Gå til innhold

Medisinprat

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette blir veldig trettende oppi all julefeiringen, men det er en ting jeg lurer på ( til det kjedsommelige kanskje? ) Jeg har redusert fra 6 mg fluanxol til 4 mg med det resultat at jeg har fått merkbart mer tankekjør. Psykiateren min sa at jeg øyeblikkelig skulle øke til 6 mg igjen hvis dette skjedde, men jeg har ikke lyst! Jeg har lyst til å kjempe! Bevise for meg selv at dette takler jeg.

Er jeg dum eller er dette et sunnhetstegn?

Skrevet

'' Psykiateren min sa at jeg øyeblikkelig skulle øke til 6 mg igjen hvis dette skjedde, men jeg har ikke lyst! ''

Jeg synes svaret er gitt ut i fra det du skriver her. Når du drøftet dette konkret med din egen psykiater på forhånd, så synes jeg det er en selvfølge at du følger opp det dere har blitt enige om.

Neste gang du har time, så kan du diskutere hvorvidt det er greit at du i stedet for å øke i slike situasjoner forsøker å utsette det og heller tåle tankekjøret. Men nåværende avtale er slik jeg forstår deg, at du skal øke.

Skrevet

'' Psykiateren min sa at jeg øyeblikkelig skulle øke til 6 mg igjen hvis dette skjedde, men jeg har ikke lyst! ''

Jeg synes svaret er gitt ut i fra det du skriver her. Når du drøftet dette konkret med din egen psykiater på forhånd, så synes jeg det er en selvfølge at du følger opp det dere har blitt enige om.

Neste gang du har time, så kan du diskutere hvorvidt det er greit at du i stedet for å øke i slike situasjoner forsøker å utsette det og heller tåle tankekjøret. Men nåværende avtale er slik jeg forstår deg, at du skal øke.

Ja jeg vet det vel. Får øke i morgen tidlig. Det er ikke morsomt å ha det slik som jeg har det nå. Men så er det kamplysten da! Jeg vil så gjerne gjørra det sjæl!

Skrevet

Ja jeg vet det vel. Får øke i morgen tidlig. Det er ikke morsomt å ha det slik som jeg har det nå. Men så er det kamplysten da! Jeg vil så gjerne gjørra det sjæl!

Hvis du tenker tilbake: Hvor mange ganger har du gjort det sjæl? Og hvor mange ganger har dette virket? Think you a little about ;-).

Skrevet

Hvis du tenker tilbake: Hvor mange ganger har du gjort det sjæl? Og hvor mange ganger har dette virket? Think you a little about ;-).

Det har ikke funket en jævla gang. Må jeg krype til korset en gang til? Er jeg sinnslidende?

Skrevet

Det har ikke funket en jævla gang. Må jeg krype til korset en gang til? Er jeg sinnslidende?

Hmmmf... Er det jeg som får den sjebnen å fortelle deg sannheten? Jeg tror at du har en psykisk diagnose som du trenger medisiner for å holde i sjakk. Tar jeg feil?

Skrevet

Hmmmf... Er det jeg som får den sjebnen å fortelle deg sannheten? Jeg tror at du har en psykisk diagnose som du trenger medisiner for å holde i sjakk. Tar jeg feil?

Nei da. Du tar ikke feil. Jeg har diagnoser nok. Nå har jeg fylt opp dosetten min. Det føles som en lettelse og som en falliterklæring.

Skrevet

Nei da. Du tar ikke feil. Jeg har diagnoser nok. Nå har jeg fylt opp dosetten min. Det føles som en lettelse og som en falliterklæring.

;_). Håper du koser deg med dosetten i julen :-). Du skal se at du blir i bedre form også. Jeg har det samme problemet mange ganger, tror dette følger sykdommen. Jeg er også sta når jeg skal øke doser, mye lettere å redusere. But now I`m tired, maybe I can juse this in an other episode?

