Gå til innhold

Er jeg smålig?

Anbefalte innlegg

• Svar 112
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• trollemor;o)

13

• PieLill

12

• frosken

10

• laban

6

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Hvis man kan kalle misunnelighet for smålighet, så synes jeg du er smålig, ja... Det er jo helt naturlig at man forteller fra livet sitt, og jeg ville syntes det var merkelig om man skrev negativt ladede julebrev ;)

Jeg tror alle har godt av å tenke at absolutt alle mennesker har negative ting å fortelle fra sine familieliv, men man trenger ikke utbasunere dette om man ikke ønsker det. At folk er fornøyde med livene sine er jo kjempebra:)

Hvis du skulle skrevet et positivt julebrev, så hadde du helt sikkert greid å hoste opp masse "skryt" du også :)

Skrevet

Jeg er også alene og feiret jul sammen med et barn. Har ikke råd til dyre ferier. Men blir da en fin tur i året. Ville likevel ikke ha byttet bort livet mitt med noen og misunner heller ingen.

Kunne gjerne ha skrevet et skrytebrev til jul om mange fine dager gjennom året. Men vet at det hadde kjedet mange....Slike ferdigskrevne masseproduserte skrytebrev til jul må folk gjerne sende for meg. Misunner dem ingenting. Men hos meg går de rett i søppla.

Hev deg over slike brev og vær glad for det livet dere har selv.

Hvorfor går de rett i søpla? Jeg blir glad for alle brev jeg får, for da vet jeg iallefall at jeg blir tenkt på som verdig mottaker av julebrevet :)

Skrevet

Du har nok rett i det..

Fra oss kommer det ingen skrytebrev i hverfall, vi har ikke råd til ferier og har lite nettverk.. Klager ikke for vi har det fint, mye kjærlighet. Jeg unner mine venner framgang og alt godt, men kontrastene blir så stor...

Jeg hadde vært langt mer stolt over å legge inn bilder fra fjellturer og badeturer med barna, og beskrivelser av disse enn av diverse ferieturbeskrivelser..... De førstnevnte aktivitetene koster ingenting, og er nok langt koseligere å lese om:)

Det er så utrolig mange som innbiller seg at alt må koste penger for at det skal være bra nok - men det er jo bare tull! Hvorfor ikke skryte av aktiviteter som koster null kroner? Jeg begriper bare ikke hvorfor man skal være misunnelig på slikt...

Skrevet

Ja, det sier noe om deg, at du poster dette på psykiatri. Du setter deg selv i bås, og synes synd på deg selv. Hva med å ta tak i hva du ønsker f.eks. ang. måten å feire jul på?

Jeg klarer ikke helt å skjønne de som blir irriterte på andre, hverken fordi de er mange rundt julemiddagsbordet, eller sender julebrev.

Selv så kommer jeg fra en liten familie. Dvs, egentlig stor, men mange bor i et annet land. Min norske familie er liten, og bor veldig spredt. Svigerfamilien har av moderniseringspåfunn blitt veldig stor de siste årene. På godt og vondt. Å ha stor familie er ikke ensbetydende med lykke.

Her gjør vi det beste ut av det, vi som _ønsker_ å være sammen i høytid og ferie - familie, eller ikke. Venner er ikke "nest best", ei heller alternative julefeiringer .

Skrevet

Hvorfor går de rett i søpla? Jeg blir glad for alle brev jeg får, for da vet jeg iallefall at jeg blir tenkt på som verdig mottaker av julebrevet :)

Fikk julebrev fra "venne-familie" forleden år. Jeg kjente ikke historiene igjen, til tross for jeg kjente dem siden vi hadde møttes i løpet av året. Det var virkelig oppskrytte historier, rik på superlativer.

Dersom det er slike brev trådstarter får, så skjønner jeg ønsket om å ikke lese det. :-)

Skrevet

Hvis man kan kalle misunnelighet for smålighet, så synes jeg du er smålig, ja... Det er jo helt naturlig at man forteller fra livet sitt, og jeg ville syntes det var merkelig om man skrev negativt ladede julebrev ;)

Jeg tror alle har godt av å tenke at absolutt alle mennesker har negative ting å fortelle fra sine familieliv, men man trenger ikke utbasunere dette om man ikke ønsker det. At folk er fornøyde med livene sine er jo kjempebra:)

Hvis du skulle skrevet et positivt julebrev, så hadde du helt sikkert greid å hoste opp masse "skryt" du også :)

Men, hvorfor "vi har kjøpt vært hatt eier fantastisk oss oss meg vi fantastisk lykkelig nytt dyrt populær"?

