Gå til innhold

Er jeg smålig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

'' Jeg begriper bare ikke hvorfor man skal være misunnelig på slikt...

''

Etter å ha lest en del innlegg om dette temaet den senere tid, så begynner jeg også å tenke at det er mye misunnelse involvert i kritikken. Jeg klarer egentlig ikke å skjønne at selv evt. overdrivelser mht familielykken kan provosere såpass mye som diverse kommentarer gir inntrykk av.

Nei, jeg er enig med deg i det.... så lurer jeg på hva som gjør at enkelte mennesker sliter mer med misunnelse enn andre. Dette er noe jeg har reflektert over noen ganger siden jeg hadde en i min nærmeste krets som slet med dette... Hun hadde et flott liv som mange kunne misunne henne. Økonomien var svært god (ikke pga lønna hennes, da den var helt på snittet - men pga hun arvet masse penger), livet hennes var på alle måter strømlinjeforma. Allikevel slet hun med misunnelse på andre som f.eks. tjente bedre enn henne og/eller hadde finere bil/hus enn henne.... Jeg visste samtidig at i hennes oppvekst var foreldre og besteforeldre ekstremt nøye med å behandle henne og søskenene likt. Hvis broren fikk 500 kroner fordi han skulle på et arrangement, så måtte også hun få 500 kr - og vice versa..

Selv opplevde jeg å vokse opp sammen med to søstre, og det var på ingen måte slik at vi alle tre fikk det samme til enhver tid. Vi visste at en gang var det "Annes" tur å få nye klær og neste gang ble det kanskje min tur. Ingen av oss kjente på noen som helst misunnelse over dette, da vi visste at sånn var det og at det til syvende og sist ikke ble gjort forskjell på oss. Vi lærte oss å glede oss over at den andre fikk noe. Dette har jeg vært veldig bevisst på overfor egne barn, nettopp fordi jeg er utrolig glad jeg er fri for misunnelsesgenet selv...

• Svar 112
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• trollemor;o)

13

• PieLill

12

• frosken

10

• laban

6

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Nei, jeg er enig med deg i det.... så lurer jeg på hva som gjør at enkelte mennesker sliter mer med misunnelse enn andre. Dette er noe jeg har reflektert over noen ganger siden jeg hadde en i min nærmeste krets som slet med dette... Hun hadde et flott liv som mange kunne misunne henne. Økonomien var svært god (ikke pga lønna hennes, da den var helt på snittet - men pga hun arvet masse penger), livet hennes var på alle måter strømlinjeforma. Allikevel slet hun med misunnelse på andre som f.eks. tjente bedre enn henne og/eller hadde finere bil/hus enn henne.... Jeg visste samtidig at i hennes oppvekst var foreldre og besteforeldre ekstremt nøye med å behandle henne og søskenene likt. Hvis broren fikk 500 kroner fordi han skulle på et arrangement, så måtte også hun få 500 kr - og vice versa..

Selv opplevde jeg å vokse opp sammen med to søstre, og det var på ingen måte slik at vi alle tre fikk det samme til enhver tid. Vi visste at en gang var det "Annes" tur å få nye klær og neste gang ble det kanskje min tur. Ingen av oss kjente på noen som helst misunnelse over dette, da vi visste at sånn var det og at det til syvende og sist ikke ble gjort forskjell på oss. Vi lærte oss å glede oss over at den andre fikk noe. Dette har jeg vært veldig bevisst på overfor egne barn, nettopp fordi jeg er utrolig glad jeg er fri for misunnelsesgenet selv...

Jeg er også motstander av å lære barn "millimeterrettferdighet". Dersom unger prøver seg med rettferdighetsargumenter, så har mitt standardsvar gjerne vært at "dere får mer enn nok alle sammen" ;-)

Skrevet

Jeg er også motstander av å lære barn "millimeterrettferdighet". Dersom unger prøver seg med rettferdighetsargumenter, så har mitt standardsvar gjerne vært at "dere får mer enn nok alle sammen" ;-)

Og det stemmer som regel ;)

Skrevet

Slike skrytebrev koser jeg meg med fordi det blir så tåpelig. hahaha, rett og slett latterlig å skryte uhemmet på den måten, men prøv å se det morsomme i det

MEN at hun sender melding til deg og skryter og at de er 16 tilbords på julaften er rett og slett ufint og svært lite pent gjort. Da viser det at hun ikke har særlig empati og omtanke for andre.

