funksjonshemninger som ikke går under AS kriteriene.

''Jeg hører at noen bruker betegnelsen "en svakere grad av asperger" noe jeg aldri funnet en plass til. Asperger er på ytterkanten av autisme, så mildere grad av asperger, finner jeg noe meningsløst. Men at dette kan kan tolkes mer i retning av mindre vannsker eller tilleggs diagnoser, altså noe mindre funksjonshemninger som ikke går under AS kriteriene.''

Enig. Jeg tror heller ikke at noen som berettiget har fått diagnosen Asperger, har "lite" vansker, men mange har funnet kompenserende strategier som får det til å virke som vanskene ikke er der eller er så store.

Skrevet

Nei, men han har en mer uspesifisert diagnose innen autismespekteret. Vi kan kalle det en svakere grad av Asperger.

Hei!

Okey skjønner.

Tror det heter uspesifikk gjennomgripende utviklingsforstyrrelse.

Ha en god jul :-)

Skrevet

Hei!

Svakere grad av asperger snakker både min psykiater og voksenhabiliteringen generelt om, det er egentlig snakk om mennesker uten asperger, men med psykiske lidelser som kan misforstås som asperger :-)

Jeg skal ut i jobb så fort mine barn er litt større, sier min psykiater, håpet jeg på, fordi jeg bare har asperger syndrom sier min psykiater.

Får jeg tilleggslidelser, noe som er mindre sannsynlig da jeg har et veldig godt liv i en stabil familie, ville situasjonen kunne endret seg.

Skrevet

Hei!

Okey skjønner.

Tror det heter uspesifikk gjennomgripende utviklingsforstyrrelse.

Ha en god jul :-)

Det stemmer det :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...