Gå til innhold

arbeidsmoral og utnyttelse

Anbefalte innlegg

Gjest germimate
Skrevet

Er det lett å utnytte meg som prøver å stille opp så godt jeg kan når det er mye sykdom på jobb og fordi jeg har en høy arbeidsmoral?

Skrevet

Er det usunt å ha en slik høy arbeidsmoral?

Det er usunt når du strekker deg så langt at det går utover din egen helse. For en liten periode kan det ofte gå greit å strekke seg, men blir det over lengre tid kan du fort gå på en smell hvis du ikke tar hensyn til deg selv og dine grenser.

Skrevet

Er det usunt å ha en slik høy arbeidsmoral?

Slik jeg ser det, så handler det ikke om høy arbeidsmoral om man lar seg presse til å jobbe mer enn man tåler. Tvert om så handler det etter min oppfatning om en tendens til å unnvike ubehaget ved å sette grenser i forhold til arbeidsgiver.

Som voksen er det du som har ansvar for deg selv. Det innebærer også å sørge for tilstrekkelig rekreasjon slik at du kan fungere i hverdagen.

Skrevet

Slik jeg ser det, så handler det ikke om høy arbeidsmoral om man lar seg presse til å jobbe mer enn man tåler. Tvert om så handler det etter min oppfatning om en tendens til å unnvike ubehaget ved å sette grenser i forhold til arbeidsgiver.

Som voksen er det du som har ansvar for deg selv. Det innebærer også å sørge for tilstrekkelig rekreasjon slik at du kan fungere i hverdagen.

Amen.

Skrevet

Klokt sagt!

Gjest germimate
Skrevet

Ok. Hva er arbeidsmoral da?

Skrevet

Ok. Hva er arbeidsmoral da?

''Hva er arbeidsmoral da?''

Bla. å ivareta sine arbeidsoppgaver på en profesjonell måte når man er på jobb, samt selvfølgelig å møte på jobb til avtalt tid.

Gjest germimate
Skrevet

''Hva er arbeidsmoral da?''

Bla. å ivareta sine arbeidsoppgaver på en profesjonell måte når man er på jobb, samt selvfølgelig å møte på jobb til avtalt tid.

Hva med at jeg liker jobben min og å gjøre en så god jobb som mulig da, og hva når det også innebærer at jeg stiller opp så godt jeg kan når det trengs? Når jeg trives med det og det gir meg noe? Er det også å unnvike og ikke noe som handler om arbeidsmoral?

Skrevet

Hva med at jeg liker jobben min og å gjøre en så god jobb som mulig da, og hva når det også innebærer at jeg stiller opp så godt jeg kan når det trengs? Når jeg trives med det og det gir meg noe? Er det også å unnvike og ikke noe som handler om arbeidsmoral?

''Hva med at jeg liker jobben min og å gjøre en så god jobb som mulig da, og hva når det også innebærer at jeg stiller opp så godt jeg kan når det trengs? Når jeg trives med det og det gir meg noe? Er det også å unnvike og ikke noe som handler om arbeidsmoral?

''

For et par dager siden skrev du her inne at du var så sliten at din fysiske helse var helt på felgen. Du reagerte positivt i forhold til de som foreslo at du skulle sykemelde deg f.eks. 50 %. Sett i lys av dette, så virker det spesielt at du mener at det å jobbe ekstra skulle innebære god arbeidsmoral. Det innebærer jo faktisk reelt sett en økt sannsynlighet for at du kommer til å påføre arbeidsgiver økte utgifter gjennom at sykemelding blir løsningen.

Jeg mener fortsatt at du unnviker å ta ansvar gjennom å ville jobbe enda mer, når du allerede har beskrevet at du blir syk som følge av jobben.

Gjest Scarlet O'Hara
Skrevet

Hva andre mener kan da ikke bety noe i denne sammenheng? Hva du føler er det viktigste. Hvis du trives med jobben og de oppgavene og arbeidsmengden du har, og dette ikke går ut over noe annet du heller ville ha prioritert, så er det vel ikke snakk om utnyttelse?

Gjest germimate
Skrevet

''Hva med at jeg liker jobben min og å gjøre en så god jobb som mulig da, og hva når det også innebærer at jeg stiller opp så godt jeg kan når det trengs? Når jeg trives med det og det gir meg noe? Er det også å unnvike og ikke noe som handler om arbeidsmoral?

''

For et par dager siden skrev du her inne at du var så sliten at din fysiske helse var helt på felgen. Du reagerte positivt i forhold til de som foreslo at du skulle sykemelde deg f.eks. 50 %. Sett i lys av dette, så virker det spesielt at du mener at det å jobbe ekstra skulle innebære god arbeidsmoral. Det innebærer jo faktisk reelt sett en økt sannsynlighet for at du kommer til å påføre arbeidsgiver økte utgifter gjennom at sykemelding blir løsningen.

Jeg mener fortsatt at du unnviker å ta ansvar gjennom å ville jobbe enda mer, når du allerede har beskrevet at du blir syk som følge av jobben.

Jeg reagerte positivt på alle svarene jeg fikk, bl.a ditt - men jeg skrev det ikke! Jeg har ikke noe lyst til å sykemelde meg - jeg skal faktisk snakke med sjefen om det hele nå på nyåret vedr å gå ned i stilling. Det skrev jeg hellet ikke her på dol.

Gjest germimate
Skrevet

Jeg har visst misforstått hele begrepet ("arbeidsmoral").

Beklager.

Skrevet

Jeg likte også jobbene mine. Likte å stille opp. Likte følelsen av at de trengte meg, men det endte likevel med at jeg gikk på en smell.

Skrevet

Jeg ble opplært til å snike meg unna på jobben på 80 tallet av en sjåfør som skulle slutte.Jeg kjørte en Hvit transit for datafirmaet West Computers på Sagene.Etter at prøvetiden på 3 mnd var gått ut,falt jeg i en bratt trapp og skadet meg.

For å bli kvitt meg uten å lage oppstyr fikk jeg 10 000 i "fallskjerm" ved å gå frivillig! Dette var ca 1985.Datamaskinene het Bonwell og var laget i Taiwan,Kina eller Hong-Kong. De var av typen AT,XT og PC.Med 2 store floppy på 5,25" og 360 eller 720 kb.Man kunne få farge-

skjerm,og de kostet 15-20 000 kr stk.Vi fikk mange til reperasjon og Fiskeridirekturatet i Bergen hadde mange reklamasjoner.Epson printere måtte vi bytte en chip på så man fikk norsk tegnsett.Dette var en cprom som ble "brent" på verkstedet.

Husker ikke helt om det var Windows 1.0 2,0 eller 3,1.Men mange hadde Word Perfect.Det var i allefall mus på de.

Sjefene kjørte rundt med Range-Rover og Geländewagen.De ble kaldt børstraktorer.En av sjefene var en "gründer".

Den sjefen siom gav meg 10 000 ekstra fikk sparken neste mnd.

Skrevet

Ja, men hvis du finner balansen mellom innsats/det du yter for arbeidsgiver og at du setter grenser for deg selv, så er det du som styrer det. :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...