Gå til innhold

Er jeg smålig?

Anbefalte innlegg

Gjest ikke høst
Skrevet

Har en vennefamilie som bor i nabokommunen. Ektepar med fem voksne barn. Dama er prest. Fikk julebrev fra de og det var bare skryt. Skryt om barna og hvor vellykka de er. Viktige og fine stillinger og utdannelse de har. Det var også temmelig uhemma skryt av svigerbarna, hvor fantastiske de er og hvilke flotte jobber de har. Det var også skryt om ferier de hadde vært på og hvor gode venner de har.. Vi blir ikke invitert til denne familien for de er for opptatt med sitt og det passer heller aldri for dem å komme hit...

Så sitter jeg og barnet vårt "alene" i jula. Fikk melding julaften med "skryt" av at de var 16 til bords..

Jeg er uføretrygdet og vi har som familie veldig dårlig råd og ingen familie. ( Foreldrene våre er døde, og har ingen søsken..) Jeg fikk aldri tatt meg utdannelse eller fått meg en "fin" jobb.. Vil ikke si at jeg har et dårlig liv for det, men lurer på om jeg er smålig som reagerer på denne "vellykketheten"?

• Svar 112
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• trollemor;o)

13

• PieLill

12

• frosken

10

• laban

6

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

De har garantert sine "svin på skogen" de også, trøst deg med det. :o)

Skrevet

Du kan være helt bombesikker på at Julebrevsrosenrødhappymøffinidyllen ikke eksisterer. Livet er nok mer nyansert enn som så. ;)

Når det er sagt. Jeg forstår godt at man blir motløs når det synes som alle får til alt mye bedre enn en selv. Jeg kjenner den følelsen. Men som sagt, ting er ikke alltid som de ser ut på overflaten.

Gjest ikke høst
Skrevet

Du kan være helt bombesikker på at Julebrevsrosenrødhappymøffinidyllen ikke eksisterer. Livet er nok mer nyansert enn som så. ;)

Når det er sagt. Jeg forstår godt at man blir motløs når det synes som alle får til alt mye bedre enn en selv. Jeg kjenner den følelsen. Men som sagt, ting er ikke alltid som de ser ut på overflaten.

Du har nok rett i det..

Fra oss kommer det ingen skrytebrev i hverfall, vi har ikke råd til ferier og har lite nettverk.. Klager ikke for vi har det fint, mye kjærlighet. Jeg unner mine venner framgang og alt godt, men kontrastene blir så stor...

Skrevet

Prøv å ikke bry deg om sånt. La det gå inn det ene øret og ut det andre. Jeg blir alltid litt mistenksom når folk skryter så innmari av seg selv. Det er som de prøver å dekke over noe, eller kanskje å overbevise seg selv om at de er bra folk. Selvskryt er i grunnen ganske irriterende, er det ikke? I alle fall når det blir mye av det. :)

Skrevet

Nei, ikke smålig. Men jeg tror det er noe i ditt eget liv som gjør at du reagerer slik du gjør på dette.

Skrevet

Hvorfor har du kontakt med denne familien? Gir det deg noe?

Jeg er av den oppfatningen at folk som ikke gir meg noe, men kun hever seg over andre, gidder jeg ikke å ha kontakt med heller.

Jeg forventer slettes ikke at alle mine venner skal gi meg likt tilbake, men de må gi meg såpass at jeg setter pris på det lille de kan gi meg og det trenger ikke å være mer enn at setter pris på meg som venn.

Vet ikke om dette ble forståelig.

Skrevet

Har kuttet ut en "venne-familie" av tilsvarende variant.

Orker ikke "en-veis-vennskap", hvor deres vellykkedhet fremheves høyt. Skulle de ha et problem, så forventer de hjelp. Hadde jeg/vi et problem, så sa de bare ja og ha- og var lite behjelpelig.

nei, nok er nok. Vi sluttet svare på henvendelser, og tar ingen kontakt lengre- og nå dør dette "vennskapet" ut.

Så mitt svar er: Nei, du er ikke smålig.

Gjest tjaogtja
Skrevet

Skriver hun at de har "fine" jobber, eller skriver hun kun hvilke jobber de har? Hvis hun ikke skriver om de "fine" jobbene, er det du som definerer dem som fine og dermed også definerer det som skryt.

I et julebrev er det vanlig at en skriver om det en selv og familien har foretatt seg det siste året. Har en vært på ferie i Langtvekkistan, skrever en om det. Ikke for å skryte, men som en beskrivelse av fakta.

Skrevet

De har garantert sine "svin på skogen" de også, trøst deg med det. :o)

Hvorfor er det alltid slik om folk har det bra,så betyr det at man glatter over eller holder ting sjult? Som ei spør over her, hvem sier det er bra jobber? Er det du som ikke har noen, eller er det allment godtatt som gode jobber? Hvem bestemmer hva som er velykket eller ikke?

Om folk forteller at åretst chartertur var flott..er det da skryt? Mange vil påstå at chatertur ikke akkurat er høyklasse.

Det hadde vært fint om vi som har livene våre på stell, men vanlig jobb (vanskelig å si om det er en skrytejobb), hverdag på stell og innomellom en og annen ut-av-huset-opplevelse kan ha disse livene våre uten at folk går rundt å tror at det hele er et spill. At alle har noe er opplagt, men det betyr ikke at man dekker over med sydenturer og god jobb.