Jeg syns det er vittig med folk som stadig skal skryte av utdanning og yrkestitler. Det betyr så ekstremt lite for meg og det er kanskje derfor jeg ler av slike skrytepaver.

Hev deg over det og kos deg med barnet ditt. For alt du vet så kan det tenkes at denne prestadama ikke har det s veldig godt når alt kommer til alt.. Det at de er 16 tilbords er ikke ensbetydende med lykke og kos.

Skrevet

Slike skrytebrev koser jeg meg med fordi det blir så tåpelig. hahaha, rett og slett latterlig å skryte uhemmet på den måten, men prøv å se det morsomme i det

MEN at hun sender melding til deg og skryter og at de er 16 tilbords på julaften er rett og slett ufint og svært lite pent gjort. Da viser det at hun ikke har særlig empati og omtanke for andre.

Jeg syns det er vittig med folk som stadig skal skryte av utdanning og yrkestitler. Det betyr så ekstremt lite for meg og det er kanskje derfor jeg ler av slike skrytepaver.

Hev deg over det og kos deg med barnet ditt. For alt du vet så kan det tenkes at denne prestadama ikke har det s veldig godt når alt kommer til alt.. Det at de er 16 tilbords er ikke ensbetydende med lykke og kos.

Det er da merkelig at du teller hoder når du definerer hvordan andre tenker på sin lykke. Hvorfor tror du at venninnen mener at det å ha 16 til bords er tegn på vellykkethet? Jeg kan da godt skrive til venner at vi sitter to eller tre ved julebordet uten at det betyr noenting.

Skrevet

Håper det siste kan være med selv om det første også er der ;)

Jeg greier bare ikke å skjønne at folk skal henge seg opp i slikt.... det er fryktelig vanskelig å leve sitt liv når man hele tiden må passe på å ikke tråkke noen på tærne ;)

Jeg har selv aldri hatt behov for å sende slike brev, så her har det vært enkle julekort med god jul og godt nytt år - men det er også feil for mange (fordi de ikke er interessert i å se barna til vennene sine på et postkortbilde). Det er snart ingenting som er "lov" mer, og man kritiseres uansett;) For min del har jeg nå slutta å sende julekort, men jeg får antagelig kritikk for det også ;)

Det er noen mennesker som er veldig flinke til å skrive julebrevene slik at det bare blir kvalmt... så er det de som er flinke og bare i enkle ord og setninger oppsummerer hva familien har gjort siste året uten at det virker skrytete. Så har du slike som meg og deg som sender et kort med god jul på med bilde av barna.

Men det at denne dama sendte melding til ei enslig mor på julaften for å fortelle at de var 16 tilbords, det er litt merkelig syns jeg.

Skrevet

Det er da merkelig at du teller hoder når du definerer hvordan andre tenker på sin lykke. Hvorfor tror du at venninnen mener at det å ha 16 til bords er tegn på vellykkethet? Jeg kan da godt skrive til venner at vi sitter to eller tre ved julebordet uten at det betyr noenting.

Om jeg hadde en venn som jeg visste var to tilbords ville jeg ikke nevnt i en sms på julaften at vi var feks 16 eller 10 tlbords. Jeg ville lurt på hvordan de hadde det og ønsket henne god jul.

Du må da innrømme at om du var ufrivillig alene på julaften så ville det vært litt vondt å fått en slik melding?

Skrevet

Det er noen mennesker som er veldig flinke til å skrive julebrevene slik at det bare blir kvalmt... så er det de som er flinke og bare i enkle ord og setninger oppsummerer hva familien har gjort siste året uten at det virker skrytete. Så har du slike som meg og deg som sender et kort med god jul på med bilde av barna.

Men det at denne dama sendte melding til ei enslig mor på julaften for å fortelle at de var 16 tilbords, det er litt merkelig syns jeg.

