Gå til innhold

Skal til psykiateren nå

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har endelig fått time hos psykiateren. Skal der nå i uken. Ønsket å diskutere om jeg skal begynne på stemningsstabiliserende.

Har hatt en bra dag i går og i dag. Det er mye lettere å få frem problemene jeg sliter med mens jeg er dårlig. Disse to dagene får jeg det for meg at jeg ikke trenger stemningsstabiliserende lenger.

Vet ikke om dette bare blir en time jeg får. Bør jeg spør om å få fast oppfølging? Hvordan få frem hvordan situasjonen normalt er med mye svingninger, mens jeg har noen bra dager? Har så lett for å bagatellisere det når jeg føler meg bra. Og til slutt så tenker jeg veldig mye på hvilke stemningsstabiliserende som eventuelt kan være aktuelle. Er veldig skeptisk til å begynne på noe nytt nå.

Skrevet

Jeg syns du skulle fått fast oppfølging. Og skrive et brev på forhånd der du får med alt du ønsker han eller hun skal vite, og be om det du ønsker. Ikke trekk deg.

Skrevet

Jeg syns du skulle fått fast oppfølging. Og skrive et brev på forhånd der du får med alt du ønsker han eller hun skal vite, og be om det du ønsker. Ikke trekk deg.

Ja, det er nok best å skrive ned litt. Er det noe andre har reagert på, som jeg bør få med meg, så hadde det vært greit med tips.

Skrevet

Jeg synes du skal forsøke å lage en oversikt over de siste 6-12 mnd og forsøke å angi hvor ofte og hvor langvarige svingninger det er snakk om. Hvis du ser på innleggene du selv har skrevet på dol, så vil du sannsynligvis få fanget opp en god del av periodene med svingninger.

Gjør et godt forarbeide til timen, så kan dere lettere komme frem til hva som vil være gode løsninger fremover.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Ja, du bør be om fast oppfølging.

Ja, du bør akseptere stemningsstabiliserende. Du har jo skrevet inn har nesten hver dag det siste halvåret.

Om du har en androidtelefon, bør du laste ned emoods og føre denne _hver_ dag. Her kan du enkelt se din egen månedskurve og like enkelit sende den til psykiateren din på epost.

https://play.google.com/store/search?q=emoods&c=apps

Når psykiater og pasient kjenner hverandre godt, kan en del av timene avtales som telefonsamtaler.

Skrevet

Ja, du bør akseptere stemningsstabiliserende. Du har jo skrevet inn har nesten hver dag det siste halvåret.

Om du har en androidtelefon, bør du laste ned emoods og føre denne _hver_ dag. Her kan du enkelt se din egen månedskurve og like enkelit sende den til psykiateren din på epost.

Når psykiater og pasient kjenner hverandre godt, kan en del av timene avtales som telefonsamtaler.

Ok. Visste at jeg har brukt forumet for mye, men ikke at det var så galt.

Jeg har bare Iphone. Er det tilsvarende apper til den?

Skrevet

Jeg synes du skal forsøke å lage en oversikt over de siste 6-12 mnd og forsøke å angi hvor ofte og hvor langvarige svingninger det er snakk om. Hvis du ser på innleggene du selv har skrevet på dol, så vil du sannsynligvis få fanget opp en god del av periodene med svingninger.

Gjør et godt forarbeide til timen, så kan dere lettere komme frem til hva som vil være gode løsninger fremover.

Skal prøve å finne ut når jeg har vært ustabil. Finner nok god hjelp i å søke her på dol hvilke perioder det har vært.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Ok. Visste at jeg har brukt forumet for mye, men ikke at det var så galt.

Jeg har bare Iphone. Er det tilsvarende apper til den?

Det er ikke noe galt (for oss) at du har brukt forumet mye. Men det er et klart tegn på at behandlingen din kan og bør forbedres.

Ja, det finnes lignende apper for Iphone.