Hva skjedde med "Håper DU savner liker deg treffes ønsker deg husker den gang kjærlig hilsen" ?

Skrevet

Fikk julebrev fra "venne-familie" forleden år. Jeg kjente ikke historiene igjen, til tross for jeg kjente dem siden vi hadde møttes i løpet av året. Det var virkelig oppskrytte historier, rik på superlativer.

Dersom det er slike brev trådstarter får, så skjønner jeg ønsket om å ikke lese det. :-)

Da hadde jeg nok lest det og heller tenkt litt humoristisk rundt det ;)

Skrevet

Men, hvorfor "vi har kjøpt vært hatt eier fantastisk oss oss meg vi fantastisk lykkelig nytt dyrt populær"?

Hva skjedde med "Håper DU savner liker deg treffes ønsker deg husker den gang kjærlig hilsen" ?

Håper det siste kan være med selv om det første også er der ;)

Jeg greier bare ikke å skjønne at folk skal henge seg opp i slikt.... det er fryktelig vanskelig å leve sitt liv når man hele tiden må passe på å ikke tråkke noen på tærne ;)

Jeg har selv aldri hatt behov for å sende slike brev, så her har det vært enkle julekort med god jul og godt nytt år - men det er også feil for mange (fordi de ikke er interessert i å se barna til vennene sine på et postkortbilde). Det er snart ingenting som er "lov" mer, og man kritiseres uansett;) For min del har jeg nå slutta å sende julekort, men jeg får antagelig kritikk for det også ;)

Skrevet

''Viktige og fine stillinger og utdannelse de har. Det var også temmelig uhemma skryt av svigerbarna, hvor fantastiske de er og hvilke flotte jobber de har.''

Jeg lurer på hvem det er som står for adjektivene her. Når man har (nesten) voksne barn, er det naturlig å fortelle hva de utdanner seg til eller jobber med, og om de f.eks. har blitt samboere - og i så fall gi et par stikkord om svigerbarnet - eller er i ferd med å etablere seg på annen måte, f.eks. har kjøpt seg leilighet. Julekort sendes jo gjerne til folk man ikke treffer så ofte ellers i året.

Jeg skriver selv noen ord om hva min datter på 22 år holder på med, på mange av julekortene. Jeg masseproduserer dem ikke, så de som vet alt godt fra før, slipper å lese det. Men det kunne ikke falle meg inn å bruke adjektiver som viktig, fantastisk, flott osv., om det hun foretar seg. Så jeg lurer på om dette er noe du legger til selv, altså at brevet bare inneholdt fakta og du _regner med_ at de synes alt er så perfekt fordi de forteller om det, eller om brevet virkelig var overlesset med slike adjektiv?

I sisnevnte tilfelle er nok den beste reaksjonen å flire av det hele. Dersom det er du som transformerer fakta til skryt, synes jeg du kan gå litt i deg selv.

Gjest Cinnamongirl
Skrevet

Folk er forskjellige - selv ser jeg ikke syn på å ha 16 til bords - men ære være de som orker...

Livet blir vel slik man legger det opp selv.

Skrevet

Da hadde jeg nok lest det og heller tenkt litt humoristisk rundt det ;)

Min erfaring er at det er mye lettere å flire av dem i romjulen eller i januar, enn akkurat i adventstiden. Så det ene brevet jeg får som pleier å være såpass skrytete at jeg føler meg mislykket, "finleser" jeg ikke før det har gått en stund ;-)

Skrevet

Jeg hadde vært langt mer stolt over å legge inn bilder fra fjellturer og badeturer med barna, og beskrivelser av disse enn av diverse ferieturbeskrivelser..... De førstnevnte aktivitetene koster ingenting, og er nok langt koseligere å lese om:)

Det er så utrolig mange som innbiller seg at alt må koste penger for at det skal være bra nok - men det er jo bare tull! Hvorfor ikke skryte av aktiviteter som koster null kroner? Jeg begriper bare ikke hvorfor man skal være misunnelig på slikt...

