Gå til innhold

Barnetrygd, skatteklasse..

Anbefalte innlegg

Eks og jeg har delt omsorg for tre barn (50 % hver). Pr idag mottar jeg barnetrygda for alle tre barna og betaler alle regninger og andre ting vi har avtalt skal taes fra barnetrygda.

Nye regler gjør at det er slutt på skatteklasse 2 annethvert år, så nå må vi begge sette opp at vi skal ha særfradrag 6 mnd hver i året. Hvis jeg har oppfatta dette riktig, så menes det at den som mottar barnetrygda også skal motta særfradraget. Jeg har da oppretta en felles konto for barnetrygda og bedt om at barnetrygda settes inn i begges navn. Problemet er at NAV kun kan sette inn trygd på ET kontonummer til samme person, og dette går ikke siden jeg også har en liten grunnstønad fra NAV pga at jeg har teksttelefon.

Hvis jeg fortsetter å få hele barnetrygda, og vi gjør det slik vi alltid har gjort det - vil det da bli problematisk å dele på særfradraget?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/387022-barnetrygd-skatteklasse/
Del på andre sider

Fortsetter under...

''Nye regler gjør at det er slutt på skatteklasse 2 annethvert år''

What? Slik gjør vi det også, da må jeg følge med i tråden din.

Tror nok det er mange som opplever det samme nå.... Har kontakta NAV og det går mailer fram og tilbake, men jeg opplever at de ikke svarer på det jeg spør om... så tipper de ikke er sikre selv heller :/

Særfradraget man får som aleneforsørger deles mellom foreldrene ved delt bosted. Sakset fra Dine Penger: Delt bosted.

Regjeringen går inn for at det på tilsvarende måte gis et halvt særfradrag til hver av foreldrene i tilfeller der den utvidede barnetrygden deles mellom dem, og bare til den ene som mottar halv utvidet barnetrygd når den andre forelderen ikke oppfyller vilkårene. På denne måten blir retten til fradraget fullt ut individualisert.

Særfradraget man får som aleneforsørger deles mellom foreldrene ved delt bosted. Sakset fra Dine Penger: Delt bosted.

Regjeringen går inn for at det på tilsvarende måte gis et halvt særfradrag til hver av foreldrene i tilfeller der den utvidede barnetrygden deles mellom dem, og bare til den ene som mottar halv utvidet barnetrygd når den andre forelderen ikke oppfyller vilkårene. På denne måten blir retten til fradraget fullt ut individualisert.

Slik jeg forstår det da, så kan ikke jeg fortsette å få hele barnetrygda i mitt navn inn på en konto som disponeres av oss begge? Det hadde vært så deilig å slippe å fylle ut diverse søknader om halv barnetrygd hver siden ting funker såpass godt som de gjør nå....

Slik jeg forstår det da, så kan ikke jeg fortsette å få hele barnetrygda i mitt navn inn på en konto som disponeres av oss begge? Det hadde vært så deilig å slippe å fylle ut diverse søknader om halv barnetrygd hver siden ting funker såpass godt som de gjør nå....

Ja, det er slik jeg forstår det også. Løsningen er at barnetrygden til f.eks barnefar går inn på hans kto og han setter fast trekk over til deres felles kto. Det er fort gjort å sette et sånt trekk i nettbank.

Denne loven jevner ut litt av ulikehtene lovene i mellom, men er samtidig ikke rettferdig med tanke på at en ny samboer ikke kan forventes å bidra til å forsørge særkullsbarn.

Dessuten faller retten til det vi nå får i særfradrag fra nyttår bort når barnet fyller 18. Før kunne man ha skatteklasse to etter at barnet fylte 18 på visse vilkår.

Jeg skal ikke gå inn på en politisk diskusjon her. Jeg er bare ikke enig i denne forandringen.

Annonse

Oj, jeg leste litt feil. Ja, dere må nok få pengene på hver deres kto å fylle ut søknader.... Byråkrati

Ja, det er slik jeg forstår det også. Løsningen er at barnetrygden til f.eks barnefar går inn på hans kto og han setter fast trekk over til deres felles kto. Det er fort gjort å sette et sånt trekk i nettbank.

Denne loven jevner ut litt av ulikehtene lovene i mellom, men er samtidig ikke rettferdig med tanke på at en ny samboer ikke kan forventes å bidra til å forsørge særkullsbarn.

Dessuten faller retten til det vi nå får i særfradrag fra nyttår bort når barnet fyller 18. Før kunne man ha skatteklasse to etter at barnet fylte 18 på visse vilkår.

Jeg skal ikke gå inn på en politisk diskusjon her. Jeg er bare ikke enig i denne forandringen.

Det er iallefall noe forvirrende.... Masse papirstyr, og det er selvsagt jeg som må ordne det *grrrrrr* :P

Takk:) Tror jeg har fiksa det nå :) Hater slikt papirarbeid, så hadde ønska jeg slapp å endre på noe - men nå er det gjort! ;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...