Gå til innhold

Hvordan føles angst?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har tenkt mye på om jeg kanskje har angst.

Jeg vet hva det teoretisk er feks, ubegrunnet frykt osv.

Men hvordan kjennes det ut for dere som har det? Rent praktisk for å si det sånn :) Og da hovedsaklig generell angst, ikke panikkangst, for det tror jeg at jeg skjønner...

Kanskje en rar ting å spørre om, men er ikke så greit å "kjenne" sine egne følelser alltid, eller skille dem fra hverandre..

På forhånd takk:)

Videoannonse
Annonse
Gjest germimate
Skrevet

Jeg holdt på å svare på dette litt tidligere, men kom frem til at det er det samme som symptomer som er nevnt i diagnoser.

Likevel vil jeg fremheve at jeg for min del opplevde mye kaos og negative tanker. Det er noe jeg har sett klart i ettertid.

Skrevet

Angst er vel det noe som kroppen stritter i mot.

Den kan gjøre deg isolert. Ikke få kroppsfungsjonene til å virke som de skal.

GAD og Panikkangst følger ofte hverandre. Meget lammende..

Uten oppfølging, er sjangsen stor for at du blir altså isolert.

Få hjelp hos en psykriater.

Jeg har sliti meg med Panikkangst og GAD. Men de medisinene jeg går på nå, klarer jeg samfunnet og Verden utenfor.

Lykke til !

Gjest mannen sin
Skrevet

Alle har vel angst i varierende grad. Hadde selv slags panikkangst for 5-6 år siden en liten periode med høy puls og kraftig ubehag mentalt. Med frykt for at det skulle komme igjen. Har heldigvis ikke hatt det siden.

Men lærte meg en teknikk slik at jeg egentlig ikke fryktet det noe mer. Og det har heller ikke kommet igjen.

Det er jo mentalt ubehag, og ubehaget kommer jo an på i forhold til hvor mye angst du har.(pusteproblemer, høy puls, svetting sov) Hvor mye praktisk betydning det får varierer jo i forhold til hvor mye og hver lenge det varer. For det tar jo fort mye fokus og konsentrasjon etc. Kraftig angst gjør det jo umulig å fungere i en vanlig jobb.

Husker jeg skulle ha eksamen, og fikk litt angst i forhold til den som gjorde at jeg fikk vondt i magen, ikke fikk sove, og når man ikke får sove, så blir eksamen ekstra vanskelig. Man blir mere psykisk sliten, fungerer dårlig kognitivt osv. Så det får jo praktisk betydning.

Grunnen til at jeg fikk litt angst er at jeg ikke hadde lest godt nok, og ergo visste at jeg meget sannsynlig kom til å slite. Hadde jeg lest derimot, så tror jeg at jeg hadde sovet meget greit. Angsten kommer jo fordi du frykter noe, og konsekvensene av det.

Men i forhold til mange andre som opplever angst på kroppen daglig så blir jo dette småtterier. Og angsten kan jo være i forhold til alt mulig. At hjertet kan stoppe osv osv. Ja, for det trenger jo ikke å være logisk..

Skrevet

Alle har vel angst i varierende grad. Hadde selv slags panikkangst for 5-6 år siden en liten periode med høy puls og kraftig ubehag mentalt. Med frykt for at det skulle komme igjen. Har heldigvis ikke hatt det siden.

Men lærte meg en teknikk slik at jeg egentlig ikke fryktet det noe mer. Og det har heller ikke kommet igjen.

Det er jo mentalt ubehag, og ubehaget kommer jo an på i forhold til hvor mye angst du har.(pusteproblemer, høy puls, svetting sov) Hvor mye praktisk betydning det får varierer jo i forhold til hvor mye og hver lenge det varer. For det tar jo fort mye fokus og konsentrasjon etc. Kraftig angst gjør det jo umulig å fungere i en vanlig jobb.

Husker jeg skulle ha eksamen, og fikk litt angst i forhold til den som gjorde at jeg fikk vondt i magen, ikke fikk sove, og når man ikke får sove, så blir eksamen ekstra vanskelig. Man blir mere psykisk sliten, fungerer dårlig kognitivt osv. Så det får jo praktisk betydning.

Grunnen til at jeg fikk litt angst er at jeg ikke hadde lest godt nok, og ergo visste at jeg meget sannsynlig kom til å slite. Hadde jeg lest derimot, så tror jeg at jeg hadde sovet meget greit. Angsten kommer jo fordi du frykter noe, og konsekvensene av det.