Blir ikke det som å tro at de som ikke fikser livene sine aldri kan oppleve noe glede?

Dere har lite nettverk sier dere? Kan de da ikke fortelle om sitt? Er det noe som gjør at dere ikke kan utvide deres? Dere har ikke råd til ferie, men dere har masse kjærlighet. Er det da materielle goder som avgjør velykkethet?

Hva skal julebrevet handle om? Fjorårets omgangsjuke? Feriene og turene de ønsket seg men ikke fikk dratt på? Barnebarnas tilpassningsproblemer i bhg?

Mindreverdighetskomplekser, misunelse og baktanker er stygge saker.

Skrevet

Hvorfor er det alltid slik om folk har det bra,så betyr det at man glatter over eller holder ting sjult? Som ei spør over her, hvem sier det er bra jobber? Er det du som ikke har noen, eller er det allment godtatt som gode jobber? Hvem bestemmer hva som er velykket eller ikke?

Om folk forteller at åretst chartertur var flott..er det da skryt? Mange vil påstå at chatertur ikke akkurat er høyklasse.

Det hadde vært fint om vi som har livene våre på stell, men vanlig jobb (vanskelig å si om det er en skrytejobb), hverdag på stell og innomellom en og annen ut-av-huset-opplevelse kan ha disse livene våre uten at folk går rundt å tror at det hele er et spill. At alle har noe er opplagt, men det betyr ikke at man dekker over med sydenturer og god jobb.

Blir ikke det som å tro at de som ikke fikser livene sine aldri kan oppleve noe glede?

Dere har lite nettverk sier dere? Kan de da ikke fortelle om sitt? Er det noe som gjør at dere ikke kan utvide deres? Dere har ikke råd til ferie, men dere har masse kjærlighet. Er det da materielle goder som avgjør velykkethet?

Hva skal julebrevet handle om? Fjorårets omgangsjuke? Feriene og turene de ønsket seg men ikke fikk dratt på? Barnebarnas tilpassningsproblemer i bhg?

Mindreverdighetskomplekser, misunelse og baktanker er stygge saker.

Det var da voldsomt? Var innlegget ditt myntet på meg?

Jeg kunne selvsagt skrevet et julebrev proppet med skryt og lagt ut om hvor flott årets sydentur var og sånt og det ville jo vært sant. Samtidig har vi jo hatt våre problemer i andre sammenhenger, men det er jo ikke det man forteller om i et julebrev - man forteller jo om det som er fint og vellykket og som man gjerne vil dele. :o)

Så jeg synes man skal kose seg med julebrevene, men samtidig ta de mest vellykkede med en klype salt og regne med at de nok har hatt sin dose motgang og problemer de også.

Gjest Liker ikke "skrytebrev"
Skrevet

Jeg er også alene og feiret jul sammen med et barn. Har ikke råd til dyre ferier. Men blir da en fin tur i året. Ville likevel ikke ha byttet bort livet mitt med noen og misunner heller ingen.

Kunne gjerne ha skrevet et skrytebrev til jul om mange fine dager gjennom året. Men vet at det hadde kjedet mange....Slike ferdigskrevne masseproduserte skrytebrev til jul må folk gjerne sende for meg. Misunner dem ingenting. Men hos meg går de rett i søppla.

Hev deg over slike brev og vær glad for det livet dere har selv.

Skrevet

Det er dine definisjoner som du bruker når du leser brevet. Jeg kan aldri tenke meg at venner sender julebrev for å såre.

Hadde det vært bedre hvis de skrev julebrev i en negativ tone om alle problemene i hverdagen?

Jeg er godt klar over hvor vanskelig det kan være å føle seg mindreverdig sammenlignet med andre rundt, men tenk igjennom hva får det til å føle slik. Når jeg skriver julebrev til "alle" så skriver jeg ikke om private problemer. Ikke mer enn jeg snakker med "alle" om dem. Jeg kunne godt ha skrevet 2011 at terrorhandlingene 22.07.11 gikk hart innpå meg, men det er noe offisielt. Jeg ville aldri skrive i et julebrev om jeg var misfornøyd med barnas eller svigerbarnas valg, men fokusert på det positive som god helse og trygg jobb/økonomi:

Når man leser på dol om julen så er det lett å se hvor følsomme mennesker er rundt denne høytiden.

Skrevet

Det hadde vært veldig interessant å lese både julebrevet og den meldinga på julekvelden, for her tror jeg det er dine egne mindreverdighetskomplekser som styrer forståelsen av innholdet.

Om du er smålig eller bare er veldig lite fornøyd med deres eget liv er ikke godt å si.

Skrevet

Jeg vet ikke om jeg synes det er riktig å kalle din reaksjon smålig, men merker at jeg denne julen synes det har vært en overflod av negative kommentarer rettet mot folk som uttrykker at de er fornøyde med livet og julefeiringen. Uttrykket "skrytebrev" har blitt vanlig å bruke, og jeg synes det synd om folk slutter å sende disse brevene med oppsummering og noen bilder fra året som gikk.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...