Gå til innhold

NHD: Blir dette veldig feil?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg svinger jo endel, selv om jeg er bedre enn tidligere, går ihvertfall ikke så langt ned. Nå ser jeg skygger og har blitt litt magisk igjen, trettere og slappere.

Lurer på om det er bra å bruke trilafon sånn som jeg gjør. Jeg bruker 4 mg som "standard". Dette går bra i lange perioder. Så virker det som om en slags psyksom bryter igjennom og jeg blir sykere. Da øker jeg som regel til 8 mg i en uke. Når jeg så føler meg bedre, går jeg ned til 6 mg. Står da på denne dosen over tid slik at jeg vet at jeg kjenner at sykdomsepisoden er over. Da reduserer jeg til 4 mg igjen.

Jeg merker rykninger og noe som ligner senestrekk i alle muskler når jeg bruker mere enn 4 mg over tid. Derfor jeg ikke bruker mere, hadde vel egentlig trengt å stå fast på 6 el. 8 mg. Det kan jeg altså ikke, ikke hyggelig at det rykker rundt munnen og øynene. Andre observerer også dette. Synes du dette høres helt feil ut, eller kan jeg fortsette sånn?

Skrevet

Jeg er jo ikke nhd, men har forstått at det ikke skal være slik at du får rykninger.

Her er hva som står om dette i Felleskatalogen:

''Nevrologiske: Parkinsonisme, ataksi, rigiditet, tremor, hypokinesi, tardiv dyskinesi (langtidsbehandling). ''

Jeg har selv gått på Trilafon i mange år, og var veldig på vakt i forhold til slike rykninger som dem du beskriver. Var jeg deg ville jeg kontaktet lege/psykiater på mandag og seponert Trilafonen, og da selvfølgelig erstatte den med annen passende medisin i samråd med lege.

Jeg håper også at NHD kommer med en brukbart svar til deg.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Generelt: Nei, dette blir helt rett. Jeg ønsker at mine erfarne pasienter skal kunne justere medisindose når de kjenner endring i sykdomsaktiviteten. Slik sett beskriver du en mønsterpasient..

Spesielt for deg og Trilafon: Jeg liker ikke det du skriver om rykninger rundt munnen ved høyere doser. Jeg synes du skal snakke med psykiateren din om dette.

Skrevet

Generelt: Nei, dette blir helt rett. Jeg ønsker at mine erfarne pasienter skal kunne justere medisindose når de kjenner endring i sykdomsaktiviteten. Slik sett beskriver du en mønsterpasient..

Spesielt for deg og Trilafon: Jeg liker ikke det du skriver om rykninger rundt munnen ved høyere doser. Jeg synes du skal snakke med psykiateren din om dette.

Jeg har tatt opp dette med rykninger tidligere. Ble da redusert til 4 mg og da ga det seg. Opplever imidlertid at dosen blir for liten innimellom når jeg blir sykere. Det kommer liksom et mørke og tar over mere og mere av meg og jeg blir livredd. Da er det bare økning av ap som fungerer, har jeg funnet ut.

Har et møte engang på nyåret, må vel se om det går an å legge en plan. Takk for svar!

Skrevet

Jeg er jo ikke nhd, men har forstått at det ikke skal være slik at du får rykninger.

Her er hva som står om dette i Felleskatalogen:

''Nevrologiske: Parkinsonisme, ataksi, rigiditet, tremor, hypokinesi, tardiv dyskinesi (langtidsbehandling). ''

Jeg har selv gått på Trilafon i mange år, og var veldig på vakt i forhold til slike rykninger som dem du beskriver. Var jeg deg ville jeg kontaktet lege/psykiater på mandag og seponert Trilafonen, og da selvfølgelig erstatte den med annen passende medisin i samråd med lege.

Jeg håper også at NHD kommer med en brukbart svar til deg.

Takk bibben. Jeg skal ta kontakt i forhold til rykninger. Dette er noe som har kommet ihvertfall det siste halvåret, kanskje er det lengre siden. Min mann ser det og jeg har fått kommentarer fra flere.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...