Gå til innhold

Jul er flaut!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan ikke være mer enig. Jeg er så gammel at jeg husker det var spennende å finne julegaver som folk både ønsket seg og trengte. Nå når folk har alt de trenger og mye i tillegg, blir gavestresset bare kvalmt.

Jeg fikk fine presanger i år. Kjøpt med omsorg og ting jeg faktisk ønsket meg. Folk rundt meg har hørt etter hva jeg ønsket meg. Jeg fikk fluesmekke, vaskebøtte, kjøkkenhåndklær og "glad i deg" klemmer. Hva mer kan man ønske seg? :)

PS: Vaskebøtten var fra mine barn slik at jeg har en ren bøtte å kaste opp i når jeg får angst. Overakt med en klem og glad i deg mamma.

• Svar 46
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• frosken

3

• Lillemus

2

• rose23

2

• Madelenemie

2

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

''Mener du at folk ikke skal skrive om sin julelykke på FB fordi det finnes mange som ikke har det så bra?''

Det finnes sikkert noen som mener det også. Da jeg hadde fått min eldste var det en her inne som mente at mødre med babyer ikke burde amme offentlig fordi de burde ta hensyn til de som hadde mistet sine små...

Hva man skriver på sin egen fb-profil (så lenge det ikke er støtende, rasistisk o.l.) er det heldigvis ingen som har noe med.

''Det finnes sikkert noen som mener det også''

Jeg blir alltid litt forundret dersom folk mener det. Man får det jo ikke noe bedre selv av om andre heller ikke har det bra.

Jeg mener at folk skal vise respekt i forhold til mennesker som sliter, men jeg tenker ikke at det å formidle sin egen lykke er å vise manglende respekt.

Skrevet

Jeg har tenkt dette i mange mange år. Men dette er bare tredje julen jeg har vendt gavehysteriet ryggen. Og det er første året jeg har opplevd at flere har protestert kraftig, ikke bare vært frustrert. Er vi inne i en ny tid?

Skrevet

Jeg skjønner hva du mener, men er ikke med på et opplegg vi ikke står inne for eller har råd til og kjenner meg ikke igjen. Pakkekalenderstyret har jeg foreksempel ikke praktisert, både fordi jeg syns både det med gaver en hel måned er too much og at det bare blir kjøpt masse smårask for summen jeg syns er akseptabel. Vi kjøper ordentlige julegaver, og får og gir lite skapfyll - feks gir vi ofte foreldrene våre opplevelser ala teater- eller konserter der middag hos oss før forestilling er en del av gaven. Dette vet jeg at de setter stor pris på. Jr setter alltid pris på gavene han får, og er gavmild og raus selv. Syns vi har det kos og kjenner ikke på flauhet i det hele tatt - mulig jeg hadde tenkt annerledes på det om det var vrient å betale regninger i januar eller at vi visste at noen rundt oss satt blakk eller alene.

Gjest Massivia
Skrevet

Jeg skjønner hva du mener, men er ikke med på et opplegg vi ikke står inne for eller har råd til og kjenner meg ikke igjen. Pakkekalenderstyret har jeg foreksempel ikke praktisert, både fordi jeg syns både det med gaver en hel måned er too much og at det bare blir kjøpt masse smårask for summen jeg syns er akseptabel. Vi kjøper ordentlige julegaver, og får og gir lite skapfyll - feks gir vi ofte foreldrene våre opplevelser ala teater- eller konserter der middag hos oss før forestilling er en del av gaven. Dette vet jeg at de setter stor pris på. Jr setter alltid pris på gavene han får, og er gavmild og raus selv. Syns vi har det kos og kjenner ikke på flauhet i det hele tatt - mulig jeg hadde tenkt annerledes på det om det var vrient å betale regninger i januar eller at vi visste at noen rundt oss satt blakk eller alene.

Som oss, for eksempel. Jeg føler det ikke blir akseptert at jeg ikke har penger til julegaver, så hvert år skjer det samme - jeg gir etter for presset og kjøper over evne. Langt over evne. Det er ikke bare i januar jeg sliter med regningene, men langt utover våren. (hele året, i grunnen, men etter jul er det virkelig kritisk økonomisk). Øvrige familie vet jeg sliter økonomisk, og kan finne på å lure i meg noen penger - til gaver. Men de vet ikke hvor mye gaver koster nå til dags, og det hjelper så lite. Mens forventningene øker. Jeg liker å gi ting, men ikke under kommersielt tvang. Jeg hater virkelig gavehysteriet i julen.

Skrevet

Jeg synes ikke jul er flaut. Jeg synes det er koselig å gi gaver, og å få gaver. Ikke noen fantastiske dyre flotte greier, men helt vanlige bøker, votter, kalender f.eks.

Ikke hadde vi noen utakknemlige drittunger innom heller. Jentungen kledde seg ut som julenisse og delte ut hjemmelaga gaver til alle sammen. Fineste var et filthjerte hun hadde sydd og ga meg og pappa'n hennes sammen.

Det dyreste vi kjøpte i år var en Nintendo Wii U, den erstatter en som gikk istykker rett før jul. Begge mine barn er syke og mye inne/hjemme, så denne spillkonsollen er mye tidtrøyte for dem når verden er slem. Vi bruker den alle 4.

jeg blir litt oppgitt over alle som snakker negativt om jula, virker nesten som det går litt sport i å hate jula mest for enkelte.

Kan dere ikke bare gjøre som min svigerfar sier: "hold kjeft og kos deg!"

Heilt enig!

Jeg koser meg med jula, og presangene er noe av det jeg koser meg mest med. Jeg kutter ned på baking, og pynting er ikke mi greie, men jeg koser meg med å finne gode gaver til familie og venner. OG jeg bruker ikke mer enn jeg/vi har råd til. Og julaften med god mat, og presanger som alle blir glade for, er supert.

Jeg feiret med ungene, exen og mine exsvigerforeldre stakk også innom. Ungene var i supert humør, og vi voksne koste oss også. Noen gaver var dyre, noen var ikke fullt så dyre og ungene var strålende fornøyd med at noen av gavene var byttet ut med støtte til et barnehjem vi har kontakt med.

Det er mye som er vanskelig og trist denne jula, men FB-oppdateringen min var av det positive slaget. ( men ikke med oppramsing av hva som var inne i pakkene da. Det synes jeg er litt sært).

Og bare for å vise hvor perfekte vi er hi hi. Gaven jeg fikk med exen var helt perfekt, og den han fikk med meg ble han veldig glad for og har alt tatt den i bruk!

Gjest Tullete Facebook
Skrevet

Var inne på Facebook i sta, og der var det haugevis med statusoppdateringer om hvor "flott", "fantastisk", og "herlig" julefeiring de har hatt, og hvor utrolig fornøyde de var med gaver, mat og stemning. Det synes jeg er kvalmt. Jeg synes nemlig ikke det er nødvendig å skryte sånn av det offentlig. Vi har også hatt en kjempefin og koselig julaften, men behøver jeg å informere alle på vennelista mi om det? Nei, det gidder jeg ikke. Jeg og mine vet selv at vi har hatt det fint. :)

Vi også har hatt en alldeles fin julaften, men trenger jeg å informere mine facebook-venner om det?

Dersom det er så flaut å lese , så er det vel bare å kutte ut Facebook og slippe å lese:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...