'' Jeg begriper bare ikke hvorfor man skal være misunnelig på slikt...

''

Etter å ha lest en del innlegg om dette temaet den senere tid, så begynner jeg også å tenke at det er mye misunnelse involvert i kritikken. Jeg klarer egentlig ikke å skjønne at selv evt. overdrivelser mht familielykken kan provosere såpass mye som diverse kommentarer gir inntrykk av.

Skrevet

Dette året er det tydeligvis mest PK å være mot julebrev, mot det å like julen og mot det å være fornøyd med livet.

Min teori er at blogger og Facebook har gjort folk allergiske mot kos og hygge. De har fått en overdose. For mange (men ikke alle) er jo FB omtrent som flere julebrev i døgnet.

Hvis man leser ca. 200 rapporter pr. dag om folks vellykkede barn, reiser, treningsøkter og hjemmebakte kaker, kan det jo bli litt mye med resultatlistene fra "julemesterskapet" i tillegg.

Skrevet

Min teori er at blogger og Facebook har gjort folk allergiske mot kos og hygge. De har fått en overdose. For mange (men ikke alle) er jo FB omtrent som flere julebrev i døgnet.

Hvis man leser ca. 200 rapporter pr. dag om folks vellykkede barn, reiser, treningsøkter og hjemmebakte kaker, kan det jo bli litt mye med resultatlistene fra "julemesterskapet" i tillegg.

Åhh... kanskje det er forklaringen! Jeg har valgt å ikke være på FB, da jeg av erfaring vet at jeg de siste 15 årene har brukt mer enn nok tid på nett - uten FB ;-)

Skrevet

'' Jeg begriper bare ikke hvorfor man skal være misunnelig på slikt...

''

Etter å ha lest en del innlegg om dette temaet den senere tid, så begynner jeg også å tenke at det er mye misunnelse involvert i kritikken. Jeg klarer egentlig ikke å skjønne at selv evt. overdrivelser mht familielykken kan provosere såpass mye som diverse kommentarer gir inntrykk av.

''Jeg klarer egentlig ikke å skjønne at selv evt. overdrivelser mht familielykken kan provosere såpass mye som diverse kommentarer gir inntrykk av.''

Hm. Kanskje det er summen av flere ting, som gjør folk evt irritert?

Egentlig så synes jeg julebrev er fin skikk. Skulle gjerne hatt flere og sendt flere av dem. Slik kunne man fått oppdatert hva familien rundt om i landet gjør. Dog er det jo en viss risiko for at noen faller for fristelsen å levere rent skrytebrev full av superlativer (jmf andre steder i tråden)....

Skrevet

Ja, kanskje det :-)

FB er jo full av beskrivelse av friskluftsliv, rene hus, sosialt samvær, mye jobbing, gode nyttårsforsetter, vellykkede barn osv osv....

Skrevet

Åhh... kanskje det er forklaringen! Jeg har valgt å ikke være på FB, da jeg av erfaring vet at jeg de siste 15 årene har brukt mer enn nok tid på nett - uten FB ;-)

Jeg er heller ikke der, bl.a. av samme grunn som du beskrev.

Men jeg hører hvordan enkelte klager over andres liv / aktivitetsnivå i samme tonen som trådstarter her - og det gjelder altså daglige rapporter fra mange av FB-vennene. Jeg vet ikke hvorfor de utsetter seg for slikt, men det er visstnok nødvendig å følge med på det. Og da kan det jo bli litt mye å svelge unna.

Skrevet

Haha, et godt poeng! ;)

Jeg tror forøvrig ikke man bør ha Facebook om man lett blir irritabel og henger seg opp i bagateller :P

Skrevet

Min erfaring er at det er mye lettere å flire av dem i romjulen eller i januar, enn akkurat i adventstiden. Så det ene brevet jeg får som pleier å være såpass skrytete at jeg føler meg mislykket, "finleser" jeg ikke før det har gått en stund ;-)

Du har skjønt det! ;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...