Skrevet

Det er ikke noe galt (for oss) at du har brukt forumet mye. Men det er et klart tegn på at behandlingen din kan og bør forbedres.

Jeg ble litt lettet nå. Føler meg litt plagsom på forumet noen ganger. Og da skal jeg ta meg sammen, men klarer det ikke helt.

Holder på å søker på nettet nå for å finne en app som er grei å bruke. Må være på norsk. Kjenner du til noen som er grei å bruke hadde det vært greit med tips.

Skrevet

Jeg lastet "optimism" ned på pc-en. Med engelsk-norsk ordbok klarer jeg kanskje å finne ut av det.

Gjest germimate
Skrevet

Har alle bipolare nytte av dette?

Jeg prøvde å laste ned appen selv (jeg har android-tlf), men fikk bare feilmelding.

Gjest germimate
Skrevet

Jeg lastet "optimism" ned på pc-en. Med engelsk-norsk ordbok klarer jeg kanskje å finne ut av det.

Fant du utav det og har du lastet den ned?

Jeg har forsøkt å laste den ned selv men får bare feilmeldinger og kommer ikke videre (men så er jeg heller ikke god på data ig slike ting).

Skrevet

Fant du utav det og har du lastet den ned?

Jeg har forsøkt å laste den ned selv men får bare feilmeldinger og kommer ikke videre (men så er jeg heller ikke god på data ig slike ting).

Det gikk fint å laste det ned. Jeg valgte å laste det ned på pc-en, for jeg synes det er lettere å jobbe på den enn på Iphonen,

Vet ikke helt om det passer for meg som har så mye daglige svingninger. Når jeg skal merke av hvordan jeg føler meg så vet jeg ikke om jeg skal ta det dårligste av dagen eller det beste. Svinger fra moderat depresjon til normal tilstand i løpet av dagen.

Jeg har heller ikke funnet helt ut hvordan det virker.

Skrevet

Ja, det er nok best å skrive ned litt. Er det noe andre har reagert på, som jeg bør få med meg, så hadde det vært greit med tips.

Jeg har jo fått med meg at du sliter mye med følelsesmessige/humør svinginger. Og at du har en trang til selvskading, og at du virker ganske depressiv og sensitiv? Men at du har en fasade for resten av verden og den er det viktig for deg å ha, fordi du ønsker å holde problemene dine for deg selv? Ja, også er du veldig usikker på dette med medisinering. Så jeg tenker at du trenger at psykiateren blir såpass godt kjent med deg at du stoler på de medisinske rådene vedkommende kan bidra med.

Ellers er du ganske anonym for meg.

Skrevet

Jeg har jo fått med meg at du sliter mye med følelsesmessige/humør svinginger. Og at du har en trang til selvskading, og at du virker ganske depressiv og sensitiv? Men at du har en fasade for resten av verden og den er det viktig for deg å ha, fordi du ønsker å holde problemene dine for deg selv? Ja, også er du veldig usikker på dette med medisinering. Så jeg tenker at du trenger at psykiateren blir såpass godt kjent med deg at du stoler på de medisinske rådene vedkommende kan bidra med.

Ellers er du ganske anonym for meg.

Innlegget ditt kunne jeg tatt med meg til psykiateren, for det fortalte mye om hvordan det er. Nå har jeg vært hos psykiateren i dag. Fikk sagt endel av det du skrev, men ikke alt.

Jeg skulle først prøve å øke wellbutrinen til 450 mg og se hvordan det går. Fikk ny time om 3 mnd. Ble litt lettet når det ikke ble stemningsstabiliserende, for jeg har prøvd det meste SS som virker mot depresjonene. Av det jeg har lest så stod jeg helst igjen med litium som et alternativ, og den er jeg veldig skeptisk til. Får inderlig håpe at økning av wellbutrinen vil hjelpe.

