Gå til innhold

Julen og det å være ensom.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det blir skrevet så mye denne julen om de ensomme...ja hvis de føler seg ensomme, skjønner jeg de.

Være alene i julen er nedtur for slike mennesker.

Jeg er stikk motsatt. Når julen nærmer seg, kjøper jeg pakker til de nærmeste. Lever de. Det var det.

Min familie spør om jeg vil feire jula hos - din nærmeste familie.

Jeg avslår. Andre året på rad.

Jeg liker meg hjemme i leiligheten min - alene. Spise noe julemat.

Er ikke ensom - jeg elsker det !

Og jeg er ikke 88 år, men 44.

I følge statikken er det ca. 200 000 mennesker som er ensomme i julen. MEN er alle de ensomme tro? Noen ja, men ikke alle.

Synes det er en deilig å være alene i jula, fordi jeg IKKE føler meg ensom. Det er en forutsetning.

Så jeg koser meg hjemme i hele jula....alene.

Og jeg har en god relasjon til min familie også.

Og nå : Godt Nytt år !

sitronsommerfugl
Skrevet

Ensomhet er å ufrivillig tilbringe tid alene, ikke synonymt med å være alene.

Skrevet

Ensomhet er å ufrivillig tilbringe tid alene, ikke synonymt med å være alene.

Riktig.

Skrevet

Høres ut som du koser deg fint. :-)

Er helt sikker på at det også er andre som koser seg godt med en julefeiring alene.

Ønsker deg fortsatt fine dager :-)

Skrevet

Det er godt du koser deg. Det høres ut som en god måte å feire jul på.

Skrevet

Det er godt du koser deg. Det høres ut som en god måte å feire jul på.

Jeg synes det i allefall...:-)

Skrevet

Høres ut som du koser deg fint. :-)

Er helt sikker på at det også er andre som koser seg godt med en julefeiring alene.

Ønsker deg fortsatt fine dager :-)

Det samme til deg til deg - og et Godt Nyttår !

Gjest mannen sin
Skrevet

Riktig.

Noen føler seg helt klart ekstra ensomme fordi media hele tiden forteller hva du skal gjøre og føle. Du må ditt og datt for å være lykkelig...

Jeg har f.eks vært alene nyttårsaften flere ganger, uten å føle noe ubehag eller grått en dråpe. Synes faktisk nyttårsaften er veldig oppskrytt - og at det fort blir bare stress og mas Man skal liksom være så lykkelig i sammen med andre på den dagen.

Men hvis du forteller det til folk at du sier du var alene nyttårsaften så vil mange se rart på deg og sikkert også synes synd på deg selv om de ikke sier det. "ok, han er en eistøing, har ingen venner/merkelig skrue osv"

Men sannheten er at jeg alltid har likt å være alene, selv om jeg også er glad i å være sammen med folk. Kanskje ekstra deilig på sånne dager da aviser/media mener at du skal føle deg så alene og ulykkelig hvis du er alene.

Skrevet

Noen føler seg helt klart ekstra ensomme fordi media hele tiden forteller hva du skal gjøre og føle. Du må ditt og datt for å være lykkelig...

Jeg har f.eks vært alene nyttårsaften flere ganger, uten å føle noe ubehag eller grått en dråpe. Synes faktisk nyttårsaften er veldig oppskrytt - og at det fort blir bare stress og mas Man skal liksom være så lykkelig i sammen med andre på den dagen.

Men hvis du forteller det til folk at du sier du var alene nyttårsaften så vil mange se rart på deg og sikkert også synes synd på deg selv om de ikke sier det. "ok, han er en eistøing, har ingen venner/merkelig skrue osv"

Men sannheten er at jeg alltid har likt å være alene, selv om jeg også er glad i å være sammen med folk. Kanskje ekstra deilig på sånne dager da aviser/media mener at du skal føle deg så alene og ulykkelig hvis du er alene.

Samme her, jeg er alene bare på trass.

Skrevet

Har ikke vært alene nyttårsaften også jeg...men som sagt : folk kikker rart på deg, når nu sier det.....sant det

Skrevet

Det samme til deg til deg - og et Godt Nyttår !

Godt nytt år ønskes deg også :-)

Gjest Ikke ensom
Skrevet

Flott innlegg! Kjempe bra at det er blitt fokus på denne overdrivelsen om ensomme folk. Mange trives alene. Jeg skal selv være alene nyttårsaften. Vil ha det slik...koselig. Mange som ser rart på meg når jeg sier det, men sånt bryr jeg meg ikke om:-)

Noe helt annet er mennesker som har mistet sine kjære og er triste og ensomme av den grunn, de må vi tenke på i jula.

Ellers er det mye media sin skyld at mange føler seg ensomme.

Altfor mye skriverier om ensomhet.

Godt nyttår!

Gjest trubadurisolen
Skrevet

Man kan helt klart ha det godt alene. Men tror det er enklere når man begynner å bli voksen. Jeg syntes dette var svært vanskelig før. Jeg tror mange føler skam fordi de er alene i jula, selv om de kanskje egentlig synes det er helt greit.

God jul og godt nyttår til deg :).

Skrevet

Det er ikke et problem at noen liker å være alene, men at noen er alene og ensomme. Ensomhet er ikke synonymt med å være alene.

Jeg kjenner ingen som er alene på juleaften og nyttårsaften helt frivillig og har ikke følelsen av at det er særlig vanlig. At noen velger det hvert eneste år tror jeg er enda mindre vanlig.

Jeg kjenner noen som reiser til Syden alene i jula og som da spiser sammen med andre norske på juleaften.

Hvis jeg en eller annen gang må være alene på juleaften, ville jeg reist vekk eller i hvert fall gått på en restaurant for å spise. Det hadde vært greit for meg nyttårsaften, men ikke hvert år.

Gjest Ikke ensom
Skrevet

Det er ikke et problem at noen liker å være alene, men at noen er alene og ensomme. Ensomhet er ikke synonymt med å være alene.

Jeg kjenner ingen som er alene på juleaften og nyttårsaften helt frivillig og har ikke følelsen av at det er særlig vanlig. At noen velger det hvert eneste år tror jeg er enda mindre vanlig.

Jeg kjenner noen som reiser til Syden alene i jula og som da spiser sammen med andre norske på juleaften.

Hvis jeg en eller annen gang må være alene på juleaften, ville jeg reist vekk eller i hvert fall gått på en restaurant for å spise. Det hadde vært greit for meg nyttårsaften, men ikke hvert år.

Reise til syden i jula...aldri i livet. Heller ikke restaurant. Julekosen er hjemme. Er barna opptatt hos andre så feirer jeg aller helst alene. Kjempe koselig.

Skrevet

Reise til syden i jula...aldri i livet. Heller ikke restaurant. Julekosen er hjemme. Er barna opptatt hos andre så feirer jeg aller helst alene. Kjempe koselig.

Det er helt greit å feire alene hjemme for de som liker det.

Skrevet

Da kjenner du meg da.....

Skrevet

Enig ..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...