Jeg skjønner hva du mener med "kvalmt", men samtidig tror jeg ikke jeg hadde gjort annet enn å trekke på smilebåndet fordi det virka så påatagelig skrytete ;) Det er jo kanskje nettopp avsenderne av klissete skrytebrev som sliter mest med familiehemmeligheter :P

Hvis avsenderen visste at denne alenemoren var lei seg fordi de ikke ble flere enn henne og barnet/barna på julaften, så er jeg enig i at det blir for drøyt. Innerst inne tenker jeg at avsender ikke har tenkt over problemstillingen i det hele tatt og at hun har skrevet det samme brevet til alle. Det blir jo håpløst om man skal skrive individuelle brev som tilpasses den enkelte mottaker ;)

Tenk om ingen skulle våge å skrive

Skrevet

Jeg skjønner hva du mener med "kvalmt", men samtidig tror jeg ikke jeg hadde gjort annet enn å trekke på smilebåndet fordi det virka så påatagelig skrytete ;) Det er jo kanskje nettopp avsenderne av klissete skrytebrev som sliter mest med familiehemmeligheter :P

Hvis avsenderen visste at denne alenemoren var lei seg fordi de ikke ble flere enn henne og barnet/barna på julaften, så er jeg enig i at det blir for drøyt. Innerst inne tenker jeg at avsender ikke har tenkt over problemstillingen i det hele tatt og at hun har skrevet det samme brevet til alle. Det blir jo håpløst om man skal skrive individuelle brev som tilpasses den enkelte mottaker ;)

Tenk om ingen skulle våge å skrive "Jeg gleder meg til å høre juleklokkene ringe på julaften!" til meg, i frykt for å såre meg (litt fleipete sagt, men du skjønner sikkert hvor jeg vil :P)

Skrevet

Fikk ikke med meg at det var sendt i en SMS, og er enig i at det var en merkelig ting å gjøre! Nesten så jeg hadde blitt frista til å svare "Ååå, så heldige dere er!! Kanskje dere har plass til to til?" :P

Skrevet

Du får skrive et brev tilbake der du forteller om deg og dine. Da får du også en stemme.

Skrevet

Flott skrevet og reflektert, støtter det fullt og helt!!

Skrevet

Det var da himla til klaging på julebrev og jul da!!!

Denne jula fikk jeg ikke skrevet julebrev, og det synes jeg er litt leit, fordi jeg vet at mange (spesielt de eldre i slekta som vi ikke treffer så ofte og som ikke bruker mobil eller FB) setter veldig pris på dem.

Jeg setter veldig pris på både julekort og julebrev fra selkt og venner, men ser at det kom færre i år enn tidligere år, og det synes jeg er dumt.

Det er klart at en ikke skriver masse om de leie tingene i året som har vært - men oppsummerer det som har skjedd av evt jobbytte, utdanning for barna, interesser og evt aktiviteter eller ferier. Det trenger da ikke være skrytete selv om en forteller om hvordan året har vært?

Merkelig alt folk kan henge seg opp i....

Tror det er noe i det noen her i tråden sa, at folk kanskje får overdose av slike ting gjennom blogging og FB?

Skrevet

Om jeg hadde en venn som jeg visste var to tilbords ville jeg ikke nevnt i en sms på julaften at vi var feks 16 eller 10 tlbords. Jeg ville lurt på hvordan de hadde det og ønsket henne god jul.

Du må da innrømme at om du var ufrivillig alene på julaften så ville det vært litt vondt å fått en slik melding?

Hvis vi var 16 til bords på julaften hos oss, ville jeg syns det var stress mer enn lykke...

Skrevet

Haha, et godt poeng! ;)

Jeg tror forøvrig ikke man bør ha Facebook om man lett blir irritabel og henger seg opp i bagateller :P

''Jeg tror forøvrig ikke man bør ha Facebook om man lett blir irritabel og henger seg opp i bagateller :P''

Det er et veldig godt poeng. Men man kan jo bruke "skjul oppdateringer"-funksjonen med omhu, da. Jeg hadde noen i overkant detaljdelende venner som jeg etter hvert skjulte oppdateringene fra, rett og slett fordi det ble litt mye. Ikke noe irritasjon som sådan, mer en praktisk greie.

Skrevet

Jeg ser du har lagt dette under "psykiatri", så jeg antar det faller deg inn at du kanskje tolker brevet i en viss retning.

