Gå til innhold

Brannskadd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei , jeg brant meg litt på høyre ben og litt i magen min da jeg var 4 år da en kjele med kokende vann veltet over meg , nemlig for 12 år siden. jeg har aldri blitt behandlet på sykehus og aldri besøkt en lege.Huden er ikke myk , men hard og det er en stor arr.Hendelsen skjedde ikke i Norge , men i utlandet. jeg bestilt time hos lege i Oslo . spørsmålet mitt er :finnes det muligheter for meg , sånn operasjon? Kan de fjerne den brente huden og erstatte med nytt?hvordan behandler man en brannskadet person , bruker man laser eller sånne kniver som de bruker på operasjonssaler ? Kommer det til å koste enormt ?er det noen risiko ?

Skrevet

Jeg tror ikke dette går etter så mange år. Kanskje overføre hud fra et sted til et annet..

Hilsen ikke lege.

Gjest Labolina
Skrevet

Leit at du skadet deg som barn!

Dessverre vil jeg tro at det er for seint å gjøre noe med det nå. Jeg hadde selv en 3. grads brannskade en gang, men den ble operert med en gang (det kalles sårrevisjon; de renser opp ved å fjerne ødelagt vev).

Når det er så lenge siden du fikk de arrene, tror jeg nok det er vanskelig å gjøre noe med dem. Laserbehandling evt. Eller muligens at de fjerner arrvevet og transplanterrer hud. Imidlertid... Jeg ville ikke gjort det med mindre jeg var desperat. Hudtransplantasjon har sine risikoer - f.eks. at den transplanterte huden ikke vil feste seg, eller infeksjoner. En plastisk kirurg vil nok kunne svare på spørsmålet ditt. Dessverre er nok ikke det billig. Personlig har jeg akseptert det arret jeg har. Om folk ikke liker at jeg har det - så er det faktisk ikke mitt problem.

Ellers kan du snakke med fastlegen din om saken. Denne burde ha en viss oversikt over hva som er tilgjengelig av hjelp.

Skrevet

Leit at du skadet deg som barn!

Dessverre vil jeg tro at det er for seint å gjøre noe med det nå. Jeg hadde selv en 3. grads brannskade en gang, men den ble operert med en gang (det kalles sårrevisjon; de renser opp ved å fjerne ødelagt vev).

Når det er så lenge siden du fikk de arrene, tror jeg nok det er vanskelig å gjøre noe med dem. Laserbehandling evt. Eller muligens at de fjerner arrvevet og transplanterrer hud. Imidlertid... Jeg ville ikke gjort det med mindre jeg var desperat. Hudtransplantasjon har sine risikoer - f.eks. at den transplanterte huden ikke vil feste seg, eller infeksjoner. En plastisk kirurg vil nok kunne svare på spørsmålet ditt. Dessverre er nok ikke det billig. Personlig har jeg akseptert det arret jeg har. Om folk ikke liker at jeg har det - så er det faktisk ikke mitt problem.

Ellers kan du snakke med fastlegen din om saken. Denne burde ha en viss oversikt over hva som er tilgjengelig av hjelp.

Takk for svaret .

Jeg vet det er lang tid.

jeg er desperat for å fikse dette . Skulle ønske jeg var mer som deg og kunne akseptert arret, men jeg har ikke kommet i det stadiet ennå.

Jeg har snakket med fastlegen og har fått time hos Aleris M.S i Oslo. Hvis det er som du sier at det er en stor risiko , så lever jeg gjerne med arret mitt .

Skrevet

Jeg tror ikke dette går etter så mange år. Kanskje overføre hud fra et sted til et annet..

Hilsen ikke lege.

Ok , men hva skjer med det stedet der huden blir overført fra . Får man et arr i det stedet ?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...