Gå til innhold

Full mann og barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Type? Det er mange grunner til at folk blir alkoholikere. Du skal ikke dømme, men du må skjerme barna dine.

Du har rett. Jeg bør ta ansvaret for egne følelser.

• Svar 46
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Gondor

10

• Lillemus

2

• frosken

2

• XbellaX

2

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Uten ham hadde du ikke fått de fine barna du har (antar det er han som er pappaen?) ;)

Bra du har ringt ham, så nå er resten opp til ham! Har du planlagt hvordan du skal forholde deg dersom han kommer full imorgen? Tror det er viktig at du har en plan slik at dere ikke skremmer opp barna unødig...

Da skal jeg si: "Beklager. Du er for full til at vi vil ha deg her. Gå hjem. Er du edru senere er du hjertlig velkommen" Moren hans kommer sikkert til å skrike opp og følge ham hjem. Julaften vil være ødelagt. Men hva kan jeg gjøre?

Gjest broken glass
Skrevet

Ja, det er sant.. Bare så synd at enkelte ikke ønsker å forstå at de har et problem.

Ja er mange som ikke vil innse at de har et problem. Det er fordi de har det greit. Er man en pårørende så må man sette grenser. De vil ikke synes det er så greit hvis de mister sin familie. Mer kan man ikke gjøre.

Skrevet

Da skal jeg si: "Beklager. Du er for full til at vi vil ha deg her. Gå hjem. Er du edru senere er du hjertlig velkommen" Moren hans kommer sikkert til å skrike opp og følge ham hjem. Julaften vil være ødelagt. Men hva kan jeg gjøre?

Du har jo gitt ham beskjed om at han ikke får komme inn om han er pussa (endel mennesker må ha klar beskjed..det hjelper ikke å si "for full"). Du burde også si fra til moren hans at du må skåne barna, og at du derfor har sagt til ham at han er hjertelig velkommen dersom han er helt edru, men at han kan få ta EN øl til maten. Da vet moren hans hvilke betingelser som er stilt, og jeg håper hun skjønner alvoret.

Jo klarere du er i forhold til reglene, jo større sjanse er det for at dette går bra! Er han alkoholiker eller er han "bare" en sånn type som tror at jul=alkohol?

Gjest broken glass
Skrevet

Du har jo gitt ham beskjed om at han ikke får komme inn om han er pussa (endel mennesker må ha klar beskjed..det hjelper ikke å si "for full"). Du burde også si fra til moren hans at du må skåne barna, og at du derfor har sagt til ham at han er hjertelig velkommen dersom han er helt edru, men at han kan få ta EN øl til maten. Da vet moren hans hvilke betingelser som er stilt, og jeg håper hun skjønner alvoret.

Jo klarere du er i forhold til reglene, jo større sjanse er det for at dette går bra! Er han alkoholiker eller er han "bare" en sånn type som tror at jul=alkohol?

Godt sagt! Enig!

Skrevet

Han er "bare" sånn drikkende person. Kanskje jeg skal ringe hans mor nå med en gang?

Skrevet

Han er "bare" sånn drikkende person. Kanskje jeg skal ringe hans mor nå med en gang?

Jeg hadde gjort det.... og husk å være klar på hvilken holdning du har! Fortell henne at du så gjerne vil han skal feire julaften sammen med dere, men at du som mor ikke kan utsette barna for en pussa far på julaften, da dette kan skade barna psykisk (dra gjerne en hvit løgn om at du har snakka med helsestasjonen pga at du var usikker på hvordan du skulle forholde deg... for de ville garantert sagt det samme ;)). Si at du har snakket med ham om dette, så han vet hvilke regler som gjelder - og at det nå er opp til ham. Si også at du håper hun kan støtte deg og barna dersom han skulle komme pussa... nettopp fordi hun som bestemor kan være med på å gjøre julekvelden fin for ungene. Lykke til :)

Skrevet

Jeg hadde gjort det.... og husk å være klar på hvilken holdning du har! Fortell henne at du så gjerne vil han skal feire julaften sammen med dere, men at du som mor ikke kan utsette barna for en pussa far på julaften, da dette kan skade barna psykisk (dra gjerne en hvit løgn om at du har snakka med helsestasjonen pga at du var usikker på hvordan du skulle forholde deg... for de ville garantert sagt det samme ;)). Si at du har snakket med ham om dette, så han vet hvilke regler som gjelder - og at det nå er opp til ham. Si også at du håper hun kan støtte deg og barna dersom han skulle komme pussa... nettopp fordi hun som bestemor kan være med på å gjøre julekvelden fin for ungene. Lykke til :)

Svigermor satt seg fullstendig på bena. Hun mente vi måtte invitere ham for å følge tradisjonen. Hun mente det ikke var så fælt for barna, for de var vant til å se ham sånn uansett.

Skrevet

Svigermor satt seg fullstendig på bena. Hun mente vi måtte invitere ham for å følge tradisjonen. Hun mente det ikke var så fælt for barna, for de var vant til å se ham sånn uansett.

Nå er tiden inne for å reise deg opp å sette foten ned, Gondor.

