Gå til innhold

Jul er flaut!

Anbefalte innlegg

Skrevet

i verdens rikeste land. Alle har alt, likevel må vi kjøpe "svada" for å gjøre julekvelden fin. Unger for I-pd, i-Phon og PCer til 5000 kr.... Det er til å spy av. Den beste julegaven jeg husker fra barndommen var en barbie-bil... en bok om hester... I år fikk jeg miksMaster som jeg aldri har savnet, såpe (lukter jeg?), sko (par nummer 32...)... Er ikke utakknemlig, men synes hele utviklingen er trist. Neste år skal jeg ønske meg geiter til folk i Rawanda :-)

• Svar 46
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• frosken

3

• Lillemus

2

• rose23

2

• Madelenemie

2

Mest aktive i denne tråden

Gjest Massivia
Skrevet

Enig. Dette gavehysteriet tar helt av, og ungene konkurrerer om å ha fått de dyreste gavene. Sprøtt.

Skrevet

Jeg elsker jule, dyre gaver, mindre dyre gaver og koselige gaver - godt vi er forskjellige :-)

Skrevet

Helt enig! Jeg er veldig glad for at jeg har greid å roe ned dette i min familie. Her blir vi faktisk glade for en pakke med sjokolade :-).

Skrevet

Enig. Dette gavehysteriet tar helt av, og ungene konkurrerer om å ha fått de dyreste gavene. Sprøtt.

Ja, det var rett på facebook for fjortissene etterpå for å sammenligne og høre hva alle hadde fått.... :-/ Jeg fikk så mye snop, at jeg stoppet ved sykehuset, masjerte inn og ga en avdelingene halvparten...

Gjest Massivia
Skrevet

Ja, det var rett på facebook for fjortissene etterpå for å sammenligne og høre hva alle hadde fått.... :-/ Jeg fikk så mye snop, at jeg stoppet ved sykehuset, masjerte inn og ga en avdelingene halvparten...

Mhm, det er ille....

Jeg har sett på facebook, det er kanskje enda mere skremmende at selv voksne mennesker skriver; "..jeg er såååå fornøyd med kvelden, fikk iphone5 av beste mannen" - osv. Jovisst er det koselig, men jeg kan ikke hjelpe for å ha en saftig bismak av alt dette.

Jeg er veldig fornøyd med kvelden selv, men av helt andre grunner. Familiesamhold, glede, godprat, vi hadde alle en fin tur i kirken, og familien er frisk.

Det var nobelt gjort av deg å donere det til avdelingen. Vil tro de satte umåtelig stor pris på at noen tenker på dem. Håper det ikke var diabetes-avdelingen ;) Jeg har også gitt ekstra til de som trenger det mere enn oss selv, det gleder så mye mer.

Jeg synes heller ikke om (de voksnes, igjen) statuser på faebook at "nå har jeg baket sort nummer 7, vasket ned og pyntet hele huset, strøket alle skjortene og alt er klart til jul. Vræhhk, jeg vrenger meg.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Kan ikke være mer enig. Jeg er så gammel at jeg husker det var spennende å finne julegaver som folk både ønsket seg og trengte. Nå når folk har alt de trenger og mye i tillegg, blir gavestresset bare kvalmt.

Gjest En bassin
Skrevet

Ja det er litt både og med julegaver synes jeg. Jeg forsøker å ønsker meg ting, si hva vi trenger, for selv om vi har alt så kan det være ting man ønsker seg. Og da kan det være både kjekt og hyggelig å få i julegaver.

Fikk litt dårlig samvittighet for barna de får 1000 kr hver, samt at vi kjøper fra søsken også til 300-400 kr, men det er sikkert mange som har fått veldig mye mer.

Synes i alle fall det er greit slik vi gjør det i vår familie at vi slutter å gi når de har konfirmert seg. Evt når de er 18. Da kan man gi mer ordentlige gaver til barna tross alt.

