Gå til innhold

Antidepressiva og bipolar

Anbefalte innlegg

Skrevet

Blir antidepressiva brukt som behandling ved bipolar lidelse? Hvilken medisiner ellers blir brukt?

Gjest Labolina
Skrevet

Antidepressiva kan ha effekt på bipolare depresjoner, men stemningsstabiliserende pleier å være mer effektivt. Min erfaring er også slik. Imidlertid bruker jeg Efexor (en type antidepressiv som virker både på serotonin og noradrenalin) mot panikkangst med god effekt.

Man skal være oppmerksom på at antidepressiva kan utløse mani for noen med bipolar lidelse. For meg går det greit, men jeg bruker også stemningsstabiliserende som beskytter mot det. Lamictal (egentlig epilepsimedisin), Litium (gammelt og velprøvd) og Seroquel (en type antipsykotisk) er den kombinasjonen jeg har endt opp med. Alle disse er svært mye brukt.

Skrevet

Jeg bruker bare antidepressiva. Problemet mitt er depresjoner og ikke hypomanier. Det er mange år siden jeg har hatt det. Har prøvd noen stemningsstabiliserende som jeg ikke kunne bruke. Er veldig ustabil, men nå skulle jeg prøve en økning med antidepressiva.

Skrevet

Jeg har gått på AD i mange år uten særlig effekt. Da de fant ut at jeg hadde bipolar lidelse, fikk jeg Lamictal og det hjalp veldig på svingningene. Men siden hovedproblemet mitt er de langvarige, nesten kronifiserte depresjonene mine, står jeg på et AD i tillegg.

Skrevet

Ja, antidepressiva kan brukes mot Bipolar Lidelse.

Jeg bruker nå Cipralex- antidepressiva

(Jeg er blitt hyper av denne før, men går bra denne gangen - ikke så bra effekt da)

I tillegg bruker jeg Lithionit og Lamictal - stemningsstabiliserende. (Lamictal er vel en epilepsimedisin)

Og Zyprexa(Antipsykotika)

Det er flere forskjellige medisiner som kan brukes.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Ja, AD brukes noe, men ikke alene (monoterapi).

Andre medisiner er litium, antikonvulsiva (Lamictal, Orfiril, Tegretol).

Antipsykotika av 2. generasjon (Seroquel, Zyprexa, Risperdal).

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...