fineline Skrevet 27. desember 2012 Skrevet 27. desember 2012 Blir antidepressiva brukt som behandling ved bipolar lidelse? Hvilken medisiner ellers blir brukt? 0 Siter
Gjest Labolina Skrevet 27. desember 2012 Skrevet 27. desember 2012 Antidepressiva kan ha effekt på bipolare depresjoner, men stemningsstabiliserende pleier å være mer effektivt. Min erfaring er også slik. Imidlertid bruker jeg Efexor (en type antidepressiv som virker både på serotonin og noradrenalin) mot panikkangst med god effekt. Man skal være oppmerksom på at antidepressiva kan utløse mani for noen med bipolar lidelse. For meg går det greit, men jeg bruker også stemningsstabiliserende som beskytter mot det. Lamictal (egentlig epilepsimedisin), Litium (gammelt og velprøvd) og Seroquel (en type antipsykotisk) er den kombinasjonen jeg har endt opp med. Alle disse er svært mye brukt. 0 Siter
Gjest bølger Skrevet 27. desember 2012 Skrevet 27. desember 2012 Jeg bruker bare antidepressiva. Problemet mitt er depresjoner og ikke hypomanier. Det er mange år siden jeg har hatt det. Har prøvd noen stemningsstabiliserende som jeg ikke kunne bruke. Er veldig ustabil, men nå skulle jeg prøve en økning med antidepressiva. 0 Siter
Gjest jgvnkio Skrevet 27. desember 2012 Skrevet 27. desember 2012 Jeg har gått på AD i mange år uten særlig effekt. Da de fant ut at jeg hadde bipolar lidelse, fikk jeg Lamictal og det hjalp veldig på svingningene. Men siden hovedproblemet mitt er de langvarige, nesten kronifiserte depresjonene mine, står jeg på et AD i tillegg. 0 Siter
Psykojenta Skrevet 27. desember 2012 Skrevet 27. desember 2012 Ja, antidepressiva kan brukes mot Bipolar Lidelse. Jeg bruker nå Cipralex- antidepressiva (Jeg er blitt hyper av denne før, men går bra denne gangen - ikke så bra effekt da) I tillegg bruker jeg Lithionit og Lamictal - stemningsstabiliserende. (Lamictal er vel en epilepsimedisin) Og Zyprexa(Antipsykotika) Det er flere forskjellige medisiner som kan brukes. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 27. desember 2012 Skrevet 27. desember 2012 Ja, AD brukes noe, men ikke alene (monoterapi). Andre medisiner er litium, antikonvulsiva (Lamictal, Orfiril, Tegretol). Antipsykotika av 2. generasjon (Seroquel, Zyprexa, Risperdal). 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.