Gå til innhold

Dilemma; hva er best?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal jeg bare trosse "lampene" som blinker?

God jul :)

''Skal jeg bare trosse "lampene" som blinker?''

Det kommer jo an på hvor pålitelige varsellampene er. Dine varsellamper har jo en tendens til av og til å vise full alarm også ved hverdagslivets mindre kriser, og derfor ville jeg ikke ha fulgt øyeblikkets impulser på dette området.

Jeg har før anbefalt deg å komme i gang med regelmessig trening, og det står jeg fortsatt ved. Dette er ofte den eneste måten å unngå belastningsrelaterte plager på.

At man føler seg helt på felgen rett før jul, gjelder vel for en stor andel av befolkningen. Jeg ville derfor ikke ha bestilt time hos legen for å drøfte sykemelding akkurat da. Bruk den fri du måtte ha i romjulen til å bygge deg opp, og vurder så om du trenger å drøfte situasjonen med fastlegen din på nyåret.

Livet krever av de fleste av oss justeringer både på jobb og hjemme. Når man er sliten, så kan det være like nærliggende å se på hjemmesituasjonen som jobbsituasjonen.

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

Skal jeg bare trosse "lampene" som blinker?

God jul :)

Ja, det tror jeg er lurt i ditt tilfelle, da jeg har en følelse av at varsellampene dine blinker litt for ofte.

Gjest germimate
Skrevet

Det kommer jo an på hvor pålitelige varsellampene er. Dine varsellamper har jo en tendens til av og til å vise full alarm også ved hverdagslivets mindre kriser, og derfor ville jeg ikke ha fulgt øyeblikkets impulser på dette området.

Jeg har før anbefalt deg å komme i gang med regelmessig trening, og det står jeg fortsatt ved. Dette er ofte den eneste måten å unngå belastningsrelaterte plager på.

At man føler seg helt på felgen rett før jul, gjelder vel for en stor andel av befolkningen. Jeg ville derfor ikke ha bestilt time hos legen for å drøfte sykemelding akkurat da. Bruk den fri du måtte ha i romjulen til å bygge deg opp, og vurder så om du trenger å drøfte situasjonen med fastlegen din på nyåret.

Livet krever av de fleste av oss justeringer både på jobb og hjemme. Når man er sliten, så kan det være like nærliggende å se på hjemmesituasjonen som jobbsituasjonen.

Dette er ikke "øyeblikkets impulser" - dette har vart en god stund ( og før julestria).

God jul til deg og.

Skrevet

Dette er ikke "øyeblikkets impulser" - dette har vart en god stund ( og før julestria).

God jul til deg og.

Uansett, så har jeg liten tro på at sykemelding er noen god løsning i slike tilfeller. Du må få til endringer i hverdagen din som gjør at både jobb og familieliv kan ivaretas på en fornuftig måte.

Skrevet

Uansett, så har jeg liten tro på at sykemelding er noen god løsning i slike tilfeller. Du må få til endringer i hverdagen din som gjør at både jobb og familieliv kan ivaretas på en fornuftig måte.

Jeg presset meg for lenge før jeg godtok at det var best å bli sykemeldt. Da var det flere som mente jeg burde "kaste inn håndkle", men jeg ville klare meg i det lengste. Skulle aldri presset meg så langt. Veien tilbake var tøff, og jeg fungerer bare i 50% jobb i dag.

Jeg tror det er viktig at germimate tar vare på seg selv nå. Å være 100% sykemeldt tror jeg ikke er noen løsning, men en gradert sykemelding en periode bør hun kanskje diskutere med legen.

Gjest germimate
Skrevet

Jeg presset meg for lenge før jeg godtok at det var best å bli sykemeldt. Da var det flere som mente jeg burde "kaste inn håndkle", men jeg ville klare meg i det lengste. Skulle aldri presset meg så langt. Veien tilbake var tøff, og jeg fungerer bare i 50% jobb i dag.

Jeg tror det er viktig at germimate tar vare på seg selv nå. Å være 100% sykemeldt tror jeg ikke er noen løsning, men en gradert sykemelding en periode bør hun kanskje diskutere med legen.

Jeg lyttet (faktisk) heller ikke til noen signaler overhode og tok vare på meg selv før jeg gikk på den store smellen. Ettrpå ble jeg så obs på dem.

Skrevet

Ingen tvil om at det er viktig å ta vare på seg selv, men det finnes mange måter å gjøre dette på.

Skrevet

Ingen tvil om at det er viktig å ta vare på seg selv, men det finnes mange måter å gjøre dette på.

Det er mange måter å ta vare på seg selv, men noen ganger er en gradert sykemelding en periode det beste. Det trenger ikke alltid være mer en 20 % sm, som kan være nok til å komme seg ovenpå igjen. Jeg sier ikke at germimate skal ha sykemelding, men at hun bør vurdere det sammen med sin lege.

Jeg unner ingen andre å kjøre seg så langt ned som jeg gjorde.

Gjest germimate
Skrevet

Dersom dette gjelder fysiske problemer du har over tid bør du sammen med din arbeidsgiver finne ut hvordan dere kan tilrette legge arbeidet på en best mulig måte fremover. Å bare sykemelde seg har sjelden en god effekt på lang sikt. Deretter bør du se på hva du selv kan gjøre for din egen fysiske helse, hvilke tiltak kan du iverksette på fritiden. Jobb er klart viktig for din mentale helse og forsøk å se på langvarige gode løsninger på dette problemet.

Har du noen gode råd for hvordan en ordlegger seg når en blir spurt om å jobbe ekstra og en vet en bør si nei?

Skrevet

Har du noen gode råd for hvordan en ordlegger seg når en blir spurt om å jobbe ekstra og en vet en bør si nei?

''Har du noen gode råd for hvordan en ordlegger seg når en blir spurt om å jobbe ekstra og en vet en bør si nei?''

"Beklager, men akkurat nå kan jeg ikke ta på meg noe overtid". :o) Blir det mer spørsmål og mas sier du det som det er - at om du tar på deg mer jobbing nå vil det føre til at du går på en smell og ender med sykemelding.

Gjest germimate
Skrevet

''Har du noen gode råd for hvordan en ordlegger seg når en blir spurt om å jobbe ekstra og en vet en bør si nei?''

"Beklager, men akkurat nå kan jeg ikke ta på meg noe overtid". :o) Blir det mer spørsmål og mas sier du det som det er - at om du tar på deg mer jobbing nå vil det føre til at du går på en smell og ender med sykemelding.

Det var jo ek knakende bra forslag - enkelt og greit.

Tusen takk :)

Skrevet

"Nei, dessverre, det kan jeg ikke." "Nei". "Nei, det passer ikke/er ikke mulig." "Nei, jeg har ikke mulighet til å jobbe ekstra på lenge. Hvorfor? Det blir for mye for meg, jeg har andre forpliktelser."

Skrevet

Det var jo ek knakende bra forslag - enkelt og greit.

Tusen takk :)

Det enkle er ofte det beste. ;o) Lykke til - jeg heier på deg! :o)

Gjest germimate
Skrevet

:-)

Gjest germimate
Skrevet

:-)

Gjest germimate
Skrevet

Det gikk greit å si det - ikke trengte jeg å utdype heller. Godt :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...