Gå til innhold

Ny psykiatrisk diagnose

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Kommer i ICD-X når symptomer beskrevet godt nok og av flere eksperter.

Navn: ekstrem julanegativitet.

Mange ulike symptomer:

Positive symptomer:

Klaging på julen

Snakker mye om at alt var så mye bedre før

Barn før var høfligere.

Voksne før var bedre foreldre

Trærne var grønnere og luften renere.

Maten var ensartet uten fremmede elementer.

Mennesker var ikke så egoistiske.

Mimrer mye om fortidens glansdager.

Negative symptomer::

Nedstemthet. generelt misnøye.

Tegn til isolasjon og surmuling.

Går i skogen 1 juledag alene for å der er det hyggeligere :-)

Listen blir lenger (når tilstanden blir bedre kjent og beskrevet av flere), kun noen eksempler på symptomer nevnt her nå.

Videre settes diagnosen når over halvparten av symptomene eller mer er tilstede. Medisiner kan være en god start, til tankenegativitet er snudd og man er mer åpen for samtaleterapi, anbefalt terapiform: juleterapi. Virkemidler: eksponeringsterapi eks på tiltak :

Se på glade barn pakke ut gaver mens de jubler.

Se på foreldre som skjemmer sine små bort ( fordi hjertet renner over av kjærlighet og sommerfuglene kribler så godt sånn at kinnene blir varme og man bare vil klemme og kysse sånn inni mellom all fryden.)

Differensialdiagnostikk viktig. ved Naturlig nedstemthet som følge av negativ erfaring som barn med julen, eller naturlig sorg som følge av tap av ektefelle, barn, eller nær venn, da skal ikke diagnosen settes.

I tilfeller der ikke medisiner lindrer/ snur negativt tankemønster, der kognitiv terapi ikke når frem og der symptomene blir til en fare for pasientens liv eller for dens omgivelser, tilrås innleggelse og observasjon for å avgjøre fare for tankeflukt og enda mer negativt tankemønster.

Når diagnosen kommer kommer inn i ICD-X vil mange mennesker få økt livskvalitet og kanskje noen svar på hvorfor de hadde denne nedstemtheten, det vil da bli lettere for de det gjelder å arbeide seg gjennom denne lidelsen som hvert år kommer og av og til utvikler seg og gir seg utslag i andre fobier som feks påskefobi med symptom: kvikklunj-sinne. Det siste er relativt sjelden, men man anslår at 10 % av de med ekstrem julenegativitet utvikler påskefobi, man antar det er store mørketall.

God jul fra en som elsker å gi gaver, få gaver og høre på fuglesang :-)

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Svært mange med juledystymi er samtidig pinsevenner.

Skrevet

Hei!

Takk for bidraget :-)

Skrevet

fantastisk bra :-)

God jul!

Hei!

God jul :-)

nhd har også bidratt så da er det jo enda bedre :-)

Klem fra meg

Skrevet

Er det sant?

Jeg dro sammen med elever i pinsekirka forleden og så den flotteste juleforestillingen ever! Fantastisk sang og musikk... rocka og kul! Julestemninga og gleden var til å ta og føle på :) Det var like før jeg ble religiøs ;)

De pinsevennene jeg kjenner er utrolig positive og blide - og blir nok sett på som gladkristne her på sunnmøre iallefall :)

Gjest drittlei.no
Skrevet

Er det sant?

Jeg dro sammen med elever i pinsekirka forleden og så den flotteste juleforestillingen ever! Fantastisk sang og musikk... rocka og kul! Julestemninga og gleden var til å ta og føle på :) Det var like før jeg ble religiøs ;)

De pinsevennene jeg kjenner er utrolig positive og blide - og blir nok sett på som gladkristne her på sunnmøre iallefall :)

Dette var nok et frosøk fra NHDs side på å være litt morsom. Han kan spøke han også, derfor må man ikke alltid ta ting han sier så bokstavelig.

Skrevet

Dette var nok et frosøk fra NHDs side på å være litt morsom. Han kan spøke han også, derfor må man ikke alltid ta ting han sier så bokstavelig.

Joda, ser den ;) Skjønte bare ikke poenget med å dra inn pinsevenner og trodde det kunne være noe jeg ikke hadde fått med meg ;)

Skrevet

Joda, ser den ;) Skjønte bare ikke poenget med å dra inn pinsevenner og trodde det kunne være noe jeg ikke hadde fått med meg ;)

Nå var det sikkert fordi det ble nevnt jule-hatere og så påske-fobi, da er det rimelig nærliggende å assosiere pinse-venner.

Skrevet

Nå var det sikkert fordi det ble nevnt jule-hatere og så påske-fobi, da er det rimelig nærliggende å assosiere pinse-venner.

Ah, hjernen min har tatt juleferie :P

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...