Jeg forstår ikke hvorfor det er så galt å vise følelser, plutselig. Man skal for all del ikke klage, for det er patetisk, men man skal heller ikke være glad eller stolt. Positive meldinger er til å gremmes over, for man gleder seg ikke med andre lengre, tydeligvis.

Det plager meg ikke om noen vil sende "skryte"brev, det er da helt greit å være stolt over barn, svigerbarn og barnebarn. Noe annet er da ganske spesielt. Man nevner vel neppe problemene i ekteskapet i et julebrev? Ikke får jeg vondt om noen viser fram hjemmebakst på Facebook heller, selv om det ikke er min måte å kommunisere på.

Om noen her påstår de aldri bryr seg om å vise en viss fasade, så er jeg ganske sikker på at de lyver. Det er da høyst menneskelig.

Skrevet

Åhh... kanskje det er forklaringen! Jeg har valgt å ikke være på FB, da jeg av erfaring vet at jeg de siste 15 årene har brukt mer enn nok tid på nett - uten FB ;-)

Kan jeg ikke friste med bilder av mine søte små en gang? ;)

Skrevet

Det er jo nettopp det at fristelsene garantert blir for store...

Selvinnsiktsfull julehilsen fra

Skrevet

Det er jo nettopp det at fristelsene garantert blir for store...

Selvinnsiktsfull julehilsen fra

Skrevet

Det var da himla til klaging på julebrev og jul da!!!

Denne jula fikk jeg ikke skrevet julebrev, og det synes jeg er litt leit, fordi jeg vet at mange (spesielt de eldre i slekta som vi ikke treffer så ofte og som ikke bruker mobil eller FB) setter veldig pris på dem.

Jeg setter veldig pris på både julekort og julebrev fra selkt og venner, men ser at det kom færre i år enn tidligere år, og det synes jeg er dumt.

Det er klart at en ikke skriver masse om de leie tingene i året som har vært - men oppsummerer det som har skjedd av evt jobbytte, utdanning for barna, interesser og evt aktiviteter eller ferier. Det trenger da ikke være skrytete selv om en forteller om hvordan året har vært?

Merkelig alt folk kan henge seg opp i....

Tror det er noe i det noen her i tråden sa, at folk kanskje får overdose av slike ting gjennom blogging og FB?

''Det er klart at en ikke skriver masse om de leie tingene i året som har vært - men oppsummerer det som har skjedd av evt jobbytte, utdanning for barna, interesser og evt aktiviteter eller ferier. Det trenger da ikke være skrytete selv om en forteller om hvordan året har vært?''

Jeg er så enig! Denne jula har jeg vært vitne til hvordan småligheten kan slå ut pga et velmeint julebrev: Jeg har et vennepar, Ola og Kari, som pleier å sende julebrev.

Kari er psykolog (sikkert skremmende nok), jobber i PPT og beskriver _kort_ at det er travle dager på jobb. De har ett barn, og dette barnet har "spesielle behov". I julebrevet står det naturlig nok noen linjer om det positive som skjer rundt dette barnet (type 'Anne' har begynt med ridning og steller godt med favoritthesten 'Blakken').

Ola tok for et par år siden doktorgrad innen et fag som er så "smalt" at han neppe får jobb innen dette med mindre han starter egen virksomhet. Dette visste han, naturligvis. De siste par åra har han jobba som lærervikar, barnehageassistent og produksjonsmedarbeider i industri. I høst fikk han jobb som stillasbygger, stortrives, og måtte ta et §17-kurs innen faget.

I julebrevet skriver han om jobben han liker veldig godt, de gode kollegene og kurset han besto. (Og siden jeg kjenner han godt, veit jeg at han syns dette er kjempespennende).

Allikevel klarer enkelte å klekke ut at Kari og Ola prøver å heve seg over andre, prøver å bevise at de er perfekte, sikkert har seriøse problemer de skjuler, har en falsk fasade, begge må egentlig være deprimerte osv. På grunnlag av et julebrev!?!

Skreiv meg bort som vanlig, men moralen kan være:

1) Ikke tolk alt i verste meining

2) Ikke send 'kollektive' julebrev (i Lillebygd)

;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...