Gå til innhold

Jul er flaut!

Anbefalte innlegg

Gjest drittlei.no
Skrevet

Når ungene ønsker seg dyrere ting enn jeg har tenkt å gi de, så kjøper jeg bare en liten ting, som jeg pakker inn sammen med en konvolutt med penger, så kan de legge til resten selv, å kjøpe det. En lommebok med penger synes jeg også er et godt alternativ til de større barna.

Ja, her var sentrumsgavekort veldig populært. Sammenlagt fra øvrig familie har de nå 800 kr. hver å shoppe for i romjula og på januarsalget. En flott gave!

• Svar 46
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• frosken

3

• Lillemus

2

• rose23

2

• Madelenemie

2

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Var inne på Facebook i sta, og der var det haugevis med statusoppdateringer om hvor "flott", "fantastisk", og "herlig" julefeiring de har hatt, og hvor utrolig fornøyde de var med gaver, mat og stemning. Det synes jeg er kvalmt. Jeg synes nemlig ikke det er nødvendig å skryte sånn av det offentlig. Vi har også hatt en kjempefin og koselig julaften, men behøver jeg å informere alle på vennelista mi om det? Nei, det gidder jeg ikke. Jeg og mine vet selv at vi har hatt det fint. :)

Vi også har hatt en alldeles fin julaften, men trenger jeg å informere mine facebook-venner om det?

Jeg synes det er kjekt å lese at facebookvennene har hatt en fin jul. Det fins så mye negativt, så da er det godt å lese at folk opplever det positive. Men kanskje det er ekstra vondt å lese for andre som ikke har hatt en så bra jul.

Gjest night bird
Skrevet

Jeg synes det er kjekt å lese at facebookvennene har hatt en fin jul. Det fins så mye negativt, så da er det godt å lese at folk opplever det positive. Men kanskje det er ekstra vondt å lese for andre som ikke har hatt en så bra jul.

Jeg har hatt en fin julaften, men det går jo inflasjon i å skryte om den mest perfekte julaften sammen med verdens beste folk som ga verdens fineste julegave.

Skrevet

Jeg synes ikke jul er flaut. Jeg synes det er koselig å gi gaver, og å få gaver. Ikke noen fantastiske dyre flotte greier, men helt vanlige bøker, votter, kalender f.eks.

Ikke hadde vi noen utakknemlige drittunger innom heller. Jentungen kledde seg ut som julenisse og delte ut hjemmelaga gaver til alle sammen. Fineste var et filthjerte hun hadde sydd og ga meg og pappa'n hennes sammen.

Det dyreste vi kjøpte i år var en Nintendo Wii U, den erstatter en som gikk istykker rett før jul. Begge mine barn er syke og mye inne/hjemme, så denne spillkonsollen er mye tidtrøyte for dem når verden er slem. Vi bruker den alle 4.

jeg blir litt oppgitt over alle som snakker negativt om jula, virker nesten som det går litt sport i å hate jula mest for enkelte.

Kan dere ikke bare gjøre som min svigerfar sier: "hold kjeft og kos deg!"

Gjest Facebookoppdatering
Skrevet

Jeg er en av de få som satte status på facebook at julefeiringa igår var koselig.

Men så er jeg også en av de færreste som feiret jul sammen med min x-svigerfamilie også.

Barnet i huset fikk det som var ønsket(flere enkeltting, noe av det hører sammen) tilsammen 1000 kroner.

Skrevet

Jeg kjenner at jeg er klar for å gjøre noe alternativt i jula.

Skrevet

Jeg blir kjempeglad for alt jeg får jeg, og jeg ser jo at ungene får stort sett ting de trenger eller ting til interessert de har (jeg tror snart alt som er utgitt om One Direction i form av bøker, cd'er, dvd'er og annet stæsj finnes i huset...) og klær og sånt - kan ikke husket det var noe som bare var tøys og tull under treet i går.