Skrevet

Jeg har skjønt at det er slik hos mange ja.. Heldigvis opplever jeg år etter år at mine unger og mine søstres unger (det hender i feirer jul sammen med dem, så jeg har "julereaksjonene" til ni unger å lage statistikk av :P) blir utrolig glade for julegavene sine, uansett om de koster noen tusen eller en hundrelapp! For min del ser jeg at det ikke er pengene som betyr noe, men gaven. Vi hører rett som det er at "Åhhh, det var AKKURAT denne jeg ønska meg!!" - og det kan være pga ei hjemmestrikka lue som ser kul ut :)

Klart det er stas med Iphone og Ipad osv, og ungene blir selvsagt superglade for det også, men det blir ikke mindre glade for billigere julegaver.

Jeg husker fra min barndom et barn i slekta som ble kjempeskuffa på julaften pga at han fikk en genser, så kanskje var det noen slike den gangen også? ;)

Ingen av mine barn har forøvrig Ipad eller Iphone... Minsta fikk mobil i julegave fordi hun har blitt frastjålet sin gamle, og joda hun ble glad - faktisk gråt hun av glede fordi det var uventa (vi skulle vente til januarsalget) ;) De to eldste på 12 og 15 fikk klær de ønska seg og trengte, og var kjempeglade for gaven. I bunn og grunn ønska de seg ikke noe spesielt til jul... Vi har en Ipad hjemme, så det holder visst å ha den på deling...

Jeg foreslo at tolvåringen kunne ønske seg laptop siden hun skal begynne på ungdomsskolen og trenger en laptop til leksene, men hun ville ikke ha det.. hun har jo arva storesøsters laptop som funker helt fint fortsatt, bortsett fra at den er såpass ødelagt at lokket ikke går helt igjen osv ;)

Skrevet

Jeg blir glad for det jeg får, jeg. Jeg synes det er fint at noen faktisk bryr seg nok om meg til at de ønsker å gi meg en gave. Vi har ikke alt mellom himmel og jord, og det er alltid mye vi trenger og ønsker oss.

Hyggelig av deg å dele av overfloden. Ble de glade?:)

Skrevet

Jeg opplever ikke julen som flau. Setter stor pris på gavene jeg får og jeg liker også å gi gaver.

Skrevet

Vet du, jeg sitter temmelig langt inni fjellet alene med barna mine nå. Og har slitt med at jeg som voksen er ensom. At barna mine ikke har andre voksne enn meg og faren. Og at vi alle av den grunn har litt "mangel" på det ene og det andre.

Jeg får en gave fra min mann og en fra barna. Barna får fra oss, så vi kjøper en litt "stor" ting og masse smått slik at det skal bli noe å pakke opp..

Jeg er ikke på FB eller andre sosiale ting.. og har følt at det kanskje er litt..vel. ¨

Men når jeg ser tråden nedover, og vet at neste år sier noen akkurat det samme. Og ingen kutter ut av den grunn. Så tror jeg jaggu at vi er litt heldige vi. :o) Jeg skal bare drikke opp kaffen, så går vi ut. Det er ikke en sjel her og du vil ikke TRO de mengdene med snø! :oD

Skrevet

Jeg opplever det ikke på den måten. Barna forventer ikke store gaver og er kjempeglade for alt de får. Jeg hadde fint hatt råd til å kjøpe både iphone og ipad til de, men har det ikke "i meg" å kjøpe så dyre gaver. Mulig dette har noe med hva man er vant til hjemmefra? Selv var jeg mest fornøyd med å ha fått en bok, for da har jeg noe å slappe av med resten av jula!

Skrevet

Jeg blir kjempeglad for alt jeg får jeg, og jeg ser jo at ungene får stort sett ting de trenger eller ting til interessert de har (jeg tror snart alt som er utgitt om One Direction i form av bøker, cd'er, dvd'er og annet stæsj finnes i huset...) og klær og sånt - kan ikke husket det var noe som bare var tøys og tull under treet i går.

