Gå til innhold

pinnekjøtt-hjelp.

Gjest Ingen erfaring med pinnekjøtt

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det er kanskje ikke så verst med hvit saus til... fikk nesten lyst å prøve, men virker spesielt ja ;)

Har prøvt både brus saus og hvit saus. Brun saus er ....( putt inn et neagtivt ord), mens hvit saus er ok. Men for meg blir det da en vanlig middag og ingen julemiddag :-)

Har prøvt både brus saus og hvit saus. Brun saus er ....( putt inn et neagtivt ord), mens hvit saus er ok. Men for meg blir det da en vanlig middag og ingen julemiddag :-)

Skjønner deg ang brun saus ;) Eksmannen min spiste svineribbe julaften, og der pleide han alltid ha brun saus - noe enkelte i familien prøvde sammen med pinnekjøttet, men uten suksess ;)

Kunne tenkt meg å prøve hvit saus, ja - men er nok enig med deg i at det må være utenom jula ;)

[quote name=Shira :o)' timestamp='1356607279' post='4849487]

Her jeg bor nå er det vanlig med løksaus til. Har oppi litt kraft fra kjøttet. Jeg er egentlig ikke vant med det, men nå synes jeg at det er virkelig godt.

Hvordan lager du løksausen? Steker vanlig løk og har i sjyen fra pinnekjøttet? Eller er det mer hokus pokus enn det? ;)

Skjønner deg ang brun saus ;) Eksmannen min spiste svineribbe julaften, og der pleide han alltid ha brun saus - noe enkelte i familien prøvde sammen med pinnekjøttet, men uten suksess ;)

Kunne tenkt meg å prøve hvit saus, ja - men er nok enig med deg i at det må være utenom jula ;)

Jeg er mer tilbøyelig til å eksperimentere med pinnekjøttet i påska. Da har vi av og til eldhusrøykt pinnekjøtt, vi har hatt annet tilbehør og også honningglasert pinnekjøtt. Veldig godt, men ikke julemat :-)

Annonse

Jeg er mer tilbøyelig til å eksperimentere med pinnekjøttet i påska. Da har vi av og til eldhusrøykt pinnekjøtt, vi har hatt annet tilbehør og også honningglasert pinnekjøtt. Veldig godt, men ikke julemat :-)

Høres godt ut :)

Naboer av meg marinerer pinnekjøttet i sirup før de steker det... på julaften altså :)

Gjest Shira :o)

Hvordan lager du løksausen? Steker vanlig løk og har i sjyen fra pinnekjøttet? Eller er det mer hokus pokus enn det? ;)

Jeg surrer løk i smør, skal ikke stekes brun, kun surres/småputre. Sper med kraft og har oppi litt fløte. Jeg bruker Maizenna jevner lys, til å jevne med, for den er glutenfri. Kan sikkert jevne på vanlig måte også.

Så putrer det en stund. Jeg spiser løken også, men de fleste siler den. Så det er ikke hvit saus, det er mer en lys skysaus, men siden jeg har fløte oppi blir den jo litt hvitaktig.

Vi bruker den sausen til røkt hjortepølse også, og til skinke. Men så er vi veldig glade i løk på alt.

Gjest Ingen erfaring med pinnekjøtt

[quote name=Shira :o)' timestamp='1356610306' post='4849515]

Jeg surrer løk i smør, skal ikke stekes brun, kun surres/småputre. Sper med kraft og har oppi litt fløte. Jeg bruker Maizenna jevner lys, til å jevne med, for den er glutenfri. Kan sikkert jevne på vanlig måte også.

Så putrer det en stund. Jeg spiser løken også, men de fleste siler den. Så det er ikke hvit saus, det er mer en lys skysaus, men siden jeg har fløte oppi blir den jo litt hvitaktig.

Vi bruker den sausen til røkt hjortepølse også, og til skinke. Men så er vi veldig glade i løk på alt.

Det hørtes egentlig ganske godt ut. Kanskje jeg skulle prøve det. Og så serverer jeg ertestuing og rødkål ved siden av i tillegg til kålrabistappe. Så kan man forsyne seg med det man vil ha. Jeg har som sagt aldri spist pinnekjøtt før, så det skal bli spennende. Og ja, så skal jeg også ha grov julepølse ved siden av.

Gjest Shira :o)

Det hørtes egentlig ganske godt ut. Kanskje jeg skulle prøve det. Og så serverer jeg ertestuing og rødkål ved siden av i tillegg til kålrabistappe. Så kan man forsyne seg med det man vil ha. Jeg har som sagt aldri spist pinnekjøtt før, så det skal bli spennende. Og ja, så skal jeg også ha grov julepølse ved siden av.

Prøv det, vi synes det er godt.

Jeg er veldig glad i kålrabistappe, men jeg lager det folk ønsker, så får alle de som de liker. :o)

[quote name=Shira :o)' timestamp='1356610306' post='4849515]

Takk :) Kanskje jeg prøver dette en gang :)

Godt smaken er forskjellig, og jeg tror nok din mor lager god saus til... men

Brun saus til pinnekjøtt er for mange helt utenkelig. Fikk det servert før jul, og det ødela både smaken og opplevelsen... dessverre. Det ble servert på tallerken, så vi slapp ikke unna...

Så jeg anbefaler en viss forsiktighet med saus, prøv gjerne, men husk pinnekjøttet har så distinkt smak i seg selv.

Saus må man jo styre selv og ta på i den grad man vil - for meg er det utenkelig å IKKE ha saus :)

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...