Jentungen har laget mange gaver selv, jeg fikk en nydelig julestjerne hun har laget til meg - den ble jeg kjempeglad for!

Jeg gir alltid ungene en veldedig gave også, i år ble det fra Røde Kors og pappan hadde sendt inn penger fra ungene til Frelsesarmeens juleinnsamling i Adressa. :o) Så vi prøver å dele litt i alle fall.

En av de fineste julegavene jeg fikk i går var fra en elev :) Gaven var en hjertepepperkake, og på gavekortet sto det "Til verdens beste lærer fra ................." :)

Skrevet

Jeg synes ikke jul er flaut. Jeg synes det er koselig å gi gaver, og å få gaver. Ikke noen fantastiske dyre flotte greier, men helt vanlige bøker, votter, kalender f.eks.

Ikke hadde vi noen utakknemlige drittunger innom heller. Jentungen kledde seg ut som julenisse og delte ut hjemmelaga gaver til alle sammen. Fineste var et filthjerte hun hadde sydd og ga meg og pappa'n hennes sammen.

Det dyreste vi kjøpte i år var en Nintendo Wii U, den erstatter en som gikk istykker rett før jul. Begge mine barn er syke og mye inne/hjemme, så denne spillkonsollen er mye tidtrøyte for dem når verden er slem. Vi bruker den alle 4.

jeg blir litt oppgitt over alle som snakker negativt om jula, virker nesten som det går litt sport i å hate jula mest for enkelte.

Hei!

Din svigerfar sa noe klokt, det skal jeg ta til etterretning,

Selv lagde jeg pukekyss i slike mengder at jeg ikke orket smake på en :-)

Og honninglys og karameller, til alle jeg tenkte på :-)

Til barna ble det å følge ønskelisten, og det var gøy for barn og tante barn, bare å se deres glede er jo noe av det gledeligste som fins, ved hele julen. :-)

Selv om messen i år var fantastisk, ikke pga av prestene men av en lyshåret kvinne som sang så vakkert at jeg drømte meg bort og ble helt varm inni meg av glede. Jeg snudde meg, så opp på galleriet, og tenkte "kan en slik liten lys og vakker kvinne løfte taket i kirken?" det var det hun gjorde i mitt hjerte :-)

Gjest Lizzenja
Skrevet

Hei!

Din svigerfar sa noe klokt, det skal jeg ta til etterretning,

Selv lagde jeg pukekyss i slike mengder at jeg ikke orket smake på en :-)

Og honninglys og karameller, til alle jeg tenkte på :-)

Til barna ble det å følge ønskelisten, og det var gøy for barn og tante barn, bare å se deres glede er jo noe av det gledeligste som fins, ved hele julen. :-)

Selv om messen i år var fantastisk, ikke pga av prestene men av en lyshåret kvinne som sang så vakkert at jeg drømte meg bort og ble helt varm inni meg av glede. Jeg snudde meg, så opp på galleriet, og tenkte "kan en slik liten lys og vakker kvinne løfte taket i kirken?" det var det hun gjorde i mitt hjerte :-)

Madelenemie, jeg har veldig sansen for måten du skriver på. Så ekte, nært, litt naivt og veldig beskrivende. Jeg tror du kunne blitt en god forfatter. Måtte bare si det, fortsatt god jul! :)

Gjest night bird
Skrevet

'' "hold kjeft og kos deg!"''

Tvangskosing er jo så inmari koselig.

Skrevet

Madelenemie, jeg har veldig sansen for måten du skriver på. Så ekte, nært, litt naivt og veldig beskrivende. Jeg tror du kunne blitt en god forfatter. Måtte bare si det, fortsatt god jul! :)

Hei!

:-)

Takk, de ordene du bruker, sier min mann ofte, det er de ordene han liker ved meg :-)

Derfor rører de ved noe kjent i meg, noe jeg liker og vet er sant, derfor kan jeg fra mitt hjerte si, Takk.