Skrevet

;_). Håper du koser deg med dosetten i julen :-). Du skal se at du blir i bedre form også. Jeg har det samme problemet mange ganger, tror dette følger sykdommen. Jeg er også sta når jeg skal øke doser, mye lettere å redusere. But now I`m tired, maybe I can juse this in an other episode?

Det aner meg hva du har sett på før julen! :-) Nå tar jeg meg en liten støvveldance og går å legger meg!

Skrevet

Det aner meg hva du har sett på før julen! :-) Nå tar jeg meg en liten støvveldance og går å legger meg!

Just remember to take the støvel on :-).

Skrevet

Just remember to take the støvel on :-).

Og i kombinasjon med noen sobril går dette riktig godt! :-)

Skrevet

Og i kombinasjon med noen sobril går dette riktig godt! :-)

Neineinei, ikke sobril i julen :-).

Skrevet

Jeg synes du kan vente til over nyttår med å redusere på medisinene så du ikke ødelegger hele høytiden for ungene dine og deg selv i alle fall.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg støtter frosken. Avtaler med psykiateren skal du holde.

Dessuten har du vel egne erfaringer med dette fra tidligere. Hva kan du lære av disse?

Skrevet

Jeg støtter frosken. Avtaler med psykiateren skal du holde.

Dessuten har du vel egne erfaringer med dette fra tidligere. Hva kan du lære av disse?

Lillemus er inne på noe veldig viktig. Tenk på barna! De fortjener en mor i vater.

Skrevet

Jeg synes du kan vente til over nyttår med å redusere på medisinene så du ikke ødelegger hele høytiden for ungene dine og deg selv i alle fall.

Jeg har økt igjen. Nå føles det i grunnen ok.

Skrevet

Neineinei, ikke sobril i julen :-).

Selvfølgelig ikke. Det er valium jeg tenker på :-)

Skrevet

Nå har jeg vært flink pike og økt dosen min. Jeg føler ingenting ennå, men jeg regner med at det slår inn rimelig fort. Nederlaget er at jeg ikke klarer å hamle opp med dette selv. Hvorfor er det så vanskelig å applisere mindfullness på dette? Kanskje jeg ikke prøvde hardt nok, men lot meg dra ned i malstrømmen. Men det er altså så hardt. Hvis jeg klarer sånn nogenlunde å "ta" det som ligger opp i dagen, kommer det inn bakdøren eller fra siden. Halve setninger og latterliggjørelser, klandring og rå latter.

Kanskje jeg bare fortsetter å skrive på dette som nå blir et dagbokinnlegg. Få sortert litt.

Skrevet

Nå har jeg vært flink pike og økt dosen min. Jeg føler ingenting ennå, men jeg regner med at det slår inn rimelig fort. Nederlaget er at jeg ikke klarer å hamle opp med dette selv. Hvorfor er det så vanskelig å applisere mindfullness på dette? Kanskje jeg ikke prøvde hardt nok, men lot meg dra ned i malstrømmen. Men det er altså så hardt. Hvis jeg klarer sånn nogenlunde å "ta" det som ligger opp i dagen, kommer det inn bakdøren eller fra siden. Halve setninger og latterliggjørelser, klandring og rå latter.

Kanskje jeg bare fortsetter å skrive på dette som nå blir et dagbokinnlegg. Få sortert litt.

Jeg kan igrunnen ingenting om dette, men min umiddelbare tanke var at du ikke må føle på dette som et nederlag. Du har prøvd å redusere, kjent på hvilken effekt det fikk, og så økt igjen. Denne erfaringen kan du ta med deg tilbake til psykiateren, så kan dere diskutere hvordan du skal håndtere dette neste gang du vil redusere. Nå vet du jo hva som skjer, og kan konkretisere dette i den videre behandlingen. Hvilke grep / teknikker kan du bruke for å klare å "hamle opp" med det selv?

Tiden var vel kanskje ikke helt riktig for å gå gjennom den prosessen? Du har vært ansvarlig og gjort det eneste riktige - og du finner nok veien fin videre herfra også!

Skrevet

Jeg har økt igjen. Nå føles det i grunnen ok.

Bra! Du har gjort det rette :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...