Men i forhold til mange andre som opplever angst på kroppen daglig så blir jo dette småtterier. Og angsten kan jo være i forhold til alt mulig. At hjertet kan stoppe osv osv. Ja, for det trenger jo ikke å være logisk..

Takk for at du tok deg tid til å svare :)

Jeg skjønner jo etterhvert at dette er utrolig individuelt, og at det finnes mange kategorier osv. Jeg fikk en gang et "sammenbrudd" hvor jeg begynte å hyperventilere osv, men jeg var aldri i tvil om at det var en psykisk reaksjon, så det roa seg fort. Jeg leser at mange tror det er noe fysisk galt med den, men jeg tror jeg alltid har skjønt at det er psykisk. Eneste unntak er en lang periode hvor jeg gikk rundt og hadde konstant vondt i magen. Akkurat som når man gleder seg til noe og får iling i magen, bare at det er konstant og oppleves veldig ubehagelig. Jeg tenkte at hvis jeg ikke får magesår av dette, så er det ingen som får det ( jeg fikk det ikke da). I tillegg hadde jeg store problemer med avføring, føltes ut som om alt gikk "rett igjennom" meg. Det var det jeg trodde var fysisk, var sikker på at jeg hadde utviklet matallergi osv. Det gav seg etterhvert, og nå i ettertid ser jeg veldig tydelig at dette var psykisk.

Det er hvertfall denne klumpen i magen jeg har kjent på i det siste. Det er ikke like ille og konstant som den perioden jeg fortalte om, men kjenner det litt igjen. Jeg føler et intenst stress og indre uro, blir svimmel og vondt i magen.

Ifht om det man har angst for er realistisk eller ikke, så er jo det ganske interessant. For jeg opplever jo det jeg er redd for som høyest reelt... Men jeg skjønner jo at min virkelighetsoppfattning kanskje ikke stemmer helt. Jeg skjønner det jo ifht angst for slanger feks, jeg synes ikke de er skumle eller ekle i det hele tatt, og synes derfor at de som er redde har en "ubegrunnet" angst.

Jeg er egentlig bare mer og mer sikker på at jeg har angst jeg...hmm.. takk for oppklarende svar =)

Skrevet

Angst er vel det noe som kroppen stritter i mot.

Den kan gjøre deg isolert. Ikke få kroppsfungsjonene til å virke som de skal.

GAD og Panikkangst følger ofte hverandre. Meget lammende..

Uten oppfølging, er sjangsen stor for at du blir altså isolert.

Få hjelp hos en psykriater.

Jeg har sliti meg med Panikkangst og GAD. Men de medisinene jeg går på nå, klarer jeg samfunnet og Verden utenfor.

Lykke til !

"Stritter imot" var en veldig oppklarende ting og si... Det hjalp faktisk veldig, tusen takk. Isolasjon ja, story of my life.

Har en psykiater som jeg er veldig fornøyd med. Skal ta opp dette i neste time.

Kan jeg spørre hvilken medisiner du bruker? Veldig nytt for meg dette =)

Skrevet

Jeg holdt på å svare på dette litt tidligere, men kom frem til at det er det samme som symptomer som er nevnt i diagnoser.

Likevel vil jeg fremheve at jeg for min del opplevde mye kaos og negative tanker. Det er noe jeg har sett klart i ettertid.

ja, det er vel kanskje sånn det er. Hvis man har mye negative tanker, så er det jo lett å bli redd/bekymra. Og hvis man opplever angst så får man negative tanker og uro. En ond sirkel altså... Jeg vet at hvis man får angstanfall så kan man jo få angst for selve angsten. Selv er jeg veldig redd for å miste kontrollen over meg selv, at jeg skal besvime, begynne å gråte, at jeg føler jeg må storme ut av et rom, osv blant andre mennesker...

Skrevet

"Stritter imot" var en veldig oppklarende ting og si... Det hjalp faktisk veldig, tusen takk. Isolasjon ja, story of my life.

Har en psykiater som jeg er veldig fornøyd med. Skal ta opp dette i neste time.

Kan jeg spørre hvilken medisiner du bruker? Veldig nytt for meg dette =)

Alprazolam eller Xanor. Brukes mot GAD og panikkangst-

Skrevet

Alprazolam eller Xanor. Brukes mot GAD og panikkangst-

Tusen takk :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...