Skrevet

Innlegget ditt kunne jeg tatt med meg til psykiateren, for det fortalte mye om hvordan det er. Nå har jeg vært hos psykiateren i dag. Fikk sagt endel av det du skrev, men ikke alt.

Jeg skulle først prøve å øke wellbutrinen til 450 mg og se hvordan det går. Fikk ny time om 3 mnd. Ble litt lettet når det ikke ble stemningsstabiliserende, for jeg har prøvd det meste SS som virker mot depresjonene. Av det jeg har lest så stod jeg helst igjen med litium som et alternativ, og den er jeg veldig skeptisk til. Får inderlig håpe at økning av wellbutrinen vil hjelpe.

Hvordan var psykiateren, følte du at vedkommende ville hjelpe deg? Fikk du tilbud om regelmessig oppfølging?

Skrevet

Hvordan var psykiateren, følte du at vedkommende ville hjelpe deg? Fikk du tilbud om regelmessig oppfølging?

Følte det gikk veldig bra. Fikk si de det jeg ønsket å si.

Fikk ikke noe tilbud om fast oppfølging, men skal tilbake om 3 mnd. Jeg sa hvordan det fungerte nå med at jeg fikk medisinske råd av NHD, sier til legen hva jeg ønsker å prøve, og han sender spørsmålet videre til psykiateren, og da må jeg vente til jeg får svar fra han. Det er ikke godt nok, for den eneste jeg da har kommunisert skikkelig med hvordan jeg egentlig har det er NHD. Så jeg håper han forstår at jeg trenger fast oppfølging.

For en del år siden fikk jeg også råd fra NHD når jeg var skikkelig nedfor. Det var før jeg hadde vært hos psykiater. Jeg hadde en annen fastlegen da som hadde ferie, så jeg ringte et annet legekontor som egentlig ikke hadde noe informasjon om meg. Fikk utskrevet ap som jeg spurte etter uten å snakke med legen. Når fastlegen kom tilbake fortalte jeg hva jeg hadde begynt på. Han skrev det inn i journalen, uten å spør meg hvorfor jeg hadde begynt på det. Noe som jeg reagerte på.

Skrevet

Følte det gikk veldig bra. Fikk si de det jeg ønsket å si.

Fikk ikke noe tilbud om fast oppfølging, men skal tilbake om 3 mnd. Jeg sa hvordan det fungerte nå med at jeg fikk medisinske råd av NHD, sier til legen hva jeg ønsker å prøve, og han sender spørsmålet videre til psykiateren, og da må jeg vente til jeg får svar fra han. Det er ikke godt nok, for den eneste jeg da har kommunisert skikkelig med hvordan jeg egentlig har det er NHD. Så jeg håper han forstår at jeg trenger fast oppfølging.

For en del år siden fikk jeg også råd fra NHD når jeg var skikkelig nedfor. Det var før jeg hadde vært hos psykiater. Jeg hadde en annen fastlegen da som hadde ferie, så jeg ringte et annet legekontor som egentlig ikke hadde noe informasjon om meg. Fikk utskrevet ap som jeg spurte etter uten å snakke med legen. Når fastlegen kom tilbake fortalte jeg hva jeg hadde begynt på. Han skrev det inn i journalen, uten å spør meg hvorfor jeg hadde begynt på det. Noe som jeg reagerte på.

''Så jeg håper han forstår at jeg trenger fast oppfølging.''

Ba du om dette?

Skrevet

''Så jeg håper han forstår at jeg trenger fast oppfølging.''

Ba du om dette?

Jeg sa at NHD mente jeg trengte fast oppfølging. Psykiateren jeg gikk til kjenner NHD.

Skrevet

Jeg sa at NHD mente jeg trengte fast oppfølging. Psykiateren jeg gikk til kjenner NHD.

Hvis du hadde spurt direkte om du kunne få fast oppfølgning, så ville du sannsynligvis også ha fått et direkte svar.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...