Skrevet

Og da står du på ditt!! Ikke gi deg på dette!!! Hadde jeg vært deg så ville jeg tatt en samtale med familievernkontoret, og dette hadde jeg sagt til svigermor... Barna kommer foran alt annet, og hvis bestemor ikke skjønner at dette er skadelig for dem, så har hun et seriøst problem. Vær bestemt og tydelig - og tenk at dette gjør du for barnas skyld. Hva vil de takke deg for som voksne? Vil de takke deg for at du inviterte en full far hjem til dere julaften, eller vil de takke deg fordi du beskytta dem fra å møte en full pappa?

Skrevet

Nå er tiden inne for å reise deg opp å sette foten ned, Gondor.

Hvis han kommer dritings på julaften og barna får bestemme, hva tror du de vil si da? Eller er dette ene og alene mitt ansvar?

Skrevet

Hvis han kommer dritings på julaften og barna får bestemme, hva tror du de vil si da? Eller er dette ene og alene mitt ansvar?

Dette er ditt ansvar. Du må reise deg opp og være den ansvarlige. Tål å bli upopulær og vis ansvar.

Skrevet

Dette er ene og alene ditt ansvar fordi barn alltid er lojale mot sine foreldre. De forstår ikke hvilke senskader de kan få av foreldres oppførsel.

Skrevet

Dette er ene og alene ditt ansvar fordi barn alltid er lojale mot sine foreldre. De forstår ikke hvilke senskader de kan få av foreldres oppførsel.

Jeg føler jeg er klar. Men svigermor kommer til å hate meg. Kanskje hun skal stikke bort til ham på julaften og trøste ham med mat og kjærlighet?

Skrevet

Jeg føler jeg er klar. Men svigermor kommer til å hate meg. Kanskje hun skal stikke bort til ham på julaften og trøste ham med mat og kjærlighet?

La henne hate deg så mye hun vil.... Det er tross alt viktigere at du står opp for barna dine enn for henne - og nå må du velge... Hvem velger du å støtte? Svigermor eller barna dine?

Dette klarer du!! Du er konfliktsky, og det kjenner jeg meg godt igjen i selv - men du kan tro du vil føle deg bra den dagen du virkelig tør å stå opp for deg selv og barna dine fordi du kjemper for en sak du mener er riktig :)

Lykke til! Og fortell oss hvordan det går:)

Skrevet

Det er ditt hjem, dine barn, din julaften. Hva gjør ekssvigermor hos deg på julaften? Jeg ville ikke invitert eksmann selv om han var edru jeg, men det er meg. Hans relasjon til sine barn skal ikke være ditt ansvar. Tilfører denne farmora barna noe bra da, utover å mene de har godt av å se sin far full?

Skrevet

Kjære Gondor, det er ikke ditt ansvar at han gjør tåpne valg. Han har et barn som har bedt ham om å la vær å drikke julaften tidligere, og likevelg velger han fylla. Han velger altså alkohol framfor ungene sine, og det er sannelig litt av et valg.

Men for all del: IKKE ta dette inn over deg. Han velger bort julefeiring med ungene, og det er IKKE ditt ansvar å bøte på og reparere konsekvensene av hans dårlige valg. Ønsker deg og dine en riktig god, fredelig og edruelig jul! :D

Skrevet

Hei Gondor,

Dette er ditt ansvar (ikke legg ansvar på ungene ved å spørre dem, engang). Ungene er viktigst - det er dem du skal prioritere.

Gjør som togli sier. Og glem eks-svigermor. Det er ungene dine som skal ha en fin jul - uten fyll!

Med vennlig hilsen

Skrevet

''Hvis han kommer dritings på julaften og barna får bestemme, hva tror du de vil si da? Eller er dette ene og alene mitt ansvar?''

Det er du som må forsøke å ta ansvar for situasjonen og foreta de valgene som vil gjøre situasjonen minst mulig belastende for ungene. Jeg synes imidlertid at det er en tendens i denne tråden til at problemstillingen forenkles litt vel mye, da barna sannsynligvis påvirkes sterkt enten han får komme eller ikke komme julaften. Det å vite at ens far sitter alene og drikker på julaften, bidrar ikke akkurat til julestemning. Det er ingen tvil om at det beste vil være om han er edru i morgen og dere kan feire sammen slik dere har planlagt. Dersom han ikke er edru i morgen, så tror jeg dere er i en vanskelig situasjon uansett. Hvorvidt du skal nekte ham adgang eller ikke, synes jeg denne gangen muligens avhenger av hvor mye han har drukket - ikke fordi jeg er opptatt av at det er synd på ham, men fordi jeg lurer på hva som er verst for ungene.

Jeg synes du skal samle ungene i morgen tidlig og prate om dette. Forklare at du evt. har bestemt deg for at han må være edru for å delta på julefeiringen sammen med dere. La de få uttrykke hva de mener og føler, men hold fast ved at det er du som må foreta et valg, - ikke de.

Til neste år, så bør de prinsipielle avgjørelsene drøftes lenge før julaften.

Skrevet

Dette er i DITT hjem og svigermor har ingenting hun skulle sagt. Da får hun heller gå hjem til ham hvis hun synes det er så trivelig at han blir full.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...