Faktisk vil jeg mer enn å jobbe som biolog bli forfatter, har bare ikke selvtilliten inni meg :-) Men jeg elsker å skrive, det er som om ordene triller ut, og helt uten at jeg må anstrenge meg, det er noe av det beste.

Tusen takk du traff vel juleønske mitt og hjerte mitt :-)

Skrevet

Jeg fikk fire julegaver, alle godt under kr. 500 i innkjøpspris. Føler meg ikke skyldig eller flau pga. dem, heller ikke det pga. vi ga bort.

Man er selv ansvarlig for å begrense overdrivelsene når det gjelder _sin egen_ jul. Andres måte å feire på, får man ikke gjort noe med - annet enn å ikke la seg "smitte" hvis man synes de overdriver.

Jeg har aldri skjønt noe av den kjøpefesten som media gnåler om. Tror ikke jeg er invitert til den - jeg hadde vel uansett sagt neitakk.

Skrevet

Jeg er en av de få som satte status på facebook at julefeiringa igår var koselig.

Men så er jeg også en av de færreste som feiret jul sammen med min x-svigerfamilie også.

Barnet i huset fikk det som var ønsket(flere enkeltting, noe av det hører sammen) tilsammen 1000 kroner.

Jeg feiret også julen sammen med ex svigerfamilien. Det var veldig koselig. Den yngste fikk et megalegosett som han ønsket seg så fryktelig fra bestemor, ellers var det moderate gaver. Jeg blir veldig glad for bøker.

Nå er det fred i heimen.

Skrevet

''Neste år skal jeg ønske meg geiter til folk i Rawanda :-)''

Så flott! Det er mange veldedige organisasjoner som tilbyr julegaver, og hvis man forteller folk rundt seg at man ønsker slike gaver er jeg sikker på at de aller fleste vil følge et slik spesifikt ønske.

Når det er sagt, så ser ikke jeg den ekstreme overflodsgreia du er en del av. Ikke en eneste en av de ungene jeg kjenner til har fått enkeltgaver til 5000. At noen har fått iPad eller iPhone eller PC - helt klart, men ikke til den prisen. Alle de unger jeg kjenner til har fått brukte iPhoner/iPader, eller det har vært spleisegave mellom foreldre, besteforeldre og gavemottakeren selv. Jeg synes det er mye bedre at man får noe man trenger/ønsker seg enn at man skal kjøpe 17 par sokker til 14-åringen bare fordi det skal være politisk korrekt å hate jula og den innhold.

Ser også lenger nede i tråden at mange har venner på facebook som skryter av dyre gaver og at de har verden beste kjærester. Så at en av mine FB-venner skrev noe sånt i dag, hadde fått iPhone 5 av verdens beste mann. Når man vet at de i fjor hadde en ekteskapelig pause og har funnet tilbake til hverandre, så kan det jo faktisk hende at hun syns han er "verdens beste mann"? Og at hun fikk iPhone 5 vet jeg at han har spart til i hele år, og det var eneste gaven hun fikk fra mannen (selvfølgelig). I tillegg trengte hun telefon, da hennes gamle klapptelefon kun virket når den selv syns det var nødvendig. Ergo: En gave til nytte fra en hun elsker. At hun legger det ut på facebook anser jeg som et ønske om å vise verden at hun er lykkelig. Og det plager meg ikke.

Forøvrig har dagens (eller rettere sagt, statusene siden lille julaften) vært preget av spysyke barn, bilder av mat og julehilsninger. Veldig lite skryt og selvforherligelse.

En eller annen i tråden sa noe om at det "er in å hate jula", og det tror jeg jammen er sant. Man skal liksom være så imot gaver og julemat. Helt greit det, men da må man i alle fall ha baller nok til å feie for egen dør før man prøver å få andre til å "gjøre noe med det".