Jentungen har laget mange gaver selv, jeg fikk en nydelig julestjerne hun har laget til meg - den ble jeg kjempeglad for!

Jeg gir alltid ungene en veldedig gave også, i år ble det fra Røde Kors og pappan hadde sendt inn penger fra ungene til Frelsesarmeens juleinnsamling i Adressa. :o) Så vi prøver å dele litt i alle fall.

Gjest drittlei.no
Skrevet

I vårt hus hvor vi ikke "driter penger" er det veldig stort for oss voksne å kunne gi barna fine ting, og gjerne litt dyre, som vi ikke tar oss råd til ellers i året.

Derfor gleder barna seg "sinnsykt" til jul! ;)

Gjest night bird
Skrevet

Mhm, det er ille....

Jeg har sett på facebook, det er kanskje enda mere skremmende at selv voksne mennesker skriver; "..jeg er såååå fornøyd med kvelden, fikk iphone5 av beste mannen" - osv. Jovisst er det koselig, men jeg kan ikke hjelpe for å ha en saftig bismak av alt dette.

Jeg er veldig fornøyd med kvelden selv, men av helt andre grunner. Familiesamhold, glede, godprat, vi hadde alle en fin tur i kirken, og familien er frisk.

Det var nobelt gjort av deg å donere det til avdelingen. Vil tro de satte umåtelig stor pris på at noen tenker på dem. Håper det ikke var diabetes-avdelingen ;) Jeg har også gitt ekstra til de som trenger det mere enn oss selv, det gleder så mye mer.

Jeg synes heller ikke om (de voksnes, igjen) statuser på faebook at "nå har jeg baket sort nummer 7, vasket ned og pyntet hele huset, strøket alle skjortene og alt er klart til jul. Vræhhk, jeg vrenger meg.

Jeg er så enig! Makan til skryt om verdens beste fra verdens fineste på den mest perfekte julekvelden man kan tenke seg. Ærlig talt!

Skrevet

Når ungene ønsker seg dyrere ting enn jeg har tenkt å gi de, så kjøper jeg bare en liten ting, som jeg pakker inn sammen med en konvolutt med penger, så kan de legge til resten selv, å kjøpe det. En lommebok med penger synes jeg også er et godt alternativ til de større barna.

Gjest drittlei.no
Skrevet

Jeg er så enig! Makan til skryt om verdens beste fra verdens fineste på den mest perfekte julekvelden man kan tenke seg. Ærlig talt!

Var inne på Facebook i sta, og der var det haugevis med statusoppdateringer om hvor "flott", "fantastisk", og "herlig" julefeiring de har hatt, og hvor utrolig fornøyde de var med gaver, mat og stemning. Det synes jeg er kvalmt. Jeg synes nemlig ikke det er nødvendig å skryte sånn av det offentlig. Vi har også hatt en kjempefin og koselig julaften, men behøver jeg å informere alle på vennelista mi om det? Nei, det gidder jeg ikke. Jeg og mine vet selv at vi har hatt det fint. :)

Vi også har hatt en alldeles fin julaften, men trenger jeg å informere mine facebook-venner om det?

Gjest drittlei.no
Skrevet

Var inne på Facebook i sta, og der var det haugevis med statusoppdateringer om hvor "flott", "fantastisk", og "herlig" julefeiring de har hatt, og hvor utrolig fornøyde de var med gaver, mat og stemning. Det synes jeg er kvalmt. Jeg synes nemlig ikke det er nødvendig å skryte sånn av det offentlig. Vi har også hatt en kjempefin og koselig julaften, men behøver jeg å informere alle på vennelista mi om det? Nei, det gidder jeg ikke. Jeg og mine vet selv at vi har hatt det fint. :)

Vi også har hatt en alldeles fin julaften, men trenger jeg å informere mine facebook-venner om det?

Der glemte jeg å delete på slutten, gitt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...