Skrevet

Jeg er enig, her må vi vri hjerna for å finne på noe å kjøpe til barna.. Selv fikk jeg en telefon jeg trengte. (kunne nok greid meg med en billigere, men..) Ellers får jeg ikke så mye, men litt kaffi, sjokolade, en flaske vin setter jeg pris på. Ting og tang er en uting! Jeg orker ikke kjøpe duppeditter og pynteting til voksne folk lenger, men noe de kan bruke opp.

Skrevet

Var inne på Facebook i sta, og der var det haugevis med statusoppdateringer om hvor "flott", "fantastisk", og "herlig" julefeiring de har hatt, og hvor utrolig fornøyde de var med gaver, mat og stemning. Det synes jeg er kvalmt. Jeg synes nemlig ikke det er nødvendig å skryte sånn av det offentlig. Vi har også hatt en kjempefin og koselig julaften, men behøver jeg å informere alle på vennelista mi om det? Nei, det gidder jeg ikke. Jeg og mine vet selv at vi har hatt det fint. :)

Vi også har hatt en alldeles fin julaften, men trenger jeg å informere mine facebook-venner om det?

Jeg var hjemme alene på juleaften og prøvde å få tiden til å gå. Jeg kunne ha feiret sammen med familien, men sa nei.

Satt lenge den kvelden og tenkte på om jeg skulle skrive noe på facebook, som en motvekt til alle som hadde det så fantastisk. Men jeg turte ikke. Vet ikke helt hvordan folk hadde reagert, med medynk kanskje? Eller de hadde blitt paffe og kanskje tenkt gjennom hva de selv skrev.

Skrevet

Hei,

Dette er et viktig poeng, helt enig. Selv får jeg nesten bare undertøy av ull som jeg trenger og gir helst gaver jeg tror folk trenger.

Jeg elsker det gamle og enkle, jeg har ikke flatskjerm TV, heller ikke mobil med kamera..

Jeg har ikke aksjer i Apple og fatter ikke hva folk vil med i- this og i-that.

Forrest Gump og kapteinen på reketrålen var så heldige å investere i et "fruitcompany" som Forrest selv sa :-) Herlig film det der :-)

Skrevet

Jeg fikk fine presanger i år. Kjøpt med omsorg og ting jeg faktisk ønsket meg. Folk rundt meg har hørt etter hva jeg ønsket meg. Jeg fikk fluesmekke, vaskebøtte, kjøkkenhåndklær og "glad i deg" klemmer. Hva mer kan man ønske seg? :)

Skrevet

Jeg var hjemme alene på juleaften og prøvde å få tiden til å gå. Jeg kunne ha feiret sammen med familien, men sa nei.

Satt lenge den kvelden og tenkte på om jeg skulle skrive noe på facebook, som en motvekt til alle som hadde det så fantastisk. Men jeg turte ikke. Vet ikke helt hvordan folk hadde reagert, med medynk kanskje? Eller de hadde blitt paffe og kanskje tenkt gjennom hva de selv skrev.

'' Eller de hadde blitt paffe og kanskje tenkt gjennom hva de selv skrev.

''

Mener du at folk ikke skal skrive om sin julelykke på FB fordi det finnes mange som ikke har det så bra?

Skrevet

'' Eller de hadde blitt paffe og kanskje tenkt gjennom hva de selv skrev.

''

Mener du at folk ikke skal skrive om sin julelykke på FB fordi det finnes mange som ikke har det så bra?

''Mener du at folk ikke skal skrive om sin julelykke på FB fordi det finnes mange som ikke har det så bra?''

Det finnes sikkert noen som mener det også. Da jeg hadde fått min eldste var det en her inne som mente at mødre med babyer ikke burde amme offentlig fordi de burde ta hensyn til de som hadde mistet sine små...

Hva man skriver på sin egen fb-profil (så lenge det ikke er støtende, rasistisk o.l.) er det heldigvis ingen som har noe med.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...